Ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές προγραμματίζει να επωφεληθεί από τις μεγάλες εκπτώσεις της Black Friday 2024 (29/11) και της Cyber Monday στα τέλη Νοεμβρίου, με τη μεγαλύτερη ζήτηση να καταγράφεται στους νέους ηλικίας 18-29 ετών.
Πάντως σημειώνεται ότι η φετινή μαύρη Παρασκευή πέφτει σε ημέρα πληρωμής των περισσότερων ιδιωτικών υπαλλήλων (29/11), αλλά και ημέρα πληρωμής σε επιδόματα και συντάξεις. Αυτό αναμένεται να κινήσει έξτρα την αγορά καθώς η μέρα που θα έχει εκπτώσεις τα «ταμεία» των πολιτών θα είναι γεμάτα, ενώ για παράδειγμα η περσινή BlackFriday (2023) έπεφτε 24/11 όπου το «Το ταμείο είναι μείον» για πολλούς εργαζόμενους.
Ένας άλλος παράγοντας που οι λιανέμποροι εκτιμούν ότι η 29η Νοεμβρίου θα αποδειχτεί «χρυσή» για τα καταστήματα, είναι ότι έχουν καταργηθεί οι ενδιάμεσες εκπτώσεις που γίνονταν μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, και παρά τις προσφορές που θα προηγηθούν τις προηγούμενες ημέρες, οι καταναλωτές θα περιμένουν τη Black Friday για να «χτυπήσουν» το προϊόν που θέλουν.
Πώς ψωνίζουν οι Έλληνες στη Black Friday
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας της ΕΥ, το 65% των νέων αυτής της ηλικιακής ομάδας εκφράζουν ενδιαφέρον για αγορές, ενώ αντίστοιχα το 54% των ατόμων ηλικίας 40-49 ετών αναμένεται να συμμετάσχει στις προσφορές. Επιπλέον, οι οικογένειες με ανήλικα παιδιά παρουσιάζουν αυξημένη πρόθεση αγορών, με το 60% να δηλώνει έτοιμο να αξιοποιήσει τις εκπτώσεις.
Παράλληλα, τα ευρήματα από την έρευνα «Future Consumer Index Ελλάδα 2024», η οποία θα παρουσιαστεί συνολικά τον Δεκέμβριο, αποκαλύπτουν μικτά συναισθήματα μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών σχετικά με τις επικείμενες εκπτώσεις, με τη μισή μόνο αγορά να σχεδιάζει να εκμεταλλευτεί τις προσφορές
Η αβεβαιότητα που δημιουργεί το γενικότερο οικονομικό κλίμα, το οποίο περιλαμβάνει επιβράδυνση και πληθωριστικές πιέσεις, επηρεάζει σημαντικά τις αποφάσεις τους, κάνοντάς τους πιο προσεκτικούς και επιφυλακτικούς ως προς τις αγορές τους.
Η έρευνα της ΕΥ, που πραγματοποιείται ετησίως σε συνεργασία με την MRB από το 2021, δείχνει ότι η αγοραστική διάθεση εξαρτάται από την τιμή των προϊόντων, καθώς το 62% των καταναλωτών δίνει προτεραιότητα στο οικονομικό κριτήριο κατά τις αγορές του.
Τα προϊόντα που αγοράζουν όλοι στη Black Friday
Παρότι, ωστόσο, οι καταναλωτές παραμένουν διστακτικοί, σχεδόν οκτώ στους δέκα από αυτούς που σκοπεύουν να αγοράσουν κατά την Black Friday και την Cyber Monday έχουν δηλώσει ότι θα αποφύγουν άλλες αγορές έως τότε, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον τους αποκλειστικά στις συγκεκριμένες περιόδους εκπτώσεων.
Πάντως, τα πιο δημοφιλή προϊόντα, διαχρονικά, είναι οι τηλεοράσεις, ακολουθούν τα smartphones και την τριάδα κλείνουν τα phone accessories.
Τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΥ ενισχύουν την εκτίμηση ότι οι οικονομικές πιέσεις ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να κυνηγούν συμφέρουσες τιμές και να περιορίζουν τις δαπάνες τους στα απολύτως απαραίτητα.
Επιπλέον, αρκετοί καταναλωτές φαίνεται πως παραμένουν δύσπιστοι απέναντι στις μεγάλες εκπτωτικές καμπάνιες, εκφράζοντας ανησυχίες ότι οι εκπτώσεις συχνά δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους για πραγματικά δελεαστικές προσφορές.