Σε διπλή κρίση βυθίζεται η Γερμανία ενισχύοντας τον χαρακτηρισμό του «μεγάλου ασθενούς» της Ευρώπης. Από τη μία η ακροδεξιά «σαρώνει» στην πολιτική σκηνή της χώρας, ενώ ο κυβερνητικός συνασπισμός δείχνει υπό κατάρρευση. Από την άλλη η οικονομία της χώρας μαστίζεται από δομικά προβλήματα, αδυνατώντας να σηκώσει κεφάλι. Η εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, εκ των ατμομηχανών της χώρας, σε μια πρωτοφανή κρίση εξετάζει πλέον ακόμη και το κλείσιμο εργοστασίων στη χώρα.
Εκλογικός θρίαμβος Ακροδεξιάς - Δεύτερη πολιτική δύναμη στη χώρα
Δύο ημέρες μετά τον εκλογικό θρίαμβο της ακροδεξιάς στην Ανατολική Γερμανία, μια νέα δημοσκόπηση δείχνει πως η «Εναλλακτική για τη Γερμανία» είναι πλέον η δεύτερη πολιτική δύναμη στη χώρα. Ισχυρή παρουσία στην πολιτική σκηνή καταγράφεται και για τη νεοσύστατη Αριστερή συμμαχία της Βάγκενκνεχτ, ενώ τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού καταποντίζονται.
Υπενθυμίζεται πως η «Εναλλακτική για τη Γερμανία» κέρδισε με μεγάλη διαφορά τις εκλογές στη Θουριγγία, ενώ έκανε επίδειξη δύναμης και στη Σαξονία, χάνοντας οριακά την πρωτιά από τους Χριστιανοδημοκράτες (CDU). Είναι η πρώτη φορά από την εποχή των Ναζί, που ένα ακροδεξιό κόμμα θα έχει την πλειοψηφία σε κοινοβούλιο της Γερμανίας.
Σύμφωνα με νέα δημοσκόπηση των Insa-Meinungstrend για λογαριασμό της εφημερίδας Bild, δύο 24ωρα μετά τις εκλογές στα δύο κρατίδια της Ανατολικής Γερμανίας, δείχνει πως το πολιτικό σκηνικό έχει ανατραπεί ριζικά στην ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα η Ακροδεξιά αυξάνει τη δύναμή της σε εθνικό επίπεδο και βρίσκεται πλέον στο 19% στην πρόθεση ψήφου, ούσα δεύτερη, πίσω από τους Χριστιανοδημοκράτες, που παραμένουν πρώτοι με 31,5%.
Οι Σοσιαλδημοκράτες του καγκελάριου Όλαφ Σολτς έχουν κατρακυλήσει στο 15%, ενώ οι Πράσινοι, το δεύτερο μεγαλύτερο κόμμα του κυβερνητικού συνασπισμού βρίσκεται τέταρτο με 10,5%. Η Αριστερή συμμαχία της Σάρα Βάγκενκνεχτ συγκεντρώνει ποσοστό 9,5%, καταγράφοντας αύξηση μισής μονάδας από την προηγούμενη δημοσκόπηση.
Οι Φιλελεύθεροι (FDP), ο τρίτος εταίρος της τρικομματικής κυβέρνησης της Γερμανίας, πέφτουν στο 4,5% (-1%), γεγονός που σημαίνει πως εάν διεξάγονταν αύριο εκλογές θα έμεναν εκτός κοινοβουλίου, καθώς το όριο για την είσοδο στην Μπούντεσταγκ είναι 5%. Εκτός Βουλής θα έμενε και η Αριστερά (Die Linke) με ποσοστό μόλις 2,5%. Υπενθυμίζεται από το εν λόγω κόμμα ξεπήδησε η Αριστερή Συμμαχία της Σάρα Βάγκενκνεχτ.
Βάσει των ποσοστών, το CDU θα εξασφάλιζε 232 έδρες στη γερμανική Βουλή, η ακροδεξιά AfD 140, οι Σοσιαλδημοκράτες 111, η αριστερή Συμμαχία Σάρα Βάγκενκνεχτ 70 και οι Πράσινοι 77.
Σημειώνεται πως η μη είσοδος των Φιλελευθέρων (FDP) στη Βουλή περιορίζει και τα σενάρια για τη διαμόρφωση μιας κυβέρνησης συνεργασίας στην επόμενη Βουλή, καθώς οι Πράσινοι απορρίπτουν οποιαδήποτε συνεργασία με τη Δεξιά και τα κόμματα, στο σύνολό τους απορρίπτουν οποιαδήποτε συνεργασία εμ την Ακροδεξιά.
Εάν λοιπόν οι δημοσκοπήσεις επιβεβαιωθούν, οι Χριστιανοδημοκράτες θα μπορούν να σχηματίσουν κυβέρνηση μόνο με τους Σοσιαλδημοκράτες σε μια επανάληψη του αποκαλούμενου «Μεγάλου Συνασπισμού», ο οποίος ωστόσο δεν θα είναι «Μεγάλος», καθώς δεν θα πρόκειται πλέον για το πρώτο και το δεύτερο κόμμα της Γερμανίας, υπογράμμισε στη Bild ο επικεφαλής του Ινστιτούτου Insa, Χέρμαν Μπίνκερτ.
Σε αδιέξοδο η Volkswagen
Εν τω μεταξύ σε μια πρωτοφανή κίνηση, η Volkswagen αντιμέτωπη με οικονομικά προβλήματα που την ωθούν σε βαθύτερες περικοπές, εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία. Μια τέτοια εξέλιξη θα επιφέρει ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα για την κυβέρνηση του καγκελάριου Όλαφ Σολτς.
Οποιαδήποτε διακοπή λειτουργίας θα σηματοδοτούσε το πρώτο λουκέτο στη Γερμανία κατά τη διάρκεια της 87χρονης ιστορίας της εταιρείας. «Το οικονομικό περιβάλλον έχει γίνει πιο σκληρό και νέοι παίκτες πιέζουν προς την Ευρώπη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Oliver Blume. «Η Γερμανία ως επιχειρηματική τοποθεσία υστερεί περισσότερο όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα».
Τα περιθώρια κέρδους της εταιρείας περιορίζονται εδώ και καιρό εξαιτίας και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών, ενώ το πρόβλημα μεγαλώνει, καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους ανταγωνιστές της στη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εταιρεία σχεδιάζει να κλείσει τουλάχιστον ένα από τα μεγάλα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων και ένα εργοστάσιο παραγωγής εξαρτημάτων στη Γερμανία, παράλληλα με την κατάργηση των μισθολογικών συμφωνιών. Υπενθυμίζεται πως η Volkswagen είχε δεσμευτεί για την προστασία των θέσεων εργασίας τουλάχιστον μέχρι το 2029.
Η VW απασχολεί 650.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, εκ των οποίων οι 300.000 είναι στη Γερμανία. Οι μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας κατέχονται από εκπροσώπους των εργαζομένων και το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο κατέχει το 20% των μετοχών και παραδοσιακά τάσσεται με τα συνδικαλιστικά όργανα.
Αξιωματούχοι των συνδικάτων και εκπρόσωποι των εργαζομένων εξαπέλυσαν επίθεση στη διοίκηση της εταιρείας για το ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων και απολύσεων. «Η προσέγγιση της διοίκησης δεν είναι μόνο κοντόφθαλμη, αλλά και επικίνδυνη, καθώς κινδυνεύει να καταστρέψει την καρδιά της Volkswagen», δήλωσε ο Thorsten Groeger, επικεφαλής διαπραγματευτής με τη VW για τη βιομηχανική ένωση IG Metall.
Η κορυφαία εκπρόσωπος των εργαζομένων Daniela Cavallo είπε ότι «η διαχείριση από τη διοίκηση απέτυχε και τώρα ετοιμάζεται μια επίθεση στους υπαλλήλους και στις συμφωνίες που έχουν συναφθεί». «Δεν θα επιτρέψουμε να υπάρξει κλείσιμο εργοστασίων», τόνισε.
Ο κυβερνήτης της περιφέρειας της Κάτω Σαξονίας της Γερμανίας, Stephan Weil, ο οποίος συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, συμφώνησε ότι η εταιρεία έπρεπε να λάβει μέτρα, αλλά κάλεσε τη Volkswagen να αποφύγει το κλείσιμο εργοστασίων καλώντας την να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους μείωσης του κόστους: «Η πολιτειακή κυβέρνηση δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό», τόνισε.
Τα τρία χτυπήματα για τον «Μεγάλο Ασθενή»
Η γερμανική, αλλά και εν γένει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν αυξανόμενο ανταγωνισμό από τα φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα εξαμηνιαία αποτελέσματα της VW δείχνουν ότι δεν πρόκειται να πετύχει τον στόχο της για εξοικονόμηση 10 δισ. ευρώ έως το 2026. Η ομώνυμη βασική μάρκα του ομίλου είδε τα κέρδη να πέφτουν στα 966 εκατομμύρια ευρώ από 1,64 δισεκατομμύρια ευρώ το προηγούμενο έτος. Ο όμιλος περιλαμβάνει επίσης τις μάρκες πολυτελείας Audi και Porsche, οι οποίες έχουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους από τα οχήματα μαζικής αγοράς που κατασκευάζει η Volkswagen, καθώς και η SEAT και η Skoda, που επίσης ανήκουν στον όμιλο.
Ο αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, σε προηγούμενη δήλωσή του, είχε συνοψίσει το γερμανικό πρόβλημα σε τρεις κρίσιμους παράγοντες: «Κάποτε είχαμε πάντα φθηνό αέριο από τη Ρωσία, η Κίνα αγόραζε πάντα τα προϊόντα μας και οι Αμερικανοί ήταν πάντα αξιόπιστοι, πιστοί φίλοι, αναλαμβάνοτνας το στρατιωτικό βάρος από τους ώμους μας γιατί δεν γινόταν πόλεμος στην Ευρώπη». Αυτές οι εποχές έχουν πλέον τελειώσει, είχε τονίσει.