Όσο οι πολίτες παρατηρούν με αγωνία και αγανάκτηση τις εξελίξεις με την πειθαρχική διερεύνηση όσων αστυνομικών οργάνων εμπλέκονται στην διαχείριση του περιστατικού της Κυριακής Γρίβα, η οποία δολοφονήθηκε στην είσοδο του Α.Τ. Αγίων Αναργύρων, θα ήταν χρήσιμη μία αναδρομή στα γεγονότα και στις ενέργειες των Αρχών, όχι μόνον στην συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά και γενικότερα όταν
εμπλέκονται αστυνομικά όργανα.
Πριν μία εβδομάδα διοχετεύτηκε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης η είδηση της έκδοσης πορίσματος Ε.Δ.Ε. από την Διεύθυνση Διοικητικών Εξετάσεων, για τους εμπλεκόμενους αστυνομικούς.
Πέραν του ότι, όπως φαίνεται, η ευθύνη αποδίδεται αποκλειστικά σε ορισμένους, κατώτερους, αστυνομικούς, με μία επιλεκτικότητα που ενοχλεί, σε ορισμένες περιπτώσεις οι προτεινόμενες ποινές είναι αμελητέες, σαν να μην ακούμπησαν ούτε στις απανωτές μαχαιριές που ξέσκισαν το σώμα της Κυριακής Γρίβα, μπροστά στα μάτια παντελώς αδιάφορων και ακατάλληλων αστυνομικών, ένας εκ των οποίων υπηρετούσε στις τάξεις της ΕΛΑΣ, παρά την αμετάκλητη καταδίκη του, με ευθύνη ανώτερων αξιωματικών, που παραμένουν κατά περίεργο τρόπο στο απυρόβλητο.
Την ίδια στιγμή, αίσθηση προκάλεσε η είδηση ότι η μητέρα της Κυριακής Γρίβα, ενώ ζήτησε να κληθεί κατά τη διάρκεια της πειθαρχικής έρευνας, ώστε να συνεισφέρει στοιχεία και να υποβάλει αιτήματα, μέσω των συνηγόρων της, όχι μόνον δεν κλήθηκε ποτέ, αλλά η αρμόδια υπηρεσία δεν της απάντησε καν στο εύλογο αίτημά της.
Παρά το γεγονός ότι το πόρισμα της Ε.Δ.Ε. διοχετεύτηκε επιλεκτικά στον Τύπο, με ανατριχιαστικές, μάλιστα, λεπτομέρειες, η αρμόδια Εισαγγελία αρνήθηκε να ικανοποιήσει το αίτημα της μητέρας, να λάβει γνώση έστω και του πορίσματος, με μία αιτιολογία, που ξαφνιάζει, όχι μόνον τους πολίτες, αλλά και τους έμπειρους νομικούς.
Προκαλεί αλγεινή εντύπωση, που ενώ υπάρχει πλούσια νομολογία, τόσο του Τμήματος Ακροάσεων της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, όσο και των ανεξάρτητων αρχών, για υποχρέωση της Διοίκησης να χορηγεί αντίγραφα του πορίσματος και του φακέλου, για να υπάρχει διαφάνεια και έλεγχος, η Εισαγγελία με διάφορους νομικισμούς επιχειρεί να εμποδίσει την μητέρα, να καταστεί κοινωνός του πορίσματος.
Πληροφορίες από ανώτατες αστυνομικές πηγές, αναφέρουν ότι τυχόν δημοσίευση του πορίσματος θα κλονίσει περαιτέρω την εμπιστοσύνη των Πολιτών, στην αστυνομία και γενικότερα στους μηχανισμούς ελέγχου των Αρχών.
Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο, ότι τα αρμόδια αστυνομικά όργανα, που ευθύνονται αιτιωδώς για μία ντροπιαστική για το Ελληνικό Κράτος δολοφονία, που μπορούσε να είχε αποφευχθεί, ερευνώνται προς το παρόν ποινικά μόνον για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, με νομικούς και δικαστικούς κύκλους να κάνουν λόγο για ιδιαίτερα πρόχειρη έρευνα, ενδεχομένως κι εξαιτίας της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων.
Αναμένεται η παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη
Την ίδια στιγμή, όπως ανέφερε η εκπρόσωπος τύπου της ΕΛΑΣ, Κωνσταντία Δημογλίδου, μετά από την διοχέτευση στοιχείων της πειθαρχικής έρευνας στον Τύπο, και την αντίδραση των συνηγόρων της οικογένειας, αναμένεται και η τυχόν παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη.
Όπως αναφέρεται στην Ετήσια Έκθεση του Εθνικού Μηχανισμού διερεύνησης περιστατικών αυθαιρεσίας (Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.), η ανάθεση στον Συνήγορο του Πολίτη της ειδικής αρμοδιότητας διερεύνησης περιστατικών αυθαιρεσίας στα σώματα ασφαλείας και τους υπαλλήλους των καταστημάτων κράτησης καταδεικνύει τη κρισιμότητα της ενίσχυσης μηχανισμών λογοδοσίας και διαφάνειας στον διενεργούμενο έλεγχο κάθε περιστατικού. Καθώς σε ένα κράτος δικαίου, σε μία φιλελεύθερη πολιτεία και κοινωνία, αναγνωρίζεται στα σώματα ασφαλείας το προνόμιο της εξουσίας λήψης δεσμευτικών μέτρων και άσκησης βίας, είναι κρίσιμο η εξουσία αυτή να ασκείται στο απολύτως αναγκαίο και αναλογικό μέτρο, και να υπόκειται σε ενδελεχή, ουσιαστικό και διαρκή έλεγχο, με κυρώσεις, ποινικές και πειθαρχικές, ανάλογες της βαρύτητας της αυθαίρετης ή καταχρηστικής άσκησής της.
Διαφορετικά, διαρρηγνύεται η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των σωμάτων και της κοινωνίας και, αντί για την ενίσχυση του αισθήματος ασφαλείας, η δράση τους επιτείνει την ανασφάλεια των πολιτών.
Σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ν. 4443/2016, Ο Συνήγορος του Πολίτη ορίζεται ως Εθνικός Μηχανισμός Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας με αρμοδιότητα τη συλλογή, την καταγραφή, την αξιολόγηση, τη διερεύνηση ή την περαιτέρω προώθηση προς άσκηση πειθαρχικού ελέγχου στις αρμόδιες Υπηρεσίες, καταγγελιών για πράξεις του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, του Πυροσβεστικού Σώματος, καθώς και των υπαλλήλων των καταστημάτων κράτησης, οι οποίες εκδηλώθηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή κατά κατάχρηση της ιδιότητάς του και αφορούν:
α. βασανιστήρια και άλλες προσβολές της ανθρώπινης αξιοπρέπειας κατά την έννοια του άρθρου 137Α του Ποινικού Κώδικα,
β. παράνομες εκ προθέσεως προσβολές κατά της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας ή υγείας ή της προσωπικής ή γενετήσιας ελευθερίας,
γ. παράνομη χρήση πυροβόλου όπλου και
δ. παράνομη συμπεριφορά για την οποία υπάρχουν ενδείξεις ότι διενεργήθηκε με ρατσιστικό κίνητρο ή η οποία ενέχει άλλου είδους διακριτική μεταχείριση λόγω χαρακτηριστικών φυλής, χρώματος εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκείας, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου,
Ο Συνήγορος του Πολίτη αξιολογεί κάθε καταγγελία ή περιστατικό για το αν εμπίπτει στις αρμοδιότητές του κατά τον παρόντα νόμο και αποφασίζει με πράξη του εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών ή για τη διερεύνηση μιας καταγγελίας ή ενός περιστατικού, περίπτωση κατά την οποία υποχρεούται εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών να έχει συντάξει σχετικό πόρισμα, ή για την προώθηση μιας καταγγελίας ή ενός περιστατικού προς διερεύνηση στις αρμόδιες Υπηρεσίες, ή για τη θέση τους στο αρχείο ως αβάσιμων ή ανεπίδεκτων εκτίμησης.
Σε περίπτωση διερεύνησης μιας καταγγελίας ή ενός περιστατικού από το Συνήγορο του Πολίτη, τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα αναστέλλουν την έκδοση της απόφασής τους, έως την έκδοση πορίσματος από το Συνήγορο του Πολίτη. Διοικητικά μέτρα που προβλέπονται από το πειθαρχικό δίκαιο κάθε Υπηρεσίας και λαμβάνονται σε βάρος του πειθαρχικά ελεγχόμενου δεν θίγονται.
Ο ελεγχόμενος έχει δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης και ενώπιον του Συνηγόρου του Πολίτη. Ενδεχόμενη απόκλιση από το διατακτικό του πορίσματος του Συνηγόρου του Πολίτη επιτρέπεται μόνο με ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία. Οι πειθαρχικές διαδικασίες μετά την ολοκλήρωση και γνωστοποίηση του πορίσματος του Συνηγόρου του Πολίτη διέπονται από το αντίστοιχο πειθαρχικό δίκαιο εκάστης υπηρεσίας.
Εντός των προθεσμιών της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, ο Συνήγορος του Πολίτη, επιφυλασσόμενος της αρμοδιότητάς του για διερεύνηση και διαμόρφωση σχετικού πορίσματος, γνωστοποιεί την απόφασή του για την εκ νέου διερεύνηση της υπόθεσης με όλα τα στοιχεία του φακέλου στην αρμόδια Υπηρεσία που δεσμεύεται από την ανωτέρω απόφαση και διατάσσει νέα έρευνα, σύμφωνα και με όσα γίνονται δεκτά από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Στο πλαίσιο της επανεξέτασης της πειθαρχικής υπόθεσης είναι δυνατόν να ασκηθεί ή να συμπληρωθεί η πειθαρχική δίωξη και να επιβληθεί η προσήκουσα πειθαρχική ποινή ανεξάρτητα από την αρχική εκδίκαση της υπόθεσης υπό την προϋπόθεση ότι δεν διώκεται υπάλληλος για δεύτερη φορά για το ίδιο πειθαρχικό παράπτωμα.
Ο Συνήγορος του Πολίτη μπορεί να ζητεί στοιχεία από οποιαδήποτε δημόσια Υπηρεσία ή Υπηρεσία του ευρύτερου δημόσιου τομέα, οι οποίες υποχρεούνται να τα γνωστοποιούν ή να διαβιβάζουν αντίγραφα εγγράφων που αφορούν την υπόθεση εκτός αν χαρακτηρίζονται ως απόρρητα, επειδή αφορούν την εθνική άμυνα, την κρατική ασφάλεια και τις διεθνείς σχέσεις της χώρας.
Η υποχρέωση τήρησης ιατρικού απορρήτου δεν αποτελεί λόγο άρνησης χορήγησης των εγγράφων. Τα στοιχεία της παρούσας παραγράφου χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκπλήρωση της αποστολής του Συνηγόρου του Πολίτη. Σε περίπτωση ήδη σχηματισθείσας πειθαρχικής δικογραφίας από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα εκάστης Υπηρεσίας, ο Συνήγορος του Πολίτη λαμβάνει αντίγραφα του συνόλου των στοιχείων του σχετικού φακέλου.
Τα πειθαρχικά όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, του Πυροσβεστικού Σώματος και των υπαλλήλων των καταστημάτων κράτησης υποχρεούνται να εξετάζουν κατά
προτεραιότητα κάθε πειθαρχική υπόθεση που τους προωθείται από το Συνήγορο του Πολίτη και αφορά πράξεις της παραγράφου 1, προβαίνουν δε σε ενημέρωσή του αναφορικά με το αποτέλεσμα της εξέτασης των ως άνω υποθέσεων, διαβιβάζοντας αντίγραφα του συνόλου των στοιχείων του σχετικού φακέλου και αναστέλλοντας την έκδοση της απόφασης.
Ο Συνήγορος αποτιμά την πληρότητα της εξέτασης και μπορεί να την αναπέμψει προς συμπλήρωση, συντάσσοντας πόρισμα εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών, η οποία μπορεί να παραταθεί υπό τους όρους του άρθρου 4 παρ. 2 του Ν. 2690/1999 (Α 45).
Ενδεχόμενη απόκλιση από το διατακτικό του πορίσματος του Συνηγόρου του Πολίτη επιτρέπεται μόνο με ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία. όποιος υποβάλλει καταγγελία σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου δικαιούται να πληροφορείται το αποτέλεσμα της καταγγελίας του, ενώ πρόσβαση επί των στοιχείων του φακέλου μπορεί να αποκτήσει οποιοσδήποτε υπό τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς του άρθρου 5 του Ν. 2690/1999 (Α 45), του Ν. 2472/1997 (Α 50), καθώς και του Ν. 3471/2006 (Α 133).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μετά την επιλεκτική διαρροή του πορίσματος για την Κυριακή Γρίβα, η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. υπαναχώρησε και αναμένει την απόφαση του Συνηγόρου του Πολίτη, εάν θα αποφασίσει δηλαδή, είτε να διεξαγάγει έρευνα ο ίδιος ο Μηχανισμός, είτε να παρακολουθήσει στενά την υπόθεση.
Οι συνήγοροι της μητέρας και της αδελφής της Κυριακής Γρίβα, Έλενα Τζούλη και Γιάννης Απατσίδης, προτίθενται, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, να ζητήσουν την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, αφενός διότι ουδέποτε κλήθηκε η μητέρα, ούτε καν τους χορηγήθηκε πρόσβαση στο πόρισμα και στα στοιχεία του φακέλου, ενώ τούτο είναι τουλάχιστον παράδοξο, όχι μόνον βάσει του ανωτέρω θεσμικού
πλαισίου, αλλά και βάσει της πάγιας Νομολογίας της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αφετέρου διότι έχουν διαμηνύσει σε όλους τους τόνους, ότι δεν αποδέχονται την περιχαράκωση της έρευνας μόνον σε κατώτερους αστυνομικούς, και την διαφαινόμενη επιβολή ποινής-χάδι για ορισμένους.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται ποια θα είναι η κρίση του Συνηγόρου του Πολίτη, για την υπόθεση, που έχει σοκάρει όλο το πανελλήνιο, και είναι χαρακτηριστική για τον τρόπο δράσης της ΕΛ.ΑΣ., σε ανάλογες ή παρόμοιες περιπτώσεις, που ενοχοποιείται είτε αστυνομική αυθαιρεσία, είτε αστυνομική βία και απόπειρα συγκάλυψης.
Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι η μητέρα της μοναδικής γυναίκας, διαγνωσμένου θύματος κρατικής γυναικοκτονίας, δεν θα έχει να διαβεί και από έναν άλλο Γολγοθά, αυτή τη φορά της κρατικής αναλγησίας και αδιαφορίας των Αρχών, που πολλές φορές αναλαμβάνουν τον ρόλο του ξεπλύματος των ευθυνών ανώτερων αξιωματικών.