Είναι σαφές και εν πλήρη εξελίξει: Η δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας στη χώρα μας αλλάζει χαρακτήρα! Ενώ μέχρι σήμερα είχαμε σαφή διαχωρισμό μεταξύ των δύο πόλων, της δημόσιας και της ιδιωτικής περίθαλψης, αυτά τα δύο έρχονται να συγχωνευτούν, όπως και οι εργασιακές σχέσεις των γιατρών στα δημόσια νοσοκομεία!
Μάλιστα, ο Άδωνις Γεωργιάδης, ξεκαθαρίζοντας το τοπίο, είπε χθες (03/04): «Θα κάνω δεκτό το αίτημα και του προέδρου του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου. Στην Ολομέλεια, στο άρθρο 7 του νομοσχεδίου που αφορά τη δυνατότητα παροχής ιδιωτικού έργου στους γιατρούς του ΕΣΥ, θα ζητήσω και θα συμπεριλάβουμε εξουσιοδοτική διάταξη για να μπορούν, με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, οι ιδιώτες γιατροί να συνάπτουν σχέσεις εργασίας με τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, επί πληρωμή των ιδιωτών γιατρών προς το νοσοκομείο. Όχι αυτό που έχουμε σήμερα, το μπλοκάκι».
Όχι μόνο οι γιατροί του ΕΣΥ θα μπορούν να ασκούν ιδιωτικό επάγγελμα τα απογεύματα, αλλά και οι ιδιώτες γιατροί θα μπορούν να κάνουν επεμβάσεις σε δημόσια νοσοκομεία προσερχόμενοι σε αυτά μετά από ειδική άδεια με όλη την ομάδα τους (βοηθούς, αναισθησιολόγους, νοσηλευτές).
Με τη συζήτηση και τις αντιδράσεις να μην έχουν ακόμα καταλαγιάσει για τα απογευματινά ιατρεία επί πληρωμή στα δημόσια νοσοκομεία, η νέα …βόμβα που έριξε, χθες (03/04), ο Άδωνις Γεωργιάδης, βάζει στο κάδρο και την έλευση ιδιωτών στα δημόσια νοσοκομεία!
Η γενική ιδέα της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας είναι ότι πρέπει να εξυπηρετούνται οι πολίτες την ώρα που το έχουν ανάγκη, χωρίς καθυστερήσεις και εμπόδια… Και αφού άλλες θέσεις προκηρύσσονται αλλά μένουν …άγονες (κενές δηλαδή καθώς κανείς δεν προτίθεται να τις διεκδικήσει), ακι άλλες δεν μπορούν να προκηρυχθούν διότι το ταμείο είναι μείον (!), τη λύση θα δώσει ο ιδιωτικός τομέας και η ιδιωτική δαπάνη!
Το μοντέλο λειτουργεί με τον τρόπο αυτό σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες κι είναι σαφές ότι ανακουφίζει τα συστήματα υγείας που δεν μπορούν πια να αντεπεξέλθουν, αλλά η ιδιωτική δαπάνη δεν είναι ποτέ κάτι ευχάριστο ή εφικτό για τους πολίτες που πληρώνουν ούτως ή άλλως για δημόσια περίθαλψη! Πολλοί, μάλιστα, αντιπροτείνουν: «Μην μας κρατάτε χρήματα υπέρ ΕΟΠΥΥ και αφήστε μας να αποταμιεύουμε για την υγεία μας ή να κάνουμε ιδιωτικά συμβόλαια ασφάλισης. Γιατί μας κάνετε κρατήσεις υγειονομικής περίθαλψης και την ώρα της ανάγκης μάς ζητάτε να πληρώσουμε από την τσέπη μας;».
Αλλά προφανώς δεν έχουμε φτάσει ακόμα στα επίπεδα των ΗΠΑ όπου το κράτος παρέχει μόνο …ασπιρίνες και μία κλινική εξέταση σε συνοικιακό κέντρο υγείας σε όσους δεν έχουν χρήματα, με όλα τα υπόλοιπα, σημαντικά, να πληρώνονται ιδιωτικά (από την τσέπη ή ιδιωτικές ασφάλειες).
Ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε μάλιστα αναλυτικά τι σκοπεύει να κάνει: «Σήμερα, τα νοσοκομεία του ΕΣΥ μπορούν να προσλάβουν ιδιώτη γιατρό με μπλοκάκι και, εάν κάπου υπάρχει ελλείπουσα θέση, τη ζητάει η διοίκηση, εγκρίνουμε την πίστωση και τον προσλαμβάνουμε. Δεν εννοούμε αυτό. Εννοούμε ένας ιδιώτης χειρουργός να πληρώνει και να χειρουργεί με τη χειρουργική του ομάδα, μέσα σε ένα χειρουργικό τραπέζι ενός νοσοκομείου. Θα βάλουμε την εξουσιοδοτική διάταξη, όπως κάναμε με τα απογευματινά χειρουργεία και οι όροι και οι προϋποθέσεις θα εξειδικευθούν σε Κοινή Υπουργική Απόφαση».
Ο Δρ Αθανάσιος Εξαδάχτυλος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), σημείωσε κατά την ακρόαση στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ότι η πρόβλεψη ιδιωτικού έργου για τους γιατρούς του ΕΣΥ στο τέλος θα καταλήξει εντός του συστήματος: «Θα περιμέναμε και ζητούμε μια ρύθμιση που να φέρνει εντός του συστήματος και όχι να περιορίζει τον αριθμό που αυτή στιγμή βρίσκονται εντός. Είναι βέβαιο ότι κάποιοι θα αποφασίσουν να μείνουν στον ιδιωτικό τομέα, διευκολυνόμενοι από αυτή τη ρύθμιση. Στο ίδιο πλαίσιο, η παράταση της θητείας που προβλέπεται για τους γιατρούς του ΕΣΥ, εφόσον συνοδεύεται και με παραμονή σε διευθυντικές θέσεις, είναι βέβαιο ότι θα λειτουργεί ως αντικίνητρο σε νέους συναδέλφους να προσέλθουν στο ΕΣΥ. Επίσης δεν περιλαμβάνονται ειδικότητες πολύ κρίσιμες, όπως για παράδειγμα οι παθολογοανατόμοι. Άρα η παράταση της θητείας θα έπρεπε να μη συνδέεται με τη διατήρηση της διευθυντικής θέσεως, και ας προσφέρουν έργο και με τη συμπερίληψη όλων των ειδικοτήτων. Τα άρθρα 34 και 35 του νομοσχεδίου τα έχει εισηγηθεί ο ΠΙΣ και ευχαριστούμε για τη συμπερίληψή τους» (το άρθρο 34 αναφέρεται στον Εκσυγχρονισμό του τρόπου λειτουργίας του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου. Το άρθρο 35 αναφέρεται στη δυνατότητα εκκίνησης της πειθαρχικής προδικασίας από το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου ανεξαρτήτως της υποβολής καταγγελίας). Ιδίως για το άρθρο 35 που αναφέρεται στην εκκίνηση της πειθαρχικής διαδικασίας, ο κ. Εξαδάχτυλος το χαρακτήρισε αναγκαίο γιατί «κόρακας κοράκου μάτι, δεν βγάζει…».
Ωστόσο, ο υπουργός Υγείας αφαίρεσε από το νομοσχέδιο εξ ολοκλήρου το άρθρο 35 που αναφέρεται στη δυνατότητα εκκίνησης της πειθαρχικής προδικασίας από το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, ανεξαρτήτως της υποβολής καταγγελίας.