«Ίσως ξεκινήσω το Πόλεμος και Ειρήνη πριν να είναι πολύ αργά» λέει στη σύζυγό του Σάρα ο Μορίς Κάσελ, ο πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος του Γκράχαμ Γκρην, Ο ανθρώπινος παράγοντας, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.
Γράφει ο Δημήτρης Στεμπίλης
Επέλεξα αυτό τον τίτλο και αυτή την πρόταση, που παραπέμπει στο κλασικό αριστούργημα του Λέοντα Τολστόι, γιατί ακριβώς ο Γκρην, όπως και σε άλλα του μυθιστορήματα που αφορούν στο σκοτεινό κόσμο των μυστικών υπηρεσιών και της κατασκοπείας, αναδεικνύει τη σημασία των προσωπικών επιλογών και των τειχών που χτίζονται από αυτές. Γράφει για όλα αυτά που παραπέμπουμε στο μέλλον, όπως λόγου χάρη η ανάγνωση ενός κλασικού μυθιστορήματος, παρόλο που εν τέλει στη συγκεκριμένη περίπτωση το βιβλίο αποτελεί και εργαλείο της πλοκής.
Ο Γκρην, συγγραφέας του επικού και κλασικού Η δύναμη και η δόξα, γεννημένος το 1904 και πεθαίνοντας το 1991 έζησε όλα τα μεγάλα γεγονότα του 20ού αιώνα, τις ιδεολογικές διαμάχες και τους εθνικούς-οικονομικούς ανταγωνισμούς που οδήγησαν στους δύο παγκόσμιους πολέμους και στον Ψυχρό Πόλεμο. Με σπουδές στην Οξφόρδη, αναβαπτισμένος Ρωμαιοκαθολικός και πράκτορας για ένα διάστημα της MI6, έχει στη διανοητική και εμπειρική του «βιβλιοθήκη» όλες εκείνες τα προσλαμβάνουσες για να γράψει μυθιστορήματα κατασκοπείας και όχι μόνο, που δεν εξαντλούνται στην κατασκοπική δράση και τη λογοτεχνική αποτύπωση των διεθνών συσχετισμών ή της λειτουργίας των διαφόρων μυστικών υπηρεσιών. Ο συγγραφέας, άλλοτε σατιρικά άλλοτε λυρικά σε όλο το συγγραφικό του έργο φωτίζει πτυχές αυτού του παράλληλου σύμπαντος, που η λογοτεχνική τους διάσταση τις κάνει ακόμη πιο συναρπαστικές.
Διαβάζοντας το βιβλίο, όπως συμβαίνει και με κάθε λογοτεχνικό έργο, οι συνειρμοί και οι συγκρίσεις ήταν αναπόφευκτοι. Επειδή διαδραματίζεται στο Λονδίνο του Ψυχρού Πολέμου, με αφορμή τον Κάσελ ή ένα άλλο πρόσωπο κλειδί, τον Ντέιντρι, στο μυαλό μας ήρθε η εικόνα και ο ρόλος του Γκάρι Όλντμαν, πρωταγωνιστή στην ταινία Κι ο Κλήρος έπεσε στο Σμάιλι, βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Τζον Λε Καρρέ – ο τελευταίος είχε πρότυπο όταν έγραφε τον Ράφτη του Παναμά το μυθιστόρημα του Γκρην Ο Άνθρωπός μας στην Αβάνα. Τα ρούχα, η ατμόσφαιρα, οι διαδικασίες, οι καθημερινές συνήθειες κοκ, διαμορφώνουν στο μυαλό του αναγνώστη ένα ανάλογο σκηνικό. Ωστόσο, η εξέλιξη είναι εντελώς διαφορετική, γιατί οι κατευθύνσεις είναι αντίθετες.
Το καθήκον γίνεται μια πιο προσωπική υπόθεση που ελίσσεται μέσα στις νόρμες και τις γενικές αξίες, έχοντας ως μπούσουλα εν τέλει μια περισσότερο ατομική ηθική με κοινωνικο-ιδεολογικά ερείσματα. Σε αυτό, ίσως παίζει μεγάλο ρόλο ότι η ιστορία δεν έχει μόνο ως θέατρο του Ψυχρού Πολέμου τη Δυτική και Ανατολική Ευρώπη, αλλά και την Αφρική του απαρτχάιντ – επίκαιρο λόγω του θανάτου του ελληνικής καταγωγής δικηγόρου του Νέλσον Μαντέλα και υπερασπιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Γιώργου Μπίζου. Ο Κάσελ είναι παντρεμένος με την έγχρωμη Σάρα που την έσωσε μαζί με το παιδί της από το στυγνό καθεστώς με τη βοήθεια ενός κομμουνιστή.
Ένα άλλο πεδίο εσωτερικής διαμάχης που ξεκινάει από τον ίδιο τον συγγραφέα είναι αυτό της σύγκρουσης ή διαπλοκής θρησκείας και πολιτικής. Σε διάφορα σημεία είτε
άμεσα είτε έμμεσα υπάρχει το βαθύτερο ερώτημα της σύγκρουσης ή της διαπλοκής Χριστιανισμού και Μαρξισμού, κάτι που αποτυπώνεται στα διλήμματα του πρωταγωνιστή. Επιπλέον το ζήτημα των προσωπικών επιλογών που έχουν σχέση με την οικογένεια, τη σχέση με τα παιδιά και τους γονείς, πέρα από τις πανθομολογούμενες διαχρονικές μας αναζητήσεις, λαμβάνουν και την προσωπική διάσταση των αναζητήσεων του Γκρην.
Το βασικό όμως ζήτημα που πραγματεύεται το βιβλίο είναι ο εγκλωβισμός και η απελευθέρωση. Σε άλλους η τελευταία έρχεται με τον θάνατο, άλλοι προτιμούν να μην γκρεμίσουν τα τείχη και άλλοι αμφισβητούν τη λογική του άσπρου-μαύρου αναζητώντας τον τρίτο δρόμο προς την προσωπική ελευθερία, πράγμα δύσκολο στο πλαίσιο του διπολικού κόσμου και των σχημάτων που έχουμε ήδη αναφέρει την περίοδο που γράφεται και εκτυλίσσεται η ιστορία. Η απάντηση που δίνει ο συγγραφέας είτε ως ελπίδα και προσμονή είτε ως πραγματικότητα είναι η αγάπη και ο έρωτας γιατί «κανείς δεν θέλει να ζήσει με ευγένεια (ασκώντας κριτική στη ζωή ενός αστικού βρετανικού ζευγαριού)· θέλει να ζήσει με αγάπη».
ΥΓ: Και για να μην περάσει η λάθος αντίληψη ότι δεν θα διαβάσετε και κατασκοπικό μυθιστόρημα, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες οι περιγραφές του βρετανικού πλαισίου ζωής, δίνοντας επιτηδευμένα μια εικόνα παλιομοδίτικου στιλ, όπως αυτή ταιριάζει στην εποχή της και στους φανταστικούς χώρους που διαδραματίζεται, είτε είναι στην πόλη είτε στην επαρχία, είτε στο εσωτερικό ενός σπιτιού είτε στην ύπαιθρο. Ταυτόχρονα οι αναμνήσεις από την Αφρική και η ζωή στη Μόσχα καταστούν το παζλ των τόπων και των τοπίων περισσότερο παγκόσμιο, συμβάλλοντας σε αυτό και με τις αποστροφές για το αποικιοκρατικό παρελθόν της Βρετανίας και την υποβαθμισμένη θέση της στον μεταπολεμικό κόσμο. Τέλος, ο συγγραφέας δεν υποτιμά τη σημασία της δράσης αλά Τζεϊμς Μποντ, που μερικές φορές τη σατιρίζει με τα γκάτζετ και άλλες την κορυφώνει με αγωνιώδεις διαλόγους. Και εδώ το ποτό δεν είναι ντράι μαρτίνι, αλλά πορτόν και ουίσκι J&B…