Οι τέσσερις μεγάλες κατηγορίες στα Όσκαρ 2025 – καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, α’ ανδρικού ρόλου και α’ γυναικείου ρόλου – μπορεί να κρύβουν εκπλήξεις κατά την τελετή απονομής που θα γίνει την Κυριακή (2/3).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Guardian, η ταινία «The Brutalist», δηλαδή το επικό μεταπολεμικό δράμα του Μπρέιντι Κόρμπετ για έναν μοντερνιστή Ούγγρο αρχιτέκτονα στις ΗΠΑ, εθεωρείτο μέχρι πρόσφατα σίγουρο για το κορυφαίο βραβείο. Παρ’ όλα αυτά, δύο άλλες ταινίες του στέρησαν έκτοτε το κορυφαίο βραβείο στις μέχρι στιγμής τελετές απονομής, με αποτέλεσμα η μετοχή του να πέσει ραγδαία.
Is this the most open Oscars race in recent memory?
— The Guardian (@theguardian.com) February 28, 2025 at 2:14 PM
Μάχη για τρεις ταινίες στα Όσκαρ 2025
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, το «Anora», μια κωμωδία-δράμα για μια εργαζόμενη στο σεξ στο Μπρούκλιν που ερωτεύεται τον γιο ενός Ρώσου δισεκατομμυριούχου, θριάμβευσε στα τρία από τα τέσσερα σημαντικά βραβεία των συντεχνιών στις ΗΠΑ – αυτά που αποφασίζονται από σεναριογράφους, σκηνοθέτες και παραγωγούς. Πρόκειται για ένα σημαντικό καμπανάκι.
Άλλωστε, μόνο μία ταινία έχει χάσει το Όσκαρ αφού πήρε και τα τρία, το «Brokeback Mountain» το 2006, το οποίο έχασε από το «Crash» του Πολ Χάγκις. Επισημαίνεται ότι η προηγούμενη σημαντική νίκη του «Crash» ήταν το βραβείο στην τελετή απονομής της ένωσης Screen Actors Guild (SAG). Η αντίστοιχη νικητήρια ταινία στα φετινά βραβεία SAG ήταν το «Conclave», δηλαδή το θρίλερ του Έντουαρντ Μπέργκερ που διασκευάστηκε από το μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Χάρις, και αφορά στην εκλογή νέου Πάπα.
Παρά το προφανές προβάδισμα του «Anora», οι ειδικοί είναι πλέον διχασμένοι μεταξύ των κορυφαίων ταινιών. Όλοι έχουν τους παθιασμένους υποστηρικτές και τους φανατικούς επικριτές τους, και μολονότι το «Conclave» θεωρείται ότι δεν λατρεύεται τόσο έντονα όσο οι άλλες δύο ταινίες, είναι ίσως αυτή που θεωρείται ως η πιο αξιοθαύμαστη.
Το γεγονός ότι είναι η δεύτερη επιλογή αρκετών ανθρώπων, ωστόσο, θα μπορούσε να του βγει σε καλό, δεδομένου του συστήματος προτίμησης της Ακαδημίας. Μάλιστα, αν πάρει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας την Κυριακή (2/3), θα ακολουθήσει την πορεία μιας άλλης βρετανικής επιτυχίας, του «Shakespeare in Love» του 1998, το οποίο εκτόπισε το επικρατέστερο «Saving Private Ryan» στα Όσκαρ ύστερα από νίκες στα βραβεία BAFTA και τα SAG.
Άλλοι εικάζουν ότι το βραβείο μπορεί τελικά να πάει σε ένα μπαλαντέρ: Η βιογραφική ταινία του για τον Μπομπ Ντίλαν, με τίτλο «A Complete Unknown», η οποία έχει μεγάλη απήχηση, θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη νίκη του πρωταγωνιστή Τιμοτέ Σαλαμέ ως καλύτερου ηθοποιού στα βραβεία SAG την περασμένη Κυριακή (23/2). Ο Άντριεν Μπρόντι του «The Brutalist» είχε καταφέρει να σαρώσει όλα τα βραβεία μέχρι εκείνη την ανατροπή. Εν τω μεταξύ, η άνοδος του «Conclave» είχε κάνει κάποιους να υποψιαστούν ότι ο πρωταγωνιστής του, Ρέιφ Φάινς, θα έχανε έδαφος την τελευταία στιγμή.
Ανοιχτό το βραβείο α’ γυναικείου ρόλου
Όσον αφορά στο βραβείο α’ γυναικείου ρόλου, θα μπορούσε να περιέχει δύο παραμύθια… με λυπημένο τέλος. Η Κάρλα Σοφία Γκασκόν, η πρώτη τρανσέξουαλ ηθοποιός που προτάθηκε για Όσκαρ, προβλεπόταν ευρέως ότι θα «έγραφε» ιστορία με τη νίκη της για τον ρόλο της στην ταινία «Emilia Pérez».
Ωστόσο, οι προσβλητικές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αποκαλύφθηκαν, μάλλον έδωσαν τη χαριστική βολή στην υποψηφιότητά της. Ο δρόμος άνοιξε έτσι για την 62χρονη Ντέμι Μουρ, της οποίας η σχεδόν 45χρονη καριέρα δεν είχε προβληματίσει τους φορείς απονομής βραβείων, ανεξάρτητα από την εισπρακτική της επιρροή. Η Χρυσή Σφαίρα που κέρδισε η Μουρ τον Ιανουάριο, παίζει σε ένα αφήγημα επιστροφής που το Χόλιγουντ βρίσκει σχεδόν εξίσου ακαταμάχητο με αυτό που σπάει τα ρεκόρ συμμετοχικότητας. Ωστόσο, η Μάικι Μάντισον, η 25χρονη πρωταγωνίστρια του «Anora», κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στα BAFTA και στα βραβεία Independent Spirit, πράγμα που σημαίνει ότι η νίκη της Ντέμι Μουρ φαίνεται όλο και πιο αβέβαιη.
Ακόμη και πριν από το σκάνδαλο με τις αναρτήσεις της πρωταγωνίστριάς της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το «Emilia Pérez» του Ζακ Οντιάρ, η οποία πηγαίνει στην τελετή με 13 υποψηφιότητες – τις περισσότερες από κάθε άλλη ταινία φέτος και τρεις περισσότερες από κάθε άλλη ξενόγλωσση ταινία – είχε θεωρηθεί «προσβλητική» από τους Μεξικανούς και την τρανς κοινότητα, τις οποίες προσπαθεί να απεικονίσει. Παρά την ανώμαλη πορεία της ταινίας Emilia Pérez, η Ζόε Σαλντάνα μοιάζει σίγουρη νικήτρια για το βραβείο καλύτερου β’ γυναικείου ρόλου.
Τόσο αυτή η ταινία όσο και το «The Brutalist» δέχθηκαν πυρά για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην κλωνοποίηση της φωνής των πρωταγωνιστών της. Επισημαίνεται ότι ο Γκάι Πιρς – του οποίου ο ρόλος στην ταινία «The Brutalist» του έχει χάρισε το βραβείο καλύτερου β’ ανδρικού ρόλου – παραδέχτηκε ότι ο ηθοποιός που μέχρι στιγμής έχει σαρώσει στην κατηγορία τους, μάλλον θα συνεχίσει να το κάνει και στα Όσκαρ 2025, λέγοντας το εξής: «Δεν πρόκειται να κερδίσω! Ο Κίραν Κάλκιν θα κερδίσει και πάλι».
Στη σκιά του Τζιν Χάκμαν και του Πάπα Φραγκίσκου
Εν τω μεταξύ, οι διοργανωτές της τελετής αγωνίζονται μετά το θάνατο ενός από τους πιο αξιοσέβαστους νικητές των Όσκαρ στην ιστορία, του Τζιν Χάκμαν, και μάλιστα υπό «ύποπτες» συνθήκες.
Ακόμα, η υγεία του Πάπα Φραγκίσκου απασχολεί τους διοργανωτές των φετινών Όσκαρ, για να εκτιμήσουν ποια από τα αστεία του οικοδεσπότη της τελετής απονομής, Κόναν Ο’Μπράιεν, σχετικά με το «Conclave», μπορούν ή δεν μπορούν να ειπωθούν.