Παρά τις αντίξοες συνθήκες και τις αναβολές, η παράσταση που όλοι περιμένουν κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου στο Θέατρο Παλλάς. Η Μαρία Κίτσου και η Μαρία Κακογιάννη είναι πανέτοιμες να πιάσουν το νήμα της ζωής της Νίνας και της Εκάβης, των δύο εμβληματικών ηρωίδων του μυθιστορήματος του Κώστα Ταχτσή, υπό την σκηνοθετική μπαγκέτα του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, και να μας μεταφέρουν στην Αθήνα των μεταπολεμικών χρόνων, όπως την αποτύπωσε ανάγλυφα στο έργο του ο συγγραφέας.
Έγραψε ο Μένης Κουμανταρέας για το «Τρίτο στεφάνι»:
«Αυτό που σοκάρισε και στάθηκε και το πρωτοποριακό στοιχείο [στο «Τρίτο Στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή] είναι ότι ολόκληρο το μυθιστόρημα στηρίζεται σ’ ένα συνεχή μονόλογο δύο γυναικών που η γλώσσα τους και τα ήθη τους ανήκουν στη μικροαστική τάξη. Ποτέ πριν στη νεοελληνική λογοτεχνία ένα μυθιστόρημα δεν χρησιμοποίησε σε αυτή την έκταση και τον βαθμό την προφορικότητα της αφήγησης και το καθημερινό ιδιόλεκτο αυτής της τάξης. Υπάρχουν, φυσικά, πάμπολλοι διάλογοι στη λογοτεχνία που αποτυπώνουν τον προφορικό λόγο των ηρώων. Όμως αυτοί οι διάλογοι αποτελούν απλά παρένθεση στην αφήγηση, […] και χρησιμεύουν στο να ζωντανέψουν τη διήγηση και να προσδώσουν αληθοφάνεια στους ήρωες. Το κυρίως κείμενο γράφεται κατά κανόνα σε λογοτεχνική γλώσσα. Οτιδήποτε μπορεί να σημαίνει αυτό. […]
Ο Ταχτσής, όντας ο ίδιος στη ζωή του ένας χείμαρρος λόγου και ελευθεριότητας, υιοθέτησε και στο βιβλίο του τον τρόπο αυτό. Ένα συνεχές μουρμούρισμα διατρέχει όλο το κείμενο, το ίδιο αυτό μουρμούρισμα που ο συγγραφέας ήξερε καλά από την οικογένειά του και τα συγγενικά του πρόσωπα. Είναι οι ευχές, οι κατάρες, οι αφορισμοί, που όλοι ακούμε στις οικογένειές μας σε οποιαδήποτε τάξη και αν ανήκουμε. «Που να μη λειώσουν τα κόκαλά σου!», «Θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μου!», «Αχ, βρε κερατά θεέ», «Δεν έχεις πια καθόλου τσίπα επάνω σου;», «Σσσ κι οι τοίχοι έχουν αφτιά!», «Μύγα τσετσέ σ’ έχει τσιμπήσει, κακό χρόνο να ’χεις;», «Σκάσε κτήνος» και άλλα πολλά. Όμως εδώ στον Ταχτσή οι εκφράσεις αυτές αποκτούν μια ιδιαιτερότητα. Δεν είναι γαρνίρισμα αλλά ουσία. Είναι ο πρώτος που έκανε ύφος τη γλώσσα των μικροαστών. Είχε την ευφυΐα αλλά και το ταλέντο να την αναπαραγάγει σχεδόν θεατρικά. […] Όταν κάποτε ρώτησα τον Ταχτσή γιατί δεν γράφει ένα νέο μυθιστόρημα, εφόσον όλοι ασχολούνται με το «Τρίτο Στεφάνι» και κινδύνευε να χαρακτηριστεί συγγραφέας του ενός βιβλίου, εκείνος με κοίταξε λυπημένα: «Τρέμω να ξαναπεράσω αυτά που πέρασα με το Τρίτο στεφάνι. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τι μου κόστισε αυτό το βιβλίο. Το έχω πληρώσει με τη μισή μου ζωή». […]
[O Ταχτσής κ]άνει λογοτεχνία έχοντας απορρίψει τη φιλολογία. Μακριά από τη δικτατορία της καλλιέπειας στήνει έναν μυθιστορηματικό καμβά στηριγμένο σε κάποια στερεότυπα της μικροαστικής ζωής. Δεν είναι, βέβαια, η χαμοζωή ενός Βουτυρά ή ο λούμπεν κόσμος του Πέτρου Πικρού ή του Λουντέμη. Δεν είναι η αυλή της Καγκελόπορτας του Φραγκιά. Είναι ο κύριος κορμός της νεοελληνικής κοινωνίας όπως διαμορφώνεται μεταπολεμικά, αποκλείοντας τους μεγαλοαστούς και τους προλετάριους. Οι άνθρωποί του δεν είναι ούτε κομμουνιστές ούτε εθνικόφρονες. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι δημοκρατικοί. Είναι οι οικογενειάρχες που τρώνε τη μπόρα της Ιστορίας, οι γυναίκες που μαλλιοτραβιούνται και υποφέρουν χωρίς παράλληλα να χάνουν το θάρρος τους και την αξιοπρέπειά τους. […] Μέσα από έναν κλαυσίγελο αφηγείται πράγματα σοβαρά ακόμα και τραγικά με όπλο το πανταχού παρόν χιούμορ. […]
Έτσι μέσα από την κοινότοπη ιστορία δύο γυναικών, οι οποίες κινούν τα νήματα της μοίρας των αρσενικών, δίνει έναν πίνακα της μεταπολεμικής κοινωνίας με φλας μπακ στην εποχή των Βαλκανικών, της Μικρασίας και άμεσες αναφορές στην εποχή του Μεταξά, την Κατοχή, εστιάζοντας στο εμφυλιακό και μετεμφυλιακό τοπίο. Τα ιστορικά γεγονότα περνάνε μέσα από τη ζωή των ηρώων του κατορθώνοντας να απογειώσουν τη ζωή αυτή σε συλλογικό δράμα. […]
Εδώ έχουμε να κάνουμε με το έπος της ανερχόμενης τάξης, αυτής που αργότερα βαφτίστηκε με το επίθετο «μικροαστική». […] Όσοι εκ των υστέρων επιχείρησαν να μιμηθούν το ύφος του Ταχτσή έσπασαν τα μούτρα τους. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπόλιασε την κατοπινή πεζογραφία με το παράδειγμά του. Απελευθέρωσε τους νεότερους πεζογράφους από τα δεσμά της καλλιγραφίας και της φιλολογίας. […] O ευαίσθητος αναγνώστης, τα «παιδιά τα φανατικά για γράμματα», όσοι νέοι αναγνώστες προστεθούν, θα εκτιμήσουν τις περιπέτειες της Εκάβης και της Νίνας, αλλά και τη συλλογική περιπέτεια του ρωμαίικου, που προβάλλεται στο βάθος […]. Το Τρίτο στεφάνι θα τους αποκαλύψει από πού ξεκίνησαν οι Εκάβες και οι Νίνες. Θα τους δείξει ποια είναι η ζωή μας σήμερα και γιατί είναι αυτή και όχι άλλη. […]»
Η ταυτότητα της παραστασης:
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Διασκευή: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νίκος Μανουσάκης
Σκηνικά: Πάρις Μέξης
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Κίνηση: Κική Μπάκα
Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Ματθαίου
Βοηθός σκηνογράφου: Εύη Ανδριανού
Βοηθός ενδυματολόγου: Ειρήνη Γεωργακίλα
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Videos: Ελένη Κατρακαλίδη
Παραγωγή: Θεατρικές Σκηνές
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Κώστας Ανταλόπουλος, Ειρήνη Βαλατσού, Ντάνη Γιαννακοπούλου, Δανάη Επιθυμιάδη, Μαρία Καβογιάννη, Δημήτρης Καραβιώτης, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Κίτσου, Τάσος Λέκκας, Ορνέλα Λούτη, Γιώργος Μακρής, Δημήτρης Μανδρινός, Στάθης Μαντζώρος, Καλλιρρόη Μυριαγκού, Γιώργος Νούσης, Ελευθερία Παγκάλου, Αλεξάνδρα Παντελάκη, Ελίζα Σκολίδη, Μενέλαος Χαζαράκης, Γιώργος Ψυχογυιός
Τρίτο στεφάνι, Θέατρο Παλλάς, Βουκουρεστίου 5 (City Link), Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 15€ – 80€. Προπώληση εισιτηρίων: Viva.gr. Ομαδικές κρατήσεις:τηλ.210 3639343 (εσωτ. 2)
*Οι δύο (2) πρώτες σειρές της πλατείας του θεάτρου είναι κλειστές λόγω μέτρων πρόληψης COVID-19. Επομένως η 1η σειρά του κοινού, είναι η 3η σειρά του θεάτρου.
Παρακαλούμε διαβάστε προσεκτικά τις παρακάτω οδηγίες βασει υγειονομικών πρωτοκόλλων που εφαρμόζονται πιστά στο Θέατρο Παλλάς:
• Υποχρεωτική χρήση μάσκας σε όλους τους χώρους του θεάτρου, από θεατές και προσωπικό.
• Ώρα προσέλευσης στο θέατρο μία ώρα πριν την προκαθορισμένη έναρξη της παράστασης.
• Υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ανέπαφο check-in στον χώρο από το κινητό σας, ή από προεκτυπωμένο χαρτί.
• Αυστηρή τήρηση αποστάσεων ασφαλείας (1,5 μέτρο).
• Ειδική σήμανση για την είσοδο και την έξοδο του κοινού στο θέατρο και μονοδρόμηση διαδρόμων.
Το Θέατρο Παλλάς τηρεί αυστηρά όλες τις διαδικασίες και τα πρωτόκολλα υγειονομικής προστασίας, με βασικό γνώμονα την ασφάλεια του κοινού και του προσωπικού:
• Θερμομέτρηση κατά την είσοδο προσωπικού και θεατών.
• Όλες οι επιφάνειες του Θεάτρου Παλλάς καθαρίζονται και απολυμαίνονται καθημερινά από πιστοποιημένο συνεργάτη με εγκερκριμένα από τον ΕΟΦ απολυμαντικά καθαριστικά.
• Η αίθουσα και οι χώροι κοινού κλιματίζονται από κεντρική κλιματιστική μονάδα η οποία προσάγει φρέσκο κλιματιζόμενο (νωπό) αέρα στον χώρο, εξασφαλίζοντας τη μέγιστη δυνατή ανανέωση του αέρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
• Στήλες αντισηψίας στους κοινόχρηστους χώρους.
• Σχέδιο ασφαλείας προσέλευσης και αποχώρησης των θεατών από πολλαπλές εισόδους και εξόδους, καθώς και μονοδρόμηση διαδρόμων, με ειδική σήμανση.
• Διενέργεια προληπτικών τεστ μοριακού ελέγχου COVID-19, σε συνεργασία με τα εργαστήρια του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, για όλο το προσωπικό του Θεάτρου.