Πολιτική

Δήμος Βερύκιος: Ο Εμίρης και ο κακομοίρης…

Τα Εμιράτα αγοράζουν τεχνογνωσία από την ΕΑΒ αλλά όχι την ίδια την ΕΑΒ. Οι άγνωστες «πτήσεις» των F-35 πάνω από την Ελλάδα. Οι φρεγάτες με το παρατσούκλι «αλουμινότρατες» και γιατί οι αμερικανοί τις στέλνουν στο «πυρ το εξώτερον». Το αμερικανικό σχέδιο για τα ελληνικά ναυπηγεία. Γράφει ο Δήμος Βερύκιος.

Αίφνης άνοιξαν οι ουρανοί και «βρέχει» από παντού μπίζνες με όπλα και ξένους επενδυτές στις εγχώριες αμυντικές βιομηχανίες . Ένα κλίμα εφορείας παντού ! Στα Κανάλια, στα site, στις εφημερίδες που κρέμονται στα περίπτερα με τα ξύλινα μανταλάκια…

Κατευθυνόμενα ρεπορτάζ που επιχειρούν είτε να επηρεάσουν και είτε να ωραιοποιήσουν καταστάσεις πουλώντας «φύκια για μεταξωτές κορδέλες»…

Καθώς ακούτε για τόσα πολλά «κεράσια», κρατείστε μικρά καλάθια..

Και θα καταλάβετε γιατί :

Το κυβερνητικό επιτελείο που από χτες επισκέπτεται τα Εμιράτα διέρρεε ότι ούτε λίγο ούτε πολύ έχει βρει επενδυτή για το 51% που θα αναλάβει και το management της επιχείρησης, διατηρώντας ωστόσο δικαίωμα, ο κάτοχος του 49% των μετοχών της ΕΑΒ, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο, να αναλάβει το management εν καιρώ πόλεμου.

Πάντως μέχρι πρόσφατα ούτε τα Εμιράτα, αλλά ούτε και οι ΗΠΑ (Lockheed) δεν έχουν εκδηλώσει επενδυτικό ενδιαφέρον για την ΕΑΒ.

Το ενδιαφέρον των Εμιράτων για την ΕΑΒ περιορίζεται στην εκπαίδευση τεχνικών αεροσκαφών στην Τανάγρα. Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αγγίξει τα 130 εκατομμύρια ευρώ.

Όμως άλλο πράγμα το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και άλλο το επενδυτικό…

Η …«μπίζνα» με τα Εμιράτα που προβάλλεται από το κυβερνητικό επιτελείο είναι το πρόγραμμα εκπαίδευσης πιλότων στην Καλαμάτα.

Στα Εμιράτα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με την εκπαίδευση πιλότων μαχητικών αεροσκαφών καθώς δεν διαθέτουν ούτε Κέντρο Εκπαίδευσης, ούτε εκπαιδευτικά αεροσκάφη αλλά και ούτε τον απαιτούμενο εναέριο χώρο.

Όμως ούτε η Ελλάδα διαθέτει σύγχρονο Κέντρο Εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών. Η δημιουργία του ήταν στόχος του Πάνου Καμμένου αλλά ουδέποτε υλοποιήθηκε.

Το σχέδιο είναι να ανατεθεί η λειτουργία του Κέντρου Εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών της Καλαμάτας σε μια από τις δυο εταιρείες ενοικίασης αεροσκαφών που λειτουργούν παγκοσμίως , στον Καναδά και στο Ισραήλ… Και οι δυο εταιρίες χρησιμοποιούν ιταλικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη.

Η Καλαμάτα ως γεωγραφική θέση και λόγω κλιματικών συνθηκών θεωρείται ιδανικό μέρος για λειτουργία ενός τέτοιου κέντρου αεροπορικής εκπαίδευσης:

– Η καθημερινή ηλιοφάνεια.

– Ο συνδυασμός θάλασσας και βουνού.

– Η απουσία αεροδιαδρόμων στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας..

Επομένως το πρώτο βήμα είναι να καταφέρει η Ελλάδα ώστε να φτιάξει και να λειτουργήσει Σύγχρονο Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης πιλότων στην Καλαμάτα.

F-35 : Διακομματική προσέγγιση

Σε ότι αφορά τα F-35 που τα εγχώρια Media λιβανίζουν τα τελευταία εικοσιτετράωρα έχουν την δική τους ιστορία στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Δεν εμφανίστηκαν έτσι ξαφνικά και για πρώτη φορά στον ελληνικό εναέριο χώρο. Τουλάχιστον και οι δυο τελευταίες κυβερνήσεις τα προσεγγίζουν θετικά και διακομματικά…

Τον Φεβρουάριο του 2017 επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ όταν η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έστειλε στις ΗΠΑ το αίτημα για αναβάθμιση των F16 σε Viper, παράλληλα η Πολεμική Αεροπορία έστειλε ξεχωριστά αίτημα για να πληροφορηθεί τυχόν δυνατότητα προμήθειας F35 και σε τι τιμή.

Τον Ιανουάριο του 2020 κατά την επίσκεψη Μητσοτάκη στις ΗΠΑ και την συνάντηση του με τον απερχόμενο Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ εκφράστηκε το ελληνικό ενδιαφέρον προμήθειας F-35.

Στις 5 Οκτωβρίου του 2020 ο αμερικανός ΥΠΕΞ Πομπέο επισκέφτηκε Σούδα και το αίτημα των F-35 επαναδιατυπώνεται από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Στις 15 Οκτωβρίου του 2020 ο Αμερικανός Αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Κούπερ επισκέφθηκε την Αθήνα και του εκφράσθηκε η θέληση της Ελλάδας να μετάσχει στο πρόγραμμα του F35.

Στις 6 Νοεμβρίου η Ελλάδα εγγράφως διατυπώνει την θέση ότι θέλει να αρχίσουν συνομιλίες για ένταξη μας στο πρόγραμμα των F35

«Μουρμούρα» για την φρεγάτα

Στο μεταξύ φουντώνει η δημόσια συζήτηση για τον τρόπο επιλογής του τύπου της νέας φρεγάτας που θα ενταχθεί στο Πολεμικό Ναυτικό.

Ο πρωθυπουργός από την Θεσσαλονίκη είχε διαβεβαιώσει ότι θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την επιλογή του τύπου των νέων φρεγατών , ωστόσο κάτι τέτοιο φαίνεται ότι εγκαταλείφθηκε στην πορεία.

Τα σχόλια και η μουρμούρα εντός και εκτός Πολεμικού Ναυτικού δίνουν και παίρνουν για τον συγκεκριμένο τύπο αμερικανικής φρεγάτας MMSC που ερευνούν για να αγοράσουν.

Στο Militaire, ο Πάρις Καρβουνόπουλος παρουσίασε χτες άρθρο του Forbes που ξετίναζε τις συγκεκριμένες αμερικανικές φρεγάτες που, σημειωτέον, χτες το βράδυ «λιβάνιζε» απροκάλυπτα κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων συστημικού Καναλιού .

Το επίμαχο άρθρο έγραφε : « Ποιοι θέλουν να μας “φορτώσουν” τις φρεγάτες που οι ίδιοι οι Αμερικανοί, ζητούν από το ναυτικό τους να τις …βυθίσει ως απόλυτη αποτυχία; Τα όσα γράφονται στο διεθνή Τύπο για τις φρεγάτες που η ελληνική κυβέρνηση παζαρεύει με κόστος προγράμματος 5 δις (!!!) προκαλούν πολύ μεγάλα ερωτήματα για το τι συμβαίνει.

Το Forbes σε άρθρο του έχει τίτλο: “Τώρα είναι η τέλεια στιγμή για να βυθίσουμε τις Freedom Class Littoral Combat Ship”!

Ο Craig Hooper που υπογράφει το άρθρο ξεκινά με την τελευταία …περιπέτεια του USS Detroit, το οποίο όπως είχαμε γράψει “΄έμεινε καραβοφάναρο”! Με αφορμή αυτό το περιστατικό ο συντάκτης καλεί το ναυτικό των ΗΠΑ “να κηρύξει την κατηγορία Freedom Littoral Combat Ship μια μη αντισταθμιζόμενη αποτυχία”!

Προτείνει επίσης το ναυτικό αντί να σπαταλά κι άλλα χρήματα σ΄ αυτό το φιάσκο να παροπλίσει τα 10 πλοία βρίσκονται σε ενέργεια και να διακόψει τη ναυπήγηση 6 ακόμη που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο συντάκτης του άρθρου γράφει ότι το πρόγραμμα φάνηκε από την αρχή ότι ήταν μία καταστροφή. Αναφέρει λεπτομερώς όλα τα προβλήματα που προέκυψαν στα πλοία. Σε όλα τα πλοία που ναυπηγήθηκαν! Άρα δεν μιλάμε για “παιδικές ασθένειες”, αλλά για μόνιμα προβλήματα που απ΄ ότι φαίνεται δεν επιλύονται. Γι΄ αυτό και ο συντάκτης προτείνει τον παροπλισμό τους ή “την πώληση τους σε συμμάχους, όπως η Σαουδική Αραβία και η Ελλάδα”!!!

Είναι σαφές ότι η αμερικανική πρόταση των 5 δις από τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν εξασφαλίζει τα “θέλω” του ΠΝ.

Αμερικανικό ενδιαφέρον για φρεγάτες και ναυπηγεία

Οι αμερικανικές φρεγάτες MMSC που στο Ναυτικό τις αποκαλούν «αλουμινότρατες» συνδέονται άμεσα με το να τεθούν και τα τρία μεγάλα ναυπηγεία (Σύρου, Ελευσίνας και Σκαραμαγκά ) υπό αμερικανικό έλεγχο. Ήδη η Εταιρία Διεθνούς Αναπτυξιακής Χρηματοδότησης (DFC) συνυπέγραψε με την ΟΝΕΧ (Πάνος Ξενοκώστας της Σύρου) επιστολή συνεργασίας με σκοπό την αγορά και ανακαίνιση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η DFC είναι το ίδιο το Αμερικανικός κράτος . Ο Υπουργός Εξωτερικών Πομπέο προΐσταται του διοικητικού συμβουλίου της DFC και του Υπουργού Εμπορίου, Wilbur Ross, ο οποίος γνωρίζει την Ελληνική ναυτιλία καλύτερα από τον οποιονδήποτε στην Ουάσιγκτον.

Ωστόσο, το μέλλον του ναυπηγικού τομέα στην Ελλάδα δεν θα πρέπει να καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο από τα αμυντικά προγράμματα. Το ζητούμενο για τα ελληνικά ναυπηγεία είναι να περάσουν σε στιβαρά χέρια και διοίκηση με επιχειρηματικό – βιομηχανικό όραμα. Κάλλιστα θα μπορούσε η διοίκηση των ναυπηγείων να περάσει σε αμερικανικά συμφέροντα και τα ναυπηγεία να κατασκευάζουν φρεγάτες και πλοία ανοιχτής θαλασσής αναλόγως με τις επιλογές του εκάστοτε πελάτη.

 

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Φ. Πατσουράκος: Ο ιδιωτικός τομέας να βοηθήσει σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο στα νοσοκομεία
Fanny Eaton: H Google τιμάει τη μούσα από την Τζαμάικα
Chevron Right