Πολιτική

Η Ελλάδα θέλει τη διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης κατά των Χούτι – Στη Λάρισα το αρχηγείο

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε τις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για το σχέδιο κατά των Χούτι της Υεμένης.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ανακοίνωσε πως θα προτείνει η Ελλάδα να αναλάβει τη διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα κατά των ανταρτών Χούτι στη Υεμένη. Εξέφρασε μάλιστα την πρόθεση της Ελλάδας το αρχηγείο των επιχειρήσεων να εγκατασταθεί στη Λάρισα.

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, υπάρχει ήδη συζήτηση για αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας όσον αφορά στη διοίκηση.

«Θα συζητήσουμε για την Ευρωπαϊκή Επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα και θα προτείνω, θα προσφέρω, να αναλάβει η Ελλάδα τη διοίκηση της επιχείρησης, όπως επίσης θα προσφέρω το Στρατηγείο της Λάρισας ως Στρατηγείο για την Επιχείρηση», ανέφερε ο Νίκος Δένδιας από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται για την άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας.

Η ευρωπαϊκή επιχείρηση κατά των αναρτών Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα θα ονομάζεται «Ασπίδες» και θα μπορούσε να ξεκινήσει στις 17 Φεβρουαρίου, όπως ανακοίνωσε ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ, προσερχόμενος στο άτυπο συμβούλιο των Υπουργών ‘Αμυνας στις Βρυξέλλες.

«Έχουμε ένα όνομα, Άσπιδες, που σημαίνει προστάτης. Και αυτός είναι ο σκοπός, να προστατεύσουμε τα πλοία, να αναχαιτίσουμε επιθέσεις και εχθρικά πλοία, όχι να εμπλακούμε σε κάποιου είδους δράση κατά των Χούθι, αλλά μόνο να εμποδίσουμε τις επιθέσεις στα πλοία», τόνισε.

«Είναι σίγουρα μια σημαντική αποστολή. Ανησυχούμε όλοι για την κυκλοφορία στη Διώρυγα του Σουέζ και πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες μας ζητούν να προχωρήσουμε επειδή το επιχειρηματικό τους μοντέλο υποφέρει πολύ λόγω της υψηλής αύξησης του κόστους που συνεπάγεται η ανάγκη να περάσουν από τη Νότια Αφρική για να φτάσουν στην Ευρώπη. Αυτό επηρεάζει κόστος και συνεπώς τις τιμές. Επηρεάζει τον πληθωρισμό. Για αυτό είναι φυσικό να προσπαθήσουμε να αποφύγουμε αυτόν τον κίνδυνο», κατέληξε ο Μπορέλ.

Μια «ασύμμετρη» δύναμη που απειλεί το διεθνές εμπόριο

Υπενθυμίζεται πως οι Χούτι, οι αντάρτες της Υεμένης που υποστηρίζονται από το Ιράν, πραγματοποιούν επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα ως αντίποινα για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας. Οι «πληρεξούσιοι» της Τεχεράνης αποδεικνύονται μια «ασύμμετρη» δύναμη στη Μέση Ανατολή, καθώς με τα χτυπήματά τους έχουν ήδη προκαλέσει σημαντική αναταραχή στο διεθνές εμπόριο.

Η Ερυθρά Θάλασσα, με τη διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς για την εμπορική ναυτιλία. Από το πέρασμα που ενώνει την Ασία με την Ευρώπη διέρχεται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% των εμπορευματοκιβωτίων. Τα ποσοστά είναι πολύ υψηλότερα όταν εστιάζουμε στη γηραιά ήπειρο και τη βόρεια Αφρική.

Με τους πυραύλους των Χούτι να στοχεύουν και να απειλούν εμπορικά πλοία, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αναδρομολόγηση, ακολουθώντας την εναλλακτική διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, περιμετρικά της Αφρικής. Αυτό μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση του χρόνου και του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων.

Ένα πλοίο από τη Σιγκαπούρη μπορεί για παράδειγμα να φτάσει στο Ρότερνταμ σε 8.500 ναυτικά μίλια εάν διασχίσει το κανάλι. Ο περίπλους της Αφρικής αυξάνει το ταξίδι στα 11.800 ναυτικά μίλια. Αυτό σημαίνει επιπλέον 10 με 12 ημέρες ή και περισσότερες σε περίπτωση δεξαμενόπλοιων που κινούνται με χαμηλότερες ταχύτητες.

Ταυτόχρονα για όσους συνεχίζουν να επιλέγουν το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, τα ασφάλιστρα κινδύνου έχουν αυξηθεί σημαντικά. Το μέγεθός τους βρίσκεται μόνο κάτω από τα αντίστοιχα ασφάλιστρα για τα πλοία που διέρχονται από ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, όπου μαίνεται ο πόλεμος.

Ειδικοί της αγοράς και αναλυτές εκτιμούν πως εάν συνεχιστεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιπτώσεις θα αρχίσουν να φαίνονται και στην αγορά με προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού και μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές, οι οποίοι βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι με τον πληθωρισμό. «Και οι δύο επιλογές, είτε λόγω της αύξησης των ασφαλίστρων, είτε λόγω της αναδρομολόγησης γύρω από την Αφρική, θα έχουν αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευμάτων», υπογραμμίζουν αναλυτές.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Άντζελα Δημητρίου: Η απάντηση της κόρης και του γαμπρού της στις βαρύτατες κατηγορίες της
ΕΕ: Νέοι κανόνες για τρόφιμα «πρωινού» όπως μέλι, χυμοί και μαρμελάδες – Τι αλλάζει
Chevron Right