Πολιτική

«Κολοτούμπα» του ΚΙΝΑΛ για τη νέα ηγεσία του ΑΣΕΠ;

Την Τρίτη εισάγεται στη Διάσκεψη Προέδρων της Βουλής το θέμα της επιλογής της νέας ηγεσίας του ΑΣΕΠ.  – Γράφει Ειδικός Συνεργάτης.

1. Την ερχόμενη Τρίτη εισάγεται στη Διάσκεψη Προέδρων της Βουλής το θέμα της επιλογής της νέας ηγεσίας του ΑΣΕΠ. Η μεγάλη έκπληξη είναι ότι το ΚΙΝΑΛ, μετά την αρχική άκρως αρνητική στάση απέναντι στις κυβερνητικές μεθοδεύσεις, η οποία εκφράστηκε στη Βουλή με την καταγγελία των «φωτογραφικών μεθοδεύσεων» και της υπονόμευσης της ανεξαρτησίας του Θεσμού, ανέκρουσε αιφνιδίως «πρύμναν», καθώς εξασφάλισε τελικά τα περιπόθητα ανταλλάγματα που τόσο καιρό διαπραγματευόταν…

Πληροφορίες θέλουν το Μαξίμου να υπαναχωρεί και στο θέμα του Παναγιώτη Καρκατσούλη και να αίρει το βέτο που αρχικώς είχε αντιτάξει για να μην ενταχθεί το πρώην στέλεχος του Ποταμιού στους Συμβούλους του ΑΣΕΠ. Προκαλείται ωστόσο η απορία με ποιο τρόπο θα καταφέρει το ΚΙΝΑΛ να δικαιολογήσει αυτή τη μεγαλειώδη «κολοτούμπα», όταν μόλις πριν από 20 μέρες ξιφουλκούσε στη Βουλή σε βάρος της κυβερνητικής πλειοψηφίας, κάνοντας λόγο για «πραξικόπημα» στο ΑΣΕΠ, ενώ καταψήφιζε πανηγυρικά τη διάταξη (μαζί με το ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης) που επέτρεπε σε συγκεκριμένο αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ να προαχθεί σε Πρόεδρο. Δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς τι θα ανακαλύψουν για να στηρίξουν την επιλογή του Αθ. Παπαϊωάννου στελέχη όπως η Ε. Λιακούλη, ο Χ. Καστανίδης και ο Β. Γκεγκέρογλου που μόλις πριν τρεις εβδομάδες τον κατήγγειλαν ως «παράνομο» και «προκλητικό» στην Ολομέλεια της Βουλής. Επειδή όμως δεν είναι η πρώτη φορά που το ΚΙΝΑΛ κάνει εκπτώσεις σε θέματα αρχών, επιβεβαιώνεται πλήρως η εκτίμηση ότι με τα κατάλληλα ανταλλάγματα πάντοτε μπορεί να επιστρατευθεί ανά πάσα στιγμή ως το «πλυντήριο» των κυβερνητικών χειρισμών, καθώς δεν είναι πλέον η ιδεολογία που ενώνει τα στελέχη του αλλά η επιδίωξη των προσωπικών συμφερόντων τους.

2. Με την ενέργειά της αυτή, η κυβερνητική πλευρά επικυρώνει και υλοποιεί την αντισυνταγματική διάταξη που εισήγαγε στο νόμο για την ψήφο των αποδήμων βάσει της οποίας επιτρέπεται πλέον η προαγωγή στελεχών των Ανεξαρτήτων Αρχών, που είναι αρεστά στην κυβέρνηση, σε ανώτερες θέσεις στις ίδιες Αρχές, χωρίς όμως να έχει λήξει η «συνταγματικά» ορισμένη θητεία τους. Αυτό το «bonus επιβράβευσης» των πρόθυμων στελεχών έχει ήδη επισημανθεί ως αντισυνταγματικό από πολλούς ακαδημαϊκούς και δημοσιολόγους (όπως ο καθηγητής ΕΚΠΑ Κ. Γιαννακόπουλος) ενώ αναδεικνύεται σαφώς και στην Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες είναι τόσο κραυγαλέα η αντισυνταγματικότητα που το θέμα πρόκειται ταχύτατα να οδηγηθεί στις δικαστικές αίθουσες μετά από προσφυγές που θα καταθέσουν δημόσιοι λειτουργοί που έχουν έννομο συμφέρον.

3. Θύελλα επίσης έχει ξεσηκώσει η κυβερνητική επιλογή για τη νέα θέση Αντιπροέδρου που προβλέπει ο νέος νόμος για το ΑΣΕΠ, για την οποία προορίζεται ο Ελ. Μακρυλάκης, Πολιτικός Μηχανικός στο επάγγελμα και νυν σύμβουλος του ΑΣΕΠ. Στην πραγματικότητα, ο Μακρυλάκης προτείνεται επειδή αποτελεί πρόσωπο εμπιστοσύνης του υποψηφίου προέδρου Αθ. Παπαϊωάννου, παρότι υπολείπεται δραματικά σε τυπικά και ουσιαστικά προσόντα όχι μόνον έναντι άλλων «εξωτερικών» υποψηφιοτήτων αλλά και έναντι ήδη υπηρετούντων μελών του ΑΣΕΠ με διδακτορικά, πλήθος δημοσιεύσεων και σημαντική προϋπηρεσία στο δικαστικό σώμα ή στη δημόσια διοίκηση. Η επιλογή αυτή έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις και στο εσωτερικό της ΝΔ, αφού στελέχη που πρόκεινται στην κυβερνητική παράταξη και είναι σήμερα Σύμβουλοι του ΑΣΕΠ έχουν καταφανώς υπέρτερα προσόντα από τον Μακρυλάκη, ο οποίος κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της σειράς κατάταξης των Συμβούλων του ΑΣΕΠ. Οι φήμες λένε ότι τα βασικά προσόντα του Μακρυλάκη, που έχουν εξοργίσει τις τάξεις των «αρίστων», εξαντλούνται πρώτον στη σύζυγό του, η οποία είναι Σύμβουλος Επικρατείας και με την οποία πολύ θα ήθελε να έχει καλές σχέσεις αυτή η κυβέρνηση, και δεύτερον, στην καταγωγή του από το Ρέθυμνο και τη σχέση του με το «κρητικό lobby»του ΚΙΝΑΛ, δηλαδή του Μ. Όθωνα και του Β. Γκεγκέρογλου, στενών συνεργατών της Φ. Γεννηματά που καλοβλέπουν τη συνεργασία με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και άνοιξαν το δρόμο στην επιλογή Παπαϊωάννου.

Εάν όμως ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι σημερινοί αντιπρόεδροι (εκτός του Αθ. Παπαϊωάννου) είναι καθηγητές πανεπιστημίου και αντιπρόεδροι ανωτάτων δικαστηρίων, ποιο θα είναι αλήθεια το κύρος ενός πολιτικού μηχανικού, ο οποίος θα κληθεί να καθοδηγεί Συμβούλους που έχουν διατελέσει Πρυτάνεις, Ανώτατοι Δικαστικοί ή διαθέτουν σημαντική ακαδημαϊκή και δημόσια παρουσία και μάλιστα για θέματα νομικής φύσης και διοικητικού δικαίου, που δεν έχουν καμία σχέση με θέματα στατικότητας κτηρίων ή άλλες τεχνικές παραμέτρους αρμοδιότητας μηχανικού, όπως είναι τα περισσότερα θέματα που χειρίζονται οι αντιπρόεδροι της Αρχής? Για πρώτη φορά στη θέση του αντιπροέδρου προτείνεται μια καθαρά πολιτική επιλογή με μόνο ουσιαστικά προσόν την καλή του σχέση με τον υποψήφιο Πρόεδρο του ΑΣΕΠ…(Υπενθυμίζεται ότι η αντιπολίτευση είχε προτείνει για τη θέση του αντιπροέδρου τον Απόστολο Παπατόλια, νυν σύμβουλο, πρώην νομάρχη, με δυο μεταπτυχιακά, βραβευμένο διδακτορικό στο Παρίσι, και πολυετή ερευνητική εμπειρία στο εξωτερικό, συνεχή διδασκαλία σε ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια, καθώς και αρκετά σημαντικά βιβλία σχετικά με την αξιοκρατία και τις ανεξάρτητες αρχές τα τελευταία χρόνια).

4. Τέλος, για πρώτη φορά στη μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας επιχειρείται συνειδητά να αναδειχθεί η ηγεσία του ΑΣΕΠ με τη μεθόδευση του αποκλεισμού της αξιωματικής αντιπολίτευσης από τις νέες θέσεις και χωρίς να επιδιώκεται η ομοφωνία στη Διάσκεψη των Προέδρων. Είναι γεγονός ότι από το 1994 και έπειτα ο Πρόεδρος του ΑΣΕΠ αναδεικνύεται με τη συμφωνία κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για να θωρακίζεται η ανεξαρτησία του και να ενισχύεται η εμπιστοσύνη των πολιτών στην αμεροληψία των προσλήψεων και τις αξιοκρατικές επιλογές στη Διοίκηση. Είναι, άραγε, τυχαίο ότι η «για πρώτη φορά δεξιά» στο ΑΣΕΠ και ένας Πρόεδρος χωρίς τη σύμπραξη της αντιπολίτευσης, συμπίπτουν με τη θητεία του Μάκη Βορίδη στο αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών, ο οποίος πριν από ένα μήνα ομολογούσε κυνικά στην Βουλή ότι γενικώς δεν είναι υπέρ των συναινέσεων, ακόμα και όταν αυτές επιτάσσονται από το Σύνταγμα. Πρόκειται για μια «κηλίδα» στην πολύχρονη παράδοση ανεξαρτησίας του Θεσμού, η οποία υπονομεύει το κύρος του και προκαλεί ανασφάλεια στους πολίτες τόσο ενόψει του Πανελλαδικού Διαγωνισμού για το Δημόσιο το 2022 όσο και ενόψει επιλογής των προϊσταμένων της Δημόσιας Διοίκησης από τον Ιούνιο έως των Σεπτέμβριο.

Πώς θα μπορέσει ο νέος Πρόεδρος να διευθύνει έναν τέτοιο θεσμό, όταν διαρκώς θα βαραίνει πάνω του η σκιά της ευνοιοκρατίας και του κομματικού ελέγχου? Ας σημειωθεί, τέλος, ότι αυτό το πλήγμα στην ανεξαρτησία του Θεσμού και η απόπειρα άλωσής του με αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις και αναξιοκρατικές επιλογές, βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με την κυβερνητική επιχείρηση για τον πλήρη έλεγχο των ανεξαρτήτων αρχών είτε μέσα από κουμπαριές (ΕΑΔΗΣΥ) είτε μέσα από φωτογραφικές διατάξεις (Εθνική Αρχή Διαφάνειας), είτε τέλος, με παραβίαση της νομοθεσίας για το Επιτελικό Κράτος για την επιλογή Προέδρου (Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης).Θεωρείται δε απολύτως βέβαιο ότι οι κυβερνητικές ενέργειες θα απασχολήσουν τη διοικητική δικαιοσύνη, καθώς ήδη επικρατεί κινητικότητα για την προετοιμασία των προσφυγών γύρω από τα θέματα της αντισυνταγματικότητας.

 

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Νέοι εργαζόμενοι: 12 μήνες χωρίς καμιά προστασία
Δημήτρης Λιάτσος από Μόσχα: Ο Δένδιας στα «πέρατα της Οικουμένης»!
Chevron Right