Αυξάνονται κατακόρυφα οι εσωτερικές πιέσεις στην κυβέρνηση προκειμένου να υπάρξει ένα νέο πακέτο στήριξης των πολιτών, έναντι της άγριας ακρίβειας στα καύσιμα (fuel pass) και τα τρόφιμα, καθώς στις επαφές των γαλάζιων βουλευτών με τους ψηφοφόρους, το θέμα αυτό αποτελεί το μοναδικό σχεδόν ζήτημα συζήτησης.
Ο υπουργός Επικρατείας κ. Άκης Σκέρτσος, προανήγγειλε τη λήψη σχετικής κυβερνητικής πρωτοβουλίας προ διημέρου, λέγοντας ότι ο τουρισμός τον Μάιο πήγε καλύτερα ακόμα και από τη χρονιά ρεκόρ του 2019 και ότι έτσι το οικονομικό επιτελείο θα είναι σε θέση να ανακοινώσει μία ακόμα δέσμη μέτρων το δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό επιτελείο αναμένει την οριστικοποίηση του ποσού της υπέρβασης των εσόδων για τον μήνα Μάιο, προκειμένου να έχει πλήρη εικόνα για τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται. Σημειώνεται ότι ήδη υπάρχουν στον «κουμπαρά» 500 εκατ. ευρώ από την υπέρβαση εσόδων του Απριλίου, οπότε οι εκτιμήσεις για το εύρος του νέου πακέτου στήριξης είναι ευοίωνες.
Η ύπαρξη νέου δημοσιονομικού χώρου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη νέων μέτρων. Αν υπάρξει, που όπως όλα δείχνουν, θα βρεθεί, τότε ο σχεδιασμός της κυβέρνησης θα κινηθεί σύμφωνα με πληροφορίες, σε δύο επίπεδα:
Σε άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ακρίβειας φέτος, με επίκεντρο τη συνέχιση της επιδότησης της βενζίνης, μετά τον Ιούνιο, οπότε λήγει το fuel pass, αλλά και περαιτέρω ελαφρύνσεις για το 2023, με βασικότερη την επέκταση της αναστολής εισφοράς αλληλεγγύης στον δημόσιο τομέα και στους συνταξιούχους.
Στο Μέγαρο Μαξίμου θεωρούν απολύτως αναγκαίο ένα νέο πακέτο μέτρων στήριξης άμεσα, καθώς αντιλαμβάνονται ότι με την ακρίβεια να χτυπάει «κόκκινο» ιδιαίτερα στα καύσιμα, τα τρόφιμα και πολλές υπηρεσίες, η διορθωτική πορεία που ακολουθούν οι δημοσκοπήσεις μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ και τα μέτρα που ελήφθησαν για την ελάφρυνση των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος – το αποτύπωμα των οποίων θα φανεί αυτό τον μήνα –θα έχει κοντό ορίζοντα.
Άλλωστε, μπορεί ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης να διαβεβαιώνει με κάθε ευκαιρία ότι οι εκλογές θα γίνουν του χρόνου την άνοιξη, αλλά είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θέλει να διατηρήσει ζωντανή τη δυνατότητα προσφυγής στις κάλπες το φθινόπωρο, αν κριθεί αναγκαίο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στο κυβερνητικό τραπέζι υπάρχουν μία σειρά από προτάσεις, με βασικότερες την ανανέωση του fuel pass, μέσω της οποίας 2,5 εκατομμύρια πολίτες (από τους συνολικά 3 εκατομμύρια ) εισέπραξαν χρήματα για τα καύσιμα.
Και τα ίδια τα κυβερνητικά στελέχη, ωστόσο, παραδέχονται ότι τα ποσά που προβλέφθηκαν στην πρώτη φάση λειτουργίας του μέτρου ήταν πολύ μικρά – ιδιαίτερα με τα νέα δεδομένα στις τιμές των καυσίμων, που έχουν σκαρφαλώσει σε δυσθεώρητα ύψη.
Οι παράγοντες της αγοράς πιέζουν για οριζόντια μείωση και στην αμόλυβδη βενζίνη, όπως γίνεται με το πετρέλαιο. Η κυβέρνηση, ωστόσο, παραμένει επιφυλακτική.
Οι κυβερνητικοί βουλευτές πιέζουν αφόρητα και για μέτρα για την ακρίβεια στο καλάθι της νοικοκυράς. Τα πράγματα, ωστόσο, εκεί είναι δύσκολα, καθώς η οποιαδήποτε οριζόντια μείωση θα επέφερε σημαντικά βάρη στον προϋπολογισμό.
Μέχρι πρόσφατα, η κυβέρνηση ήταν κατηγορηματικά αρνητική σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, δηλώνοντας προβληματισμό για το αν μια τέτοια μείωση, θα φτάσει στον καταναλωτή. Χθες, ωστόσο, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιώργος άφησε για πρώτη φορά ανοικτό το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ στο ψωμί.
Σε δεύτερο στάδιο, τον Ιούλιο αναμένεται να προσδιοριστούν, με βάση την επίσημη πρόταση της Κομισιόν, οι δημοσιονομικοί στόχοι και άρα τα δημοσιονομικά περιθώρια που θα έχει το 2023 κάθε κράτος-μέλος και άρα και η Ελλάδα για δαπάνες στήριξης των νοικοκυριών, αλλά και μέτρα ελάφρυνσης. Στην πρόταση της Επιτροπής θα διευκρινίζεται αν από την οροφή της «δυνητικής ανάπτυξης», που θα είναι και οροφή αύξησης δαπανών, θα εξαιρούνται οι προσωρινές δαπάνες που θα γίνονται για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και οι επενδύσεις, ή κάποιες από αυτές.