Πολιτική

«Φουρτούνες» για φρεγάτες, «νάρκες» για ναυπηγεία – Γράφει ο Δήμος Βερύκιος

Δυσαρέσκεια στο Ναυτικό για τις αμερικανικές «αλουμινότρατες» που με άνωθεν εντολή ενέκρινε το ΑΝΣ. Οι ναύαρχοι δεν τις θεωρούν φρεγάτες αλλά μεγάλες πυραυλακάτους. Μπλόκο της Κομισιόν στην Ελευσίνα και της Γερμανίας στον Σκαραμαγκά. Αμερικανική προειδοποίηση. Κανένα fund δεν έρχεται να επενδύσει σε ναυπηγεία «φαντάσματα» χωρίς φερέγγυο ιδιοκτήτη, business plan και σχέδιο βιωσιμότητας. Γράφει ο Δήμος Βερύκιος.

Οι αμυντικές Προμήθειες δεν είναι …«ΑΖΑΧ», ούτε «ψεκάστε – σκουπίστε – τελειώσατε» , ούτε γίνονται …αόρατα ! Υπόκεινται στην βάσανο της έρευνας αγοράς και των αλλεπάλληλων συγκρίσεων και αξιολογήσεων από τους «ειδικούς» που ορίζονται ως μέλη των Επιτροπών οι οποίοι αναλαμβάνουν την ευθύνη και εισηγούνται στην Ηγεσία, (στρατιωτική & πολιτική) η οποία και λαμβάνει τις τελικές αποφάσεις.

Γράφει ο Δήμος Βερύκιος

Όσες φορές επιχειρήθηκε να γίνουν αγορές «άρπα – κόλλα» και να παρακαμφθούν οι διαδικασίες -τυπικές αλλά και ουσιαστικές- προκλήθηκαν ισχυρότατες αντιδράσεις. Χαρακτηριστική περίπτωση το πρόγραμμα της προμήθειας των επιθετικών ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού στις αρχές της δεκαετίας του ´90 επί κυβερνήσεως Κων/νου Μητσοτάκη όπου οι ναύαρχοι ήθελαν τα Sikorsky και ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας τα CAMAN. Οι ναύαρχοι στύλωσαν τα πόδια τους , ύψωσαν τα «κουπιά» τους και ο τότε πρωθυπουργός αποδέχτηκε την εισήγηση τους….

Αν λοιπόν πριν τριάντα χρόνια ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης -πολιτικός παλαιάς κοπής- ως πρωθυπουργός ευθυγραμμίστηκε με τους «ειδικούς» στο θέμα των επιθετικών ελικοπτέρων του Ναυτικού, θα περίμενε κανείς ότι θα έπραττε το ίδιο και ο υιός Μητσοτάκη με την προμήθεια των φρεγατών. Πρώτον γιατί είναι ένα πρόγραμμα πολύ μεγαλύτερο απ ότι τα ελικόπτερα και δεύτερον διότι ως σύγχρονος πολιτικός που κατά την διάρκεια της Πανδημίας -κυρίως στο Α´ κύμα- επέδειξε θρησκευτική ευλάβεια στην γνώμη των ειδικών και βγήκε παντοιοτρόπως κερδισμένος…

Ωστόσο σε ότι αφορά το μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ναυτικού -επιλογή του τύπου των φρεγατών- που θα αποτελέσει το εθνικό πλοίο για τις επόμενες δεκαετίες, παρατηρούνται ακροβατισμοί που είναι έξω και πέρα από την κουλτούρα του Π.Ν.

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει παράδοση στα Κινήματα και σε πολιτικά ασταθείς περιόδους παρέμεινε ενωμένο πέρα και πάνω από κομματικές αντιπαραθέσεις. Όποιος εισάγεται στην Σχολή Ναυτικών Δοκιμών μυείται στην Αρχή ότι το «Ναυτικό μας» είναι πέραν και πάνω από κόμματα, «φρουρός» της Δημοκρατίας και του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος με σεβασμό στους διακριτούς ρόλους. Κοινώς «δεν φυτρώνουμε εκεί που δεν μας σπέρνουν», αλλά και δεν ανεχόμαστε άσχετους, πάσης φύσεως νταραβεριτζήδες να μπερδεύονται στα πόδια μας και να αποφασίζουν «για μας χωρίς εμάς» και μάλιστα για τα όπλα , τα μέσα με τα οποία θα κληθούμε να πολεμήσουμε…

Εξωθεσμική παλίρροια

Ο εκνευρισμός είναι διάχυτος στον χώρο του Ναυτικού καθώς και στο κλαμπ των αποστράτων για τον τρόπο που χειρίζεται η παρούσα κυβέρνηση το θέμα της επιλογής του τύπου των φρεγατών.

Μετά από δέκα χρόνια στην κατάψυξη, το 2018 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε την απόψυξη του Διακρατικού Ανακοινωθέντος Καραμανλή – Σαρκοζί για προμήθεια Γαλλικών φρεγατών FREMM.

Ωστόσο η νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει ένα σάλτο και πριν καλά – καλά αναλάβει την εξουσία ζητάει από το Πολεμικό Ναυτικό να εγκαταλείψει την έρευνα – αγοράς για τος FREMM και να προσανατολιστεί στις γαλλικές φρεγάτες τελευταίου τύπου τις Belh@rra.

– Στις Belh@rra ; Μα αυτές είναι πολύ ακριβές; Που θα τα βρούμε τα λεφτά;

Ήταν η πρώτη αντίδραση του ΓΕΝ στο πρόσταγμα του Αλέξανδρου.

«Λεφτά υπάρχουν» ήταν προφανώς η απάντηση του Αλεξάνδρου στους νεότερους συναδέλφους του που τώρα κουμαντάρουν το ΓΕΝ.

Στο μεταξύ μεταβαίνει στο Παρίσι ντουζίνα συμβούλων του Μαξίμου άσχετων με το Ναυτικό για να διαπραγματευτούν -λέει- με την Γαλλική πλευρά!

Πληροφορούμαι τα χαΐρια τους στην Γαλλική πρωτεύουσα και μελαγχολώ!

Ακούω τους «παπαγάλους…μπουρλοτιέριδες» στα Κανάλια να μιλούν και να εκθειάζουν το υπερόπλο, την Balh@rra ως να είναι γνήσιοι απόγονοι του Μιαούλη…

Τσιμπιέμαι! Προς το παρών τρομάζω μήπως κινούμαι σ ένα παράλληλο σύμπαν και δεν το έχω συνειδητοποιήσει.

Απευθύνομαι σε θεσμικό παράγοντα που κάθε βράδυ γνωρίζει με απόλυτη ακρίβεια και το τελευταίο σεντς που υπάρχει στον κρατικό κορβανά ! Τον ρωτώ εάν υπάρχουν χρήματα για τις Belh@rra και μου απαντάει με δυο λέξεις : «Ούτε σάλιο»…

Κατανοητό Αντρέα !

– «Μα δεν με λένε Αντρέα» σπεύδει να με διορθώσει.

Οκ -του απαντώ- έκανα λάθος…

Ήταν σαν να άκουγα δέκα χρόνια πριν τον Ανδρέα Λοβέρδο που αναφώνησε την ίδια φράση ως προπομπός του μνημονίου…

Ερασιτεχνισμός σε όλο του το μεγαλείο! Επικίνδυνοι ακροβατισμοί που σύντομα οδηγούν σε ατύχημα…

Σύμβουλος του Μαξίμου – που ήδη έχει απομακρυνθεί- πιέζει το Ναυτικό να επισπεύσει τις διαδικασίες για να φτιαχτεί ο φάκελος αξιολόγησης για την Belh@rra πράγμα που ωστόσο δεν γίνεται από την μια μέρα στην άλλη…

Οι ναυταίοι λόγω του υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης που έχουν – όπως και σε κάθε άλλη αγορά- ζητάνε της «Παναγίας τα μάτια» από εξηγήσεις μέχρι και προηγμένα οπλικά συστήματα που θέλουν να φέρουν οι νέες φρεγάτες του ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό που για τις επόμενες δεκαετίες θα αποτελούν το εθνικό πλοίο κρούσης.

Οι κατασκευαστές της Belh@rra προφανώς θεωρώντας δεδομένο ότι θα πάρουν την δουλειά ίσως ανοίγονται περισσότερο απ ότι θα έπρεπε, στους Έλληνες επιτελείς και αποκαλύπτουν διαφορά τεχνολογικά μυστικά της φρεγάτας… Και ξαφνικά τον περασμένο Αύγουστο η κυβέρνηση (προφανώς συνειδητοποιώντας ότι δεν υπάρχει ούτε σάλιο στο ταμείο) αλλάξει γνώμη και δια του Γιώργου Γεραπετρίτη ανακοινώνει ότι η Ελλάδα αντί για φρεγάτες θα αγοράσει μαχητικά Rafale από την Γαλλία ενώ τις φρεγάτες θα τις αγοράσει από τις ΗΠΑ !

Λες και “BOXάρουν”. Ψωνίζουν όπλα με την ίδια ευκολία που τώρα πια μπορούν να μπουν στη εφαρμογή App του BOX και από τον καναπέ του σπιτιού τους να ψωνίσουν ζαρζαβατικά. Ντομάτες από τον “Μασούτη“ και μπρόκολο από την “Κρητικό” και μ ένα «κλικ» τανάπαλιν. Ντομάτες από τον “Κρητικό“ και μπρόκολο από τον “Μασούτη” ! Έτσι απλά…

Πρωτόγνωρες διαδικασίες…

Περίεργοι καιροί….

Μεταβολή αιφνίδια χωρίς ιδιαίτερη περίσκεψη και χωρίς να έχει ληφθεί η άποψη των «ειδικών» οι οποίοι κατά το πρόσφατο παρελθόν είχαν αποφανθεί ότι τα συγκεκριμένα αμερικανικά πλοία δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις του Ναυτικού. Μέσα στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο λίγους μήνες πριν είχαν χαρακτηριστεί τα συγκεκριμένα αμερικανικά πλοία MMSC ως «μεγάλες Πυραλάκατοι» που δεν έχουν τα πραγματικά χαρακτηριστικά των φρεγατών και επομένως δεν είναι τα πιο κατάλληλα πλοία για το επιχειρησιακό περιβάλλον του Αιγαίου και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Στο Ναυτικό αποκαλούν «αλουμινότρατες» τα MMSC και τώρα το ΑΝΣ με άνωθεν εντολή κάνει την ανάγκη φιλότιμο και τις εγκρίνει ως φρεγάτες ! Γεγονός που έχει δυσαρεστήσει το εν ενεργεία προσωπικό και έχει εξοργίσει τους απόστρατους οι οποίοι με δηλώσεις τους εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την συγκεκριμένη επιλογή ευχόμενοι να μην υλοποιηθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Οι επικριτές της “λύσης” των αμερικανικών MMSC και με δεδομένη την οικονομική στενότητα που διογκώθηκε φέτος λόγω πανδημίας, θεωρούν προτιμότερο να εξεταστεί σοβαρά και η επιλογή της προμήθειας εκσυγχρονισμένων Ολλανδικών φρεγατών τύπου “S” που ήδη διαθέτει το ελληνικό Ναυτικό και έχει εξοικειωθεί με την χρήση τους και έχουν αποδειχτεί αξιόπιστα πλοία!

Ευρωπαϊκή επιτήρηση

Είναι σαφές ότι η επιλογή για τον τύπο των νέων φρεγατών είναι συνδεδεμένη με την τύχη των ελληνικών ναυπηγείων τα οποία θα πρέπει να εγγυηθούν ότι είναι σε θέση να υλοποιήσουν δυο μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού . Την πρόσκτηση τεσσάρων νέων φρεγατών (4 δις) και εκσυγχρονισμό τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ (1,3 δις)

Όμως εδώ τα πράγματα περιπλέκονται καθώς ο ναυπηγικός τομέας βρίσκεται υπό τον ασφυκτικό έλεγχο της Ε.Ε. Η όποια επενδυτική δραστηριότητα των ΗΠΑ στα Ελληνικά ναυπηγεία υπόκεινται στον έλεγχο της Κομισιόν από την οποία επικρέμαται ένα πρόστιμο 659 εκατομμυρίων ευρώ για τον Σκαραμαγκά.

Ο ευρωπαϊκός έλεγχος της Ε. Ε στον ναυπηγικό τομέα φάνηκε ξεκάθαρα πριν τέσσερις μέρες με την επιστολή που απέστειλε η αρμόδια ελεγκτική Αρχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζητώντας εξηγήσεις για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και τι συζητήσεις είχαν γίνει κατά το πρόσφατο παρελθόν με τα γαλλικά ναυπηγεία για το ενδεχόμενο συμπαραγωγής φρεγατών Belh@ra. Καθώς επίσης η Ε.Ε ζητάει εξηγήσεις για την ΕΑΒ και ειδικότερα για τα αντισταθμιστικά προγράμματα των F-16 καθώς όπως αποκαλύπτει η ίδια η Επιτροπή εργάζεται βάσει πληροφοριών που διαθέτει.

Στοχευμένη έρευνα

Οι παροικούντες εις την Ιερουσαλήμ εκτιμούν ότι η καυστική επιστολή της αρμόδιας Επιτροπής της Κομισιόν «φωτογραφίζει» συγκεκριμένο πρόσωπο που τα τελευταία τρία χρόνια εμφανίζεται ως επενδυτικός παράγοντας αμερικανικών κεφαλαίων στην αεροναυπηγική παλιότερα και στην ναυπηγική πιο πρόσφατα…

Η επενδυτική του δράση ξεκινάει ξαφνικά από την προηγούμενη κυβέρνηση. Είναι άγνωστο εάν ο ίδιος διαθέτει οικονομική επιφάνεια, πάντως είναι βέβαιον ότι έχει ισχυρά στηρίγματα εντός ξένης πρεσβείας μεγάλης χώρας στελέχη της οποίας που συνταξιοδοτήθηκαν πρόσφατα εργάζονται ήδη στις επιχειρήσεις του.

Παραδοσιακοί επιχειρηματίες που κατά καιρούς συμμετείχαν στα μετοχικά σχήματα των ελληνικών ναυπηγείων αναφερόμενοι στην δραστηριότητα που αναπτύσσει ο εν λόγω επιχειρηματίας, εκφράζουν ερωτηματικά για τις πραγματικές δυνατότητες που διαθέτει και εάν αυτές είναι ικανές να αναλάβουν το βάρος ενος τόσο δύσκολου εγχειρήματος για την ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε την επισήμανση Πομπέο στην Θεσσαλονίκη ότι οι Αμερικανοί επενδυτές είναι οι μόνοι που μπορούν να αποφασίσουν εάν θα έρθουν να δραστηριοποιηθούν στην περιοχή διότι εκείνοι βάζουν τα χρήματα και όχι το Αμερικανικό Δημόσιο ! Επομένως κανένα αμερικανικό fund δεν πρόκειται να έρθει να επενδύσει στην Ελλάδα εάν προηγουμένως δεν έχει παρουσιαστεί business plan. Κανένα ξένο fund δεν θα συμμετάσχει στην αγορά ελληνικού ναυπηγείου εάν δεν παρουσιαστεί σχέδιο βιωσιμότητας της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Σύμφωνα με απόλυτα ακριβείς πληροφορίες από την Wall street η αμερικανική διοίκηση εκφράζει ζωηρή αμφιβολία για το εάν τα δυο μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ελλάδας Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα είναι εις θέση να συντάξουν εκθέσεις βιωσιμότητας και εάν υπάρχουν πραγματικοί ιδιοκτήτες και εάν διαθέτουν φερεγγυότητα. Και τούτο διότι όπως εξηγούν οι άνθρωποι των αμερικανών fund οι επένδυες δεν έρχονται στην Ελλάδα για να αγοράσουν τα ναυπηγεία αλλά για να επενδύσουν σε ήδη υπάρχουσες προβληματικές επιχειρήσεις που δεν είναι φαντάσματα αλλά να έχουν πραγματικούς και όχι «πέτσινους» ιδιοκτήτες.

Ωστόσο είναι δύσκολοι οι καιροί για πρίγκιπες και δυσκολότερο να αποκτήσει φερεγγυότητα ένας ιδιοκτήτης ελληνικού ναυπηγείου. Παρά τις όποιες προσπάθειες έχουν καταβληθεί το τελευταίο καιρό και με την βοήθεια ανθρώπων ξένης πρεσβείας στην Αθήνα δεν κατέστη δυνατόν να επιτευχθεί συνεργασία με ναυπηγεία του Ισραήλ και της Ισπανίας για ενδεχόμενο συνεργασίας. Οι όποιες προσπάθειες απέτυχαν διότι το εμφανιζόμενο ως business plan ξεκινάει και τελειώνει -επί της ουσίας- στις κατασκευή των ελληνικών φρεγατών.

Υπ αυτές τις συνθήκες πλήρους αβεβαιότητας για το μέλλον των ελληνικών ναυπηγείων αλλά και των τελικών κυβερνητικών επιλογών ως προς το πρόγραμμα φρεγατών του Ναυτικού, οι μέτοχοι των ναυπηγείων Ελευσίνας ζητούν – απαιτούν Γενική Συνέλευση η οποία έχει οριστεί για τις 20 Δεκεμβρίου. Εκεί αναμένεται να φανεί ποιος λέει αλήθεια και ποιος ψέματα. Το σίγουρο είναι ότι τα πρακτικά της Γενικής Συνέλευσης θα ταξιδέψουν αμέσως στις Βρυξέλλες που από την περασμένη βδομάδα και επισήμως διερευνούν τα όσα συμβαίνουν στο προσκήνιο και κυρίως το παρασκήνιο του ελληνικού ναυπηγικού τομέα.

Το βέβαιον είναι ότι η Γερμανία με την ενοποίηση των ναυπηγείων της Βέρνης και του Κιέλου επιχειρεί να κάνει νέο μπάσιμο στην παγκόσμια ναυπηγική αγορά. Με «όπλο» την κατασκευή των δυο επιπλέον υποβρυχίων 214 ο ενοποιημένος γερμανικός όμιλος Lürssen που ενσωματώνονται και τα German Naval Yards Kiel , θα κάνει το παν ώστε ο Σκαραμαγκάς να μην περάσει σε αμερικανικά χέρια. Στα ναυπηγεία της Ελευσίνας τα αμερικανικά σχέδια για τους ναρκοθετούνται από τους πληροφοριοδότες των Βρυξελλών καθώς η αρμόδια επιτροπή της Κομισιόν απηύθυνε αυστηρή προειδοποίηση! Ήδη η Ελλάδα πληρώνει ακριβά τον Σκαραμαγκά και δεν έχει την πολυτέλεια να επαναλάβει το ίδιο σφάλμα και στην Ελευσίνα. Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού.-

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ζωζώ Σαπουντζάκη: Άφησε με το «στόμα» ανοιχτό τους κριτές του J2US
Εκπαιδευτική Τηλεόραση: Πότε ξεκινάει - Το πρόγραμμα των μαθημάτων
Chevron Right