Το αμερικανικό Κογκρέσο έρχεται να επιβεβαιώσει το προχτεσινό αποκαλυπτικό δημοσίευμα του iEidiseis για την κινητικότητα που αναπτύσσεται από το αμερικανικό λόμπι ώστε να μπεί σφήνα στα ναυτικά εξοπλιστικά προγράμματα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Μόλις χτες το State Department έδωσε το «πράσινο φως» για πιθανή πώληση τεσσάρων φρεγατών στην Ελλάδα. Οι ΗΠΑ που κινούνται με τους ρυθμούς της αμερικανικής διοίκησης, ενέκριναν την πώληση των πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα τρεις μήνες ΜΕΤΑ τη γαλλοελληνική συμφωνία. Και το ερώτημα που τίθεται είναι εάν οι ΗΠΑ επιχειρούν ένα δεύτερο χουνέρι στον Μακρόν και την Γαλλία μπαίνοντας ως σφήνα στο πρόγραμμα των φρεγατών με την Ελλάδα , όπως μπήκαν στο πρόγραμμα των υποβρυχίων με την Αυστραλία.
Η απάντηση είναι ΟΧΙ . Οι ΗΠΑ δεν θέλουν να χαλάσουν την δουλειά των Γάλλων με την Ελλάδα, αλλά αξιώνουν να έχουν και εκείνες παρουσία εξοπλιστικού υλικού στο Ελληνικό Ναυτικό ! Άλλωστε οι ΗΠΑ δεν αντιστρατεύονται τα μελλοντικά κοινά ευρωπαϊκά σχέδια στον τομέα της ναυπηγικής όπως είναι η νέα φρεγάτα Γάλλο-Ιταλικής σχεδίασης. Απεναντίας μετά την αποτυχημένη έκδοση της αμερικανικής φρεγάτας LCS (αλουμινότρατες) το αμερικανικό Ναυτικό κατέφυγε στην Ιταλική Fincantieri που σχεδιάζει και αναπτύσσει τις νέες φρεγάτες του Αμερικανικού Ναυτικού.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ στην χτεσινοβραδυνή ανακοίνωση του αναφέρει απλώς ότι η Αμερικανική κυβέρνηση ενέκρινε τη δυνητική πώληση των τεσσάρων φρεγατών και του εξοπλισμού τους, αξίας 6,9 δισεκ. δολαρίων. Επίσης ενέκρινε την πιθανή δυνατότητα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων ελληνικών φρεγατών κλάσης MEKO, εκτιμώμενης αξίας 2,5 δισεκ. δολαρίων.
Στην ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ διευκρινίζεται ότι η σύμβαση θα συναφθεί «με τον νικητή διεθνούς διαγωνισμού» του ελληνικού ΠΝ για τον εκσυγχρονισμό του υλικού του. Η παράγραφος αυτή δίνει την δυνατότητα στους λομπίστες των αμερικανικών πλοίων να αισιοδοξούν ότι η συμφωνία που ανακοινώθηκε την 28η Σεπτεμβρίου από τους ηγέτες της Γαλλίας και της Ελλάδας δεν είναι οριστική. Κάτι που ωστόσο αποκλείουν με κατηγορηματικό τρόπο αρμόδιοι κρατικοί παράγοντες των Αθηνών.
Άλλωστε η κατάρτιση της ελληνογαλλικής σύμβασης για τις Belharra ύψους 3 δισ. βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ώστε να είναι έτοιμη προς υπογραφή μέχρι το τέλος του έτους ή αρχές του νέου. Η εν λόγω συμφωνία Γαλλίας-Ελλάδας, προβλέπει την ναυπήγηση τριων φρεγατών Belharra στα γαλλικά ναυπηγεία με χρόνους παράδοσης το 2025 και το 2026. Επίσης θα υπάρχει ρήτρα για την πιθανή ναυπήγηση και 4ης φρεγάτας. Εκτός από τα πλοία, η σύμβαση προβλέπει την προμήθεια των Γαλλικών πυραύλων από την MBDA (αντιαεροπορικοί πύραυλοι Aster, πύραυλοι κατά σκαφών επιφανείας Exocet, τορπίλες).
Επομένως η χτεσινή ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ με την απόφαση της αμερικανικής διοίκησης να δώσει το «πράσινο φως» για συμμετοχή των αμερικανικών εταιριών στον ελληνικό διαγωνισμό για την απόκτηση φρεγατών γίνεται καθυστερημένα. Ωστόσο ταράξει τα νερά και περιορίζει την γαλλική αλαζονεία που εκδηλώνεται σε κάθε πτυχή των διαδικασιών κατάρτισης της σύμβασης.
Ούτε βίδα στην Τουρκία
Επί της ουσίας η χτεσινή ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει περισσότερο πολιτική παρά εμπορική αξία ! Το μήνυμα απο την Ουάσιγκτον είναι ότι παραχωρεί και F-35 και πλοία στην Ελλάδα σε αντίθεση με την Τουρκία που έχει κλείσει την στρόφιγγα και δεν παραχωρεί ούτε βίδα ! Το Κογκρέσο εγκρίνει στις αμερικανικές εταιρίες να συμμετάσχουν στους ελληνικούς διαγωνισμούς για την πώληση στην Ελλάδα τεσσάρων φρεγατών ύψους 6,9 δις δολαρίων και επιπλέον 2,5 δις για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Τα ποσά αυτά δεν καθορίζεται εάν είναι δάνεια FMS , δωρεάν βοήθεια ή κάτι άλλο…
Σύμφωνα με τους γνώστες των διαδικασιών της αμερικανικής διοίκησης, ο λόγος του μη προσδιορισμού του τρόπου πληρωμής είναι το γεγονός ότι έχει προηγηθεί και έχει εγκριθεί από το Κογκρέσο το νομοσχέδιο Μενέντες , στο οποίο παρέχεται η δυνατότητα σημαντικής δωρεάν βοήθειας και ιδιαίτερα χαμηλότοκων δανείων προς την Ελλάδα στο πλαίσιο ενίσχυσης των αμυντικών συμφωνιών. Επίσης ο μη προσδιορισμός των τρόπου πληρωμής οφείλεται και στο γεγονός ότι δεν έχουν καθοριστεί ακόμη τα ανταλλάγματα για τις διευκολύνσεις που παρέχονται μέσω της νέας αμυντικής συμφωνίας που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιπλέον παροχή διευλυνσρων σε νησιά του Αιγαίου.
Πάντως οι εμπλεκόμενοι στην προμήθεια των φρεγατών που γνωρίζουν τα ακριβή οικονομικά μεγέθη, εικάζουν ότι ο αμερικανικός σχεδιασμός ήταν -και ενδεχομένως παραμένει- να αποκτήσει παρουσία στον Ελληνικό Στόλο με μεγάλα πλοία τα οποία ωστόσο θα κατασκευάζονταν στα αμερικανικά ναυπηγεία, όπως οι Belharra στα γαλλικά ναυπηγεία. Επίσης διαφαίνεται η πρόθεση των ΗΠΑ να ικανοποιήσουν το
πάγιο ελληνικό αίτημα παραχώρησης των έξυπνων πυραύλων SM2 που είναι αντίστοιχοι των γαλλικών ASTER και κοστίζει 1,2 εκατ δολάρια έκαστος. Ωστόσο η Ελλάδα , όπως και καμία άλλη χώρα, δεν μπορεί να εξαρτάται από μια και μόνο εταιρία. Η Πολεμική Αεροπορία επί μισό και πλέον αιώνα προμηθεύεται όπως είναι η Lockheed Martin μαχητικά αεροσκάφη, δεν μπορεί και το Πολεμικό Ναυτικό να εξαρτάται από την ίδια εταιρία.