Την έντονη αντίδραση της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, «σήκωσε» διάταξη του υπουργείου Οικονομικών σε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε σήμερα στη Βουλή. Η διάταξη που έφερε το… κύμα αντίδρασης από σύσσωμη την αντιπολίτευση προβλέπει ειδική εξαίρεση για τους εφοπλιστές προκειμένου να καταβάλουν ασφαλιστικές εισφορές το 2024 -25 αντί για φέτος.
Η επίμαχη ρύθμιση καταψηφίστηκε από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, η οποία άσκησε σφοδρότατη κριτική στην κυβέρνηση, ζητώντας την απόσυρσή της. «Δεν είναι δυνατόν τη στιγμή που το υπουργείο Οικονομικών βεβαιώνει τη λεγόμενη επιστρεπτέα προκαταβολή και οι πολίτες αγωνιούν να ανταποκριθούν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις, να ευνοείτε τους εφοπλιστές», σχολίασε χαρακτηριστικά ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τρύφωνας Αλεξιάδης.
Στο ίδιο μήκος κύματος η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Παπανάτσιου τόνισε πως με το άρθρο 52 «έχουμε την προσαύξηση κατά 2% της εισφοράς πλοίων τα έτη 2024, 2025 για τα πλοία πρώτης κατηγορίας ισόποσα σε σχέση με την αναστολή που είχε επιβληθεί το 2021. Αναστέλλεται, λοιπόν, το 2021 το ποσοστό εισφοράς 4% πλοίων πρώτης κατηγορίας του ν.27/1975. Είναι μια επιβολή ειδικής εισφοράς υπέρ του ΝΑΤ, αλλά προστίθεται σαν προσαύξηση κατά 2% ισόποσα στα έτη 2024, 2025, δηλαδή θα καταβληθεί 6% στα δύο αυτά έτη. Θα επιμεριστεί φαντάζομαι. Τα επιστρέφουν, δηλαδή μετά από τρία χρόνια οι εφοπλιστές. Γιατί δεν ξεκινάει το 2023;».
Η πρώην υφυπουργός Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ακόμη πως «αντίθετα η κυβέρνηση τις προηγούμενες μέρες αποφάσισε και ανήρτησε τα εκκαθαριστικά των οφειλών των επιχειρήσεων από την επιστρεπτέα προκαταβολή, τα οποία είχαν λάβει στην περίοδο της πανδημίας. Και δεν είναι μόνο ότι τα ανήρτησε. Έχει ήδη αρχίσει ο συμψηφισμός από άλλες ενισχύσεις που περίμεναν οι άνθρωποι να πάρουν οι επιχειρήσεις, οι επιχειρηματίες όλοι, προκειμένου να ξεπεράσουν και τον σκόπελο και της ενεργειακής κρίσης. Άλλες ενισχύσεις, λοιπόν, ή άλλες οφειλές του δημοσίου προς αυτούς παρακρατούνται για την επιστρεπτέα προκαταβολή».
Σκληρή κριτική στην ρύθμιση άσκησε και ο Κώστας Σκανδαλίδης εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. «Λέτε ότι αναπροσαρμόζετε τους συντελεστές φόρου και εισφοράς για την πενταετία 2021 έως 2025 με το ποσοστό προσαύξησης 4% που αναστέλλεται για το έτος 2021 και προστίθεται κατά 2% ετησίως στα ποσοστά των ετών 2024 και 2025. Γιατί κάποιος μικροεπιχειρηματίας που πήρε μια αναστολή φόρου ή την επιστρεπτέα ξεκινάει εντός του 2022 να πληρώνει και οι εφοπλιστές το 2024 και το 2025;».
Και πρόσθεσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: «Ξέραμε ότι θα κάνετε οικονομικά ρουσφέτια στην οικονομική ελίτ της χώρας, αλλά όχι τόσο εξόφθαλμα και προκλητικά. Και φυσικά γιατί οι φόροι που πληρώνουν οι πολίτες στα ταμεία παραμένουν απαράλλαχτοι αλλά οι πλοιοκτήτες μένουν χρονικά λίγο πίσω;».
Ιδιαίτερα επικριτική στάθηκε και η Μαρία Κομνηνάκα του ΚΚΕ λέγοντας πως «έρχεστε για άλλη μια φορά να επιβεβαιώσετε αυτές τις σταθερές προτεραιότητές σας με το άρθρο 52 με το οποίο κάνετε ακόμα ένα δώρο στους εφοπλιστές». Όπως τόνισε χαρακτηριστικά προς τα κυβερνητικά έδρανα «την αναστολή που κάνατε για τις φορολογικές υποχρεώσεις και εισφορές των εφοπλιστών για το έτος 2021, την αναστολή στην προσαύξηση του 4% την παραπέμπετε για πληρωμή στο 2024 και 2025 και μάλιστα από 2% κατ’ έτος, αλλά στους αυτοαπασχολούμενους μικρούς επαγγελματίες σήμερα στέλνετε το λογαριασμό για τις φορολογικές αναστολές, τις εισφορές τους, για τις επιστρεπτέες προκαταβολές μαζί με δεκάδες δόσεις που έχουν συσσωρευτεί όλο αυτό το διάστημα που ανεστάλησαν μέσα στην πανδημία. Αυτά δεν τα παραπέμπετε στο 2025».
Καμία απάντηση
Στην ιδιαίτερα σκληρή κριτική της αντιπολίτευσης η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, επί της ουσίας, δεν έδωσε καμία απάντηση. Ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος, στην τοποθέτηση του περιέγραψε το επίμαχη ρύθμιση του νομοσχεδίου κάνοντας λόγο για «τακτοποίηση του ζητήματος της επιβολής και είσπραξης της προσαύξησης κατά 4% για κάθε έτος εντός της πενταετίας 2021-2025 του φόρου χωρητικότητας του ν. 27/1975 και της εισφοράς του ν. 29/1975 για τα πλοία της πρώτης κατηγορίας κατόπιν της αναστολής που δόθηκε για το 2021 λόγω της οικονομικής συγκυρίας». Και διευκρίνησε πως, «συγκεκριμένα ορίζεται ότι η προσαύξηση κατά 4% του φόρου και της εισφοράς των πλοίων πρώτης κατηγορίας, η επιβολή της οποίας ανεστάλη κατά το έτος 2021, θα υπολογιστεί κατά τα δύο τελευταία έτη της πενταετίας, ήτοι κατά τα έτη 2024 και 2025».