«Καθρεφτάκια» για ιθαγενείς – πλοία προβληματικά που οι ίδιοι τα αποσύρουν από το Πολεμικό Ναυτικό τους- προσφέρουν οι Αμερικανοί στην Ελλάδα, για να αποσπάσουν τα εναπομείναντα 2 με 3 δις ευρώ από το εξοπλιστικό πρόγραμμα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού!
Αρχικά μέσω εδώ εγχώριου αγγελιοφόρου απέστειλαν στο Μέγαρο Μαξίμου non paper με τα τρωτά σημεία – που κατά την γνώμη τους- έχουν οι υπό κατασκευή γαλλικές φρεγάτες Belharra που αγόρασε ήδη η Ελλάδα. Εν συνεχεία επισήμως η αμερικανική κυβέρνηση απέστειλε στην Αθήνα επιστολή με την εκδήλωση ενδιαφέροντος για το υπόλοιπο πρόγραμμα του Ναυτικού που περιλαμβάνει αγορά καινούργιων κορβετών και εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ!
Το παράδοξο – εάν όχι εξοργιστικό- είναι ότι την στιγμή που ο ειδικός τύπος στις ΗΠΑ κατακλύζεται από δημοσιεύματα που αποτυπώνουν την δυσαρέσκεια του Αμερικανικού Ναυτικού για τα πολλαπλά τεχνικά προβλήματα που εμφανίζουν οι υπό απόσυρση φρεγάτες τύπου LCS -γνωστές στην Ελλάδα και ως «αλουμινότρατες» – και ενώ έχουν απορριφθεί από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο του ΓΕΝ , οι αμερικανοί με την συνδρομή εγχώριων αντιπροσώπων επανέρχονται και προτείνουν στην κυβέρνηση να τις αγοράσει ως «συμπλήρωμα» στην αρχική αγορά των Γαλλικών Belharra!
Στην αμερικανική πρόταση «πακέτο» συμπεριλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός τεσσάρων ΜΕΚΟ, η παραχώρηση τεσσάρων LCS και δύο HF2.
Συγκεκριμένα στην επιστολή (LOA – Letter of Acceptance) των ΗΠΑ γίνεται εκ νέου προσφορά για την Hellenic Future Frigate (HF2), σημειώνοντας, ωστόσο, ότι είναι έτοιμοι να κάνουν διαφοροποιήσεις και να ακολουθήσουν τις απαιτήσεις του Π.Ν. για τη νέα κορβέτα!
Επί της ουσίας με την LOA οι ΗΠΑ αναβιώνουν τις συζητήσεις για την πιθανότητα παραχώρησης τεσσάρων υπό απόσυρση αμερικανικών πλοίων τύπου LCS αγνοώντας την αντίθετη άποψη για τις «αλουμινότρατες» που έχει στο σύνολό του το ΠΝ.
Αγνοούν επίσης την θέση και την τραυματική εμπειρία των αμερικανών αξιωματικών που έρχονται αντιμέτωποι με την διαχείριση των συγκεκριμένων πλοίων. Ενδεικτικά τα όσα έχουν δηλώσει οι ίδιοι και έχουν αποκαλυφθεί στον Αμερικανικό τύπο :
Πλοίαρχος Κάρι Χέμπρε-Μπέι, ο καθ΄ ύλην αρμόδιος του Αμερικανικού Ναυτικού για την λειτουργία των LCS: «Το να πρέπει να καλείς έναν εξειδικευμένο τεχνικό για κάθε ζήτημα που προκύπτει στο πλοίο είναι προβληματικό . Δεν είναι ένα μοντέλο που ευνοεί τη μακροζωία και τη βιωσιμότητα». Παράλληλα ο πλοίαρχος Κάρι Χέμπρε-Μπέι επισημαίνει ότι η υπάρχουσα βιβλιογραφία δεν καλύπτει τις απαιτήσεις του εν πλώ προσωπικού όταν αυτό επιχειρεί μακρά της βάσεως του.
Ο Αμερικανός Διοικητής των Μονάδων, Αντιναύαρχος Κίτσεντερ, έχει δηλώσει ότι «Εργάζονται εδώ και πολύ καιρό στα προβλήματα των πλοίων τύπου LCS και ένας από τους λόγους που έχουν καθυστερήσει οι εργασίες, είναι το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά αναξιόπιστα ή δυσλειτουργικά και προβληματικά εξαρτήματα και τμήματα της υπερκατασκευής των πλοίων». Συνεχίζοντας ανέφρε ότι τα 32 «βασικά προβλήματα αξιοπιστίας» αφορούν σε μεγάλο βαθμό τα συστήματα πρόωσης water-jet, καθώς επίσης και στους κινητήρες και στις γραμμές τροφοδοσίας καυσίμων.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της αμυντικής ιστοσελίδας «DefenseNews» το πλοίο USS «Detroit» (LCS-7), τύπου LCS (Littoral Combat Ship), κλάσης «Freedom» επέστρεψε εσπευσμένα στη βάση του, ενώ βρισκόταν σε αποστολή στα νερά της Νότιας Αμερικής, λόγω σοβαρού μηχανικού προβλήματος, αποτέλεσμα του σύνθετου συστήματος πρόωσης των πλοίων.
Άλλωστε τα προβληματικά συστήματα μετάδοσης αλλά και οι αστοχίες ως προς την σχεδίαση και τη λειτουργία των κινητήρων, οδήγησαν στο να αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία τα USS Milwaukee, USS Fort Worth και USS Freedom, κλάσεως LCS.
Το διαδίκτυο είναι γεμάτο με καταγγελίες και αναφορές για τα προβλήματα που εντοπίζονται στις LCS που προσπαθούν για δεύτερη φορά να προωθήσουν στο ελληνικό ΠΝ.
Ως δέλεαρ οι Αμερικανοί αναφέρουν στην πρόταση τους ότι προσφέρουν ναυπήγηση στην Ελλάδα, χωρίς ωστόσο να αναφέρουν σε ποια ναυπηγεία και με τι επενδυτικό πρόγραμμα… Προσθέτουν δε ότι θα γίνει και μεταφορά τεχνογνωσίας. Σε αυτή την περίπτωση, τονίζεται στη LOA, τα ελληνικά ναυπηγεία θα μπορούν να υποστηρίξουν τον 6ο Στόλο, ενώ ανοίγει και η πόρτα για συμμετοχή στο πρόγραμμα των πλοίων κλάσης Constellation του αμερικανικού ναυτικού στο μέλλον.