Ποινικές ευθύνες σε όλους τους διατελέσαντες υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών από το 2009 μέχρι το 2023 «βλέπει» το ΚΚΕ στο πόρισμά του μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σημειώνει, ωστόσο, το ΚΚΕ στο πόρισμα του πως «επειδή και η παράβαση καθήκοντος είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα με σύντομη πενταετή παραγραφή τελικά ποινικά υπεύθυνοι μπορούν να καταστούν μόνο οι τέως υπουργοί Χ. Σπίρτζης και Κ. Καραμανλής».
Ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία του κόμματος, συναντήθηκε με την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη, προκειμένου να της επιδόσει το πόρισμα.
«Θεωρούμε ότι υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις, ότι υπάρχουν και νέα στοιχεία σε αυτό το πόρισμα καταγεγραμμένα, τα οποία αποδεικνύουν εκτός από πολιτικές, ποινικές κυρίως ευθύνες υπουργών της σημερινής κυβέρνησης, προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και άλλων προσώπων τα οποία πρέπει να διερευνηθούν.
Κι αυτά τα στοιχεία αφορούν και το πώς φτάσαμε στη μέρα της Τραγωδίας των Τεμπών να γίνει αυτή η σύγκρουση των δύο τρένων που στοίχισε τη ζωή σε 57 αθώες ψυχές, αλλά και η έκρηξη και η απόπειρα σε συνέχεια της συγκάλυψης. Όλα αυτά τα καταθέσαμε και περιμένουμε από εκεί και πέρα την εξέλιξη του ζητήματος», τόνισε σε δήλωση του ο Δημήτρης Κουτσούμπας κατά την έξοδο του από την Εισαγγελία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το πόρισμα του ΚΚΕ «προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 – 2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων. Και πιο συγκεκριμένα των Υπουργών Δ.Ρέππα (2009-2011), Γ.Ραγκούση (2011), Μ.Βορίδη (2011-2012), Κ. Χατζηδάκη (2007-2009 και 2012-2013), Μ. Χρυσοχοϊδη (2013-2015), Χ. Σπίρτζη (2015-2019), Κ. Καραμανλή (2019-2023)», σημειώνεται στο πόρισμα του ΚΚΕ.
«Με δεδομένο ότι οι ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας και η αδυναμία αποφυγής του ανθρώπινου λάθους ήταν σε γνώση -λόγω της θέσης τους- των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, ανακύπτει ζήτημα όχι απλά αμέλειάς τους αλλά συμπεριφοράς που μπορεί να θεωρηθεί ότι τελέσθηκε με ενδεχόμενο δόλο.
Επίσης για όλους τους ως άνω υπουργούς, υπάρχουν και ποινικές ευθύνες για το κακουργηματικό αδίκημα της θανατηφόρου έκθεσης, ακριβώς επειδή ήταν σε γνώση τους, λόγω της θέσης και των σχετικών καθηκόντων τους, οι ελλείψεις και τα κενά στα ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, που συνδέονται αιτιωδώς, τόσο με το συγκεκριμένο δυστύχημα όσο και με πλήθος άλλων που συνέβησαν στο παρελθόν (θανατηφόρο ατύχημα στο Άδενδρο το 2017, επαναλαμβανόμενοι εκτροχιασμοί με απλές έως βαριές σωματικές βλάβες κοκ) και παρολαυτά όχι μόνο δεν προειδοποιούσαν αλλά αντίθετα διαβεβαίωναν για την ασφαλή χρήση του.
Κατ΄ επέκταση θεμελιώνεται και το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος αφού οι αρμόδιοι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών οι οποίοι είχαν την εποπτεία του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, παρέλειψαν σκοπίμως να επιβλέψουν τον τρόπο ανάθεσης των έργων αυτών με σκοπό να εξυπηρετήσουν τους μεγάλους επιχειρηματικούς κολοσσούς.
Σοβαρά ζητήματα και ποινικές ευθύνες εγείρονται και από την αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος – εγκλήματος λίγες ημέρες μόλις μετά το συμβάν κατόπιν εντολών στελεχών της κυβέρνησης και της Περιφέρειας Θεσσαλίας υπήρξε.
Θέτουμε συγκεκριμένα τις παραπάνω ποινικές ευθύνες (με δεδομένο ότι από την έρευνα της δικαιοσύνης πιθανά θα προκύψουν και άλλες) έχοντας υπόψη μας ότι μέρος αυτών έχει παραγραφεί λόγω της ευνοϊκής ποινικής μεταχείρισης που επιφυλάσσει στα μέλη της Κυβέρνησης το Σύνταγμα και ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών.
Ακριβώς επειδή και η παράβαση καθήκοντος είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα με σύντομη πενταετή παραγραφή τελικά ποινικά υπεύθυνοι μπορούν να καταστούν μόνο οι τέως Υπουργοί Χ. Σπίρτζης και Κ. Καραμανλής. Αντίστοιχα, στο πόρισμα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη Σύμβαση 717, οι ευθύνες περί απιστίας για τον πρώην Υπουργό Σπίρτζη έχουν παραγραφεί αφού είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα», αναφέρει το ΚΚΕ στο πόρισμα του για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.