Εξάλλου ο μήνας του μέλιτος ολοκληρώθηκε και αρχίζει όλο και πιο έντονα να αναδεικνύεται η εφαρμοσμένη πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ και να προκαλούνται και οι πρώτες αντιδράσεις.
Υπάρχουν όμως διάφορα επικίνδυνα σημεία για την πορεία της:
Η Συμφωνία των Πρεσπών είναι ένα από αυτά, καθώς όσο και να την ξορκίζει η κυβέρνηση και να επιρρίπτει ευθύνες στο ΣΥΡΙΖΑ θα την εφαρμόσει και αυτό θα γίνει σαφές και στην επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Βερολίνο κατά τη συνάντησή του με την Γερμανίδα Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ.
Ο Πρωθυπουργός και τα μέλη της κυβέρνησης είναι υποχρεωμένα στις διεθνείς τους επαφές όταν αναφέρονται στη γειτονική χώρα να την προσφωνούν ως Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας. Και μένει να φανεί πως θα αντιδράσουν οι μακεδονομάχοι ψηφοφόροι της, το παραδοσιακό ακροατήριο της ΝΔ που ενοχλείται από τη Συμφωνία των Πρεσπών και είχε σηκώσει τα λάβαρα του πολέμου.
Η πίεση που θα δεχθεί η ΝΔ στους νομούς της Μακεδονίας την επόμενη περίοδο προβλέπεται ότι θα είναι ιδιαίτερα ισχυρή.
Το άλλο επικίνδυνο σημείο είναι οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί η ένταση με την Τουρκία, αλλά και κατά πόσο είναι διατεθειμένη η ελληνική πλευρά να αντιδράσει και σε ποιο βαθμό ή θα υπάρξει υποχωρητικότητα στις απαιτήσεις του Ερντογάν.
Η οικονομία θεωρείται ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο για την κυβέρνηση που μπορεί να πανηγυρίζει για την άρση των capital controls αλλά έχει μπροστά της μια «μαύρη τρύπα» ειδικά σε μια περίοδο που προβλέπεται νέα παγκόσμια κρίση, η οποία θα έχει στην κορυφή της την ύφεση.
Ακόμα και η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων που μιλούσε η κυβέρνηση πάει πίσω, καθώς ο Κυρ. Μητσοτάκης ούτε στον Εμανουέλ Μακρόν το έθεσε ούτε θα το πράξει και στην επικείμενη συνάντησή του με την Άνγκελα Μέρκελ.
Η κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός επενδύουν πολλά στο φιλοαναπτυξιακό τους σχέδιο και στο «αναπτυξιακό σοκ» που κατά την αισιόδοξη προοπτική θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις ώστε να φθάσει η χώρα σε ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 3% με 4%. Μόνο σε μια τέτοια περίπτωση θα ενισχυόταν το διαπραγματευτικό χαρτί της ελληνικής κυβέρνησης για τη μείωση των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, μια κεντρική προεκλογική δέσμευση της ΝΔ που μέχρι στιγμής μένει απλά υπόσχεση! Είναι ενδεικτικό ότι στις δημόσιες τοποθετήσεις τους πολλά στελέχη επιχειρούν να διαμορφώσουν κλίμα ότι οι δανειστές δεν μπορούν από τη μια στιγμή στην άλλη να μειώσουν τα πλεονάσματα και γι’ αυτό ο Κυρ. Μητσοτάκης λέει για το 2021!
Το προσφυγικό – μεταναστευτικό αποτελεί ένα από τα μεγάλα προβλήματα μέχρι στιγμής για την κυβέρνηση, καθώς συνεχίζουν με αμείωτη ένταση οι ροές των προσφύγων – μεταναστών και δεν υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο Κυρ. Μητσοτάκης προ ημερών στο Παρίσι και στη συνάντησή του με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, επανέλαβε με ευλαβική ακρίβεια τις εθνικές θέσεις για την διαχείριση του προσφυγικού, θέσεις που κατέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από την αρχή της κρίσης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η ελληνική πλευρά δεν επιμένει να αναδείξει την τήρηση της μόνης απτής πρότασης στην Ευρώπη για το προσφυγικό (αυτή που κατέθεσε η Ελλάδα από τα τέλη του 2015) και να πιέσει ακόμη περισσότερο να αναδειχθούν και οι τέσσερις πυλώνες διαχείρισης προσφυγικού:
1) Ευρωπαϊκό άσυλο,
2) ευρωπαϊκό μηχανισμό επιστροφών,
3) Ευρωπαϊκό σύστημα υποδοχής αιτούντων άσυλο και
4) ευρωπαϊκό σύστημα εγκατάστασης και ένταξης.
Η πρόσφατη ψήφιση της ρύθμισης για την κατάργηση του «βάσιμου λόγου» στις απολύσεις, αλλά και την κατάργηση της αλληλέγγυας και εις ολόκληρο ευθύνης έναντι των εργαζομένων του αναθέτοντος επιχειρηματία, του εργολάβου και του υπεργολάβου, αποτελεί μια μεγάλη μαύρη τρύπα για την κυβέρνηση. Και αυτό διότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι σαφής και αποτελεί το πλαίσιο εντός του οποίου καλείται να κινηθεί και η ελληνική κυβέρνηση. Εξάλλου και η χώρα μας κύρωσε με νόμο το άρθρο 24 του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη και μάλιστα πριν τρισήμιση χρόνια με το νόμο 4359 ΦΕΚ Α΄ 5/20.01.2016.
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι η ΔΕΗ που αποτελεί τη μεγάλη νάρκη για την κυβέρνηση και είναι πολύ πιθανό να της σκάσει στα χέρια, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι υπάρχει κυβερνητικό σχέδιο για απαξίωση και ξεπούλημα της επιχείρησης.
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση αναμένεται να βρεθεί ενώπιον αντιδράσεων και ενδεχομένως αρνητικών δικαστικών αποφάσεων για δυο αποφάσεις της που αφορούν την επιλογή της νέας ηγεσίας της Δικαιοσύνης και της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Προ ημερών η συνεδρίαση στην Διάσκεψη των Προέδρων στη Βουλή για την ακρόαση των υποψηφίων αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου για την επιλογή του νέου Προέδρου του ανώτατου δικαστηρίου έγινε σε φορτισμένο κλίμα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε στην Διάσκεψη των Προέδρων την επανεκκίνηση της διαδικασίας, ενώ η Ειρήνη Καλού και η Δήμητρα Κοκοτίνη που είχαν επιλεγεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για Πρόεδρος και Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, αντίστοιχα, εάν και είναι μεταξύ των έξι αντιπροέδρων που έχουν κληθεί για ακρόαση δεν προσήλθαν. Απέστειλαν επιστολές με τις οποίες υποστηρίζουν ότι κακώς ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος δεν προχώρησε στην υπογραφή των σχετικών διαταγμάτων και ότι η διαδικασία έχει ήδη ολοκληρωθεί με την επιλογή τους από το προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο.
Παράλληλα πρόβλημα υπάρχει και με την αντικατάσταση που έγινε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, αν και απορρίφθηκε από τον προεδρεύοντα του θερινού τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), αντιπρόεδρο Μιχάλη Πικραμένο η αίτηση προσωρινής διαταγής που είχαν καταθέσει η Βασιλική Θάνου και Άννα Νάκου, πρώην πρόεδρος και πρώην αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αντιστοίχως, ζητώντας να παγώσει η διαπιστωτική πράξη έκπτωσή τους από τις θέσεις τις οποίες κατείχαν.
Η Β. Θάνου και η Α. Νάκου έχουν καταθέσει επίσης και αίτηση αναστολής, η οποία έχει προσδιοριστεί να συζητηθεί την ερχόμενη Παρασκευή 30 Αυγούστου στην Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ.