Το πρώτο RAFALE φόρεσε την Τετάρτη τα χρώματα της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας -και έτσι έκλεισε με επιτυχία ένας εικοσαετής αγώνας της Dassault Group που τον ξεκίνησε το 2000 ο Σερζ Ντασό, Εβραίος εκ Θεσσαλονίκης κληρονόμος της Γαλλικού αεροναυπηγικού κολοσσού.
Από τον σχεδιασμό ακόμη του Rafale είχε «καρφωθεί» στο μυαλό του Σερζ η ιδέα ότι η Ελλάδα – δεύτερη πατρίδα του- θα πρέπει να είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα μετά την Γαλλία που η Πολεμική της Αεροπορία να διαθέτει το νέο υπερόπλο των αιθέρων, το Rafale.
Από το 2000 μέχρι και το 2018 που πέθανε ο Σερζ πίεζε διαρκώς τις εκάστοτε ελληνικές κυβέρνησης θα επιλέξουν το Rafale ως συνέχεια των Μιράζ 2000-5. Τα επιχειρήματα του ήταν όλα αυτά που τώρα διαλαλούν τα ελληνικά ΜΜΕ για να διαφημίσουν το Rafale. Μόνο που είναι τα ίδια MEDIA που επί 20 χρόνια δεν έδειχναν κανένα ενδιαφέρον για το Rafale, απεναντίας τα περιφρονούσαν και τα χαρακτήριζαν «πανάκριβα». Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνταν και οι ελληνικές κυβερνήσεις.
Ας το πούμε ξεκάθαρα: Το Rafale ΔΕΝ ήταν στις προτεραιότητες και στις εισηγήσεις ούτε το Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, ούτε της πολιτικής ηγεσίας. Τους έπιασε στον ύπνο ένα πρωί ο Μητσοτάκης όταν ξαφνικά στον «πρωινό καφέ» του Μαξίμου τους ανακοίνωσε : «Από την Γαλλία αντί για φρεγάτες που είναι ακριβές και θέλουν χρόνια για να φτιαχτούν, θα πάρουμε αεροπλάνα (Rafale) που είναι σχεδόν ετοιμοπαράδοτα». Η απόφαση Μητσοτάκη αιφνιδίασε ολόκληρο το σύστημα που ήταν σταθερά προσανατολισμένο στα αμερικανικά αεροπλάνα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ακολούθησε την στρατηγική του πολιτικού αντιπάλου του πατέρα του, Ανδρέα Παπανδρέου που το 1984 επέλεξε να αγοράσει τα Μιράζ 2000 προκαλώντας την σφοδρή αντίδραση του πολιτικού κατεστημένου εκείνης της εποχής.
Η σχέση της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με την Γαλλική αεροναυπηγική κρατάει σχεδόν μισό αιώνα. Αμέσως μετά την τραγωδία της Κύπρου το 1974 η κυβέρνηση Καραμανλή αγοράζει τα ΜirageF1. Τα πρώτα γαλλικά αεροπλάνα Μirage F1, προσγειώνονται στην Τανάγρα λίγους μήνες μετά την εθνική τραγωδία της Κύπρου…
Επί της ουσίας η Ελλάδα μετά την χούντα και την εισβολή του Αττίλα εγκαινιάζει έναν νέο τρόπο προμηθειών που σκοπό έχει την απεξάρτηση από μια πηγή τροφοδοσίας και την γεωγραφική διαφοροποίηση ως προς την προέλευση αυτών.
Η αγορά των γαλλικών αεροσκαφών ΜirageF1 πολεμήθηκε και συκοφαντήθηκε
Η αγορά των γαλλικών αεροσκαφών ΜirageF1 πολεμήθηκε και συκοφαντήθηκε παρά πολύ και τελικά έφτασαν στο σημείο να φέρουν αμερικανικά όπλα στα γαλλικά μαχητικά ΜirageF1. Η ανησυχία των αμερικανών και του ΝΑΤΟ εκείνη την εποχή ήταν ότι η Ελληνική Αεροπορία με τα ΜirageF1 και με τα γαλλικά όπλα θα επηρέαζαν δραματικά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εν δυνάμει αντιπάλων πολεμικών αεροπορικών στο Αιγαίο….
Το 1988 τριάντα τρία (33) χρόνια πριν, το 1988, άρχισαν να προσγειώνονται στην Τανάγρα τα πρώτα Μιράζ 2000 (Μ2000).
Η ποιοτική διαφορά φάνηκε και πάλι στο Αιγαίο με την εμφάνιση των Μ2000 μετά το 1988. Αλλά και πάλι το αμερικανικό κατεστημένο της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας εμποδίστηκε την διαχρονική υπέροχη των Μ2000 αποφεύγοντας συστηματικά τον εξοπλισμό τους με σύγχρονα όπλα και ηλεκτρονικά, μη προβαίνοντας σε αναβαθμίσεις, σε αντίθεση με ότι γίνονταν για άλλα οπλικά συστήματα, δηλαδή τα αμερικανικά. Υπόψη, το Μ2000 ήταν το μοναδικό τρίτης γενιάς αεροσκάφος που έφερε σύστημα αυτοπροστασίας, λειτουργούσε και ήταν αποτελεσματικό σε αντίθεση με τα F16 που τώρα τελευταία τοποθετείται και μάλιστα αμφισβητείται η λειτουργία του και η αποτελεσματικότητα σε συνδυασμό με το Aesa Radar που θα τοποθετηθεί με την αναβάθμιση.
Επί τέσσερις δεκαετίες διαπιστώνεται μια διαρκής αγωνία των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ καθώς και του αμερικανικού κατεστημένου της Ελληνικής Αεροπορίας για την υψηλή προστιθέμενη αξία που προσφέρουν διαχρονικά τα γαλλικά αεροσκάφη και τα οπλικά τους συστήματα στην ελληνική αεροπορική κυριαρχία και αυτό αποδεικνύεται από την σταδιακή απαξίωση των γαλλικών αεροσκαφών.
Η μεγάλη διαφορά δεν είναι μόνο το αεροσκάφος αλλά κυρίως τα όπλα που έχουν παραχωρήσει η Γαλλία στην Ελλάδα που κάνουν την ειδοποιό διαφορά στην αερομαχία με τα αμερικανικά μαχητικά τα οποία φέρουν ελεγχόμενα όπλα. Οι ΗΠΑ δεν αποδεσμεύουν για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία τα όπλα που η Αθήνα ζητάει !
Η εικονική αυτή «οπλική ισορροπία» στο Αιγαίο για την οποία υποτίθεται κόπτονται οι ΗΠΑ όλα αυτά τα χρόνια ανατρέπεται γιατί η τουρκική αμυντική βιομηχανία κατασκευάζει όπλα εξελιγμένα για τα πτητικά μέσα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων…
Συνεπώς γι αυτό η απόκτηση των Rafale από την Ελληνική Αεροπορία αποτελεί σπουδαίο εργαλείο για την διατήρηση και επαύξηση της κυριαρχίας στον ουρανό του Αιγαίου και όχι μόνο.
Στην Τανάγρα συνεχίζεται η παράδοση 46 ετών καθώς και πάλι θα αποτελεί μια αεροπορική βάση τελείως διαφορετική από τις άλλες. Στην παρούσα φάση δεν θα αναφερθούμε στις δυνατότητες του Rafale, ούτε στις επιδόσεις των όπλων του, άλλωστε αυτά πολυδιαφημίζονται από τα συστημικά ΜΜΕ που επί δεκαετίες αδιαφορούσαν για τα γαλλικά μαχητικά ή και τα λοιδορούσαν όπως τα Μ2000 την περίοδο 88- 90 ότι τάχα ήταν «τυφλά»… Εστιάζουμε την προσοχή μας στο τι κομίζει στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία το συγκεκριμένο οπλικό σύστημα. Επιφέρει ΑΝΑΤΡΟΠΗ στο χώρο της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς πρόκειται για μια πλατφόρμα νέας γενιάς πιο προηγμένη από εκείνες της 3ης γενιάς. Εισάγει νέα τεχνολογικά δεδομένα στον χώρο της ΠΑ, τα οποία επηρεάζουν τον σχεδιασμό, την υποστήριξη και την υλοποίηση των επιχειρήσεων και φθάνει μέχρι και την διαφοροποίηση της εκπαίδευσης ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού και μάλιστα αλλάζει ή δημιουργεί και νέες νοοτροπίες.
Επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό ο ρόλος που θα διαδραματίσει στην μεταμόρφωση μιας προηγμένης και σύγχρονης ΠΑ που θα την οδηγήσει σε πιο προηγμένα τεχνολογικά συστήματα σε βάθος χρόνου και θα θέσει έτσι τα θεμέλια για την ΠΑ του μέλλοντος.
Για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία αποτελεί πρόκληση η γρήγορη και πλήρης ενσωμάτωση του Rafale στην αεράμυνα της χώρας και η αξιοποίηση του στο μέγιστο βαθμό. Το Rafale μπορεί και πρέπει να επηρεάσει θετικά το σύνολο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας ώστε να προσαρμοστεί στις νέες υψηλές τεχνολογικές προκλήσεις. Με απλά λόγια: Η πρόκληση είναι το Rafale να επιφέρει καίριο πλήγμα στο αεροπορικό κατεστημένο και να μπορέσει να τραβήξει προς τα επάνω την υπόλοιπη Αεροπορία και όχι το αεροπορικό κατεστημένο να κοντύνει το Rafale για να το φέρει στα μέτρα του.
Σε ότι αφορά τα όσα έχουν γραφτεί τελευταία περί απόκτησης Rafale από την Τουρκία μέσω Κατάρ πρόκειται για παραμύθι. Οι Γάλλοι έχουν διαβεβαιώσει την Ελλάδα ότι έχουν απαγορεύσει ρητά στο Κατάρ να ανεβεί τούρκος πιλότος σε Rafale και η Τόχα τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια την συγκεκριμένη συμφωνία. Άλλωστε το Rafale είναι ένα περίπλοκο αεροσκάφος που απαιτεί ειδική εκπαίδευση για τον χειρισμό του που μόνο ο κατασκευαστής μπορεί να την παρέχει..
Άλλωστε η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία «παραμιλάει» τα τελευταία τριάντα χρόνια κάθε φορά που στο Αιγαίο εμφανίζεται γαλλικό μαχητικό της Ελληνικής Αεροπορίας διότι είναι τα μόνα που κάνουν την διαφορά.
Η Ελλάδα και η Τουρκία έχουν τους ίδιους τύπους αεροσκαφών επί σειρά ετών F4, F104, F16, F5. Μόνο με τα Α7 και τα Mirage F1 που δεν είχε η Τουρκία μπορούσε η ελληνική Πολεμική Αεροπορία να ισορροπήσει τους αριθμούς των αεροσκαφών με την ποιότητα των αεροπορικών επιδόσεων. Αυτό που είναι καθοριστικό είναι η διαχρονική χρήση ενός αεροσκάφους ώστε να αποκτηθεί η αναγκαία εμπειρία και έτσι να αξιοποιηθεί πλήρως ένα μαχητικό αεροσκάφος.
Σίγουρα ενδεχόμενη συνεργασία των Τούρκων αεροπόρων με τα Rafale του Κατάρ θα τους δώσει γενικές γνώσεις για να μπορούν να αντιμετωπίζουν τα ελληνικά Rafale. Όμως το βασικό όλων είναι η εκπαίδευση και το ηθικό του προσωπικού που κάνει πάντα την διαφορά.
Επιπλέον η Ελλάδα δεν θα πρέπει να «τσιμπάει» και να παίζει το παιχνίδι των Τούρκων αλλά και των εμπορικών πολέμιων των Γαλλικών μαχητικών (βλέπε ΗΠΑ ) οι οποίοι προβάλουν το απλοϊκό επιχείρημα :
Αφού μέσω του Κατάρ οι Τούρκοι θα μάθουν το Rafale γιατί τότε να ξοδέψει τόσα χρήματα η Ελλάδα ; Βεβαίως το ίδιο ερώτημα μπορεί να αντιστραφεί : Γιατί η Ελλάδα να έχει F-16 και μάλιστα να τα αναβαθμίζει αφού παρόμοια αεροσκάφη έχει και η Τουρκία;
Είναι σαφές ότι το εμπορικό παιχνίδι πέριξ των εξοπλισμών είναι μεγάλο . Όταν ανακοινώθηκε η αναβάθμιση των ελληνικών F-16 εκτοξεύτηκε προς τα πάνω η μετοχή της κατασκευάστριας εταιρίας.
Καλές οι κορδέλες και οι Γαλλικές σαμπάνιες κατά την υποδοχή των πρώτων Rafale στην Τανάγρα, ωστόσο έχοντας την τραυματική εμπειρία ως προς την μεταχείριση και αξιοποίηση των προηγούμενων Γαλλικών μαχητικών, σήμερα είναι διάχυτη η ανησυχία για την τύχη των Rafale καθώς παραμένουν αδιευκρίνιστα βασικά ζητήματα που έχουν σχέση με την υποστήριξη , την συντήρηση και την φύλαξη τους.
– Εκτελούνται έργα υποδομής και προετοιμάζεται η Τανάγρα για την υποδοχή των αεροσκαφών ή η ηγεσία της ΠΑ τηρεί σιγή ιχθύος και αδρανεί υλοποιώντας ξανά το διαχρονικό σχέδιο απαξίωσης των γαλλικών αεροσκαφών υπακούοντας σε αλλότρια συμφέροντα εντός και εκτός χώρας;
Επικαλούμενοι λόγους οικονομίας ισχυρίζονται ότι η συγκεκριμένη προμήθεια θα είναι ποικιλία διαφορετικών εκδόσεων με ότι αυτό συνεπάγεται για το εφοδιαστική αλυσίδα καθώς και για την τεχνική υποστήριξη. Ακόμη και στα καινούργια Rafale θα υπάρχουν μεταχειρισμένα ανταλλακτικά;
– Γιατί δεν θα έχουν όλα τα αεροσκάφη ειδικό εξοπλισμό και ειδικά οπλικά συστήματα που κάνουν την διαφορά στη μάχη;
– Γιατί δεν θα έχουν όλα ΑΕSΑ ραντάρ που μάλιστα λειτουργεί και συνεργάζεται άψογα με το σύστημα αυτοπροστασίας ; Όταν στην αναβάθμιση των F16 πληρώνουμε εκατομμύρια για να μην συνεργάζονται και να λειτουργούν στο 100%;
– Θα υπάρχει fos υποστήριξη των Rafale ή θα αφεθούν στην τύχη τους;
Το εφοδιαστικό σύστημα θα αποδίδει όπως πρέπει; Το κέντρο εφοδιασμού στην Ελευσίνα θα λειτουργεί ισότιμα για τα Rafale όπως και με τα F-16 ή με άνωθεν οδηγίες θα ασχολείται με την αναβάθμιση των F16 εις βάρος της ομαλής ένταξης στο εφοδιαστικό σύστημα του νέου οπλικού συστήματος ;
Η επικρατούσα άποψη είναι ότι είναι υψηλό το κόστος αγοράς και συντήρησης των γαλλικών αεροσκαφών. Καμία αντίρρηση , όμως κάθε φορά που ρωτάω εάν έχει υπολογιστεί το κόστος του κάθε τύπου αεροσκάφους σε βάθος χρόνου δεκαετίας ή εικοσαετίας λαμβάνω αρνητική απάντηση.
Πρόσφατα ένα «αετόπουλο» της Τανάγρας έθεσε μερικά αμείλικτα ερωτήματα:
– Πόσες δομικές αναβαθμίσεις έχουν γίνει στα F-16 και πόσο κόστισαν; Επίσημη οικονομοτεχνική εκτίμηση δεν έχει ουδέποτε !
Όντως υπάρχουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για έργα αναβάθμισης των λειτουργούντων των F16 block 50 και όχι για τα Μ2000. Τα Μ2000 τα βγάζουμε στο «σφυρί» σε εξευτελιστική τιμή μόνο και μόνο για να μειωθεί το γαλλικό αποτύπωμα που κάνει την δραματική διαφορά.
– Πόσα δις ρέουν κάθε χρόνο πέραν του Ατλαντικού;
Βεβαίως υπάρχει εξήγηση ! Το έχω πει και το έχω γράψει πολλές την τελευταία τριακονταετία. Οι αμερικανοί και ειδικότερα η Lockheed Martin ευτύχησαν να έχουν στην Ελλάδα ένα στέλεχος χαμηλών τόνων, πράο και εργατικό που σαν το «μυρμήγκι», χωρίς να εμπλέκεται στα νιτερέσα του ελλαδικού χωριού, με τα «γυαλάκια» του και τα «κουτάκια» του εργάζεται συστηματικά και αποτελεσματικά υποβάλλοντας σχέδια και εφικτές προτάσεις που είναι δελεαστικές στην ελληνική πλευρά και πρωτίστως οικονομικά συμφέρουσες για τον όμιλο που εργάζεται την LM. Δικαίως ο Τένης Πλέσσας διαχρονικά έχει την φήμη του αρχηγού ΓΕΑ.
Οι Γάλλοι εδώ στην Ελλάδα κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Δεν «χτίζουν» αλλά «αρπαχτές» κάνουν… Οι Γάλλοι αλλάζουν τον «Τένη» τους σαν τα πουκάμισα ! Ο Γάλλος «Τένης» που κάθε φορά έρχεται στην Αθήνα δεν έχει «γυαλάκια» (εργασίας) και «κουτάκια» (οργανόγραμμα), στις αποσκευές του φέρνει μαγιό και αντιλαϊκό και ένα ζευγάρι «κόκκινα γυαλιά που όλα σινεμά τα βλέπουν»…
Για διακοπές έρχονται στην Ελλάδα και όχι για δουλειά. Με περισσή υπεροψία έχουν επαναπαυτεί στις «τεχνολογικές τους δάφνες» και περιμένουν την επόμενη ευκαιρία. Να βρεθεί ένας άλλος Έλληνας πρωθυπουργός και ένας άλλος Γάλλος Πρόεδρος για να κλείσει το επόμενο deal.
Αυτή την στιγμή κανένα golden boy της Dassault Aviation που εργάζεται για το ελληνικό πρόγραμμα δεν ενδιαφέρεται για την επόμενη μέρα. Δεν βλέπουν ή δεν θέλουν να δουν την παγίδα που στήνεται για μια νέα απαξίωση του διαφορετικού όπλου, των Rafale τα οποία θα έχουν την τύχη των Μ2000 αν δεν οργανωθεί η εφοδιαστική υποστήριξη τους; Αν οι Γάλλοι σύμβουλοι και τεχνικοί της Dassault Aviation παραμένουν στο ενεργειακό κτίριο της Κηφησιάς και δεν επισκέπτονται διαρκώς το ΓΕΑ και την Τανάγρα, εάν δεν αφουγκράζονται τα προβλήματα την περίοδο που θα καταφθάνουν τα Rafale θα χάσουν το παιχνίδι από τα αποδυτήρια….