– Στο Μέγαρο Μαξίμου ο Κυριάκος Μητσοτάκης παροτρύνει τον υπουργό Εξωτερικών της Βόρειας Μακεδονίας για την ανάγκη πλήρους εφαρμογής της Συμφωνίας των Πρεσπών (άκουσον άκουσον αγαπητέ Άδωνι Γεωργιάδη)
– Στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ λέει «ΝΑΙ» με πολλούς αστερίσκους στην συμφωνία για την αγορά των 18 Rafale.
– Στο ξενοδοχείο «The Margi» της Βουλιαγμένης, δεκαπέντε Γάλλοι, κλεισμένοι επί τρεις μήνες σ έναν ολόκληρο όροφο και φρουρούμενοι καθώς μαθαίνουν ότι η προμήθεια των 18 Rafale ύψους 2,5 δις ευρώ πέρασε από την ελληνική Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία ανοίγουν σαμπάνιες και πίνουν στην μνήμη του Σερζ Ντασό ιδρυτή του Dassault Group που από το 2000 πάλευε να μπάσει τα Rafale στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Είναι τεχνοκράτες, εκπρόσωποι των τριών Γαλλικών εταιριών ( Dassault – Thales (ηλεκτρονικά) – Safran (κινητήρες)- ΜDE (βλήματα) που συγκροτούν τα Rafale και βρίσκονται στην Αθήνα για την ολοκλήρωση της σύμβασης.
Επικεφαλής της γαλλικής αποστολής ένας βετεράνος ταξίαρχος από τους πρώτους πιλότους των Rafale. Ενώ επικεφαλής της MDE μια πανούργα γυναίκα η οποία κρατάει στα χέρια της, την δύναμη πυρός, τα βλήματα. Για το υπερσύγχρονο βλήμα METEOR έχει έρθει από το Λονδίνο Βρετανοί για να κάνουν την διαπραγμάτευση. Εν ολίγοις στο The Margi έχει καταλύσει μια δυναμική ομάδα της Dassault Group. Το ζητούμενο είναι το «βάρος» της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας.
Είναι αλήθεια ότι στην περίπτωση της αγοράς των Rafale ο Κυριάκος Μητσοτάκης έπιασε όλους στον ύπνο! Ουδείς πίστευε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να κάνει την ανατροπή με τα Rafale και ότι η αγορά τους θα γίνει χωρίς μεσάζοντες ! Ναι, είναι η πρώτη μεγάλη αγορά οπλικού συστήματος που τουλάχιστον στον χώρο της Άμυνας γίνεται χωρίς Έλληνες μεσάζοντες και νταλαβεριτσζηδες (αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να πέσουν μίζες). Ακόμη και ο εισηγητής του νομοσχεδίου για τα Rafale πριν μερικά χρόνια ,ως αρθρογράφος στην «Ελεύθερη Ώρα» κινούνταν στην γραμμή απαξίωσης των Rafale όπως και όλο το υπόλοιπο εγχώριο σύστημα…
Ωστόσο σε ότι αφορά την κατάρτιση μιας μεγάλης εξοπλιστικής σύμβασης όπως είναι αυτή των Rafal δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται εύστροφους και δυναμικούς διαπραγματεύτες οι οποίοι ωστόσο θα πρέπει να έχουν ξεκάθαρες κατευθύνσεις με οριοθετημένες τις κόκκινες γραμμές. Δυστυχώς η συγκεκριμένη σύμβαση για την Ελληνική πλευρά και τα συμφέροντα της ως αγοραστής, “μπάζει” σε αρκετά σημεία καθώς δεν αποσαφηνίζονται βασικά θέματα :
1ον ) Υπάρχει ζήτημα με την παραλαβή. Δεν εξασφαλίζεται τι παραλαμβάνουμε. Κυρίως τα μεταχειρισμένα για τα οποία δεν υπάρχει απολύτως καμία εγγύηση.
2ον) Είναι εξαιρετικά περιορισμένες οι προδιαγραφές του υλικού που παραλαμβάνουμε.
3ον ) Θα έχουμε πληρώσει το 60% πριν παραλάβουμε το αεροσκάφος και αν υπάρξει μετά σύγκρουση θα είμαστε στον αέρα και κανείς δεν μας διασφαλίζει γι’ αυτό.
4ον) Είναι πολύ λίγος ο χρόνος δέσμευσης της γαλλικής εταιρείας για υποστήριξη.
5ον) Δεν προβλέπεται καμία συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο πρόγραμμα αυτό. Δεν υπάρχει κανένα υποκατασκευαστικό έργο παρά τις περί αντιθέτου διαβεβαιώσεις του Κυρ. Μητσοτάκη από την Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα για το οποίο χτες ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης το κράτησε ανοιχτό, ότι δηλαδή στην πορεία θα υπάρξει και Ελληνική προστιθέμενη αξία.
– Είναι γεγονός ότι ως συνέπεια της απόκτησης των νέων μαχητικών RAFALE, δημιουργείται η ανάγκη αλλά και η ευκαιρία δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού Κέντρου παροχής εργασιών συντήρησης, επισκευών και αναβαθμίσεων, ενός «Island» δηλαδή όπου θα εγκατασταθούν εταιρείες ώστε να καλύψουν τις ανάγκες αυτές σε χώρο ιδιόκτητο ή παραχώρησης από το Υπουργείο Άμυνας στη περιοχή της Βοιωτίας.
Χωροθετικά μπορεί να γειτνιάζει με την 114ΠΜ στην Τανάγρα όπου θα επιχειρούν τα RAFALE και η διοίκηση να ελέγχεται από Ελληνική Ιδιωτική Αμυντική Βιομηχανία με υπαρκτή δράση συνεργασίας με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές DASSAULT, MBDA, SAFRAN, THALES. Πέραν των υπηρεσιών που θα προσφέρονται για τα αεροσκάφη RAFALE και MIRAGE, το Κέντρο αυτό, εστιασμένο στα Ευρωπαϊκά Οπλικά Συστήματα μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες και σε επιπλέον τομείς όπως τα ελικόπτερα, μη-επανδρωμένα εναέρια οχήματα, συστήματα εναέριας επιτήρησης, εκπαίδευση σε διάφορα επίπεδα κλπ.