Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τις «Δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις» και αναμένεται να εισαχθεί προς επεξεργασία στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, εντός της τρέχουσας εβδομάδας.
Με το νομοσχέδιο ορίζεται ο σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων (διασφάλιση της άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι δημοσίως σε υπαίθριο χώρομ χωρίς σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια και διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής ορισμένης περιοχής) και δίδονται οι έννοιες των σχετικών όρων.
Επίσης, θεσπίζεται η υποχρέωση του οργανωτή να γνωστοποιεί στην κατά τόπον αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή, την πρόθεσή του να καλέσει το ευρύ κοινό ή ορισμένες κατηγορίες προσώπων ή αριθμό συγκεκριμένων ατόμων σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, εξαιρουμένων του εορτασμού της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου.
Πότε μπορεί να απαγορευτεί μια συνάθροιση
Σύμφωνα, λοιπόν, με το εν λόγω νομοσχέδιο επικείμενη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση μπορεί να απαγορευτεί αν:
- επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, λόγω ιδιαιτέρως πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως, κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας, της ιδιοκτησίας και της πολιτειακής εξουσίας
- επαπειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής σε ορισμένη περιοχή
- πρόκειται για δημόσια υπαίθρια συνάθροιση ο σκοπός της οποίας αντιτίθενται προς τον σκοπό ήδη προγραμματισμένης γνωστοποιηθείσας συνάθροισης στην ίδια περιοχή ή κοντά σε αυτή το ίδιο χρονικό διάστημα.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις την επιβολή περιορισμών και κατά τη διάρκεια που μια συγκέντρωση είναι σε εξέλιξη, καθώς και τη δυνατότητα διάλυσής της όταν οι συμμετέχοντες σε αυτή δεν συμμορφώνονται με τους αυτούς ή την πραγματοποιούν κόντρα στην απαγόρευσή της, είτε στην περίπτωση που μετατρέπεται σε βίαιη.
Μάλιστα επισημαίνεται πως «για την εφαρμογή των διατάξεων, η αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή μπορεί να χρησιμοποιεί προς τούτο κάθε νόμιμο, πρόσφορο, αναγκαίο και ανάλογο με τις περιστάσεις μέσο, εφόσον προηγουμένως δεν έχει καταστεί δυνατή η εκούσια συμμόρφωση και αποχώρηση των συμμετεχόντων στη συνάθροιση».
Ποινικές κυρώσεις
Το νομοσχέδιο προβλέπει και ποινικές κυρώσεις για τους παραβάτες.
Συγκεκριμένα προβλέπει:
Α.) ποινή φυλάκισης μέχρι 1 έτους για
- όσους μετέχουν σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση που έχει απαγορευθεί νόμιμα
- ή παρεμποδίζουν τη διεξαγωγής συνάθροισης
Β.) ποινή φυλάκισης μέχρι 2 έτη για
- όσους αλλοιώνουν ή επιχειρούν να αλλοιώσουν με βιαιοπραγίες τον ειρηνικό χαρακτήρα δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης
Εξάλλου, υπεύθυνος για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας τους από τους συμμετέχοντες στη συνάθροιση, θεωρείται ο οργανωτής αυτής, εκτός και αν είχε εγκαίρως γνωστοποιήσει τη διεξαγωγή της και είχε λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς, οπότε απαλλάσσεται της ευθύνης.
- Δείτε το σχέδιο νόμου εδώ.
Αντιδράσεις
«Το σχέδιο νόμου καλύπτει ένα υπαρκτό κενό στην προστασία των ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών που προβλέπει το Σύνταγμα και επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σύγχρονο νομικό πλαίσιο για την άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και ειδικότερα τη διενέργεια δημοσίων συναθροίσεων. Κατοχυρώνεται έτσι το δικαίωμα όσων επιθυμούν να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους, χωρίς όμως να καταπατώνται τα δικαιώματα των πολλών», σύμφωνα με όσα ανέφερε νωρίτερα σήμερα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
Από πλευράς της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όμως, η αντίδραση είναι οξύτατη με τον Τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Ραγκούση, να επισημαίνει πως «στην Ελλάδα, τελευταία φορά που υπήρξε νόμος για τις συγκεντρώσεις και τις πορείες ήταν επί Χούντας το 1971».
Αναφερόμενος στον νόμο αυτό «που παρέμεινε νεκρός σε όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευσης», ο ίδιος σχολιάζει πως τώρα «αναβιώνει από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη-Χρυσοχοΐδη».
Στον τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, σύμφωνα με το οποίο «ο κ. Ραγκούσης με τις φιλότιμες και καθημερινές προσπάθειές του είναι κοντά στον προβιβασμό του σε “κηπουρό” του κ. Τσίπρα. Η εμπειρία του στα ψεύδη αποδεικνύεται πολύ “χρήσιμη”, ώστε να επιχειρεί να ξεπλύνει τον ΣΥΡΙΖΑ από το όνειδος της μη διερεύνησης του πραγματικού σκανδάλου Novartis και της απώλειας πολλών χρημάτων από το ελληνικό δημόσιο, λόγω της συγκάλυψης του πραγματικού σκανδάλου. Πάνω στον οίστρο του, του διαφεύγει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επί τεσσεράμισι χρόνια αντί να διαλευκάνει το σκάνδαλο Novartis και να απαιτήσει αποζημίωση υπέρ του ελληνικού δημοσίου, το χρησιμοποίησε για να συκοφαντήσει τους πολιτικούς του αντιπάλους, στήνοντας μια πρωτοφανή σκευωρία σε βάρος τους. Σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, η Κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι διερευνά κάθε πρόσφορο τρόπο αποζημίωσης του Ελληνικού Δημοσίου».
«Όλα αυτά κάνει πως δεν τα γνωρίζει ο κ. Ραγκούσης. Αντιλαμβανόμαστε ότι κάποιος πρέπει να κάνει και τα θελήματα στο “μαγαζί”…», καταλήγει η ανακοίνωση – απάντηση της Πειραιώς.
Το παραπάνω σχέδιο νόμου εκτιμάται, πάντως, ότι θα αποτελέσει πεδίο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης, καθώς, κόμματα και συνδικάτα αναμένεται να το καταγγέλλουν ως μέσο περιστολής δικαιωμάτων, με πολλά σωματεία να έχουν ήδη εκφράσει ανάλογες θέσεις.