Ι. Ο κατώτατος-«υποκατώτατος» μισθός και το β’ Μνημόνιο (ν. 4046/2012)
Με την υπ’αριθ. 6/28-2-2012 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ, ΦΕΚ Α 38), κατ’εφαρμογή του β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012, άρθρο 1 παρ. 6 και υποπαρ. ΙΑ.11), ο νόμιμος κατώτατος μισθός και το ημερομίσθιο μειώθηκαν εν σχέσει με τα προβλεπόμενα στην ΕΓΣΣΕ της 15-7-2010.
Πιο συγκεκριμένα, ο μηνιαίος μισθός κατέπεσε από 751 ευρώ μεικτά στα 586 ευρώ μεικτά (κατώτατος) για τους εργαζομένους άνω των 25 ετών (μείωση 22%) και στα 510 ευρώ μεικτά (μείωση 32%) για τους εργαζομένους κάτω των 25 ετών («υποκατώτατος»), με αντίστοιχα κατώτατα ημερομίσθια ύψους 26,18 και 22,83 ευρώ.
Με τον ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222/12-11-2012), βασικό εφαρμοστικό νόμο που υλοποίησε τις δεσμεύσεις τού β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012, ΦΕΚ Α 28/14-2-2012) και ο κατώτατος μισθός -και επίσημα πλέον- από 751 ευρώ (μεικτά) έπεσε για τους εργατοϋπαλλήλους άνω των 25 ετών στα 586,08 ευρώ (μεικτά), για δε τους κάτω των 25 ετών στα 510,95 ευρώ (μεικτά). Για τους εργατοϋπαλλήλους άνω των 25 ετών που αμείβονταν με ημερομίσθιο, όπως προαναφέρθηκε, ορίστηκε σε 26,18 ευρώ, για δε τους κάτω των 25 ετών σε 22,83 ευρώ.
Με τον ίδιο νόμο, όλα τα επιδόματα επί του κατώτατου μισθού καταργήθηκαν ενώ το επίδομα προϋπηρεσίας (τριετίες-πολυετίες) που παρέμεινε, «πάγωσε» μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω του 10%!
Η συγκεκριμένη διάταξη του ν. 4093/2012 (υποπαρ. ΙΑ.11 παρ.1), που ισχύει ακόμη και σήμερα, ρητά αναφέρει στο εδάφιο (ε) ότι «Πέραν της μηνιαίας τακτικής προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας, καμία άλλη προσαύξηση δεν περιλαμβάνει στον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο» και στο εδάφιο (στ) ότι «Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία που συμπληρώνεται μετά την 14-2-2012».
Εξάλλου, με τον ν. 4152/2013 (υποπαρ. ΙΔ.2 σελ. 1619, ΦΕΚ Α 107/9-5-2013) καθορίστηκε χαμηλότερος κατώτατος και νέος «υποκατώτατος» μισθός για τους λεγόμενους «ωφελούμενους εργαζόμενους» των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ το ποσό των 490 και 427 ευρώ μεικτά (για τους άνω και κάτω των 25 ετών), με αντίστοιχα κατώτατα ημερομίσθια ύψους 19,16 και 17,1 ευρώ.
Ειδικότερα η παραπάνω ρύθμιση όρισε ότι: «Οι καθαρές αμοιβές ορίζονται κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας σε 19,6 ευρώ ημερησίως και όχι μεγαλύτερες από 490 ευρώ μηνιαίως για ωφελούμενους ηλικίας 25 ετών και άνω και σε 17,1 ευρώ ημερησίως και όχι πάνω από 427 ευρώ μηνιαίως για ωφελούμενους ηλικίας κάτω των 25 ετών».
ΙΙ. Κατάργηση επιδομάτων-«πάγωμα» τριετιών στον κατώτατο μισθό
Με τις ίδιες νομοθετικές παρεμβάσεις, στους εργατοϋπαλλήλους, που ήδη εργάζονταν στις 14-2-2012 και ήταν άνω των 25 ετών, καταργήθηκαν όλα τα επιδόματα και αναγνωρίστηκε μόνο το επίδομα λόγω προϋπηρεσίας (τριετίες) μέχρι εννέα (9) έτη (3 τριετίες) με προσαύξηση 10% για καθεμία, ενώ για τους εργατοϋπαλλήλους κάτω των 25 ετών αναγνωρίστηκε μία (1) μόνο τριετία με την ίδια προσαύξηση 10%.
Για όλους, όμως, τους εργάτες και υπαλλήλους που άρχισαν για πρώτη φορά τον εργασιακό τους βίο μετά την 14-2-2012 και αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό, τα επιδόματα καταργήθηκαν ενώ η προϋπηρεσία τους μετά την 14-2-2012 ΔΕΝ λαμβάνεται υπόψη για τη χορήγηση του επιδόματος λόγω προϋπηρεσίας (τριετίες, πολυετία) μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%! Στην ουσία «πάγωσε» το βασικότερο επίδομα των εργατοϋπαλλήλων μέχρι την οριστική κατάργησή του!
Η επόμενη παρέμβαση στον κατώτατο μισθό και τις τριετίες έγινε με τον ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α 85/7-4-2014), με τον οποίο (παρ. ΙΑ.7, σελ. 1430) η αμοιβή της τριετίας για νεοπροσλαμβανόμενους μακροχρόνια ανέργους μειώθηκε περαιτέρω από 10% στο 5% ανά τριετία!!
Συμπερασματικά, με τους δευτερομνημονιακούς εφαρμοστικούς νόμους 4093/2012, 4172/2013 και 4254/2014, σε εφαρμογή δέσμευσης του β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012), ο κατώτατος μισθός, μέσω τής αναστολής των τριετιών και της κατάργησης όλων των επιδομάτων, μειώθηκε περαιτέρω αφού:
α. καταργήθηκαν οι τριετίες πέραν της 3ης, δηλαδή μετά τα εννέα (9) χρόνια εργασίας (ν. 4093/2012 υποπαρ. ΙΑ.11 εδ.ε) για τους «παλαιούς εργαζόμενους» (πριν την 14-2-2012),
β. μειώθηκε η προσαύξηση των τριετιών από 10% σε 5% για τις τριετίες των νέων εργαζομένων, με πρόσχημα τη μακροχρόνια ανεργία τους (ν. 4254/2014 υποπαρ. ΙΑ.7),
γ. καταργήθηκαν όλα τα επιδόματα στον νέο νομοθετικώς καθοριζόμενο μισθό (ν. 4172/2013 άρθρο 103) και
δ. «πάγωσε» η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας μέχρις ότου η ανεργία μειωθεί στο 10% (ν. 4093/2012 υποπαρ. ΙΑ.11. εδ.ε)!!
ΙΙΙ. Ο κατώτατος μισθός-τριετίες και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ
1.Ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση, κατά τη χρονική περίοδο 2012-2015, προέβαινε σε διαρκείς καταγγελίες για τις ανωτέρω μνημονιακές νομοθετικές παρεμβάσεις στο ύψος και τη σύνθεση του κατώτατου μισθού. Καταδίκαζε τη «ρήτρα εσωτερικής υποτίμησης» στους μισθούς και τα άλλα μεγέθη της οικονομίας ως «ρήτρα βουλγαροποίησης» (ν. 4046/2012 σελ. 713). Είχε καταθέσει μάλιστα πρόταση νόμου για την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και εισηγήθηκε την κύρωση της υπ’αριθ. 131/1970 ΔΣΕ για τον καθορισμό τού κατώτατου μισθού, που ακόμη και σήμερα δεν έχει κυρωθεί από τη χώρα μας!!
Τελικά και ενόψει των Εθνικών Εκλογών του 2019, στις 28-1-2019, ο τότε πρωθυπουργός κ.Αλ.Τσίπρας, μιλώντας στο Υπουργικό του Συμβούλιο και …καταχειροκροτούμενος, -αντικαθιστώντας πλήρως τη ΓΣΕΕ, που είχε για δεκαετίες κατά νόμο το δικαίωμα συνομολόγησης του κατώτατου μισθού(!)-, εξήγγειλε την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ μεικτά, που όμως η κυβέρνησή του κρατούσε «παγωμένο» για πέμπτη συνεχή χρονιά στα 586 € μεικτά. Εξήγγειλε επίσης την κατάργηση του «νεανικού κατώτατου» («υποκατώτατου») μισθού για τους νέους κάτω των 25 ετών παραλείποντας να αναφέρει ότι η κυβέρνησή του, για πέμπτη συνεχή χρονιά έως τότε, κρατούσε «παγωμένο» στα 511 € μεικτά με πλήρες ωράριο.
2.Σε συνέχεια της εξαγγελίας του κ.Τσίπρα στις 28-1-2019 στο Υπουργικό του Συμβούλιο, εκδόθηκε η υπ’αριθ. 4241/1027/2019 (ΦΕΚ Β 173/30-1-2019) Απόφαση που υπέγραψε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου. Σύμφωνα με αυτήν, ο νέος νόμιμος κατώτατος μισθός και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας χωρίς ηλικιακή διάκριση πλέον, καθορίστηκε από 1-2-2019 ως εξής:
α.για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός στα 650 € (μικτά) και
β.για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο στα 29,04 € (μικτά).
Επίσης, στην ανωτέρω Υπουργική Απόφαση διατυπώθηκε εντελώς προκλητικά ότι η νέα διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου διέπεται από τους δευτερομνημονιακούς νόμους 4046/2012, 4093/2012, 4127/2013 και 4172/2013 που προβλέπουν (αφού ισχύουν μέχρι σήμερα) τη νέα διαδικασία καθορισμού (από την κυβέρνηση και όχι από τα Συνδικάτα!).
Οι παραπάνω νόμοι προβλέπουν και όλες τις μειώσεις τού κατώτατου μισθού μέσω της κατάργησης των επιδομάτων και της αναστολής χορήγησης των τριετιών μέχρι η ανεργία να περιοριστεί κάτω από 10%, ως άνω.
Με άλλα λόγια, και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία «πατούσε» στον ν. 4093/2012, ο νομοθετημένος κατώτατος από 1-2-2019 δεν περιελάμβανε, όπως και παλαιότερα, τα επιδόματα και τις προσαυξήσεις για όσους εργαζόμενους εισήλθαν στην αγορά εργασίας μετά την 14-2-2012.
Η παραπάνω απόφαση, όμως, -είτε σκοπίμως, είτε από άγνοια- παρέλειψε την κατάργηση του «υποκατώτατου» μισθού των 490 € (μεικτά) και 427 € (μεικτά) αντίστοιχα για τους άνω και κάτω των 25 ετών εργατοϋπαλλήλους στα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα που, σύμφωνα με τον ν. 4152/2013 (παρ. ΙΔ, υποπαρ.ΙΔ.1 παρ.5, σελ. 1619 του ΦΕΚ), αναφέρονταν στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από τους πόρους του ΕΣΠΑ για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών με απασχόληση των ανέργων απευθείας σε Δήμους και Περιφέρειες ή άλλες δημόσιες υπηρεσίες, όπως σε σχολεία και νοσοκομεία.
Η πιο βάρβαρη και ονειδιστική διάταξη ολόκληρου του μνημονιακού εργασιακού συστήματος που οδήγησε στην απόλυτη εκμετάλλευση χιλιάδες, νέους κυρίως, εργατοϋπαλλήλους υπό το πρόσχημα της συμμετοχής στα ανωτέρω προγράμματα, ανέφερε κατά λέξη τα εξής: «5.Οι καθαρές αμοιβές ορίζονται κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας, σε 19,6 ευρώ ημερησίως και όχι μεγαλύτερες από 490,00 ευρώ μηνιαίως για ωφελούμενους ηλικίας 25 ετών και άνω και σε 17,1 ευρώ ημερησίως και όχι πάνω από 427,00 ευρώ μηνιαίως για ωφελούμενους ηλικίας κάτω των 25 ετών. Εκτός από τα παραπάνω καταβαλλόμενα ποσά, οι δικαιούχοι φορείς δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν οποιαδήποτε άλλη παροχή ή ενίσχυση στους ωφελούμενους.».
3.Στις 18-2-2019 δημοσιοποιήθηκε η εγκύκλιος με αριθμό 7613/395/ 18-2-2019 της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου που περιείχε τις οδηγίες για την εφαρμογή τού νομοθετημένου (μονομερώς από την κυβέρνηση) κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες του ιδιωτικού τομέα, με ισχύ από 1-2-2019.
Και αυτή η εγκύκλιος, όπως και η απαράδεκτη υπουργική απόφαση με αριθ.πρωτ. 4241/127/30-1-2019 (ΦΕΚ Β 173), επέμεναν στην απαρέγκλιτη εφαρμογή τού σκληρότερου μνημονιακού νόμου 4093/2012 που επέβαλε το σύστημα του νομοθετημένου από την κυβέρνηση «καθαρού» κατώτατου μισθού («single minimum wage system») και κατήργησε από τη θέσπισή του όλες τις προσαυξήσεις και τα επιδόματα για προϋπηρεσία μετά τις 14-2-2012 για παλαιούς και νέους εργαζομένους.
Σύμφωνα με την ερμηνευτική ανωτέρω εγκύκλιο «Ως προς τις ήδη διαμορφωθείσες προσαυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας εφαρμόζονται οι διατάξεις των στοιχείων i και iii της περιπτ. γ’ χωρίς τις ηλικιακές αναφορές και των περπτ. δ-στ της υποπαρ. ΙΑ.11.3 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222, όπως ισχύει».
Γίνεται αντιληπτό ότι η παραπομπή στη διάταξη αυτή του σκληρότερου μνημονιακού ν. 4093/2012, ο οποίος στόχευσε στην προϊούσα «βουλγαροποίηση» των μισθών του ελληνικού ιδιωτικού τομέα, στην ουσία αποτελεί διαρκή μηχανισμό αφαίμαξης των εισοδημάτων των χαμηλόμισθων του ιδιωτικού τομέα, μηχανισμό αναδιανομής της φτώχειας των εργαζομένων υπέρ της μεσαίας και μεγάλης εργοδοσίας.
Η …υπενθύμιση στην απαράδεκτη εγκύκλιο των ακραία νεοφιλελεύθερων διατάξεων του ν. 4093/2012, εφαρμοστικού νόμου του δομικού β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012, σελ. 713), διαιώνιζε εντελώς ξεδιάντροπα τη «ρήτρα βουλγαροποίησης» στο μισθολόγιο των ιδιωτικών υπαλλήλων και επισφράγισε πλέον το ότι η χώρα μας τελεί ακόμη υπό μνημονιακό καθεστώς παρά τις εξαγγελίες τής κυβέρνησης ότι τάχα …βγήκαμε από τα Μνημόνια από τον Αύγουστο του 2018!!
Ήταν ένα κείμενο ντροπής, ένα έγγραφο-όνειδος, από ένα πολιτικό κόμμα που, ενώ επαγγέλθηκε τη στήριξη των αδυνάτων, εφάρμοσε σχολαστικά τους σκληρούς μνημονιακούς νόμους των προηγούμενων κυβερνήσεων λεηλατώντας τους μισθούς των χαμηλόμισθων του πολύπαθου ιδιωτικού τομέα.
Τότε χάθηκε και η τελευταία ευκαιρία να καταργηθεί με νομοθετική διάταξη ο ν. 4093/2012 και όλες οι τροποποιήσεις του και να επαναχορηγηθούν επιδόματα-τριετίες στον κατώτατο μισθό και μάλιστα αναδρομικά (από 14-2-2012).
ΙV. Ο κατώτατος μισθός και η νεανική μετανάστευση («brain drain»)
Η μεγάλη μείωση του κατώτατου μισθού για τους εργαζόμενους άνω των 25 ετών, αλλά και ο «νεανικός κατώτατος» μισθός (αντικατέστησε τον όρο «υποκατώτατος») για τους κάτω των 25 ετών αποτελούσαν για χρόνια (και αποτελούν ακόμα από θεσμικής άποψης) την πιο βάρβαρη μορφή εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης των νέων της Ελλάδας και μέσο σκανδαλώδους πλουτισμού τής ελληνικής εργοδοσίας και του κράτους (Κεντρική Διοίκηση, ΝΠΔΔ, Περιφέρειες, Δήμοι, Δομές Υγείας, ΑΕΙ κ.ά.).
Στο όνειδος του νεανικού «υποκατώτατου» μισθού, στο οποίο στηρίχτηκε το …θαύμα τής μείωσης της ανεργίας από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ(!) οφείλεται κυρίως το κύμα φυγής και μαζικής μετανάστευσης χιλιάδων προσοντούχων νέων μας στο εξωτερικό («brain drain»), ιδίως την περίοδο 2012-2019!
Σύμφωνα με μελέτη της ΕΝΥΠΕΚΚ, οι δύο αυτές μορφές «εργασιακής ειλωτείας», όπως ίσχυσαν από το 2012, αποτελέσαν τη βασική αιτία της νέας ελληνικής μετανάστευσης («brain drain») που εκτοξεύθηκε την περίοδο 2012-2019. Πράγματι, από το 2012, που πρωτοθεσπίστηκε ο θεσμός τού νέου κατώτατου αλλά και του «υποκατώτατου μισθού» με την υπ’αριθ. 6/2012 ΠΥΣ, κατ’εφαρμογή του β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012), αλλά και του εφαρμοστικού του 4093/2012 (όπως προαναφέραμε), μέχρι και το 2019, πάνω από 1.000.000 νέοι και νέες απασχολήθηκαν σε μία από τις ευέλικτες μορφές εργασίας, υποαμειβόμενοι, με πλήρες ωράριο, είτε με τον «νεανικό υποκατώτατο» των 510 ευρώ (μεικτά) είτε με τον «υποκατώτατο του ωφελούμενου εργαζόμενου» των 427 ευρώ (μεικτά).
Η διατήρηση τού θεσμού τού «υποκατώτατου» μισθού, αλλά και ο πρωτοφανής θεσμός νεανικής εργασιακής «ειλωτείας», -η μαζική εφαρμογή του οποίου αποτελεί, ακόμη και σήμερα, όνειδος για κυβέρνηση της …«Αριστεράς»-, είχε ως αποτέλεσμα και το …θαύμα της μείωσης της ανεργίας!!
Οι δύο νεανικοί «υποκατώτατοι» μισθοί των 510 και 427 ευρώ (μεικτά) εφαρμόστηκαν καθ’όλη την πενταετή (2015-2019) μνημονιακή διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατά σχολαστικό και άγριο τρόπο!
Σύμφωνα με μελέτη της ΕΝΥΠΕΚΚ, μόνο από την εφαρμογή των δύο νεανικών «υποκατώτατων μισθών» των 510 και 427 ευρώ (μεικτά), οι νέοι μας είχαν απώλειες πάνω από 6 δις ευρώ από μισθούς, επιδόματα και εισφορές! Είναι αυτονόητο ότι αντίστοιχο υπήρξε το όφελος για την εργοδοσία και το κράτος!
Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια μελέτη της ΕΝΥΠΕΚΚ, κατά τη διάρκεια εφαρμογής των ανωτέρω μορφών εργασιακής νεανικής ειλωτείας, το Ασφαλιστικό Σύστημα απώλεσε έσοδα εξ εισφορών ύψους περίπου 2 δις ευρώ!!
Ως εκ τούτου, ο θεσμός τού νεανικού «υποκατώτατου μισθού» για νέους και νέες κάτω των 25 ετών υπήρξε το αίσχος όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων και ιδιαίτερα της κυβέρνησης της «Αριστεράς», τού ΣΥΡΙΖΑ, που για πέντε (5) ολόκληρα χρόνια τον εφάρμοσε πιστά και με βίαιο τρόπο εις βάρος των νέων της πατρίδας μας.
V. Τι αποφάσισε το ΣτΕ για τριετίες-επιδόματα
Με την υπ’αριθ. 148/2022 απόφαση που δημοσιεύθηκε σήμερα από το Δ’ Τμήμα του Συμβουλίου Επικρατείας, το Ανώτατο Δικαστήριο:
-Κάνει δεκτή στην ουσία και στο σύνολο την προσφυγή τού Σ.Ε.Β. και των έξι Οργανώσεων-μελών του.
-Απορρίπτει ως τυπικά απαράδεκτη την αίτησή του, επειδή η Εγκύκλιος Αχτσιόγλου είναι «ερμηνευτική» και όχι «εκτελεστική».
-Δέχεται ότι ο μνημονιακός ν. 4093/2012 υπερισχύει και σήμερα έναντι όλων των άλλων νόμων.
-Αποφαίνεται ότι ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός δεν έχει επιδόματα, αφού είναι «γυμνός» («single minimum wage system») και συνιστά «κατά νόμον μια μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς», όπως υποστήριζε ο Σ.Ε.Β.
-Δέχεται ότι, για «παλιούς» και «νέους» εργαζομένους στην εργασία, μετά την 14-2-2012:
α.καταργούνται οριστικά όλα ανεξαιρέτως τα επιδόματα στον κατώτατο μισθό,
β.αναστέλλονται («παγώνουν») οι τριετίες για «παλιούς» και «νέους» εργαζομένους και δεν λαμβάνονται υπόψη ως προϋπηρεσία μετά την 14-2-2012,
γ.αφήνει πιθανή (χωρίς να τοποθετείται θετικά) τη διεκδίκηση τριετιών-επιδομάτων στον κατώτατο μισθό, αλλά μόνο για προϋπηρεσία μέχρι την 14-2-2012,
δ.δεν αποφαίνεται αν στον κατώτατο μισθό, μετά την 14-2-2012, περιλαμβάνονται τα Δώρα (13ος-14ος μισθός).
Η σημερινή υπ’αριθ. 148/2022 απόφαση του ΣτΕ (Δ’ Τμήμα) είναι η χειρότερη εξέλιξη για τους εργαζομένους τού Ιδιωτικού Τομέα. Πρόκειται για μεγάλη ανατροπή που θα επηρεάσει δυσμενώς τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων.
Η ΕΝΥΠΕΚΚ από την πρώτη στιγμή επιφυλάχθηκε για την έκβαση τής υπόθεσης. Κάλεσε τα ΜΜΕ, επιστήμονες και συνδικαλιστικές ηγεσίες να πληροφορούν σωστά τους εργαζομένους, αφού ενημερωθούν για το ουσιαστικό νομικό περιεχόμενο αλλά και το διατακτικό τής απόφασης. Και δήλωσε ότι, αντί πανηγυρισμών, όλοι οφείλουν να απαιτήσουν την κατάργηση του ν. 4093/2012 («νόμος Σαμαρά-Βενιζέλου»), που προκάλεσε αμέτρητα δεινά σε μισθωτούς και συνταξιούχους.
Παραθέτουμε τη σκέψη 8 της υπ’αριθ. 148/2022 απόφασης του ΣτΕ, που δέχεται πλήρως και στην ουσία τις απόψεις των βιομηχάνων:
«8.Επειδή, με το περιεχόμενο αυτό, η προσβαλλόμενη πράξη κατά το μέρος που παρέχει οδηγίες για την εφαρμογή της 4241/127/30.1.2019 υπουργικής απόφασης περί κατωτάτου μισθού επαναλαμβάνοντας τις ρυθμίσεις αυτής, δεν είναι εκτελεστή διότι έχει το χαρακτήρα ερμηνευτικής εγκυκλίου. Περαιτέρω, η ίδια πράξη, κατά το δεύτερο και προσβαλλόμενο μέρος της αναφέρεται στο ύψος των καταβλητέων στους εργαζομένους αποδοχών βάσει του εν λόγω κατωτάτου μισθού, ο οποίος συνιστά κατά νόμον μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς. Το ύψος αυτό των αποδοχών, σύμφωνα με την ερμηνεία που δίδει η Διοίκηση στις διατάξεις του προγενέστερου νόμου 4093/2012, διαμορφώνεται, κατά τις απευθυνόμενες με την προσβαλλομένη πράξη υποδείξεις, με τις προσαυξήσεις προϋπηρεσίας που ο ανωτέρω νόμος αναγνώριζε.
Με τα δεδομένα αυτά, η επίμαχη πράξη περιέχει υποδείξεις με αντικείμενο ζήτημα που ρυθμίζεται με την ευθεία εφαρμογή των κειμένων διατάξεων, οι οποίες δεν προβλέπουν την έκδοση διοικητικής πράξεως για τον προσδιορισμό του ύψους (και των παραμέτρων διαμορφώσεως αυτού) των εκάστοτε καταβλητέων στους εργαζομένους αποδοχών. Η έννοια όμως που δίδει η Διοίκηση στις διατάξεις του ανωτέρω νόμου και οι υποδείξεις που απευθύνει προς ορθή εφαρμογή και συμμόρφωση προς τις διατάξεις αυτές δεν είναι καθ’ εαυτές δεσμευτικές για τους αποδέκτες και δεν δημιουργούν νομική δέσμευση γι’ αυτούς. Συνακόλουθα, δεν παράγονται δεσμευτικές έννομες συνέπειες από τις υποδείξεις της Διοικήσεως σχετικά με το ύψος των καταβλητέων αποδοχών, η δε προσβαλλόμενη πράξη δεν αποτελεί, κατόπιν τούτων, εκτελεστή διοικητική πράξη. Τα πρόσωπα δε στα οποία απευθύνεται η επίμαχη εγκύκλιος μπορούν να μη συμμορφωθούν αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τις προβλεπόμενες τυχόν από το νόμο κυρώσεις, στην περίπτωση που οι ενέργειες τους δεν θα είναι πράγματι νόμιμες (ΣτΕ 3594/1987, 539/1987, 2779/1989).
Εξάλλου αμφισβητήσεις ως προς την έννοια και την ισχύ των ρυθμίσεων του ως άνω ν. 4093/2012, μπορούν να αχθούν προς δικαστική κρίση επ΄ ευκαιρία προσβολής ατομικών πράξεων ή παραλείψεων.».
Παραθέτουμε ολόκληρη την απόφαση, που αλλάζει επί τα χείρω τη ζωή χιλιάδων μισθωτών τού Ιδιωτικού Τομέα.
(Ο Αλέξης Π. Μητρόπουλος είναι Καθηγητής Παν/μίου, Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ- Ο Δημήτρης Π. Μητρόπουλος είναι Νομικός)