Εν μέσω εμφυλίου σπαραγμού στην κορυφαία αμυντική βιομηχανία των ΗΠΑ, την Lockheed Martin, για τα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα, καταφθάνει στην Αθήνα στις 28 Αυγούστου ο Γερουσιαστής Μπόμπ Μενέντεζ! Πρόκειται για τον ισχυρότερο άντρα του Κογκρέσου που κατέχει την θέση του Προέδρου της Διαρκούς Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας, ένθερμος υποστηρικτής της Ελλάδας και πολέμιος του καθεστώτος Ερντογάν !
Ο Μπόμπ Μενέντεζ καταφθάνει στην Ελλάδα σε μια χρονική στιγμή που οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις κινούνται σε τροχιά αναβάθμισης, ενώ οι σχέσεις των ΗΠΑ με την Τουρκία βρίσκονται στο χειρότερο σημείο εξ αιτίας της εμμονής του Τ. Ερντογάν να διατηρεί τους Ρωσικούς πυραύλους S-400 και να προκαλεί το αμερικανικό πολιτικό κατεστημένο.
Ο Μπόμπ Μενέντεζ πρωτοστατεί στο Κογκρέσο αφενός για την Τουρκία να ενεργοποιηθεί ο νόμος CAΑTSA που προβλέπει αυστηρές κυρώσεις για την αντιμετώπιση των αντιπάλων της Αμερικής και αφετέρου για να δοθεί στρατιωτική βοήθεια στην Ελλάδα και την Κύπρο!
Είναι ο Γερουσιαστής που κατάφερε να μπλοκάρει την παράδοση των F-35 στην Τουρκία και λίαν προσφάτως να εντάξει σε νομοσχέδιο άδεια πώλησης F-35 στην Ελλάδα…
Στην Αθήνα, τόσο η προηγούμενη, όσο και η νυν κυβέρνηση βλέπουν στο πρόσωπο του Μπόμπ Μανέντεζ έναν διαχρονικό υποστηριχτή της Ελλάδας στην Αμερικανική Διοίκηση.
Ωστόσο κατά την άφιξη του στην Ελλάδα καλείται να διαχειριστεί ένα πρωτόγνωρο -τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα- πρόβλημα που έχει προκύψει στα σπλάχνα της μεγαλύτερης αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας, την Lockheed Martin και αφορά την αντιπαλότητα μεταξύ του αεροπορικού και ναυτικού τμήματος που διεκδικούν ταυτόχρονα το μερίδιο του λέοντος από την πίτα των ελληνικών εξοπλισμών.
Συγκεκριμένα ενώ ο Μπομπ Μενέντεζ βάσει του νομοσχεδίου προώθησε την ιδέα πώλησης F-35 στην Ελλάδα, ο εδώ Αμερικανός πρέσβης, σε συνεργασία με εκπροσώπους της Lockheed Martin, προωθούν με νύχια και με δόντια, με ορθόδοξους και ανορθόδοξους τρόπους τις φρεγάτες MMSC (Μulti Mission Surface Combatant) με ναυπήγηση τριών εξ αυτών σε ελληνικά ναυπηγεία.
Είναι δε τόσο μεγάλη η μανία τους για την προώθηση των «αλουμινοτρατών» (MMSC) που παραβαίνουν κάθε κανόνα δεοντολογίας και εμπορικής πρακτικής που με θρησκευτική ευλάβεια ακολουθούν οι αμερικανικές αμυντικές εταιρίες τουλάχιστον την τελευταία εικοσιπενταετία.
Οι εμφανιζόμενοι στην Ελλάδα ως πλασιέ των αμερικανικών φρεγατών MMSC προκειμένου να εξασφαλίσουν από τον ελληνικό προϋπολογισμό την ευχέρεια χρηματοδότησης των αμερικανικών φρεγατών, παρεμβαίνουν απροκάλυπτα στους μηχανισμούς και τα θεσμικά όργανα του Ελληνικού Κράτους και «φρενάρουν» κάθε άλλη προμήθεια ακόμη και από τις ΗΠΑ. Στρέφονται ευθέως κατά των συμφερόντων της ίδιας της εταιρείας που εκπροσωπούν (Lockheed) !
Τι και εάν ο Μπόμπ Μενέντεζ περνάει από το Κογκρέσο νομοσχέδιο που δίνει το «πράσινο φως» στην Ελλάδα να αποκτήσει F-35, η εδώ Πρεσβεία και το γραφείο αμυντικής συνεργασίας των ΗΠΑ προκαλεί «τεχνική καθυστέρηση». Συγκεκριμένα η Ελλάδα πριν από 2 χρόνια ίσως και παλαιότερα υπέβαλε επίσημο αίτημα για F-35! Την απάντηση που ήταν θετική την κρατούσε στο συρτάρι της Αμερικανικής πρεσβείας πάνω από ένα χρόνο !
Ενώ πριν 15 ημέρες το lobby της «αλουμινότρατας» κατάφερε μέσω της Επιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής να αναβάλει την γνωμοδότηση, κατ΄ αρχάς, κατά ένα μήνα για το πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 Block50 από την L.M ! Αλλά όπως λέει ο λαός : Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού. Μέσα στον έναν μήνα ήδη ήρθαν οι πυρκαγιές και η έξαρση της πανδημίας τινάζοντας στον αέρα τον προϋπολογισμό και πλέον η όποια απόφαση για εξοπλιστικά προγράμματα απαιτεί πολύπλοκη σκέψη από τους ιθύνοντες.
Ο Θ.Σκυλακάκης που κρατάει τον μπεζαχτά προειδοποιεί το υπουργείο Άμυνας να κάνει κράτει στους εξοπλισμούς διότι το ταμείο είναι μείον.
Ωστόσο το πιο εντυπωσιακό είναι ότι οι εμφανιζόμενοι ως εκπρόσωποι της LM για το πρόγραμμα των φρεγατών MMSC, προφανώς για να καλύψουν το κενό έναντι των άλλων ευρωπαϊκών προτάσεων για συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο πρόγραμμα κατασκευής των Φρεγατών, προκάλεσαν ανοικτή συνάντηση και εξαγγελία συνεργασίας με επτά ελληνικές εταιρείες εκ των οποίων βέβαια μόνον οι δύο έχουν να παρουσιάσουν βιομηχανική παραγωγή (ΙΝΤΡΑΚΟΜ και ΜΕΤΚΑ), ενώ οι υπόλοιπες αποτελούν οντότητες επιπέδου γραφείου. Η δε επιλογή τους έγινε προφανώς χωρίς αξιολόγηση από την κατασκευάστρια εταιρεία αφού κάποιες από αυτές σε επιθεώρηση από την ίδια εταιρεία (Lockheed) προσφάτως κρίθηκαν ανεπαρκής από πλευράς εσωτερικών διαδικασιών και ποιότητας παραγωγής ! Όντως εντυπωσιάζει η διαδικασία επιλογής των συγκεκριμένων ελληνικών εταιριών και η αναγγελία για ενδεχόμενη συνεργασία με την Lockheed Martin καθ΄ όσον η συγκεκριμένη αμερικανική εταιρεία -τουλάχιστον στον αεροπορικό τομέα- δεν κινείται με διαδικασίες «άρπα κόλλα»…
Την τελευταία 35ετία η LM στα εξοπλιστικά πρόγραμμα που αναλάμβανε όταν καλούνταν να συνεργαστεί στον τομέα της συμπαραγωγής με ελληνικές εταιρίες τις πέρναγε από «ψηλό κόσκινο» μέχρι να υπογράψει πρωτόκολλο συνεργασίας μαζί τους. Απαιτούσε πιστοποιήσεις, έλεγχο διαδικασιών της παραγωγής, να διαθέτει ιστορικό ανάλογης παραγωγής…
Ο Μπόμπ Μενέντες προσγειώνεται στην Αθήνα σε μια στιγμή που πληθαίνουν οι πληροφορίες και τα δημοσιεύματα ότι στην Ελλάδα δραστηριοποιείται ένα ετερόκλητο loby «ειδικού ενδιαφέροντος» για την προώθηση της φρεγάτας MMSC που κινείται πέραν των αρχών και των νόμων της Αμερικής. Πιο χαρακτηριστική περίπτωση ο οπλισμένος «κόκκινος υπότροφος» που τείνει χείρα βοήθειας στους επισήμους αντιπροσώπους της Lockheed Martin για τις MMSC. Το “νεοφυές” επιχειρηματικό πρόσωπο” στον χώρο των εξοπλισμών που έχει ρίζες στην κομμουνιστική Αριστερά και άκρες που απλώνονται από την αμερικανική πρεσβευτική κατοικία μέχρι τους απόπατους των θαλάμων εξουσίας, κατέχει άδεια οπλοφορίας με την επίσημη δικαιολογία ότι χρίζει προστασίας διότι μεταφέρει χρήματα.
Απορία: Σήμερα υποτίθεται ότι οι συναλλαγές άνω των 500 ευρώ γίνονται υποχρεωτικά μέσω τραπέζης. Άρα; Ποια απόχρωση του γκρι έχουν τα χρήματα που μεταφέρει και άρα θέλουν ένοπλη προστασία;
Ο Δήμος Βερύκιος είναι δημοσιογράφος