Opinions

Γιώργος Πλειός: Η ιδεολογία των ΜΜΕ και τα ΜΜΕ της ιδεολογίας

Τα ΜΜΕ είναι πλέον ο κυριότερος σύγχρονος αγωγός ιδεολογικής καλλιέργειας των πολιτών, ακόμα και στις χώρες όπου παλιά ήταν η το σχολείο ή και εκκλησία.

Είναι η πρώτη φορά από τότε που εκτός από επιστημονικά κείμενα δημοσιεύω και άρθρα γνώμης στα ΜΜΕ, που δεν θα γράψω κείμενο αλλά μια λίστα θέσεων που έχουν προκύψει από μακρά ενασχόληση με το θέμα.

– Οι ιδεολογίες δεν έχουν πεθάνει. Μπορεί να πεθαίνουν οι ιδεολόγοι αλλά όχι το προϊόν της δουλειάς τους. Οι ιδεολογίες συνεχίζουν την ιστορική τους διαδρομή. Έτσι, όπως τα άλλα συστήματα ιδεών και όλα που συνεχίζουν αυτή τη διαδρομή, έτσι και ιδεολογίες αλλάζουν.

– Οι ιδεολογίες δεν είναι οποιεσδήποτε ιδέες αλλά εκείνες που εξηγούν με κοσμικό τρόπο την πραγματικότητα και υπό το πρίσμα της οπτικής και των επιδιώξεων μιας ή περισσότερων κοινωνικών ομάδων που κατέχει/ουν ορισμένη κυρίαρχη ή κυριαρχούμενη θέση στην κλίμακα της κοινωνικής ανισότητας, πρωτίστως της ταξικής ανισότητας. Οι ιδεολογίες θα συνεχίσουν να υπάρχουν με την μια ή την άλλη εκδοχή όσο είναι ζωντανή η νεωτερικότητα και δημοκρατία, όσα πλήγματα κι αν τους έχουν καταφερθεί.

– Οι ιδεολογίες θα πεθάνουν όταν οι άνθρωποι γίνουν κοινωνικά όμοιοι, κάτι που πρεσβεύουν και επιδιώκουν φασίστες και νεοφιλελεύθεροι/νεοσυντηρητικοί. Οι πρώτοι με το ένδυμα του έθνους (εθνικο-πολιτιστικά ίδιοι) και οι δεύτεροι με το ένδυμα της εταιρείας (ίδιοι στην συλλογική προσπάθεια για οικονομική επικράτηση). Αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι αρνητές σήμερα όχι μόνο της ιδεολογίας, αλλά και των κοινωνικής δικαιοσύνης, όπως και της ζώσας Δημοκρατίας.

– Τα ΜΜΕ είναι πλέον ο κυριότερος σύγχρονος αγωγός ιδεολογικής καλλιέργειας των πολιτών, ακόμα και στις χώρες όπου παλιά ήταν η το σχολείο ή και εκκλησία.

– Ταυτόχρονα, τα ΜΜΕ είναι και ο κυριότερος ίσως παράγοντας του μετασχηματισμού των ιδεολογιών. Η αλληλεπίδραση ιδεολόγων και πολιτών δια των ΜΜΕ δεν αφήνει στατικές ούτε τις ιδέες των ιδεολόγων ούτε τις ιδεολογικές ανησυχίες ούτε τις ιδεολογικές οπτικές του κοινού, αλλά ούτε και την ίδια τη «φύση» και τη «γραμματική» των ΜΜΕ δια των οποίων επικοινωνούν.

– Τα ΜΜΕ υπάρχουν όχι για να «ενημερώνουν» γενικώς και αορίστως, αλλά για να διαδίδουν με πειθώ ή να επιβάλλουν με προπαγάνδα τις απόψεις των ιδιοκτητών των ΜΜΕ και των κοινωνικών ομάδων για τα γεγονότα που συμβαίνουν. Να ερμηνεύουν το νόημά τους υπό το πρίσμα αυτών που τα κατέχουν και αυτών που εκούσια ή ακούσια εκπροσωπούν. Η διαρκής ιδεολογική καλλιέργεια του κοινού είναι απαραίτητη για τη διαρκή διατήρηση του ήδη διαμορφωμένου status quo ή τη διαρκή αμφισβήτησή του από ΜΜΕ και ομάδες με ανταγωνιστικές απόψεις.

– Ταυτόχρονα, ο περιορισμός της κοινωνικής και πολιτικής συμμετοχής κυρίως εντός της σφαίρας της μαζικής επικοινωνίας, όπως συμβαίνει σήμερα με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα μετατρέπει σε βαλβίδες εκτόνωσης της κοινωνικής δυσαρέσκειας.

– Δεν είναι όλα τα ΜΜΕ (Τύπος, ραδιοτηλεόραση, διαδίκτυο κ.ά.) το ίδιο κατάλληλα για όλες της ιδεολογίες. Ιδεολογίες που πρεσβεύουν την ενεργό συμμετοχή του πολίτη στις κοινωνικές αλλαγές υπολογίζουν περισσότερο στα μέσα του προφορικού λόγου γραπτού (λ.χ. εφημερίδες), ή ακουστικού (λ.χ. ραδιόφωνο).

– Όπως όλα τα ΜΜΕ έχουν/υιοθετούν μια ορισμένη ιδεολογική οπτική, έτσι και οι ιδεολογίες, δηλαδή άτομα που τις υιοθετούν τείνουν να αποκτήσουν τα δικά τους ΜΜΕ. Όλες σχεδόν οι ιδεολογίες, δηλαδή εκείνοι που τις υιοθετούν διαθέτουν στον έναν ή τον άλλο βαθμό τα δικά τους ΜΜΕ.

– Ωστόσο δεν είναι όλες οι ιδεολογίες το ίδιο ισχυρές στο σύνολο των ΜΜΕ ή σε κάθε ένα από αυτά. Η δύναμη των κοινωνικών ομάδων που εκπροσωπούν, εκούσια ή ακούσια, παίζει μεγάλο ρόλο. Είτε μιλάμε για Μέσα με πρωτίστως ιδεολογικό ρόλο είτε εμπορικό. Η θέση ισχύος του Μέσου μιας ιδεολογίας εκφράζεται στο πόσα Μέσα διαθέτουν, στα κεφάλαια (ίδια ή δάνεια) που διαθέτουν, στην τεχνολογία του Μέσου, στην υλικοτεχνική τους υποδομή, στη διείσδυσή τους, στη συχνότητα δημοσίευσης, στον αριθμό του προσωπικού που εργάζεται, στην ηθική σκευή που διαθέτουν όταν πρόκειται για άσκηση πίεσης στο προσωπικό ή να υποστηρίξουν ψεύδη κ.ά.

– Ωστόσο, πραγματικά ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι είναι εκείνοι που εργάζονται για/σε Μέσα των οποίων οι απόψεις είναι ίδιες ή παραπλήσιες των δικών τους απόψεων. Σ’ αυτούς δεν χρειάζεται να ασκηθεί πίεση για τα θέματα που καλύπτουν και την οπτική που υιοθετούν. Αυτό ισχύει και για ΜΜΕ που είναι κομματικά.

– Η δύναμη των ΜΜΕ βρίσκεται α) στο να καθορίζουν τα θέματα που συζητάμε δημοσίως αλλά και ιδιωτικά και β) στην οπτική που σταδιακά «χτίζουμε» γι΄ αυτά, όχι απαραίτητα με συγκεκριμένες απόψεις. Γι΄ αυτό και κάθε προσπάθεια περιορισμού της δύναμής τους όταν κρίνεται παραμορφωτική και άδικη ξεκινά με προσπάθεια αλλαγής αυτών των δυο στη δημόσια σφαίρα.

– Δεν είναι όλες οι ιδεολογίες το ίδιο ισχυρές την εποχή της κυριαρχία του Τύπου και εποχή κυριαρχίας της λογικής της παραγωγής ήταν ισχυρές οι θεμελιώδεις, ορθολογικές ιδεολογίες της νεωτερικότητας. Την εποχή της κυριαρχίας των εικονιστικών ΜΜΕ (τηλεόραση, διαδίκτυο) και της λογικής της κατανάλωσης, γίνονται ισχυρές/ερες ανορθολογικές ιδέες, η ιδεολογία του καταναλωτισμού και η ιδεολογία της εικόνας, τόσο ως αίσθηση των πραγμάτων, γούστο και ιδέες όσο και ως καθημερινή πράξη.

– Η τελευταία συνθήκη δίνει δύναμη στον νεοφιλελευθερισμό, τον νεοσυντηρητισμό με τελευταίο σταθμό τον φασισμό χωρίς δικτατορία.

(Ο Γιώργος Πλειός είναι Καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών-Το άρθρο αποτελεί αναδημοσίευση από την «Αυγή» της Κυριακής)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Χρήστος Μέγας: Η ΤΙΝΑ και ο Stefanos
Ραντεβού για νέα ταυτότητα στο id.gov.gr - Οδηγίες ΕΔΩ για αίτηση
Chevron Right