Η απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής για τον διορισμό νέων μελών στο ΕΣΡ και την ΑΔΑΕ ελήφθη κατά προφανή παραβίαση του άρθρου 101Α παρ. 2 Συντ., το οποίο ορίζει ότι η επιλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών λαμβάνεται με πλειοψηφία των τριών πέμπτων των μελών του Κοινοβουλευτικού αυτού οργάνου. Η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής αποτελείται πλέον από 27 μέλη, μετά την τελευταία αλλαγή του Κανονισμού της Βουλής. Τα τρία πέμπτα των 27 μελών είναι 16,2 μέλη.
Άρα για τον υπολογισμό του quorum, δηλαδή του αναγκαίου αριθμού των θετικών ψήφων για τη νομική εγκυρότητα της απόφασης για τον διορισμό των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών, απαιτείται στρογγυλοποίηση. Στην περίπτωση αυτή η στρογγυλοποίηση γίνεται πάντοτε προς τα πάνω και όχι προς τα κάτω και τούτο διότι η αντίθετη λύση, δηλαδή η στρογγυλοποίηση προς τα κάτω θα οδηγούσε στην περικοπή του δεκαδικού μέρους του αριθμού 16, και αυτό θα μείωνε το κατώφλι της απαιτούμενης πλειοψηφίας κάτω από την συνταγματικώς οριζόμενη : Τα τρία πέμπτα των 27 μελών είναι 17, ουδέποτε 16 (βλ. και τις άμεσες τοποθετήσεις των Καθηγητών Αντώνη Καραμπατζού και Ξενοφώντα Κοντιάδη· πρβλ. επί παρεμφερούς θέματος και την απόφαση υπ΄ αριθμ. 4694 της 5ης Σεπτεμβρίου 2012 του Ιταλικού Συμβουλίου της Επικρατείας · πάγια είναι και η αντίστοιχη κοινοβουλευτική πρακτική στη Ιταλία, τόσο στη Βουλή όσο και στην Γερουσία).
Εξάλλου, η απαίτηση αυξημένης πλειοψηφίας στο άρθρο 101Α παρ. 2 Συντ. τελολογικά ερμηνευόμενη επιρρωνύει τη στρογγυλοποίηση προς τα πάνω αφού μόνο με έναν τέτοιο τρόπο υπολογισμού διασφαλίζεται η αρχή της μεγαλύτερης δυνατής συναίνεσης και αντιπροσωπευτικότητας κατά την επιλογή των προσώπων που στελεχώνουν τις Ανεξάρτητες Αρχές.
Είναι επίσης αυτονόητο ότι, το εάν υπάρχει ή όχι η συνταγματικώς απαιτούμενη πλειοψηφία των τριών πέμπτων είναι θέμα που δεν ανήκει στα interna corporis της Βουλής τα οποία δεν ελέγχονται δικαστικά. Εδώ δεν έχουμε απλώς παραβίαση του Κανονισμού της Βουλής, αλλά παραβίαση μιας ρητής συνταγματικής πρόβλεψης (άρθρο 101Α παρ. 2 Συντ.) η τήρηση της οποίας υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο (πρβλ. Γ. Γεραπετρίτη, Σύνταγμα και Βουλή, Πρόλογος Κ. Μαυριά, Αθήνα 2012, σ. 199-200, σ.231 επ.).
Αφήνω προς το παρόν ασχολίαστα δύο άλλα θέματα: Εάν η Διάσκεψη των Προέδρων έκανε έλεγχο της απαιτούμενης υψηλής επιστημονικής κατάρτισης των μελών του ΕΣΡ, ιδίως στον τομέα του Δικαίου των Μέσων Ενημέρωσης και των Νέων Τεχνολογιών της Πληροφόρησης, και το γεγονός της σύμπραξης της Νέας Δημοκρατίας με ένα κόμμα του οποίου ο Πρόεδρος έχει ταχθεί επανειλημμένως κατά του θεσμού των Ανεξάρτητων Αρχών.
(Ο Χαράλαμπος Ανθόπουλος είναι Καθηγητής Δικαίου και Διοίκησης ΕΑΠ)