Η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε μια δραστική μείωση της τουριστικής δραστηριότητας σε όλο τον κόσμο. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού εκτιμά ότι η μείωση των εσόδων το 2020 σε σχέση με το 2019 ίσως πλησιάσει και το 80%.
Εντός του περιβάλλοντος αυτού, σοβαρότατες απώλειες κατέγραψε και ο ελληνικός τουρισμός. Η εμπειρία, ωστόσο, των τελευταίων δεκαετιών δείχνει πως ο τουρισμός είναι μια δραστηριότητα που βρίσκεται σε μακροχρόνια ανοδική τάση και ανακάμπτει από τις υφέσεις. Ακόμα και γεγονότα που οδήγησαν σε κάμψη του τουρισμού (11η Σεπτεμβρίου 2001, SARS, οικονομική κρίση 2008 κλπ.) είχαν σχετικά σύντομη επίπτωση στην ανοδική πορεία των εσόδων του διεθνούς τουρισμού και δεν ανέκοψαν την μακροπρόθεσμη διαχρονική τάση ανόδου.
Το 2019 ο τουρισμός συνέβαλε άμεσα στην οικονομία της χώρας με 23,4 δισ. ευρώ (+10,9% ή + 2,3 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2018) ενώ συνολικά - άμεσα και έμμεσα - συνέβαλε από 51,6 δισ. ευρώ έως 62,1 δισ. ευρώ. Η άμεση δραστηριότητα του τουρισμού αντιστοιχεί στο 12,5% του ΑΕΠ και η συνολική από 27,5% έως 33,1%.
Από το 2009 έως το 2019, τα έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό πλησίασαν τα € 150 δισ. ενώ η συνολική δραστηριότητα του τουρισμού ανήλθε περί τα € 180 δισ. Επιπρόσθετα, τα ετήσια έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό αυξήθηκαν από € 10,5 δισ. το 2012 σε € 18,2 δισ. το 2019. Η σημαντική αυτή ανάπτυξη του τουρισμού συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στον περιορισμό της οικονομικής κρίσης και των επιπτώσεών της στην οικονομία και την απασχόληση.
Η πανδημία του covid-19 επέφερε ένα ισχυρότατο πλήγμα στην δραστηριότητα του τουρισμού, παγκόσμια και στη χώρα μας, με αλυσιδωτές επιπτώσεις σε ένα μεγάλο αριθμό επιμέρους οικονομικών κλάδων. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε αφορμή για την - περιοδικά επαναλαμβανόμενη μετά από κάθε κρίση - συζήτηση σχετικά με την αναζήτηση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου και την «απεξάρτηση από την μονοκαλλιέργεια του τουρισμού». Η τοποθέτηση αυτή παραγνωρίζει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος της οικονομίας της φιλοξενίας:
Πρώτον, τον οικονομικό χαρακτήρα του τουρισμού στη χώρα μας ως μια σημαίνουσα εξωστρεφή και εξαγωγική δραστηριότητα που διακρίνεται από πολύ υψηλότερα επίπεδα διεθνούς ανταγωνιστικότητας σχετικά με την υπόλοιπη οικονομία.
Περισσότερο από το 90% του εισοδήματος της τουριστικής δραστηριότητας προέρχεται από το εξωτερικό, καθιστώντας τον τουρισμό σχεδόν αμιγώς εξαγωγική δραστηριότητα. Τα έσοδα αυτά κάλυψαν το 2019 το 80% του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών και ισούνται με το 78,4%των εισπράξεων από τις εξαγωγές όλων των άλλων προϊόντων που εξάγει η χώρα, εξαιρουμένων των εισπράξεων από εξαγωγή πλοίων και καυσίμων.
Αν συνυπολογιστούν και οι εισπράξεις από αερομεταφορές και θαλάσσιες μεταφορές από τον εισερχόμενο τουρισμό, τότε το σύνολο των ταξιδιωτικών εισπράξεων ισούται με το 87,6% των εισπράξεων από τις εξαγωγές όλων των άλλων προϊόντων πλην πλοίων και καυσίμων.
Δεύτερον, η Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία του UNWTO για το 2019, κατέχει την 13η θέση από πλευράς διεθνών αφίξεων . Αποτελεί δηλαδή μια παγκόσμια δύναμη στον τουρισμό, με εξαίρεση, μάλιστα, την Αυστρία που είναι στην 12η θέση, όλες οι άλλες χώρες σε υψηλότερη κατάταξη είναι σημαντικά μεγαλύτερες χώρες.
Περαιτέρω, ενώ σύμφωνα με την κατάταξη του World Economic Forum ως προς την ανταγωνιστικότητα των οικονομιών, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 59η θέση ανάμεσα σε 141 χώρες, η κατάταξή της στον τουρισμό είναι στην θέση 24 ανάμεσα σε 140 χώρες . Η διεθνής ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στον τομέα του τουρισμού, δηλαδή, υπερτερεί σαφώς της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς του συνόλου της οικονομίας της.
Τα παραπάνω δεδομένα υποδεικνύουν ότι η περίφημη «μονοκαλλιέργεια» οφείλεται στην υστέρηση των υπόλοιπων τομέων παραγωγής διεθνών εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών που για διάφορους λόγους δεν μπόρεσαν μέχρι σήμερα να ακολουθήσουν μια αντίστοιχη αναπτυξιακή πορεία. Το πρόβλημα, συνεπώς, δεν είναι η εντυπωσιακή ανάπτυξη του τουρισμού αλλά η υστέρηση ενός σημαντικού αριθμού κλάδων οικονομικής δραστηριότητας, πολλοί εκ των οποίων μπορούν να επωφεληθούν πολύ περισσότερο από την ανάπτυξη αυτή.
Κάθε χώρα - μπορεί να - αναπτύσσεται με βάση τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Οι πόροι που προγραμματίζεται να είναι διαθέσιμοι στη χώρα μας μετά την πρόσφατη συμφωνία της ΕΕ δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι δεν κερδίσαμε 32, 52 ή 70 δισ., αλλά μια ευκαιρία και μια «δυνατότητα να τα κερδίσουμε, αν κι εφόσον λειτουργήσουμε γρήγορα, έξυπνα και αποτελεσματικά εντός ασφυκτικών χρονικών πλαισίων».
Οι βασικοί ανταγωνιστές της χώρας μας, είναι κατά κύριο λόγο οι ώριμοι ευρωπαϊκοί προορισμοί όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Πορτογαλία, έναντι των οποίων υπερτερούμε ως προς τη φιλικότητα και εξυπηρέτηση, τη διαμονή και την ποιότητα του φαγητού, την αίσθηση ασφάλειας αλλά υστερούμε σε ζητήματα που σχετίζονται κυρίως με τις δημόσιες υποδομές και τη λειτουργία των προορισμών, όπως η καθαριότητα, η άναρχη πολεοδομία, η κατάσταση των αρχαιολογικών χώρων, η πληροφόρηση αλλά και τις περιορισμένες επιλογές και τη χαμηλή σχέση ποιότητας / τιμής ως προς τα ψώνια (shopping) κλπ. Ακόμα και πριν την πανδημία, οι «μακροτάσεις» έδειχναν με σαφή τρόπο την αυξανόμενη σημασία της περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας των προορισμών. Η πανδημία αναμφισβήτητα θα εντείνει και θα επιταχύνει τις τάσεις αυτές.
Συνεπώς η περαιτέρω αναβάθμιση και ωρίμανση του τουριστικού προϊόντος απαιτείται να στηριχθεί στους άξονες της βιωσιμότητας και αειφορίας, της ψηφιακής τεχνολογίας, των αναγκαίων δημοσίων υποδομών - συμπεριλαμβανομένης της υγείας, την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων και υγρών αποβλήτων, την ενεργειακή και υδατική εξοικονόμηση και επάρκεια, τη διαχείριση του χώρου και του περιβάλλοντος, την αστική συγκοινωνία, την βελτίωση επιλεγμένων υποδομών, όπως τα λιμάνια και την ασφάλεια του οδικού δικτύου στα περισσότερα νησιά - και της αποτελεσματικής διαχείρισης και προώθησης των προορισμών ως τόπους που καταρχήν είναι περιβαλλοντικά και κοινωνικά βιώσιμοι για τους μόνιμους κατοίκους τους. Όποια επιχείρηση, προορισμός ή χώρα υστερήσει, θα υποστεί ένα τεράστιο ανταγωνιστικό μειονέκτημα.
Για το μεσοδιάστημα ως την ανάκαμψη του τουρισμού, είναι απολύτως απαραίτητη μια λύση κοινή σε επίπεδο ΕΕ, με ευθυγράμμιση των εθνικών συστημάτων υγείας ώστε να λάβουν τέλος οι μεμονωμένες απαντήσεις (test, καραντίνες) εκ μέρους των κρατών-μελών της ΕΕ.
Παράλληλα, είναι πρωτίστως αναγκαία η μέριμνα για την απασχόληση, με πρωταρχικό στόχο την άμεση υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης Στρατηγικής Απασχόλησης βάσει της οποίας χρηματοδοτούνται τα επιμέρους μέτρα. Τα μέτρα που ήδη εφαρμόζονται για την αντιμετώπιση της κρίσης θα πρέπει να ενταχθούν σε ένα ενιαίο πλαίσιο με στόχο την ενίσχυση της εργασίας, να λειτουργούν συμπληρωματικά με σύγχρονες πολιτικές αποφυγής των απολύσεων, την αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του προγράμματος «Συνεργασία», προγράμματα μειωμένου χρόνου εργασίας και επανακατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο Ηλίας Κικίλιας είναι Γενικός Διευθυντής Ινστιτούτου ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ)