Στις αρχές του νέου έτους, αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη βουλή, το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, για τον «εκσυγχρονισμό» του e-ΕΦΚΑ. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ο στόχος είναι «να υιοθετηθούν νέοι μέθοδοι management, για την ταχύτερη λήψη των αποφάσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις».
Εξαιρετικά σημαντική, είναι η χρονική συγκυρία στην οποία επιλέγουν, ο κ.Χατζηδάκης και ο κ.Τσακλόγλου, να ανακοινώσουν την επικείμενη κατάθεση του νομοσχέδιου στην δημόσια διαβούλευση, ώστε να προχωρήσουν μέσα στον Ιανουάριο, στην ψήφισή του, στη βουλή. Οι δύο Υπουργοί, κάνουν χρήση της γνώριμης μεθόδου, που χρησιμοποίησαν τουλάχιστον δύο ακόμα φορές, μέσα στο 2021 στο κοινοβούλιο, ώστε να γίνει, η ελάχιστη δυνατή δημόσια συζήτηση, για τις αντικοινωνικές επιπτώσεις νομοσχεδίων, της αρμοδιότητάς τους.
Την πρώτη φορά, στα μέσα του Ιουνίου, ψήφισαν στη βουλή τον εργασιακό νόμο(ν.4808/2021), θεωρώντας ότι, τα συνδικάτα και οι εργαζόμενοι, θα «πιαστούν στον ύπνο». Μετά την κοινωνική κατακραυγή και την μαχητική αντίδραση, όλης της κοινωνίας απέναντι στον αντεργατικό νόμο, συνέχισαν στον ίδιο δρόμο, περνώντας και τον νέο ασφαλιστικό νόμο, για την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης(ν.4826/2021) στα τέλη του Αυγούστου. Είναι ξεκάθαρο ότι, πρόκειται πλέον για μια συστηματική τακτική της κυβέρνησης, που υπονομεύει τον δημόσιο διάλογο, επιχειρεί να αποκρύψει την αλήθεια και την πραγματικότητα που διαμορφώνουν οι νέες ρυθμίσεις, παίζοντας «κρυφτό» με την κοινωνία. Η τακτική αυτή, εκτός από αντιδημοκρατική και αντικοινοβουλευτική, είναι η επιτομή της αδιαφάνειας και του πολιτικού καιροσκοπισμού. Εξηγείται όμως, από την στάση μιας κυβέρνησης, που καταρρέει υπό το βάρος των πολιτικών της επιλογών, στην διαχείριση της πανδημίας, στην υγεία, στην εκπαίδευση, στην εργασία. Από την άλλη, όπως αποδεικνύεται και με τον εργασιακό νόμο, που ξεδιπλώνεται σιγά σιγά (ρυθμίσεις για υπερωρίες, απολύσεις, περιστολή συνδικαλιστικών ελευθεριών κλπ.), η νέα πραγματικότητα, είναι αδύνατο να κρυφτεί.
Ποιοι είναι όμως, οι βασικοί άξονες του νέου νομοσχεδίου και τι αλλαγές, θα επιφέρουν στην καθημερινότητα και στα εισοδήματα ασφαλισμένων και συνταξιούχων; Το προωθούμενο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, είναι πράγματι μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του e-ΕΦΚΑ ή έχει σαν άμεσο στόχο, την απαξίωσή – ιδιωτικοποίησή του;
Η αλήθεια είναι ότι, ο ΕΦΚΑ από την σύστασή του το 2017 (ν.4387/2016) κληρονόμησε τεράστιες παθογένειες, που υπήρχαν στα εντασσόμενα ταμεία, για δεκαετίες. Ψηφιακή «καθυστέρηση», έλλειψη έμψυχου δυναμικού, απαξιωμένες υλικοτεχνικές και κτιριακές υποδομές, πολυπλοκότητα της νομοθεσίας, τεράστια ανείσπρακτα χρέη, μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, μνημονιακές πολιτικές και τόσες άλλες αιτίες, είχαν δείξει ήδη ότι, το εγχείρημα της ενοποίησης, θα είχε να αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα τα επόμενα χρόνια. Παρόλα αυτά ο φορέας, παρέμεινε στον πλήρη έλεγχο του Δημοσίου, ως ΝΠΔΔ και διατήρησε εν πολλοίς, τον αναδιανεμητικό και καθολικό του χαρακτήρα. Η ήττα της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, στην διαπραγμάτευση με τους δανειστές το 2015, κληροδότησε ποσοτικούς δημοσιονομικούς στόχους, που περισσότερο στόχευαν στον οικονομικό «εξορθολογισμό» (κυρίως με μειώσεις παροχών) και λιγότερο, στην ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών, του φορέα και στην βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών.
Η νέα πραγματικότητα, μετά το 2015, οδήγησε σε μια τεράστια προσπάθεια, να εξασφαλιστεί σχετική επάρκεια των συντάξεων, που δεδομένων των νέων συνθηκών, επετεύχθη, με τεράστιο κοινωνικό και πολιτικό κόστος, για την προηγούμενη κυβέρνηση.
Οι εκλογές του 2019 και η ανάληψη της διακυβέρνησης από την ΝΔ, έφεραν «μαύρες ημέρες» για την δημόσια, κοινωνική ασφάλιση: Οι συνταξιοδοτικές εκκρεμότητες εκτοξεύτηκαν, ήδη πριν την έναρξη της πανδημίας, οι εγκύκλιοι και οι νομοτεχνικές παρεμβάσεις, μπέρδεψαν ακόμα περισσότερο τα πράγματα, ενώ ξεκίνησε ένας ανηλεής πόλεμος, απέναντι στους υπαλλήλου του ΕΦΚΑ, πόλεμος που κορυφώνεται με γεωμετρική πρόοδο, όσο η κυβέρνηση «βουλιάζει» στην επιτελική της ανικανότητα και στην αδυναμία της να λύσει προβλήματα. Η παρέμβαση του καλοκαιριού του 2021, με την δημιουργία του «ασφαλιστικού του κουμπαρά»(δημιουργία Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης), που τζογάρει τις εισφορές των ασφαλισμένων στα χρηματιστήρια, η ανάθεση της έκδοσης των συντάξεων σε ιδιώτες, η στρατηγική επιλογή της απαξίωσης των υποδομών και των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, είχε ως στόχο, να καλλιεργήσει το έδαφος, για την προϊούσα ιδιωτικοποίηση του ΕΦΚΑ και την εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του, σε ιδιωτικά συμφέροντα. Το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης, που επιλέχθηκε, ήταν αυτό της ΔΕΗ: Ακρωτηριασμός(βλ. ΑΔΜΗΕ), καθύβριση των υπαλλήλων, απαξίωση των υποδομών, ώστε «από τα κάτω» να δημιουργηθεί το αίτημα, που θα ζητούσε «μεταρρυθμίσεις» και θα ανεχόταν, την ιδιωτικοποίηση.
Οι προβλέψεις του νέου νομοσχέδιου, έχουν μια ειδοποιό διαφορά, σε σχέση με ότι έχουμε ζήσει μέχρι σήμερα, στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων. Γιατί είναι τελείως διαφορετικό(αν και εξίσου επιζήμιο για το κοινωνικό σύνολο)να «μετοχοποιείται» μια ΔΕΚΟ και να πωλείται τμηματικά, σε «επενδυτές» και τελείως διαφορετικό πράγμα, να ιδιωτικοποιείται, ο στενός πυρήνας του κράτους. Το ελληνικό Σύνταγμα, εδώ και δεκαετίες στο άρθρο 22 παρ. 5, ορίζει ότι, «το κράτος μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση…». Αυτό συμβαίνει, διότι ο συντακτικός νομοθέτης, αναγνώρισε ότι, πρόκειται για μια στενά κρατική λειτουργία, που αποτελεί πυλώνα του κοινωνικού κράτους και της κοινωνικής συνοχής. Οι ιδιώτες, που από την φύση τους, στοχεύουν στο κέρδος, δεν δύναται να εισέλθουν στην κοινωνικο-ασφαλιστική λειτουργία, που δεν λειτουργεί με όρους «αγοράς», αλλά με γνώμονα την κοινωνική προστασία. Αυτός είναι ένας απαράβατος κανόνας, που ακόμα και οι ultra νεοφιλελεύθεροι, τον αναγνωρίζουν, ως θεμέλιο λίθο της κοινωνικής συνοχής.
Πως παραβιάζεται ο κανόνας αυτός, μέσα από τους βασικούς άξονες, του νέου, προωθούμενου, ασφαλιστικού νομοσχεδίου;
Το νομοσχέδιο προβλέπει:
1.Επιλογή διευθυντών από ιδιωτικό τομέα, με τριετείς συμβάσεις, με δυνατότητα ανανέωσης
Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εντάσσεται μια διάταξη, που αφορά στην τοποθέτηση στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα, σε διευθυντικές θέσεις, υπηρεσιών του ΕΦΚΑ. Προφανώς και τίθεται ευρύτερο ζήτημα, για όλο το δημόσιο τομέα, αφού παρακάμπτεται το σύστημα κινητικότητας που είναι σε ισχύ, αλλά και το σύστημα αξιολόγησης και προαγωγών, που ισχύει στις υπηρεσίες του δημοσίου. Ο ΕΦΚΑ είναι μόνο η αρχή. Σήμερα, εκτιμάται ότι, περίπου 200 υπάλληλοι καλύπτουν διευθυντικές θέσεις στον e-ΕΦΚΑ και το σχέδιο νόμου, θα προβλέπει συγκεκριμένο ποσοστό, που θα μπορεί να καλύπτεται από ιδιώτες, οι οποίοι θα αμείβονται μάλιστα, με βάση ιδιωτικοοικονομικό κριτήρια, ήτοι, σημαντικά υψηλότερα, από τους μισθούς, που προβλέπονται στο δημόσιο(και άρα εκτός, ενιαίου μισθολογίου). Το παράδοξο είναι ότι, η κυβέρνηση έρχεται να ακυρώσει δικό της νόμο, που προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία, για τα επιτελικά στελέχη του δημοσίου, νόμο που ψηφίστηκε μόλις πριν 1,5 χρόνο(για την επιλογή στελεχών της δημόσιας διοίκησης). Η παράκαμψη της διαδικασίας επιλογής διευθυντικών στελεχών και η συμμετοχή ιδιωτών, ουδεμία σχέση έχει με τις αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας. Παράλληλα, πρόκειται για ξεκάθαρη «μομφή» και απαξιωτική συμπεριφορά, κατά των υφιστάμενων στελεχών του ΕΦΚΑ, που υπονοείται ότι, είναι ανεπαρκή. Το χειρότερο όμως είναι ότι, δημιουργείται προηγούμενο, για όλο το Δημόσιο. Οι γνωστοί «άριστοι» με πτυχία ή χωρίς, θα κατακλείσουν τις επιτελικές θέσεις με τριετείς συμβάσεις, που φυσικά θα δεσμεύουν και την επόμενη κυβέρνηση!
Πρόκειται για την επιτομή του πελατειακού κράτους, που χτίζεται ώστε να αλωθεί το Δημόσιο και να κυριαρχήσουν οι κομματικοί φίλοι, εκχωρώντας παράλληλα κρίσιμους τομείς στον ιδιωτικό τομέα. Τι και αν ο ΕΦΚΑ έχει στελέχη με μακρά εμπειρία, προέχουν τα «γαλάζια» παιδιά. Τέλος, θα προκύψει και σύγκρουση συμφερόντων εις βάρος του δημοσίου. Ας σκεφτούμε το παρακάτω παράδειγμα: Στέλεχος πολυεθνικής ασφαλιστικής εταιρίας, με το κατάλληλο βιογραφικό, αναλαμβάνει νευραλγικό πόστο στον ΕΦΚΑ. Η προοπτική είναι μετά από τρία χρόνια, να επιστρέψει στην ελεύθερη αγορά, των ιδιωτικών ασφαλίσεων. Πόσο σίγουρο είναι ότι, θα εξυπηρετήσει τα πραγματικά συμφέροντα του δημοσίου ΕΦΚΑ και όχι της ασφαλιστικής εταιρίας, που εναγωνίως χρόνια τώρα παραμονεύει, για να ενισχύσει την θέση της στην αγορά, εις βάρος της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης;
2. Νέο «μοντέλο» διακυβέρνησης με νέο οργανόγραμμα που θα συνταχθεί από ιδιώτη
Θα προβλέπεται νέα διαδικασία ανάδειξης του Διοικητή και των υποδιοικητών. Οι πληροφορίες λένε ότι, εξετάζεται να «πειραχτούν» τα κριτήρια επιλογής ή να καταλήξουμε σε φωτογραφικές τοποθετήσεις «ημετέρων». Η κατάρτιση νέου οργανογράμματος του φορέα, θα γίνει σε συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο(ιδιωτική εταιρία που φημολογείται ότι, θα είναι η PwC) την ώρα, που το Υπουργείο Εσωτερικών, έχει μακρά εμπειρία στην κατάρτιση οργανογραμμάτων(στελέχη του είχαν δημιουργήσει το υφιστάμενο οργανόγραμμα του ΕΦΚΑ).Ο κίνδυνος να αποσχιστούν κλάδοι, τμήματα και διευθύνσεις, ώστε να εκχωρηθούν σε ιδιωτικά συμφέροντα, είναι παραπάνω από υπαρκτός. Η διεύθυνση μηχανογράφησης, η έκδοση συντάξεων, οι υπηρεσίες πληροφορικής, θα δοθούν σε εταιρίες, που θα έχουν την δυνατότητα να υφαρπάζουν, τεράστια ποσά από τον ΕΦΚΑ, για συντήρηση και άλλες δήθεν «απαραίτητες» υπηρεσίες.
Και όλα αυτά την ώρα που ο φορέας διαθέτει διεύθυνση πληροφορικής, η οποία σκόπιμα, εδώ και αρκετά έτη, έχει απαξιωθεί και υποστελεχωθεί ώστε να μπορούν να κάνουν «πάρτι» οι ιδιώτες. Είναι άλλωστε παροιμιώδεις, οι «προσφορές -διαπραγματεύσεις» των εταιριών πληροφορικής, προς τον ΕΦΚΑ όπου για μια συντήρηση δικτύου, ζητούσαν 400.000 ευρώ και με ένα απλό τηλεφώνημα διαμαρτυρίας του Διοικητή, η προσφορά έπεφτε, στα μισά χρήματα.
3. Προσλήψεις 500 μονίμων υπαλλήλων μέσω ΑΣΕΠ και 100 συμβασιούχων για την έκδοση συντάξεων
Για περισσότερο από 2 χρόνια, οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του ΕΦΚΑ, οι συνταξιουχικές ενώσεις και οι ασφαλισμένοι, «φωνάζουν» για την ανάγκη ενίσχυσης του φορέα, με έμψυχο δυναμικό. Ο ΕΦΚΑ έχει χάσει την τελευταία δεκαετία, πάνω από το 40% του προσωπικού του. Ταυτόχρονα, υπάρχει τεράστιο κύμα φυγής, στη σύνταξη από πολλούς υπαλλήλους των ταμείων. Η κυβέρνηση προτίμησε να γιγαντωθεί το πρόβλημα της δυσλειτουργίας του φορέα, να προκύψει κοινωνικό θέμα και μετά να προσλάβει προσωπικό. Οι διαδικασίες πρόσληψης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022, που αναφέρει η κυβέρνηση, είναι αδύνατο να τηρηθούν καθώς είναι γνωστό οι προσλήψεις στον ΑΣΕΠ καθυστερούν(αν δεν ακυρωθούν κιόλας λόγω επικείμενων εκλογών). Η εκτόξευση των εκκρεμοτήτων και οι δυσλειτουργίες στον ΕΦΚΑ, φέρουν την σφραγίδα της ΝΔ, που κατάφερε να διπλασιάσει τις εκκρεμότητες. Γιατί η κυβέρνηση πριν από μήνες, επέλεξε να προσλάβει 1.000 ειδικούς φρουρούς, στα Πανεπιστήμια (οι οποίοι ακόμα ευτυχώς, δεν έχουν αναλάβει καθήκοντα) και όχι να ενισχύσει με έμψυχο δυναμικό τα ταμεία; Γιατί να προσλάβει συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, όταν ξέρει ότι το κύμα συνταξιοδοτήσεων, θα συνεχιστεί και το 2022;
Ήταν στρατηγική πολιτική επιλογή, η ανάθεση της έκδοσης των συντάξεων σε επαγγελματίες ιδιώτες, ώστε να ανοίξει η «κερκόπορτα» για την είσοδο των ιδιωτών στον ΕΦΚΑ. Τώρα που αυτό επετεύχθη, η κυβέρνηση υπόσχεται προσλήψεις υπαλλήλων, που είναι αμφίβολο, πότε θα αναλάβουν υπηρεσία.
4. Καθιέρωση πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ
Η κυβέρνηση σχεδιάζει την τροποποίηση του μπόνους και τη σύνδεσή του με τα αποτελέσματα της δουλειάς των υπαλλήλων (ανάλογα με τον ποσοτικό στόχο στην έκδοση συντάξεων, στην διενέργεια ελέγχων κλπ). Προβλέπεται η καταβολή πριμ στους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office και καθιέρωση γενικότερου πριμ παραγωγικότητας στους υπαλλήλους. Πρόκειται για τον απόλυτο εμπαιγμό. Η κυβέρνηση θα νομοθετήσει κάτι που ήδη προβλέπεται στο νόμο. Ο ίδιος ο κ.Χατζηδάκης, δεν έχει υπογράψει τις απαραίτητες αποφάσεις για να πληρωθούν τα οφειλόμενα πριμ στους υπαλλήλους, που ήδη έπιασαν το στόχο για την έκδοση των συντάξεων το προηγούμενο διάστημα. Είναι γνωστό ότι με έναν χρόνο καθυστέρηση, έως τις 10 Δεκεμβρίου αναμένεται(;) να εισπράξουν το μπόνους του 2020 οι 470 εισηγητές και υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, επί συνόλου 746, οι οποίοι «αρίστευσαν» πιάνοντας το στόχο για την ταχύτερη έκδοση, των εκκρεμών συντάξεων. Ο ίδιος ο Υπουργός, αποδεικνύεται ότι, είναι ο πλέον αφερέγγυος στην καταβολή του πριμ.
5. Δημιουργία μιας νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων και ταχύτερη πειθαρχική διαδικασία
Η κυβέρνηση επιμένει να αποκρύπτει τις βαριές πολιτικές ευθύνες για την «κατάντια» του ΕΦΚΑ και να τις φορτώνει, στους υπαλλήλους. Πρόκειται για το μη πειστικό πια, παραμύθι των «τεμπέληδων και ανίκανων» δημοσίων υπαλλήλων, που βουλιάζει στην επιτελική ανικανότητα, των κυβερνητικών στελεχών. Μεγαλύτερη απόδειξη προς τούτο, είναι το φιάσκο με την περιβόητη task force, για τις εκκρεμείς συντάξεις και το μεγαλοστέλεχος από την ιδιωτική αγορά, που μπήκε επικεφαλής και κατόρθωσε μέσα σε ένα έτος, από την ανάληψη των καθηκόντων του, να αυξήσει τις συνταξιοδοτικές εκκρεμότητες, που ξεπερνούν πια τις 300.000.Το γεγονός μάλιστα, ότι με το νέο νομοσχέδιο, ο κ.Χατζηδάκης, πετάει έξω από τα πειθαρχικά συμβούλια του ΕΦΚΑ, τους εκπροσώπους των εργαζομένων, που μετέχουν σε αυτά, είναι «προβα τζενεράλε» και για τις υπόλοιπές δημόσιες υπηρεσίες, για τις οποίες η κυβέρνηση υπόσχεται ένα ανελέητο, κυνηγητό. Όσα συμβαίνουν με το νομοσχέδιο αυτό στον ΕΦΚΑ θα αποτελέσουν «πιλότο» για όλο το δημόσιο και αυτό είναι καλό να το γνωρίζουν, οι ομοσπονδίες των δημοσίων υπαλλήλων, για να λάβουν τα μέτρα τους. Η κυβέρνηση ετοιμάζει «τυφλά» δικαστήρια, τα οποία θα υφίστανται οι υπάλληλοι σαν πρόβατα επί σφαγή, χαμένοι στις χρόνιες, παθογένειες των υπηρεσιών τους. Το γεγονός ότι, επικεφαλής των πειθαρχικών ελέγχων τίθεται δικαστικός, καθόλου δεν θα βοηθήσει τις διαδικασίες, καθότι ο φορέας έχει σύνθετα προβλήματα, που τα αγνοεί παντελώς, η δικαιοσύνη.
6. Πιο «ευέλικτο» σύστημα προμηθειών
Ο ΕΦΚΑ διαχειρίζεται συμβάσεις εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Οι κατά παρέκκλιση του νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις, γνωστές αναθέσεις, μυρίζουν σκάνδαλα, διαφθορά και διασπάθιση του δημοσίου χρήματος. Οι πρόσφατες καταγγελίες για τα 12 εκατομμύρια του τηλεφωνικού κέντρου 1555, δίνουν μια πρώτη γεύση, για το τι πρόκειται να ακολουθήσει:
Από την ανάλυση της σύμβασης για το τηλεφωνικό κέντρο 155, προκύπτει ότι σχεδόν 4.000.000 ευρώ (3.496.800 + 471.200) διατίθενται για την ενημέρωση του κοινού, δηλαδή σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, χωρίς, όμως, να είναι γνωστό ποια μέσα έλαβαν ποσά, θυμίζοντας την απαράδεκτη διαδικασία που ακολουθήθηκε στη γνωστή και μη εξαιρετέα «λίστα Πέτσα». Παράλληλα, όμως, 2.337.400 ευρώ θα δοθούν σε δύο συμβούλους της διοικητικής και διαδικαστικής υποστήριξης. Το ποσόν που… περισσεύει, δηλαδή σχεδόν 5.600.000, υποτίθεται ότι θα χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση και τις αμοιβές των εργαζομένων που, σημειωτέο, δεν απασχολούνται από την εταιρία που κέρδισε τον διαγωνισμό, αλλά από υπεργολάβους. Ωστόσο, μυστήριο αποτελεί και ο αριθμός των εργαζομένων, ο υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακλόγλου, ανέφερε ότι, θα απασχολούνται 340 εργολαβικοί υπάλληλοι, ενώ η σύμβαση αναφέρει ότι οι ανάγκες καλύπτονται με 170.Το χειρότερο όλων είναι ότι μέχρι σήμερα ουδείς γνωρίζει το ύψος των αμοιβών τους, από τι είδους εκπαίδευση πέρασαν, αν έχουν στοιχειώδεις γνώσεις για να απαντούν οι ίδιοι στις ερωτήσεις των πολιτών, που πολλές φορές είναι εξαιρετικά εξειδικευμένες, ή απλά καταγράφουν τις απορίες και τις διαβιβάζουν στους μονίμους υπαλλήλους που γνωρίζουν π.χ. ειδικές διατάξεις της ασφαλιστικής νομοθεσίας, που είναι γνωστόν ότι χαρακτηρίζεται από πολυνομία και βρίθει εξαιρέσεων.
7. Συστήνεται Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ
Η αξία των ακινήτων του ΕΦΚΑ, ξεπερνά το 1 δις. ευρώ(ο ΕΦΚΑ διαθέτει περίπου 400 ακίνητα). Πολλά από αυτά, βρίσκονται στο κέντρο των Αθηνών και τα «καλοβλέπουν» εδώ και καιρό, μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και γνωστοί, φιλικοί προς την κυβέρνηση, επιχειρηματίες. Αντί ο ΕΦΚΑ, να κατευθυνθεί προς την εξυπηρέτηση των μεγάλων στεγαστικών του αναγκών, κινείται σε λογική εκποίησης, ενός σημαντικού περιουσιακού του στοιχείου, που αποτελεί ιδιοκτησία των ασφαλισμένων. Η σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού και η λειτουργιά της με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους, για το δημόσιο συμφέρον. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ο ΕΦΚΑ διαθέτει αρμόδια Διεύθυνση Αξιοποίησης Ακινήτων που υπάγεται στην στενή οργανωτική του δομή, διοικούμενη από υπηρεσιακά στελέχη που λογοδοτούν για τις πράξεις και τις παραλείψεις τους. Η απόσχιση της υπηρεσίας, προφανώς έχει στόχο, την ανάθεση της διοίκησης, σε «εξωτερικά» στελέχη, που θα κλείνουν τις δουλειές πιο «γρήγορα» και κυρίως δεν θα δεσμεύονται, από την πειθαρχική διαδικασία, που είναι ιδιαίτερα αυστηρή, αλλά και την ιεραρχία. Είναι εξόφθαλμο ότι, γνωστά ιδιωτικά συμφέροντα, που θέλει να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση, έχουν βάλει στο μάτι τα ακίνητα-φιλέτα του ΕΦΚΑ. Η κυβέρνηση λειτουργεί για άλλη μια φορά, ως μεσάζων.
Συμπερασματικά, η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται το επιτελικό κράτος ως το ελάχιστο κράτος!
Το προωθούμενο νομοσχέδιο ανοίγει τον «ασκό του Αιόλου» για όλη τη δημόσια διοίκηση και δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου κατάσταση, άλωσης του στενού πυρήνα του κράτους, από κομματικούς φίλους. Πρόκειται για το πελατειακό κράτος των αρίστων, που εφορμά στην δημόσια διοίκηση, ξεκινώντας από τον μεγαλύτερο «κουμπαρά». Αφού η κυβέρνηση ξεμπέρδεψε με την ΔΕΗ, την μεγαλύτερη επιχείρηση της χώρας, ετοιμάζεται να βάλει ξένα χέρια, στα ταμεία που διαχειρίζονται τις ασφαλιστικές εισφορές και τις συντάξεις, τον κόπο και τον ιδρώτα των εργαζομένων.
Ένα Κράτος είναι «Επιτελικό», επειδή επικεντρώνεται στις βασικές λειτουργίες της στρατηγικής θέασης, της προληπτικής οργάνωσης της αβεβαιότητας και της συντονισμένης διαχείρισης, όλων των διαθέσιμων πόρων, για τη θωράκιση της κοινωνίας, της οικονομίας και των δικαιωμάτων των πολιτών απέναντι σε κάθε λογής απρόβλεπτες κρίσεις ή απειλές. Είναι «Επιτελικό» επειδή λειτουργεί στην πράξη ως εγγυητής της σύνολης «ανθεκτικότητας» της κοινωνίας, γνωρίζοντας να αναθέτει ρόλους και να κατανέμει πόρους, καθώς και να βελτιώνει συνεχώς, την επιχειρησιακή του επάρκεια.
Το νέο αντι-ασφαλιστικό νομοσχέδιο πρέπει να γίνει υπόθεση όλης της κοινωνίας. Αφορά εργαζόμενους και συνταξιούχους, δημοσίους υπαλλήλους, επαγγελματίες, ανέργους που στηρίζονται στις παροχές του ΕΦΚΑ και κάθε πολίτη που τελικά, στα δύσκολα στρέφει πάντα το βλέμμα, στην δημόσια, κοινωνική προστασία. Το σύνθημα «έξω οι ιδιώτες από την κοινωνική ασφάλιση, όχι στην ιδιωτικοποίηση του Δημοσίου» είναι επίκαιρο και αποκτά πάλι αξία, τώρα που η κυβέρνηση, εξαπολύει μετωπική επίθεση, κατά των δημοσίων αγαθών.
Ο Διονύσης Τεμπονέρας είναι Δικηγόρος-Εργατολόγος