Όταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη ζήλεψε την δόξα της αμερικανικής κυβέρνησης που πάγωσε την παράδοση των F-35 στην Τουρκία εξ αιτίας της παραλαβής των S-400 και ζήτησε από την ΕΕ να επιβάλει ανάλογο εμπάργκο στις πωλήσεις όπλων στην Τουρκία , είχαμε εκφράσει τον φόβο μην τυχόν και αποδειχτεί αυτοπαγίδα για την Αθήνα διότι πρόκειται για εντελώς διαφορετικά τα μεγέθη της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας σε σύγκριση με την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία που κυνηγάει με τα κιάλια πελάτες!
Αρκεί κανείς να δει τα νούμερα παραγωγής και πωλήσεων. Μέσα στην τελευταία εικοσαετία, η αμερικανική Lockheed Martin έχει ήδη παραδώσει 800 F-35, ενώ η γαλλική Dassault έχει παραδώσει μόλις 236 Rafale!
Ο αμερικανικός κολοσσός έχει ανοίξει sort list για το F-35 με τις παραγγελίες της επόμενης δεκαετίας. Επομένως κανείς δε νοιάζεται αυτή την περίοδο στις ΗΠΑ για το εάν χάσει ή θα περιμένει ή εάν δυσαρεστηθεί ένας πελάτης της Lockheed Martin όσο καλός και εάν είναι , όπως η Τουρκία. Οι ΗΠΑ συμπεριφέρονται ως μονοπώλιο στην αεροναυπηγική, σε αντίθεση με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή βιομηχανία που παραμένει ο φτωχός συγγενής. Οι ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες δεν έχουν την πολυτέλεια να γυρίζουν την πλάτη στον οποιαδήποτε πελάτη, επομένως είναι ουτοπία να ζητάει η Αθήνα εμπάργκο όπλων στην Τουρκία από την τις ευρωπαϊκές χώρες! Αυτό φάνηκε ξεκάθαρα στην τελευταία Σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ όπου κατά τα παζάρια της Τουρκίας με την Σουηδία και την Φινλανδία για την ένταξη τους στο ΝΑΤΟ, ο Ταγιπ Ερντογάν απέσπασε την άρση του εμπάργκο όπλων από την Σουηδία.
Πέραν από την μυθοπλασία του εμπάργκο, η Ελλάδα , όπως και η Τουρκία εγκλωβίζονται και πάλι στην κούρσα των εξοπλισμών.
Χαμένες από χέρι και οι δυο χώρες με μοναδική κερδισμένη την παγκόσμια αμυντική βιομηχανία. Οι ηγεσίες και των δυο χωρών με την δύναμη των συστημικών Media που διαθέτουν, εθίζουν , ντοπάρουν και οδηγούν τους Λαούς τους στο «τριπάκι» της ξέφρενης κούρσας των εξοπλισμών. Εκσυγχρονισμό των F-16 η Ελλάδα, εκσυγχρονισμό και η Τουρκία! Αγορά F-35 η Τουρκία, αγορά και η Ελλάδα! Υποβρύχια η Ελλάδα, υποβρύχια και η Τουρκία! Drones η Τουρκία, αντι-drones η Ελλάδα! Αρματοδρομίες οι μεν αρματοδρομίες και οι δε…
Μια ξέφρενη κούρσα εξοπλισμών που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί τις εθνικές οικονομικές και των δυο χωρών στο γκρεμό και χρεώνει τις επόμενες και μεθεπόμενες γενιές !
Το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης ο Αλέξης Τσίπρας ζητούσε να μάθει πότε θα ξεκινήσει η αποπληρωμή των F-35 εάν παραγγελθούν από την παρούσα κυβέρνηση. Τυχαία στην παρέα ήταν ο πρώην Γενικός Διευθυντής Εξοπλισμών ναύαρχος Κυριάκος Κυριακίδης όπου του απάντησε ότι η προκαταβολή θα δοθεί με την παράδοση του 1ου F-35 που υπολογίζει ότι στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να γίνει το 2028! Και ο Τσίπρας σχολίασε χαριτολογώντας: Ρίχνουν τούτοι εδώ το πυροτέχνημα της αγοράς 20+20 F-35 και στέλνουν σε μένα τον λογαριασμό για να πληρώσω το 28! Να γιατί λέω ότι δεν κοιμάμαι τα βραδιά…».
Σε πιο δεινή θέση η Ελλάδα η οποία ουδέποτε συνέδεσε -σοβαρά και αποτελεσματικά- τις μεγάλες εξοπλιστικές αγορές με την ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, κυρίως σε τομείς high tech (υψηλής τεχνολογίας).
Σε αντίθεση με την Ελλάδα, η Τουρκία , όπως και οι περισσότερες χώρες του κόσμου κατά την διάρκεια μιας μεγάλης εξοπλιστικής αγοράς, το πρώτο πράγμα που κοιτάζουν είναι πως ένα μέρος των εκατομμυρίων που θα δώσουν στην κατασκευάστρια εταιρία θα επιστραφούν πίσω στην χώρα τους ως προστιθέμενη αξία στην εγχώρια βιομηχανία τους και μάλιστα σε τομείς υψηλής τεχνολογίας και όχι σε επουσιώδη εργασίες όπως σε απλές ηλεκτροσυγκολλήσεις ή καλωδιώσεις ή κατασκευές πλαστικών καλυμμάτων οπλικών συστημάτων, όπως συμβαίνει στην Ελλάδα την τελευταία τριαντακονταετία.
Δυστυχώς η Ελλάδα το τερμάτισε τα τελευταία τρία χρόνια ! Η αγορά των Γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale δεν άνοιξε κανέναν νέο κύκλο εργασιών στην ΕΑΒ και τις άλλες εγχώριες αμυντικές βιομηχανίες.
Το ίδιο και με την αγορά των Γαλλικών φρεγατών Belharra. Ούτε βίδα δεν έδωσαν στα ελληνικά ναυπηγεία παρά μόνο το βάψιμο ανέθεσαν σε ελληνικό συνεργείο!
Μπορεί με τα Rafale να μην άνοιξε κύκλος εργασιών στην ΕΑΒ, άνοιξε όμως ένας κύκλος προκλητικής χλιδής των μανδαρίνων της γαλλικής εταιρίας που έχουν αποβιβαστεί στην Αττική και διαβιώνουν υπερπολυτελώς σε βίλες στην Σαρωνίδα, κυκλοφορούν με πανάκριβα εταιρικά αυτοκίνητα οι ίδιοι και οι γραμματείς τους, ανακαινίζουν και επιπλώνουν γραφεία στο πρώτο «πράσινο» – οικολογικό κτιριακό συγκρότημα των Αθηνών επί της Κηφισιάς πλησίον του Γηροκομείο Αθηνών, σπαταλώντας, χωρίς κανέναν ουσιαστικό λόγο, σχεδόν μισό εκατομμύριο ευρώ για έπιπλα κρυστάλλινα ποτήρια σαμπάνιας, γυάλινα διαχωριστικά μεταξύ των γραφείων τους και στριφογυρίζουν σε κοσμικές ψαροταβέρνες του Λεκανοπεδίου τρώγοντας και πίνοντας εις υγείαν των κορόιδων! Διότι όλη αυτή η απίστευτη χλιδή και αλόγιστη σπατάλη των μανδαρίνων της Dassault Aviation είναι πληρωμένη από το υστέρημα του Ελληνικού Λαού και γι αυτό απαιτείται μεγαλύτερος σεβασμός, σεμνότητα και ταπεινότητα, στην χώρα που γέννησε την Δημοκρατία και την Δημόσιο Έλεγχο , όπως θα έλεγε στα ηγετικά στελέχη της Dassault ο κληρονόμος με τις ελληνικές ρίζες, αείμνηστος Σέρζ Ντασό.
Αχαλίνωτοι οι μανδαρίνοι της Dassault ακολουθούν μια περπατησιά στην Αθήνα εντελώς αντίθετη με την stealth πτήση που κάνουν τα αντίστοιχα στελέχη της αμερικανικής Lockheed που επί 40 χρόνια διατηρούν ένα «τυφλό» γραφείο σε μια απόμερη συνοικία ενός περιφερειακού Δήμου και αθόρυβα πηγαινοέρχονται στην ΕΑΒ παρακολουθώντας την πορεία εξέλιξης των προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των P-3 και των F-16 και τους συναντάς μόνο στις υπαίθριες καντίνες της βιομηχανικής ζώνης των Οινοφύτων.
Αν σήμερα παραμένει ανοιχτή η ΕΑΒ και έχει κύκλο εργασίας οφείλεται στις συμβάσεις για εκσυγχρονισμό των ναυτικής συνεργασίας Ρ-3 και F-16 που υπέγραψε με την Lockheed η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ ΑΝΕΛ. Η αλήθεια να λέγεται και ας το προσπερνάει η παρούσα κυβέρνηση αλλά και ας μην το θυμάται η αξιωματική αντιπολίτευση η οποία δεν το αξιοποιεί πολιτικά.
Ζούμε τον απόλυτο παραλογισμό ! Η παρούσα κυβέρνηση όχι μόνο δεν έχει φέρει καμία νέα εργασία στην ΕΑΒ , όχι μόνο την απέκλεισε από τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα, αλλά άνοιξε πυρ κατά των συνδικαλιστών. Ωστόσο η ΕΑΒ απέδειξε ότι μπορεί ! Ήδη ολοκληρώθηκε στην Τανάγρα ο εκσυγχρονισμός δυο πρώτων F-16 σε viper και η μεν κυβέρνηση το προσπέρασε, η δε αξιωματική αντιπολίτευση που ενώ ήταν δικό της έργο και θα μπορούσε να το αξιοποιήσει πολιτικά, για ανεξήγητους λόγους, δεν το έκανε ! Το λογικό και το πολιτικά ορθό θα ήταν, ο Αλέξης Τσίπρας να τρέξει με τα …πόδια μέχρι την Τανάγρα για να παραστεί στις δοκιμαστικές πτήσεις των viper και να θυμίσει ότι η δική του κυβέρνηση εμπιστεύτηκε την ΕΑΒ και εκείνη τον έβγαλε ασπροπρόσωπο σε αντίθεση με την παρούσα κυβέρνηση που της γύρισε την πλάτη όταν αγόραζε τα Rafale και το μόνο που την νοιάζει τώρα είναι πως να την ξεπουλήσει !
Ενδεχομένως την ραθυμία της αξιωματικής αντιπολίτευσης εκμεταλλεύονται και οι μανδαρίνοι της Dassault θεωρώντας ότι θα παραμείνουν εσαεί στο απυρόβλητο. Όμως κάνουν μέγα λάθος, διότι η Ελλάδα δεν είναι μπανανία. Άλλωστε όσοι βρίσκονται σήμερα στο τιμόνι της Dassault όπως ο νυν διευθύνων σύμβουλος Ερίκ Τραπιέ που κατά την τελευταία εικοσαετία ως μικρομεσαίο στέλεχος της εταιρίας στριφογύριζε στην Ελλάδα, οφείλει να θυμάται το παρασκήνιο κατάρριψης του Eurofighter Typhoon και την απρόσμενη προσγείωση για πρώτη φορά του Rafale στην Τανάγρα το 2002. Όπως επίσης οφείλει να θυμάται με πόση ευκολία το Ελληνικό Δημόσιο ( με εντολή κάποιου υπουργού) ή με την προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια (κάποιου ιδιώτη με την ενθάρρυνση πολιτικών κύκλων) μπορούν να μπλοκάρουν οι καταβολές στο υπουργείο Οικονομικών. Επομένως , η υπεροψία , η αλαζονεία και η περιφρόνηση των θεσμών και της εγχώριας αγοράς είναι ότι χειρότερο για την υλοποίηση μιας αγοροπωλησίας πολεμικού υλικού. Η Ελλάδα δεν είναι αποικία κανενός και οι Έλληνες δεν είναι κουτόφραγκοι για να μπορεί να τους κοροϊδέψει κανένας Ερίκ Τραπιέ , κανένας γάλλος υπάλληλος όπως ο πτέραρχος vincent-tesniere που μετατέθηκε στην Αθήνα από την Ντόχα και του οποίου η δράση είναι γνωστή από το νατοϊκό στρατηγείο της Νάπολης κατά την διάρκεια των βομβαρδισμών του Καντάφι, όπου από τότε υποστήριζε ότι το μέλλον των αεροπορικών πολέμων είναι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και όχι τα συμβατικά, σαν αυτά που πουλάει τώρα σε …τριτοκοσμικές χώρες, όπως προφανώς θεωρεί το Κατάρ και την Ελλάδα.
Επομένως έρχονται μεγάλες εκπλήξεις για την Dassault και για τους εδώ μανδαρίνους της. Η υλοποίηση του προγράμματος παράδοσης των Rafale στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία πιθανότατα να γίνει μέσα σε ασταθές πολιτικό περιβάλλον που σε τίποτα δεν θα θυμίζει το σχήμα της σημερινής πλειοψηφίας και επομένως δεν θα ισχύουν τα τωρινά δεδομένα.
Η σημερινή αντιπολίτευση περιμένει στην γωνία την Dassault Aviation και το βέβαιο είναι ότι δεν θα πλήξουμε…
Και επειδή στην fast track αγοροπωλησία των Rafale και των belharra ενεπλάκησαν τα Ιλίσια Πεδία οφείλει να γνωρίζει ο Εμμανουέλ Μακρόν ότι η αμετροέπεια, η αλαζονεία και η υπεροψία της ηγεσίας της Dassault Aviation & εν μέρει της Naval Group που απέκλεισαν την ελληνική αμυντική βιομηχανία αναμένεται να αποτελέσει πεδίο ισχυρής πολιτικής αντιπαράθεσης κατά την προεκλογική περίοδο και τα σκάγια να πλήξουν και τον ίδιο…
Δεν γνωρίζω εάν στην Γαλλία, αλλά στην Ελλάδα γι αυτές τις περιπτώσεις λέγεται μια παροιμία : «Με τις κατάρες τα ψαροκόκαλα σου κάθονται στον λαιμό και το κρασί σου βγαίνει από την μύτη»…
(Ο Δήμος Βερύκιος είναι δημοσιογράφος)