Opinions

Δήμος Βερύκιος: ΕΑΒ – «Οι πενήντα αποχρώσεις του γκρι»…

Παρασκήνιο από την κυβερνητική σύσκεψη της περασμένης Παρασκευής: Και ξαφνικά… ξύπνησαν μετά από 2 χρόνια χειμερίας νάρκης. Η «χελώνα» , ο «λαγός, η «αλεπού» , ο «ελαιοχρωματιστής» και το απλανές βλέμμα του «σιωπηλού πελάτη»…  Οι παρόντες και οι μεγάλοι ΑΠΟΝΤΕΣ..  Πολιτικοί γόνοι «3ης γενιάς» που ξεπουλάνε οράματα και επιτεύγματα μισού Αιώνα Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας…

«Βρεεεε σαν τα χιόνια…» εμφανίστηκαν μέσα στο κατακαλόκαιρο ως «σωτήρες» της ΕΑΒ μετά από χειμερία νάρκη δυο ετών… Νάτοι ! Υπεύθυνοι και ανεύθυνοι στρογγυλοκάθισαν στις καρέκλες του Μεγάρου Μαξίμου, φωτογραφήθηκαν με τον πρωθυπουργό και υποσχέθηκαν γενικώς και αορίστως 700 νέες προσλήψεις και στροφή σε κερδοφορία…

Κοινώς -όπως λέει ο Λαός- «άλλα λόγια ν´ αγαπιόμαστε»…

Υποσχέθηκαν κερδοφορία της ΕΑΒ !

– Ποιοι το υποσχέθηκαν ;

Αυτοί που την τελευταία διετία έθαψαν την ΕΑΒ ! Αυτοί που δεν έριξαν πενιά για την ΕΑΒ ! Αυτοί που δεν πέρασαν ούτε έξω από τις εγκαταστάσεις της Τανάγρας ! Αυτοί που με την αδιαφορία τους έκαναν τους Αμερικανούς της Lockheed Martin να στέλνουν μηνύματα «ραδιενεργά» στον Μητσοτάκη και να τον προειδοποιούν ότι θα εγκαταλείψουν την ΕΑΒ και θα σταματήσουν την παγκόσμια παραγωγή εξαρτημάτων για τα F-16 όπως είχε πετύχει η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΛΕΝ…

Και ποιοι είναι «αυτοί» ;

1)Είναι το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας στο οποίο ανήκει η ΕΑΒ και το οποίο έχει την ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας της εταιρίας. Είναι το υπουργείο που συνειδητά και ανεξήγητα επί δυο χρόνια μπλόκαρε τις προσλήψεις εργατοτεχνικού δυναμικού στην ΕΑΒ. Ο Χρήστος Σταϊκούρας στην κυβερνητική σύσκεψη κάθεται δίπλα στον πρωθυπουργό και φέρει σημαντικό μερίδιο της πολιτικής ευθύνης. Στην ΕΑΒ ο Χρήστος Σταϊκούρας κινήθηκε ως «χελώνα» και δεν μπόρεσε ούτε φτερά …κότας να βάλει στην ΕΑΒ.

2) Είναι το υπουργείο Ανάπτυξης που ως συναρμόδιο στην ΕΑΒ αν και επέδειξε ενδιαφέρον και ανάπτυξε κινητικότητα για την ανεύρεση επενδυτών, το αποτέλεσμα των προσπαθειών ήταν από μηδενικό έως ασήμαντο. Ο Άδωνις Γεωργιάδης στην ΕΑΒ λειτούργησε ως «λαγός»! Όμως καθώς είναι «Βέγγος» της πολιτικής, τρέχει και μόνο ξύλο τρώει από παντού. Από τους εργαζόμενους της ΕΑΒ με τους οποίους άνοιξε πόλεμο εξ αιτίας των επινοικιαζόμενων εργαζομένων. Από το Μέγαρο Μαξίμου για την ποιότητα των «επενδυτών» που κάθε τόσο εμφανίζει για την σωτηρία της ΕΑΒ και όχι μόνο… Ο μπαγάσας κάθε καρυδιάς καρύδι μαζεύει στο γραφείο του και το εμφανίζει ως επενδυτή για την ΕΑΒ και όχι μόνο…

Οι χαρτογιακάδες του Επιτελικού Κράτους (ομάδα Μαξίμου) σφίγγουν τα χείλη και ξινίζουν τα μούτρα τους κάθε φορά που ο Άδωνις εμφανίζει «σωτήρες» στο Μαξίμου…

Βεβαίως ο Άδωνις ως «λαγός» ταράζει τα νερά και τα θολώνει με αποτέλεσμα να τρίβει τα χέρια της η «αλεπού» ο Μητσοτάκης που έχει το κοντρόλ του παιγνίου.

Τους άφησε όλους ο μεγάλος και μίλησαν στην σύσκεψη της περασμένης Παρασκευής. Άκουσε τις βαθυστόχαστες αναλύσεις τους για την «σωτηρία» της ΕΑΒ και έμειναν όλοι ευχαριστημένοι… Ο Άδωνις έφυγε από το Μαξίμου με την εντύπωση ότι ο Κυριάκος συμφωνεί με το σχέδιο που έχει παρουσιάσει και το οποίο βασίζεται στην αμερικανική πρόταση εξυγίανσης της ΕΑΒ . Ωστόσο ο πρωθυπουργός ως «αλεπού» μαθαίνω ότι κάνει δεύτερες και τρίτες σκέψεις για την ΕΑΒ καθώς επεξεργάζεται δικό του σχέδιο. Αλλά κόλπα απ´ άλλους …Κόλπους.

Στην περίπτωση αυτή ο λαός μας λέει : «Άλλου τα κακαρίσματα και άλλου γεννούν οι κότες»… Το ίδιο άλλωστε συνέβη και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Περίμεναν τον Πριόβολο και τους βγήκε ο Προκοπίου…

Η εκτίμηση περί δεύτερων σκέψεων του πρωθυπουργού για την ΕΑΒ ενισχύεται και από το γεγονός ότι υπήρχαν σημαδιακές απουσίες από την σύσκεψη στην οποία συμμετείχε όποιος τυχαία περνούσε εκείνη την ώρα έξω από το Μέγαρο Μαξίμου…

Απόντες ήταν το «δεξί χέρι» του Πρωθυπουργού, ρυθμιστής των πάντων στο Μέγαρο Μαξίμου καθώς και ο Γενικός με «ο» και με «ω» του υπουργείου Άμυνας που εμπλέκεται παρασκηνιακά και νομικά σε όλες τις μεγάλες υποθέσεις εξαγοράς της αμυντικής βιομηχανίας.

Η τελευταία σύσκεψη για την ΕΑΒ έμοιαζε περισσότερο με παραλιακή «παιδική χαρά» όπου κυριαρχούσε η ανεμελιά και η γενικολογία. Άλλωστε όπως λέει ο λαός: «Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι αργεί να ξημερώσει». Στην κυβέρνηση τους ενδιέφερε περισσότερο το επικοινωνιακό και όχι το ουσιαστικό μέρος. Έπρεπε να εμφανίσουν το «μαύρο – άσπρο» γι αυτό και κάλεσαν την κυβερνητικό εκπρόσωπο σε ρόλο «ελαιοχρωματιστή». Επίσης σταθερή είναι πια η παρουσία πια του Σύμβουλου Εθνικής Ασφάλειας σε θέματα προμηθειών, αμυντικής βιομηχανίας επιχειρώντας προφανώς να εμφανιστεί προς τα έξω ότι το αντικείμενο προς συζήτηση έχει και γεωπολιτική διάσταση ! Μακάρι αλλά ΔΕΝ…

Ο «σιωπηλός πελάτης» θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητος από την κυβερνητική σύσκεψη της περασμένης Παρασκευής εάν η δυσλειτουργία της ΕΑΒ άφηνε ανεπηρέαστη την αμυντική ισχύ της χώρας. Και τούτο διότι όσο και εάν προσπαθεί η «ελαιοχρωματιστής» της κυβέρνησης να βάψει τον μαύρο τοίχο με άσπρο χρώμα της ΕΑΒ, το καλύτερο αποτέλεσμα που μπορεί να φέρει είναι τις «πενήντα αποχωρήσεις του γκρι» ..

-Είναι υπερβολή αυτό που εμφανίζει προς τα έξω η κυβέρνηση ότι τα προγράμματα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 σε επίπεδο F-16 Viper, C-130, Ρ3 προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς! Οι καθυστερήσεις από τους αρχικούς προγραμματισμούς παράδοσης εμφανίζουν σημαντικές αποκλίσεις.

-Μέγα ψέμα ότι η παράδοση 6 πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair, είναι ο μεγαλύτερος ετήσιος αριθμός των τελευταίων ετών…. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει. Είναι ο ελάχιστος αριθμός πυροσβεστικών αεροσκαφών (CL 215 & CL 415) που έχει αποδώσει διαχρονικά η ΕΑΒ.

-Μέγα σκάνδαλο ότι με τις ευλογίες του Επιτελικού Κράτους ετοιμάζεται η απευθείας ανάθεση της συντήρησης 3 αεροσκαφών C-130 σε ισραηλινή εταιρεία που δεν διαθέτει πιστοποίηση από την Lockheed Martin, την στιγμή που η ΕΑΒ διαθέτει τη σχετική πιστοποίηση και την τεχνογνωσία και η οποία απαξιώνεται. Απ ευθείας ανάθεση συντήρησης C-130 σε ξένη εταιρεία δεν έχει συμβεί ποτέ στην ιστορία της ΕΑΒ όπως σωστά επισημαίνει ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωση του! Επί του θέματος προκύπτουν καίρια ερωτήματα απλής λογικής όπως:

Τα χρήματα που έχει πληρώσει η Πολεμική Αεροπορία (και δεν είναι καθόλου λίγα) έναντι του προγράμματος συντήρησης των C130 θα χαθούν ;

-Τα C-130 πως θα μεταφερθούν στο Ισραήλ; Υπάρχει μεταφορικό μέσο που να μεταφέρει αεροσκάφη διαστάσεων 30Χ40 μέτρων; Ή θα πρέπει να βγούν και να επανατοποθετηθούν τα φτερά τους ; Τεράστια εργασία με απροσδιόριστα τεχνικά προβλήματα που θα πρέπει να επιλυθούν έναντι απροσδιόριστης δαπάνης

-Η όποια επιπλέον δαπάνη είναι μεγαλύτερη ή μικρότερη από την πρόσληψη ελλήνων εργατών και η επιτάχυνση των γνωστών και πιστοποιημένων εργασιών από την ΕΑΒ; Είναι σαφές ότι με όχημα την ιστορική ΕΑΒ η παρούσα κυβέρνηση επιχειρεί να κάνει «επενδυτικό παιχνίδι» ανάλογο με εκείνο του Σκαραμαγκά και για να το επιτύχει αυτό θέλει δυο πράγματα:

1) Συνέχιση της αμερικανικής παρουσίας (LockheedMartin) στην ΕΑΒ που προσδίδει υπεραξία στην εταιρία.

2) Επαρκές εργατοτεχνικό προσωπικό και εργασιακή ειρήνη.

Εξ ου και η ανακοίνωση, για άλλη μια φορά, νέων προσλήψεων. Ωστόσο παραμένει ασαφές εάν θα είναι εξειδικευμένου προσωπικού, μόνιμες ή ορισμένου χρόνου. Βεβαίως θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ο παράγοντας ότι για να ενταχθούν οι νεοπροσληφθέντες στην παραγωγική διαδικασία απαιτείται να εκπαιδευτούν και να πιστοποιηθούν.

Είναι σαφές ότι στην Κρατική Αμυντική Βιομηχανία η κυβέρνηση συμπεριφέρεται απερίσκεπτα ως «3η γενιά» επιχειρηματικής οικογένειας, με την 1η να δημιουργεί ,τη 2η να διατηρεί και την 3η να διαλύει και να ξεπουλάει μπιρ παρά… Το μόνο που τους νοιάζει είναι να ξεπουλήσουν, γι αυτό και δεν εφαρμόζει ενιαία πολιτική στον χώρο των αμυντικών προμηθειών.

-Από την μια συνεχώς απαξιώνει και αδιαφορεί για την ΕΑΒ ακολουθώντας την πολιτική της ΕΛΒΟ και των ΕΝΑΕ ώστε να πουληθούν για το τίποτα καθώς το τίμημα και για τις δύο περιπτώσεις ήταν κατά πολύ μικρότερο ακόμη και της αντικειμενικής αξίας του οικοπέδου, των εγκαταστάσεων και της προίκας πιστοποίησης.

-Από την άλλη επιδιώκει να διατηρήσει την καλή συνεργασία με την Lockheed Martin αφού είναι και ο μοναδικός πελάτης της ουσιαστικά αντιπροσωπεύοντας πάνω από 75% του τζίρου της. Του ετήσιου τζίρου των 55-70 εκ ευρώ με 1200 εργαζόμενους σε οικόπεδο 1800 στρέμματα με 150 στρέμματα στεγασμένους χώρους παραγωγής

Η Κυβέρνηση με την διάχυση αρμοδιοτήτων και ευθυνών απαξιώνει την αμυντική βιομηχανία και την οδηγεί σε πλήρη απαξίωση διότι έχει αποφασίσει να την ξεφορτωθεί όπως οι ανίκανοι απόγονοι επιχειρηματικών αυτοκρατοριών. Η ιστορία είναι γεμάτη από τέτοια παραδείγματα…

Γι αυτό και καθημερινά εκδηλώνονται τραγελαφικές ιστορίες πέριξ του χώρου των αμυντικών βιομηχάνων :

-Προ ημερών σε σύσκεψη για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒΙ) προήδρευσε ο υφυπουργός αρμόδιος για τα στρατιωτικά νοσοκομεία, στρατολογία, σταδιοδρομία υπαξιωματικών.

-Το ΓΕΣ αποστέλλει επιστολή σε όλες τις πρεσβείες των χωρών που παράγουν οχήματα για να τα παρουσιάσουν προκειμένου να επιλεγεί το «εθνικό όχημα». Δηλαδή χρησιμοποιείται τώρα το ΓΕΣ για να φέρει στο πιάτο έτοιμη δουλειά στην Εβραϊκή εταιρία που με το ευτελές πόσον των 3 εκατ. αγόρασε την ΕΛΒΟ και με την δέσμευση να υποβάλει βιώσιμο business plan πριν την εξαγορά. Ωστόσο 14 μήνες μετά την εξαγορά κανένα business plan δεν έχει κατατεθεί ενώ μόλις προχτές ορίστηκε Γενικός Διευθυντής…

Κατά τ αλλά το νέο «εθνικό όχημα» θα είναι κάποιο Τσέχικο, Γερμανικό, Γαλλικό ή Ισραηλίτικο κάτι σαν την ελληνοποίηση των Βουλγάρικων αρνιών το Πάσχα.

Οι αξέχαστες ασπρόμαυρες ελληνικές ταινίες διαχρονικά εκφράζουν τα πάθη του λαού μας και των πολιτικών μας. Εν προκειμένω η κατάσταση στην Αμυντική Βιομηχανία εκφράζεται από τον τίτλο «του Κουτρούλη ο γάμος».

(Ο Δήμος Βερύκιος είναι δημοσιογράφος)

 

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Θανάσης Κολλιόπουλος: Τι (δεν) είναι λαϊκισμός
Στέλιος Στυλιανίδης: Καταναγκασμός ή πειθώ για τους ανεμβολίαστους; - Το λάθος δίλημμα
Chevron Right