Εξετάζονται αυτές τις μέρες από την αμερικανική γερουσία καταγγελίες από το πρώην στέλεχος του Facebook, Frances Haugen, ότι η εταιρεία του διαδικτύου που ελέγχει παράλληλα το Instagram και το Whats’up, «προωθεί την βία και είναι κίνδυνος για τη δημοκρατία».
H Haugen κατέθεσε χιλιάδες έγγραφα και ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία αποκομίζει «αστρονομικά ποσά» ενώ «αδιαφορεί για την υγεία των νέων ανθρώπων και υπονομεύει τη δημοκρατία». Οι καταθέσεις που αφορούν την υγεία κύρια επικεντρώνονται στα γυναικεία πρότυπα που προωθεί το Instagram, απογοητεύοντας νέα κορίτσια και αυξάνοντας τον κίνδυνο αυτοκτονίας αλλά σε ότι αφορά τους κινδύνους για τη δημοκρατία δεν έχει αποκαλυφθεί τι κατατέθηκε.
Δεν είναι πρώτη φορά που υπήρξαν τέτοιες καταγγελίες αλλά για πρώτη φορά γίνονται από στέλεχος που ήταν σε θέση να γνωρίζει τι καθορίζει ο αλγόριθμος της εταιρείας.
Η εταιρεία κατηγορήθηκε από τους Δημοκρατικούς στη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2020 ότι ευνοούσε τις συντηρητικές αντιλήψεις και τον Τράμπ.
Σε έρευνα της ιστοσελίδας POLITICO η απάντηση της εταιρείας ήταν ότι ο αλγόριθμος είναι ουδέτερος αλλά οι «συντηρητικές απόψεις είναι πιο ελκυστικές» και οι ιδέες «του έθνους, η οργή, ο φόβος, η ασφάλεια» και αυτές που προέρχονται από «πρωτόγονα συναισθήματα», προσελκύουν περισσότερο.
Κάποια πρώην στελέχη είπαν ότι η εταιρεία «προωθεί την δυσπιστία και την πόλωση και δεν είναι ουδέτερη. Αντίθετα, είναι επιταχυντής ακραίων απόψεων».
Στις εκλογές του 2016 η απρόσμενη ήττα της Hillary Clinton δεν μπόρεσε να εξηγηθεί παρά πολύ καιρό αργότερα όταν άρχισαν να βγαίνουν αποκαλύψεις για τη συνεργασία Facebook-Cambridge Analytica.
«Ποτέ δεν ήμουν υποστηριχτής του Facebook. Ο Zuckerberg είναι πρόβλημα» είπε ο Biden στους New York Times το 2019.
Αυτή η παλιά ιστορία του 2016, περιγράφεται από το πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Cambridge Analytica, Brittany Kaizer, στο βιβλίο με ελληνικό τίτλο «Στο στόχαστρο» (εκδόσεις Καστανιώτη). Περιγράφεται η ανατροπή των δεδομένων από το 2015 μέχρι τις αμερικανικές εκλογές του 2016 όταν μέσα σε ένα χρόνο ο Τράμπ προηγήθηκε και απαξιώθηκε η Hillary Clinton, η οποία έγινε στόχος σκληρής αρνητικής διαφήμισης (διεφθαρμένη κλπ).
Υπάλληλοι του Facebook, του Google, του Twitter κ.α. εργάσθηκαν δίπλα στην Cambridge Analytica. Σύμφωνα με το βιβλίο, τα στοιχεία 30 εκατομμυρίων Αμερικανών με 500 δεδομένα ανά άτομο, διοχετεύθηκαν από το Facebook στην Cambridge Analytica, η οποία είχε συνολικά στοιχεία για 240 εκατ. Αμερικανούς, προκειμένου να γίνει στοχευμένη διαφήμιση. Κυριαρχούσαν μηνύματα για την «οικογένεια», τον «πατριωτισμό» και παράλληλα φόβιζαν τους πολίτες με την μετανάστευση. Κεντρικό πρόσωπο των μεθοδεύσεων παρουσιάζεται ο ακροδεξιός σύμβουλος του Τράμπ Steven Bannon.
Είχε προηγηθεί η καμπάνια για το Brexit. Ο κύριος εκφραστής της, Nigel Farrange, ο άνθρωπος με «το χαμογελαστό πρόσωπο και τη σκέψη του εμπρηστή» όπως έγραψε το Time, είχε πει ότι ήταν ένα πρώτο κρας τεστ για την προεκλογική εκστρατεία του Τράμπ, αφού με τον λαϊκισμό και τον ρατσισμό το δημοψήφισμα δίχασε ένα έθνος.
Η καμπάνια υπέρ του Brexit είχε σαν θεμέλιο τον εκφοβισμό από ροές μεταναστών και τρομοκρατών, οι οποίες φυσικά δεν εμφανίστηκαν ποτέ. Η δουλειά έγινε από την Cambridge Analytica. Στο παραπάνω βιβλίο αναφέρεται ότι η χαλαρή πολιτική προστασίας του Facebook και η έλλειψη νομοθετικών ελέγχων επέτρεψαν την παραπλάνηση των ψηφοφόρων κύρια στη Βρετανία και τις ΗΠΑ αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου. Δεν μας λέει η συγγραφέας ποιος πλήρωσε γι αυτές τις καμπάνιες και αν η έξοδος της Βρετανίας από την Ε.Ε. ήταν μεθόδευση της κεντρικής αμερικανικής πολιτικής του επιτελείου Τραμπ.
Ένα άλλο θέμα είναι αν υπήρχε συγκροτημένη πολιτική της κυβέρνησης Τραμπ για ενίσχυση των ακροδεξιών κομμάτων στην Ευρώπη ή ο Steven Bannon ενεργούσε με δική του πρωτοβουλία όταν επισκεπτόταν την Ευρώπη και ήθελε να φτιάξει ακαδημία ακροδεξιάς έξω από την Ρώμη. Ο άνθρωπος αυτός επισκέφθηκε και την Ελλάδα το 2019 σαν προσκεκλημένος του Athens Democracy Forum, όπου και συμμετείχε σε δημόσια συζήτηση.
Είναι δε υπό εξέταση από την αμερικανική δικαιοσύνη για τα γεγονότα της 6ης Ιανουαρίου και την εισβολή στο Καπιτώλιο.
Προφανώς, η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν θέλει να αφήσει τα παράκεντρα εξουσίας και επηρεασμού της κοινής γνώμης, ανεξέλεγκτα. Ξέρει πιά τους κινδύνους και δεν ξεχνά τι έγινε στις εκλογές το 2016 αλλά και στο Καπιτώλιο τον Ιανουάριο του 2021.
Στην Ελλάδα, τα μέσα επηρεασμού της κοινής γνώμης δεν είναι τόσο τα social media όσο μεγάλο μέρος των ΜΜΕ, τα οποία είναι συγκεντρωμένα από την οικονομική ολιγαρχία και αλλάζουν τη συμπεριφορά των πολιτών, ανάλογα με τα συμφέροντά τους.
Ορισμένες δημοσκοπικές εταιρείες δεν μετρούν απλά τη γνώμη αλλά καθοδηγούν πολιτικές συμπεριφορές.
Το ζήτημα είναι μέχρι πότε και σε ποια έκταση η καθοδηγούμενη εικόνα θα καθορίζει το περιεχόμενο.
Η τεχνολογία και τα social media πρέπει να χρησιμοποιούνται στο έπακρο για τη διάδοση των ιδεών και την πληροφόρηση αλλά με νομοθετημένους όρους και ελέγχους.
Ο Ν. Τόσκας είναι πρώην υπουργός και υποστράτηγος ε.α.