Το παρόν άρθρο παρουσιάζει πως οργανώνεται η χώρα μας διοικητικά και τη θέση και αποστολή που έχουν στο σύστημα οργάνωσης του κράτους, οι δύο φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες. Εστιάζει στην Περιφέρεια Αττικής για να παρουσιάσει περιληπτικά τις θεσμοθετημένες αρμοδιότητές της, καθώς επίσης και τους πόρους που διαθέτει για να τις ασκεί.
Μέσα από αυτή την καταγραφή καταδεικνύεται η σημασία της Περιφέρειας Αττικής για την καθημερινότητα των πολιτών του λεκανοπεδίου και συνεπακόλουθα η βαρύτητα της ψήφου τους στις εκλογές για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών της 8ης Οκτωβρίου. Οι υποψήφιοι Περιφερειάρχες και Περιφερειακοί Σύμβουλοι θα εξοικειωθούν, διαβάζοντας αυτό το σύντομο κείμενο, με τις συνήθεις έννοιες που χρησιμοποιούνται στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τη δομή και την οργάνωση της Περιφέρειας Αττικής και θα γνωρίσουν μερικά κρίσιμα αριθμητικά δεδομένα που παρατίθενται ώστε να είναι πιο συνειδητοποιημένοι στην ευθύνη που αναλαμβάνουν απέναντι στους εκλογείς από τους οποίους θα ζητήσουν τη στήριξή τους.
Η διοικητική οργάνωση της χώρας μας
Κεντρική Διοίκηση, Κεντρική Κυβέρνηση, Γενική Κυβέρνηση, Τοπική Αυτοδιοίκηση
Το Σύνταγμα της χώρας μας προβλέπει ότι «η διοίκηση του Κράτους οργανώνεται σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα» (άρθρο 101).
Τι μας λέει η πρόβλεψη αυτή του Συντάγματος; Ότι το κράτος δομείται από τα ακόλουθα μέρη, που μπορεί να αποτελούν γνωστούς όρους στο δημόσιο διάλογο, αλλά ακόμη και «ειδικοί» τις συγχέουν:
- Η Κεντρική Διοίκηση ή Δημόσιο ή Κράτος περιλαμβάνει την Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και τις Ανεξάρτητες Αρχές που δεν έχουν νομική προσωπικότητα. Για λόγους στατιστικής ταξινόμησης, η Βουλή των Ελλήνων περιλαμβάνεται και αυτή στην Κεντρική Διοίκηση.
- Η Κεντρική Κυβέρνηση διαιρείται στην Κεντρική Διοίκηση, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (δημόσιου χαρακτήρα ου επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημόσιους σκοπούς).
- Η Γενική Κυβέρνηση περιλαμβάνει τρία υποσύνολα: την Κεντρική Κυβέρνηση, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.
(Πηγή: «Μητρώο Υπηρεσιών και Φορέων της Ελληνικής Διοίκησης» έτους 2023, του Υπουργείου Εσωτερικών).
Αυτή είναι η διοικητική δομή της χώρας μας.
Πόσοι φορείς είναι αυτοί; Επιτρέψτε μου αλλά χρειάζεται πολλή υπομονή και χρόνος για να τους μετρήσει κανείς αφού είναι αρκετές δεκάδες χιλιάδες … είναι τόσοι που έναν ψηφοφόρο του να τοποθετούσε σε κάθε έναν από αυτούς ένα κόμμα θα εκλέγονταν για πάντα στη Βουλή …
Τι είναι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Δήμοι και Περιφέρειες
Με το άρθρο 102 του Συντάγματος της Ελλάδος καθορίζεται η δομή και ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας.
Το Σύνταγμα εισάγει τον όρο «τοπικές υποθέσεις» και προβλέπει ότι η διοίκησή τους ανήκει στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και μάλιστα υπέρ αυτών συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας. Με νόμο καθορίζεται το εύρος και οι κατηγορίες των «τοπικών υποθέσεων», καθώς και η κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς. Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους.
Ανάσα … αυτά προβλέπει το Σύνταγμα.
Ο νόμος που ισχύει σήμερα και προβλέπει κατά το Σύνταγμα όλα τα παραπάνω είναι ο γνωστός «Καλλικράτης» η ορθότερα το «Πρόγραμμα Καλλικράτης», ο ν. 3852/2010 που ψηφίστηκε το 2010, δηλαδή σε εποχές μνημονιακές. Αυτός ο νόμος έχει τροποποιηθεί αρκετές φορές από το 2010, κυρίως όμως ως προς τις προβλέψεις του για το εκλογικό σύστημα (απλή αναλογική, ενισχυμένη αναλογική). Είναι γνωστοί οι νόμοι με τους οποίους τροποποιήθηκε ο «Καλλικράτης», όπως ο νόμος «Κλεισθένης» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οι νόμοι «Θεοδωρικάκου» που έγιναν γνωστοί επειδή κρίθηκαν εν μέρει ως αντισυνταγματικοί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ν. 4623 και 4625/2019) και μερικοί ακόμη πρόσφατοι νόμοι της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ (πχ ν. 4804/2021).
Σύμφωνα με το εισαγωγικό τμήμα του «Καλλικράτη», λοιπόν, «οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης και ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας αποτελούν θεμελιώδη θεσμό του δημόσιου βίου των Ελλήνων».
Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εφεξής ΟΤΑ, έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και οι αρχές τους εκλέγονται με καθολική και μυστική ψηφοφορία. Αυτές θα αναδειχθούν από τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου και τυχόν επαναληπτικές αυτών στις 15 Οκτωβρίου.
Εποπτεία των ΟΤΑ
Το Κράτος ασκεί στους ΟΤΑ εποπτεία που συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας και δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους. Ο έλεγχος νομιμότητας ασκείται, όπως νόμος ορίζει. Και τί ορίζει ο νόμος; Ορίζει (άρθρο 215 «Καλλικράτη») ότι η εποπτεία αυτή γίνεται, καταρχήν, μέσω των επτά (7) Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας Ο.Τ.Α., οι οποίες αποτελούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών και υπάγονται απευθείας στον Υπουργό. Ωστόσο, αυτός ο θεσμός δεν έχει ακόμη ενεργοποιηθεί – δεκατρία χρόνια μετά τη νομοθέτησή του! – και μεταβατικά την εποπτεία επί των πράξεων των ΟΤΑ ασκούν ουσιαστικά οι Γενικοί Γραμματείς των επτά (7) Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Επίσης, κατασταλτικό έλεγχο στις δαπάνες των ΟΤΑ και προληπτικό στη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων πάνω από ένα ποσό ασκεί το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το Κράτος, επίσης, λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών.
Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Αυτό σημαίνει ότι το Κράτος δεν μπορεί να μεταβιβάσει μια αρμοδιότητα, για παράδειγμα ενός Υπουργείου, χωρίς να προβλέψει τους αντίστοιχους πόρους. Οι πόροι, μπορεί να είναι τα απαραίτητα χρήματα για την εκτέλεση της μεταβιβαζόμενης αρμοδιότητας, το αναγκαίο προσωπικό κ.λπ.
Αυτές είναι λίγο πολύ οι συνταγματικές προβλέψεις για την τοπική αυτοδιοίκηση στη χώρα μας.
Η συνήθης σύγχυση της Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Οι Περιφέρειες, τώρα, ή αλλιώς οι αιρετές Περιφέρειες όπως επίσης αποκαλούνται, επειδή ως Περιφέρειες μέχρι το 2010 ονομάζονταν οι κρατικές εκείνες Υπηρεσίες που σήμερα, ονομάζονται Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, είναι ένας νέος σχετικά θεσμός, αφού αυτές συστήθηκαν με τον «Καλλικράτη», όπως αναφέρθηκε παραπάνω και λειτουργούν ουσιαστικά από το 2011.
Δηλαδή από το σχήμα Δήμοι, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις (Νομαρχίες) και Περιφέρειες (κρατικές περιφέρειες) πριν το 2010 περάσαμε στο σχήμα Δήμοι, Περιφέρειες (αιρετές) και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις (πρώην κρατικές Περιφέρειες).
Σχέση Δήμων, Περιφερειών και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων
Ο Καλλικράτης προβλέπει ότι μεταξύ των δύο βαθμών τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή των δήμων και των περιφερειών, δεν υφίστανται σχέσεις ελέγχου και ιεραρχίας, αλλά συνεργασίας και συναλληλίας, οι οποίες αναπτύσσονται βάσει του νόμου, κοινών συμφωνιών, καθώς και με το συντονισμό κοινών δράσεων.
Την εποπτεία του το Κράτος την ασκεί στους 332 Δήμους και τις 13 Περιφέρειες της χώρας μας, βασικά με τις 7 Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
Τι κάνει η Περιφέρεια Αττικής και πόσο κρίσιμη και χρήσιμη είναι για τους πολίτες που κατοικούν στο λεκανοπέδιο της
Σύσταση, διοίκηση και οργάνωση της Περιφέρειας Αττικής – Ποια όργανα θα προκύψουν από τις προσεχείς εκλογές
Οι Περιφέρειες όπως είπαμε συστήθηκαν το 2011 επειδή έτσι προέβλεψε ο «Καλλικράτης».
Όργανα διοίκησης της περιφέρειας είναι ο Περιφερειάρχης, οι Αντιπεριφερειάρχες, το Περιφερειακό Συμβούλιο, η Οικονομική Επιτροπή και η Εκτελεστική Επιτροπή.
Οι εκλογές του Οκτωβρίου θα αναδείξουν τον Περιφερειάρχη και τους Περιφερειακούς Συμβούλους που θα στελεχώσουν τα ανωτέρω όργανα.
Όλες οι νεοσυσταθείσες Περιφέρειες οργανώθηκαν στη βάση ενός πρότυπου οργανογράμματος ή όπως πιο τυπικά ονομάζεται στη βάση ενός πρότυπου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίες που εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών, ως επισπεύδον υπουργείο με τη μορφή του Προεδρικού Διατάγματος.
Η Περιφέρεια Αττικής, λοιπόν, συστήθηκε με Προεδρικό Διάταγμα (πδ 145/2010) που δημοσιεύθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 2010, με έναρξη ισχύος την 01.01.2011, κατά βάση ως διάδοχος των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων της Αττικής (καταργήθηκαν οι γνωστές αιρετές Νομαρχίες), με μερικές αρμοδιότητες των τότε κρατικών περιφερειών (είπαμε οι κρατικές περιφέρειες μετονομάστηκαν σε Αποκεντρωμένες Διοικήσεις) ενώ της μεταβιβάστηκαν μια σειρά από κρίσιμες αρμοδιότητες – χωρίς προετοιμασία των περιφερειών, χωρίς πόρους και χωρίς μεταβατική περίοδο – σύμφωνα με το άρθρο 186 του «Καλλικράτη».
Οι αρμοδιότητες αυτές αφορούν τους εξής τομείς:
Α. Προγραμματισμού – Ανάπτυξης
Β. Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας
Γ. Φυσικών Πόρων – Ενέργειας – Βιομηχανίας
Δ. Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού
Ε. Μεταφορών-Επικοινωνιών
ΣΤ. Έργων – Χωροταξίας – Περιβάλλοντος
Ζ. Υγείας
Η. Παιδείας – Πολιτισμού – Αθλητισμού
Θ. Πολιτικής Προστασίας και Διοικητικής Μέριμνας
Οι ανωτέρω αρμοδιότητες εξειδικεύθηκαν περαιτέρω με τον πρότυπο Οργανισμό της κάθε Περιφέρειας και ανατέθηκαν στις αντίστοιχες υπηρεσίες τους.
Σήμερα, για την Περιφέρεια Αττικής ισχύει ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας που αποφάσισε το Περιφερειακό Συμβούλιο και ενέκρινε ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής στις 08.05.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1661/11.05.2018).
Η Διοίκηση Πατούλη, αδράνησε στο οργανωτικό κομμάτι και δεν προχώρησε σε καμία φάση της θητείας της – που υπήρξε ταραχώδης από πληθώρα εξωτερικών κι εσωτερικών παραγόντων, όπως η πανδημία του κορωνοϊού που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο χειρίζονται τις υποθέσεις τους οι πολίτες και οργανώνουν τις δουλειές τους οι επιχειρήσεις, η πρωτοφανής έλλειψη πόρων, η τεραστίων διαστάσεων ακρίβεια – σε έστω κάποια τροποποίηση του Οργανισμού της Περιφέρειας, ούτως ώστε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα του περιβάλλοντος που γέννησαν την ανάγκη για νέες διοικητικές πρακτικές.
Πόροι της Περιφέρειας Αττικής – Καθόλου ευκαταφρόνητα ποσά
Οι βασικοί πόροι της Περιφέρειας Αττικής για να ασκήσει τις αρμοδιότητές της αυτές είναι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι, γνωστοί ως «ΚΑΠ», που προέρχονται από πηγές εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, γνωστό ως «ΠΔΕ» (από το 2019 θεσπίστηκε το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης για τους πόρους του ΠΔΕ), το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Αττικής, γνωστό ως ΠΕΠ Αττικής και χαρακτηρίζεται από την αντίστοιχη προγραμματική περίοδο (είναι το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας) και μικρότερα έσοδα από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης που ορίζεται ως «υπόλογος», δηλαδή ως ταμίας για την πληρωμή των έργων του ΕΣΠΑ, όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (παρακρατεί περίπου 1% από κάθε πληρωμή). Το Ταμείο Ανάκαμψης, παρά τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ, τελικά δεν έχει περιφερειακή – τοπική διάσταση.
– Οι «ΚΑΠ» είναι η κύρια πηγή εσόδων για την συγκέντρωση των «ιδίων πόρων» της Περιφέρειας Αττικής, που τόσος λόγος γίνεται τελευταία για το αν η Διοίκηση Πατούλη έχει οδηγήσει ή όχι την Περιφέρεια Αττικής σε χρεοκοπία παρόλο που παρέλαβε την 01.09.2019 περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ σε ταμειακά διαθέσιμα. Τα έσοδα από «ΚΑΠ» προβλέπονται για τα έτη 2023, 2024 και 2025 ανάμεσα σε 160 και 180 εκατομμύρια ευρώ (σε αυτά περιλαμβάνονται και περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ από τα τέλη μεταβίβασης αυτοκινήτων που είναι έσοδο της Περιφέρειας).
Στα έσοδα αυτά περιλαμβάνεται και η μισθοδοσία των τακτικών υπαλλήλων της Περιφέρειας, που αντιστοιχεί περίπου σε 60 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος. Παρόλα αυτά η Περιφέρεια Αττικής είναι υποστελεχωμένη, σήμερα, περισσότερο από 40%, αφού έχει καλυμμένες μόλις τις 1.957 από τις 3.348 οργανικές θέσεις που προβλέπει ο Οργανισμός της (στοιχεία Φεβρουαρίου του 2023).
– Πολύ πιο σημαντικοί βέβαια είναι οι πόροι του ΠΕΠ Αττικής, ειδικά της επόμενης προγραμματικής περιόδου (Περιφερειακό Πρόγραμμα «Αττική» 2021-2027) που αγγίζουν το 1,617 δις ευρώ. Το νέο «ΠΕΠ Αττικής» θα αρχίσει να υλοποιείται, με νέα έργα και δράσεις, από το 2024 καθώς τώρα ολοκληρώνεται το ΠΕΠ Αττικής 2014-2020 που είχε μικρότερο προϋπολογισμό 1,050 δις ευρώ.
Καταλαβαίνει, λοιπόν, κανείς, ότι ο επόμενος Περιφερειάρχης θα διαχειριστεί πολύ σημαντικά ποσά, που θα κρίνουν την αναπτυξιακή πορεία της Αττικής, τις υποδομές της, την κοινωνική πολιτική κ.λπ.
Είναι τελικά σημαντική η Περιφέρεια Αττικής για τους πολίτες;
Η απάντηση είναι ΝΑΙ – σε βαθμό που δεν φαντάζεται κανείς στην καθημερινότητά του
Σίγουρα. Και όχι μόνο λόγω των ανωτέρω ποσών που εισρέουν και θα εισρεύσουν στα ταμεία της.
Οι αρμοδιότητες της Περιφέρειας Αττικής είδαμε ότι κατανέμονται σε 9 βασικούς τομείς.
Τον Μάρτιο του 2015 από Ομάδα Εργασίας που συστήθηκε με στελέχη της Περιφέρειας Αττικής (ΑΔΑ: 63Φ97Λ7-Ν0Ν και 7Τ1Μ7Λ7-ΨΥΝ) καταγράφηκαν, για πρώτη φορά, όλες οι αρμοδιότητες της Περιφέρειας. Αυτές μετρήθηκαν σε 4.897!
Δηλαδή, η Περιφέρεια Αττικής ασκεί 4.897 αρμοδιότητες που καλύπτουν 9 τομείς!
Είναι αυτές οι αρμοδιότητες σημαντικές για τους πολίτες της Αττικής;
ΝΑΙ είναι. Είναι σημαντικές γιατί αφορούν την απασχόληση και τη χορήγηση άδειας άσκησης πολλών επαγγελμάτων, το εμπόριο και τον τουρισμό, την έγκριση ιδιωτικών επενδύσεων που εντάσσονται σε επιχειρησιακά προγράμματα, τα εγγειοβελτιωτικά, αρδευτικά και αντιδιαβρωτικά έργα, την προστασία της γεωργικής γης και εν γένει την ανάπτυξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, την ανάπτυξη και τον έλεγχο της αλιείας, τον έλεγχο των τροφίμων, την παρακολούθηση και τον έλεγχο της παραγωγής και διακίνησης οίνου, τις κουνουποκτονίες, τη διαχείριση των υδάτων και του ορυκτού πλούτου (λατομεία), τον τομέα της ενέργειας (πετρελαιοειδή, ΑΠΕ κ.λπ.), την ίδρυση και τον έλεγχο βιομηχανιών και βιοτεχνιών, τη λειτουργία ΚΤΕΟ και τον έλεγχο των ιδιωτικών ΚΤΕΟ, την έκδοση αδειών οδήγησης και εν γένει ό,τι αφορά διοικητικά τις οδικές μεταφορές, την κατασκευή έργων υποδομής όπως τα αντιπλημμυρικά έργα, τη συντήρηση και βελτίωση του οδικού δικτύου συμπεριλαμβανομένης της οδικής ασφάλειας (για παράδειγμα όλοι οι φωτεινοί σηματοδότες της Αττικής ανήκουν στην Περιφέρεια), τον περιβαλλοντικό έλεγχο κάθε οχλίζουσας δραστηριότητας (συμπεριλαμβανομένου του ήχου), τη διαχείριση απορριμμάτων (μέσω του ΕΔΣΝΑ όπου ex officio είναι Πρόεδρος ο Περιφερειάρχης), τον έλεγχο της δημόσιας υγείας (νοσοκομεία, δομές παροχής υπηρεσιών υγείας, προνοιακές δομές (γηροκομεία, δομές παιδικής προστασίας, δομές ΑΜΕΑ, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος κ.λπ,), τον έλεγχο των σωματείων και συλλόγων, την κοινωνική προστασία, την αθλητική δραστηριότητα (αδειοδότηση και έλεγχος αθλητικών εγκαταστάσεων, αδειοδότηση αγώνων κ.λπ.), την Πολιτική Προστασία, τον έλεγχο των Λαϊκών Αγορών κ.λπ.
Και τα χρήματα είναι πολλά που θα διαχειριστεί ο επόμενος Περιφερειάρχης και οι αρμοδιότητες αμέτρητες …
Προσοχή στην επιλογή του υποψήφιου Περιφερειάρχη και της παράταξής του – οι περιφερειακές αρχές δεν διορίζονται από την κυβέρνηση αλλά θα προκύψουν από τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου
Η ψήφος μας λοιπόν την 8η Οκτωβρίου 2023 δεν μπορεί και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι χαλαρή. Γιατί αυτό που διακυβεύεται αφορά την καθημερινότητά μας, την ασφάλειά μας, την υγεία μας, το περιβάλλον μας, το μέλλον των παιδιών μας, την ανάπτυξη της χώρας μας. Η ψήφος μας στις αυτοδιοικητικές εκλογές είναι πολύ σημαντική για τον τόπο μας και υπερβαίνει την οποία κομματική χροιά.
Με την ψήφο μας την 8η Οκτωβρίου θα επιλέξουμε αυτούς που θα εμπιστευτούμε για τη συντήρηση των δρόμων που οδηγούμε, τον έλεγχο των τροφίμων που καταναλώνουμε, την δουλειά μας, το περιβάλλον μας, την προστασία του περιβάλλοντος, την έκδοση διπλώματος οδήγησης των παιδιών μας και την ανανέωση του δικού μας, την μεταβίβαση του οχήματός μας, την προστασία μας από τις πλημμύρες, τις φωτιές, τα χιόνια και τον παγετό, την διαδικασία υιοθεσίας ενός παιδιού, την στήριξή μας ως άτομα ΑΜΕΑ κ.λπ.
Η Περιφέρεια Αττικής, σύμφωνα με τη σύντομη ανάλυση που προηγήθηκε, δεν είναι ένας φορέας χωρίς αρμοδιότητες και χωρίς ευθύνες όπου μόνο σκάνδαλα και απευθείας αναθέσεις συμβαίνουν. Είναι ένας φορέας με κρίσιμες αρμοδιότητες και είναι στο χέρι μας, με το αποτέλεσμα των επικείμενων εκλογών, να αλλάξουμε το πρόσημο που δυστυχώς απέκτησε επί των ημερών της προηγούμενης διοίκησης, το οποίο καθώς φαίνεται θα διατηρήσει και ο νυν υποψήφιος περιφερειάρχης της ΝΔ, αφού εντάσσει στα ψηφοδέλτια του, πέρα από διασημότητες, τους ίδιους «χρήσιμους» ανθρώπους – αυτούς τους ίδιους που εισηγήθηκαν και υπερψήφισαν την οικονομική και θεσμική χρεωκοπία της Περιφέρειας – ακολουθώντας την φιλοσοφία και τακτική του προκατόχου του.
Η νέα Περιφερειακή Αρχή θα πρέπει να είναι αδέσμευτη από τις στενά κομματικές επιλογές της όποιας κυβέρνησης και να σχεδιάσει τις δράσεις τις αποκλειστικά προς όφελος των πολιτών. Να τολμήσει στο πλαίσιο της ευρείας ερμηνείας των αρμοδιοτήτων της και της μητροπολιτικότητας που αυτή τη στιγμή είναι κενή περιεχομένου, να δώσει απαντήσεις και λύσεις σε χρόνια προβλήματα της Αττικής, όπως το κυκλοφοριακό, ο χωρικός σχεδιασμός, η διαχείριση απορριμμάτων, η απασχόληση, η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία. Γιατί αυτά δεν θα λυθούν κατ’ εντολή του Μεγάρου Μαξίμου.
Οφείλουμε λοιπόν το πρόσημο να το μετατρέψουμε από αρνητικό σε θετικό και να κάνουμε και πάλι την Περιφέρεια Αττικής τον θεσμό που πραγματικά είναι: μοχλός ανάπτυξης και αποτελεσματικής διαχείρισης των προβλημάτων των κατοίκων του λεκανοπεδίου μέσα από διαφανείς, στοχευμένες δράσεις και διαδικασίες αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους πόρους.
Εύχομαι με το παρόν κείμενο να βοήθησα να καταλάβουν καλύτερα οι εκλογείς πόσο σημαντική είναι η Περιφέρεια Αττικής γι’ αυτούς, αλλά και οι υποψήφιοι Περιφερειάρχες και Περιφερειακοί Σύμβουλοι πόσο σημαντικές ευθύνες έχουν απέναντι στους πρώτους.
(Ο Κοσμάς Παπαχρυσοβέργης είναι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος στην ΠΕ Κεντρικού Τομέα Αθηνών με την Παράταξη του Γιώργου Ιωακειμίδη «Αττικός Κύκλος Συνεργασίας και Εμπιστοσύνης»- Διετέλεσε Εκτελεστικός Γραμματέας της Περιφέρειας Αττικής την περίοδο 2014-2019- Απόφοιτος Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης)