Οικονομία

Νέος ΕΝΦΙΑ: Το Πάσχα ο λογαριασμός, πόσοι θα δουν μειώσεις, ποιοι αυξήσεις 

Όλα έτοιμα για τον νέο ΕΝΦΙΑ. Έρχεται «ηλεκτρονικό μάτι» για την πιστοληπτική συμπεριφορά των φορολογουμένων. 

Την εξειδίκευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας που προανήγγειλε το πρωί ο πρωθυπουργός για περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ από εκείνη για την οποία είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση,  αλλά και για «πάγωμα» των πλειστηριασμών για 3.000 ευάλωτα νοικοκυριά, έκαναν κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου ο ΥΠΟΚ Χρ. Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Απ. Βεζυρόπουλος. 

Όπως προκύπτει από την ενημέρωση που έκανε το οικονομικό επιτελείο, το νέο  νομοσχέδιο για τον ΕΝΦΙΑ θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες, ενώ ο νέος λογαριασμός θα φτάσει στους φορολογούμενους μετά το Πάσχα. Η πληρωμή του φόρου θα ξεκινήσει από τον Μάιο και θα μπορεί να εξοφληθεί σε δέκα ισόποσες δόσεις.

Η  αλλαγή  του ΕΝΦΙΑ φέρνει νέους μειωμένους συντελεστές υπολογισμού του φόρου, προκειμένου να εξουδετερωθούν οι επιβαρύνσεις από τις αυξήσεις στις αντικειμενικές τιμές και να προκύψουν ελαφρύνσεις για οκτώ στους δέκα ιδιοκτήτες ακινήτων,  σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις. Η  συνολική μείωση του φετινού ΕΝΦΙΑ να κινηθεί στα 350 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα πάντα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις, περίπου 5 εκατ ιδιοκτήτες θα λάβουν μειωμένο φόρο έως και 30% σε σχέση με πέρσι. Σχεδόν 900.000 δεν θα έχουν καμία αλλαγή, ενώ περίπου 350.000 θα καταβάλουν υψηλότερο φόρο σε σχέση με το 2021.

Τις μεγαλύτερες επιβαρύνσεις θα επωμιστούν περίπου 180.000 ιδιοκτήτες ακινήτων με μεγάλη ακίνητη περιουσία και ακίνητα σε περιοχές όπου οι αντικειμενικές αξίες αυξήθηκαν σημαντικά ή εντάχθηκαν για πρώτη φορά στο σύστημα αντικειμενικού υπολογισμού της αξίας ακινήτων.

Όσα προβλέπει το υπό κατάθεση νομοσχέδιο

• Μειώνεται ο φόρος ακόμη και για ακίνητα σε ζώνες στις οποίες αυξήθηκαν οι τιμές.

• Καταργείται ο συμπληρωματικός φόρος για τα φυσικά πρόσωπα (διατηρείται για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες) και ενσωματώνεται στον κύριο φόρo

• Διορθώνονται στρεβλώσεις και αδικίες του παρελθόντος, με στόχο ένα φόρο πιο ορθολογικό και αναλογικό.

Ενδεικτικά:

• Αναπροσαρμόζονται συντελεστές και κλιμάκια υπολογισμού του κυρίου φόρου κτισμάτων και οικοπέδων (μειώνονται συντελεστές και ενοποιούνται κλιμάκια).

• Χορηγείται εφεξής σε μόνιμη βάση η μείωση του φόρου με βάση τη συνολική αξία της περιουσίας.

• Αυξάνονται σημαντικά οι συντελεστές έκπτωσης του φόρου των φυσικών προσώπων για τη μικρομεσαία ιδιοκτησία.

• Διευκολύνονται οι φορολογούμενοι στην αποπληρωμή του φόρου, καθώς παρέχεται η δυνατότητα πληρωμής του φόρου σε 10 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

Ηλεκτρονικό «μάτι» για την πιστοληπτική συμπεριφορά των φορολογούμενων

Επίσης, θα κατατεθεί νομοσχέδιο για τη σύσταση της «Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης», η οποία θα έχει ως σκοπό τη συλλογή, αποθήκευση και επεξεργασία πρωτογενών δεδομένων πιστοληπτικής συμπεριφοράς φυσικών και νομικών προσώπων έναντι του Δημοσίου, την αξιόπιστη αξιολόγηση της πιστοληπτικής συμπεριφοράς τους και την παραγωγή και χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησής τους προς χρήση από δημόσιους οργανισμούς και φορείς, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή/και λοιπούς ιδιώτες (π.χ. εμπόρους). 

Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Βεζυρόπουλος, αντίστοιχοι φορείς (credit bureau) λειτουργούν στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. (Ιρλανδία, Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Αυστρία), ενώ στην Ελλάδα μέχρι σήμερα λειτουργεί ιδιωτική εταιρεία (ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ) που διαθέτει μόνο τα δεδομένα των τραπεζών.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο καλείται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ασύμμετρης πληροφόρησης μεταξύ πιστωτών (ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων) και οφειλετών και μεταξύ πιστωτών (ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων) ως προς την πιστοληπτική ικανότητα φυσικών και νομικών προσώπων έναντι του Δημοσίου. 

Η ασύμμετρη πληροφόρηση οδηγεί σε μη επιθυμητά αποτελέσματα, όπως ότι: 

α) οι οφειλέτες δανείζονται περισσότερα χρήματα από όσα είναι σε θέση να εξοφλήσουν ή οι πιστωτές είναι πρόθυμοι να δανείσουν λιγότερα χρήματα από όσα ο οφειλέτης θα μπορούσε σταθερά να εξοφλεί,

β) όσο οι οφειλέτες έχουν πρόσβαση σε περισσότερες πληροφορίες από τους πιστωτές, δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις δανείου χωρίς πρόθεση να τις εξυπηρετήσουν,

γ) οι πιστωτές δεν εγκρίνουν αιτήσεις δανειοδότησης σε οφειλέτες, παρόλο που αυτοί διαθέτουν επαρκή πιστοληπτική ικανότητα, ελλείψει επαρκών στοιχείων για τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και είναι πιθανό να εγκρίνουν αιτήσεις οφειλετών που δεν είναι αξιόχρεοι προς το Δημόσιο, αλλά επιδιώκουν ενεργά τη χορήγηση δανείου.

Η σύσταση της «Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης» αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ασύμμετρης πληροφόρησης, στη διευκόλυνση της διαθεσιμότητας πιστοληπτικής αξιολόγησης προς χρήση από δημόσιους φορείς, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και λοιπούς ενδιαφερόμενους, στο πλαίσιο μείωσης των επιπέδων των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών και για την πρόληψη του φαινομένου της υπερχρέωσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Πόλεμος στην Ουκρανία: Ρώσοι καλλιτέχνες καταγγέλλουν τον πόλεμο και παραιτούνται
Πόλεμος στην Ουκρανία: Ο ΟΗΕ καταδικάζει και ζητά από τη Ρωσία αποχώρηση
Chevron Right