Στη μείωση του ασφαλιστικού κόστους των υπερωριών και της εργασίας κατά τις Κυριακές και αργίες προχωρά η κυβέρνηση.
Η σχετική ελάφρυνση θα φθάσει έως και 60%, τόσο για την επιχείρηση όσο και γα τον εργαζόμενο. Και από 15,5% που επιβαρύνει τον μισθωτό θα περιοριστεί στο 7%, ενώ η εργοδοτική πλευρά, από 20% επί του ωρομισθίου, θα εισφέρει μόλις 9%.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο η υπερωρία γίνεται πιο φθηνή, ακόμη και από το (κανονικό) ωρομίσθιο.
Η κυβέρνηση λέει ότι με αυτό το μέτρο ενισχύεσαι η απασχόληση. Αλλά:
- Κάθε φορά που γίνεται πιο φθηνή ή… υποχρεωτική (διευθυντικό δικαίωμα) η υπερωρία (έμμεσο και άμεσο-μισθολογικό κόστος), οι επιχειρήσεις δεν προχωρούν σε προσλήψεις. Παρά… υπερεκμεταλλεύονται τους ήδη απασχολούμενους.
- Όλες οι μειώσεις εισφορών αφορούν το ασφαλιστικό σύστημα (π.χ. συντάξεις) και τις κοινωνικές δράσεις (Στέγη, Υγεία, κατάρτιση κ.α.), αλλά όχι τα φορολογικά έσοδα. Εδώ και 6 χρόνια (2019) που χορηγούνται αυξήσεις στους μισθωτούς και 3 χρόνια στους συνταξιούχους, δεν έχει τιμαριθμοποιηθεί η φορολογική κλίμακα. Η εφορία κατ αυτόν τον τρόπο απομυζά τις πενιχρές αυξήσεις!
Φθηνές υπερωρίες
Πρόσθετα, με το νέο μέτρο οι υπερωρίες γίνονται ακόμη πιο φθηνές και από το (κανονικό) ωρομίσθιο:
1.Λόγω της διευθέτησης του χρόνου εργασίας με διευθυντικό δικαίωμα. Αυτό σημαίνει ότι ο εργοδότης μπορεί να «κρατήσει» έως και 2 ώρες παραπάνω κάθε ημέρα τους εργαζόμενους (10ωρη απασχόληση) και να επιστρέψει τον επιπλέον χρόνο εργασίας με ρεπό ή μειωμένο χρόνο απασχόληση (6ωρο) σε «νεκρή» παραγωγικά περίοδο. Εννοείται ότι για τον επιπλέον χρόνο απασχόλησης δεν προβλέπεται: α/ συναίνεση του οικείου σωματείου, β/πρόσθετη αμοιβή, γ/επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές. Ο μισθός θα είναι «ξερός», ότι προβλέπεται για την 8ωρη εργασία.
2. Ο εργοδότης (ή ο προσωπάρχης), πάλι με διευθυντικό δικαίωμα, μπορεί να ζητήσει την απασχόληση του προσωπικού και κατά την 6η ημέρα (Σάββατο) και έως 48 ώρες την εβδομάδα. Για τον επιπλέον χρόνο εργασίας, η αμοιβή ορίζεται συν 40% στο ωρομίσθιο.
3. Με την προωθούμαι νομοθετική ρύθμιση θα ορίζεται ότι στον ΕΦΚΑ δεν θα αποδίδεται το 35,5% επί του ονομαστικού μισθού σαν εισφορές, αλλά ένα ποσοστό περί το 16%.
Παράδειγμα
Για παράδειγμα, όταν το ημερομίσθιο είναι 40 ευρώ μεικτά, άρα το ωρομίσθιο 5 ευρώ, στον ΕΦΚΑ καταβάλλονται για ασφαλιστικές εισφορές (κύρια και επικουρική σύνταξη, εισφορές Υγείας και υπέρ ανεργία κ.α.), περίπου 1,78 ευρώ. Το ένα (1) ευρώ επιβαρύνει την επιχείρηση και τα 78 λεπτά τον μισθωτό (αφαιρούνται από τα 5 ευρώ).
Το ωρομίσθιο στην υπερεργασία του Σαββάτου (6η ημέρα) γίνεται 7 ευρώ (+40%). Αλλά οι εισφορές θα περιορίζονται στο ελάχιστο: 32 λεπτά αντί για 71 λεπτά την ώρα έως τώρα.
4.Έτσι, στις περίπτωσεις υπερωρίας ή εργασίας κατά τις Κυριακές και αργίες το ημερομίσθιο θα είναι προσαυξημένο κατά 75%, αλλά οι ασφαλιστικές εισφορές θα επιδρούν μόνο κατά 16%, έναντι 35,5% έως τώρα.
Με τις νέες ρυθμίσεις η υπερωρία/υπερεργασία δεν είναι μόνο στην ευχέρεια του εργοδότη, ο οποίος έχει τον τρόπο να επιτύχει την… ατομική συναίνεση προς τούτο, αλλά γίνεται και ένα φθηνό εργαλείο. Η χρήση δε και κατάχρηση του μέτρου, αφενός θα στερήσει ευκαιρίες απασχόληση από νέα παιδιά και γυναίκες, κατηγορίες οι οποίες συμμετέχουν ελάχιστα στο εργατικό δυναμικό, και αφετέρου θα περιορίσει την ποιότητα της ζωής του μισθωτού. Το διήμερο (48ωρο) της ανάπαυσης (δύο συνεχόμενα ρεπό) καταστρέφεται, ενώ θα μειωθούν και οι συντάξεις.
Συντάξεις
Γιατί, μπορεί η ασφάλιση για την 6η και 7η ήμερα να μην υπολογιζόταν σαν πρόσθετος χρόνος ασφάλισης για την συμπλήρωση, π.χ. της 40ετίας (ο ΕΦΚΑ αναγνωρίζει 6 ένσημα την εβδομάδα και 25 το μήνα, τα οποία όμως συμπληρώνονται με την 5νθήμερη απασχόληση), αλλά οι επιπλέον εισφορές προσαυξάνουν το τελικό ποσό της (ανταποδοτικής) σύνταξης.
Η εν λόγω, ευεργετική για τις επιχειρήσεις και εις βάρος των οικονομικών του ΕΦΚΑ, ρύθμιση έρχεται με την μορφή του κατ επείγοντος και σαν αντιπαροχή προς τους εργοδότες. Λόγω της εκτίναξης κατά +60% των υπερωριών από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, αλλά ειδικά στην συγκυρία μετά από απαίτηση των ξενοδόχων. Και αυτό καθώς από την 1η Μαρτίου επεκτείνονται και στον κλάδο του Τουρισμού-Επισιτισμού η ψηφιακή κάρτα εργασίας. Όπου αναμένεται να… φανερωθούν χιλιάδες ώρες κρυφής υπερωρίας. Οι οποίες, εάν δηλωθούν στον ΕΦΚΑ, θα εκτινάξουν το έμμεσο μισθολογικό κόστος στα ύψη.
Το ενδιαφέρον ωστόσο είναι στην στάση της κυβέρνησης. Κάθε φορά μειώνει το έμμεσο μισθολογικό κόστος, προκειμένου να καταστεί πιο ελκυστική η απασχόληση όπως ισχυρίζεται, από το χώρο των ασφαλιστικών εισφορών. Κάτι που αποβαίνει σε βάρος των οικονομικών της ΔΥΠΑ για την ανεργία, των προγραμμάτων στέγασης (πρώην Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας), του ΕΦΚΑ και των οικονομικών του συστήματος για την απόδοση καλύτερων συντάξεων και του κλάδου Υγείας (ΕΟΠΥΥ).
Μάλιστα, από τις αρχές του χρόνου μειώθηκαν κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα οι εισφορές υπέρ Υγείας. Κάτι που μεταφράζεται σε μείον 470 εκ. ευρώ λιγότερα έσοδα για τον ΕΟΠΥΥ. Ποσό που, τελικά, θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι (χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ από τον προϋπολογισμό).
Αντίθετα η κυβέρνηση από τις ονομαστικές αναπροσαρμογές σε μισθούς και συντάξεις αυξάνει τα κρατικά έσοδα και μειώνει το… διαθέσιμο εισόδημα. Από φέτος παρακρατείται φόρος 22%, ακόμη και από τους μισθωτούς που αμείβονται με τον… βασικό μισθό.
Ειδικά από τον προσεχή Απρίλιο, όταν ο εισαγωγικός μισθός ανέλθει στα 870 ευρώ (830 σήμερα), από τα 40 ευρώ της αναπροσαρμογής, τα 10 θα παρακρατηθούν υπέρ εφορίας και ΕΟΠΥΥ και το τελικό όφελος θα περιοριστείς τα 30 ευρώ το μήνα.
Και αυτό έμμεσο κόστος είναι για τον εργαζόμενο. Αλλά η κυβέρνηση δεν το περιορίζει-διορθώνει…