Με φόντο την πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για σταθεροποίηση της ανάπτυξης στο 2,2% για το τρέχον και το επόμενο έτος και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, ανοίγει ο δρόμος για τις παροχές της κυβέρνησης και την μη υλοποίηση του μέτρου για τη μείωση του αφορόλογητου.
Ο επίτροπος Οικονομικών υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί που παρουσίασε πριν λίγο στις Βρυξέλλες τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Επιτροπής, εξέφρασε την άποψη ότι τα υπερπλεονάσματα δεν πρέπει να συνεχιστούν επ’ άπειρον, σημειώνοντας ότι πρέπει να γίνει μια “σοβαρή συζήτηση” στο μέλλον, στη βάση όμως των ήδη συμφωνημένων δεσμεύσεων.
Παραπέμποντας στη θέση που εξέφρασε επενειλημμένα ο πρόεδρος της Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, ότι η Επιτροπή ήταν πάντα στη σωστή πλευρά της ιστορίας σε ό,τι αφορά την Ελλάδα και εναντίον του Grexit, ο Π. Μοσκοβισί επανέλαβε ότι η Επιτροπή διαπραγματεύτηκε και αντιτάχθηκε σθεναρά στα υπερβολικά πλεονάσματα. Δεν ήμασταν ποτέ πεπεισμένοι ότι τα υπερβολικά πλεονάσματα ήταν ο σωστός δρόμος για την Ελλάδα υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι υφίστανται δεσμεύσεις που πρέπει να γίνονται σεβαστές, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει υπερκέραση των στόχων για πάντα. Θα υπάρχει, το ξέρουμε, συζήτηση στο μέλλον, αλλά αυτή η συζήτηση θα πρέπει να είναι σοβαρή και να σέβεται τις δεσμεύσεις που έχουν ληφθεί, κατέληξε ο Π. Μοσκοβισί.
Σε ό,τι αφορά το εν λόγω ζήτημα η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει πως οι προβλέψεις λαμβάνουν υπόψη την ανακοίνωση μη εφαρμογής της φορολογικής μεταρρύθμισης το 2020, η οποία θα συζητηθεί περαιτέρω στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, χωρίς ωστόσο να υπάρχει αλλαγή των δεδομένων μέχρι στιγμής.
Ανάπτυξη
Αναλυτικά σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, η Επιτροπή σημειώνει πως το 2018 ανήλθε στο 1,9% με βασική κινητήρια δύναμη τις εξαγωγές που σκαρφάλωσαν στο 8,7%, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να κατάφερε να ενισχύσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά τόσο στα αγαθά όσο και στις υπηρεσίες.
Για το 2019 και το 2020 προβλέπει ανάπτυξη στο 2,2%, ποσοστό σταθερό για φέτος και αναθεωρημένο προς τα κάτω μόλις κατά 0,1% για του χρόνου σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις του Φεβρουαρίου. Τα εν λόγω ποσοστά ξεπερνούν κατά πολύ τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, καθώς για τις χώρες της Ευρωζώνης η ανάπτυξη προβλέπεται στο 1,2% για το 2019 και στο 1,5% για το 2020, για το σύνολο της ΕΕ των 27 στο 1,4% για το 2019 και στο 1,7% για το 2020.
Μάλιστα, ειδική μνεία στις χώρες που έχουν εφαρμόσει προγράμματα προσαρμογής έκανε ο Π. Μοσκοβισί, λέγοντας πως συνολικά ο μέσος όρος ανάπτυξης για το 2019 και το 2020 στις πέντε χώρες (Ελλάδα, Ιρλανδία, Κύπρο, Πορτογαλία, Ισπανία) είναι σχεδόν διπλάσιος από τον αντίστοιχο της ευρωζώνης (2,8% με 1,5%).
Αύξηση απασχόλησης
Σε ό,τι αφορά τo 2019, η Επιτροπή επισημαίνει πως η γενικότερη οικονομική επιβράδυνση που παρατηρείται δε θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις ελληνικές εξαγωγές, ενώ υπογραμμίζει πως αντισταθμιστεί μάλιστα από την ιδιωτική κατανάλωση στην οποία συμβάλλει και η αύξηση του κατώτατου μισθού.
Ωστόσο, οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν ότι από το εν λόγω μέτρο θα πληγεί η ανταγωνιστικότητα, αν και περιορισμένα, καθώς η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,5% το 2019 και 1,3% το 2020, μειώνοντας το ποσοστό ανεργίας στο 16,8% το 2020. Το 2019 η ανεργία αναμένεται να μειωθεί στο 18,2% (όπως προβλεπόταν το περασμένο φθινόπωρο), ενώ το 2018 διαμορφώθηκε στο 19,3% (σε σχέση με 19,6% στις φθινοπωρινές προβλέψεις).
Επιπρόσθετα επισημαίνεται ότι ενώ οι συνεχιζόμενες βελτιώσεις στη συλλογή φορολογικών χρεών και οι φιλόδοξοι στόχοι των αρχών για την εκκαθάριση των μη επεξεργασμένων αιτήσεων συνταξιοδότησης αποτελούν πιθανές θετικές εξελίξεις, υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι, όπως οι εν εξελίξει δικαστικές υποθέσεις που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν μερική ανατροπή προηγουμενων μεταρρυθμίσεων και να αυξήσουν τις δημοσιονομικές υποχρεώσεις. Επιπλέον πίεση , εκτιμά η Επιτροπή ότι μπορεί να προέλθει από τις πρωτοβουλίες πολιτικής που επηρέζουν τη νομοθεσία για τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων.
Μείωση χρέους
Παράλληλα, η Επιτροπή επισημαίνει πως οι επενδύσεις κατέγραψαν σημαντική οπισθοδρόμηση, κυρίως λόγω της υποχρησιμοποίησης του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις, ενώ σημειώνει τη ανάγκη τήρησης του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις τα επόμενα έτη.
Επίσης, κάνει λόγο για ανάκαμψη των ιδιωτικών επενδύσεων το 2019, καθώς το 2018 σημειώθηκε σημαντική μείωση κατά 12,2% των επενδύσεων, ενώ προβλέπεται αύξηση 10,1% και 10,8% το 2019 και το 2020 αντίστοιχα.
Τέλος σε ό,τι αφορά το χρέος η Επιτροπή αναφέρει πως “συνολικά, υπό την υπόθεση μη αλλαγής πολιτικής, το ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να φτάσει το 0,5% του ΑΕΠ το 2019, συνυπολογίζοντας τον θετικό αντίκτυπο απο την κατ’ αποκοπή εφαρμογή των μέτρων για το χρέος που αποφασίστηκαν στις 5 Απριλίου 2019”. Ωστόσο, το 2020 προβλέπεται να μειωθεί στο -0,1% του ΑΕΠ, “λόγω των αυξανόμενων επιτοκίων και την απουσία πρόβλεψης περαιτέρω μέτρων ελάφρυσης του χρέους”.
Το δημόσιο χρέος της Ελλάδας εκτιμάται πως έχει φτάσει στο υψηλότερο σημείο του στο 181,1% το 2018 και να μειωθεί στο 168,9% του ΑΕΠ το 2020 λόγω της ανάκαμψης και των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, καταλήγει η έκθεση της Επτιροπής.