Οι καθυστερήσεις πτήσεων είναι πολύ συχνό φαινόμενο, ιδίως κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων γιορτών που η κίνηση στα αεροδρόμια είναι πολύ μεγαλύτερη και επικρατεί ένα γενικό χάος.
Αυτό που ίσως δεν ξέρετε είναι ότι ανάλογα με τη διάρκεια και τα αίτια της καθυστέρησης έχετε το δικαίωμα να αποζημιωθείτε έως και 600 ευρώ, ακόμα και για πτήσεις που έγιναν 3 χρόνια πριν.
Αυτό συμβαίνει διότι η Ελλάδα υπάγεται στους σχετικούς κανονισμούς (ΕΚ 261) που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι κατοχυρώνουν ορισμένα δικαιώματα στους επιβάτες που ταξιδεύουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση προς κάποιον άλλο προορισμό εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Ε.Ε «Your Europe», σε περίπτωση που η πτήση σας καθυστερήσει, μπορείτε να λάβετε αποζημίωση ανάλογα με το χρόνο της καθυστέρησης.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι όταν χρησιμοποιούμε τον όρο «καθυστέρηση πτήσης» αναφερόμαστε σε μεγάλη καθυστέρηση, η οποία χωρίζεται τόσο σε σχέση με την αναχώρηση της πτήσης όσο και σε σχέση με την ώρα άφιξης στον προορισμό.
Καθυστέρηση αναχώρησης πτήσης – Τα δικαιώματά σας
Μεγάλη καθυστέρηση με βάση την ώρα αναχώρησης της πτήσης, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, νοείται ως:
- Καθυστέρηση τουλάχιστον 2 ωρών για πτήση έως και 1500 χλμ
- Καθυστέρηση τουλάχιστον 3 ωρών για πτήση από 1500 χλμ έως και 3500 χλμ
- Καθυστέρηση τουλάχιστον 4 ωρών για πτήση πάνω από 3500 χλμ
Τα δικαιώματά σας:
- Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα του χρόνου αναμονής
- Δύο τηλεφωνήματα, τέλεξ ή φαξ ή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Επίσης, αν η καθυστέρηση είναι τουλάχιστον 5 ώρες έχετε επιπλέον την δυνατότητα επιλογής μεταξύ:
- Επιστροφής εντός 7 ημερών του αντιτίμου του εισιτηρίου κατά το μέρος που δεν χρησιμοποιήθηκε ή ακόμη και για το μέρος που χρησιμοποιήθηκε εφόσον η πτήση δεν εξυπηρετεί πλέον κανέναν σκοπό και
- Αν συντρέχει η περίπτωση, πτήση επιστροφής στο αρχικό σημείο αναχώρησής σας το νωρίτερο δυνατόν
Τέλος, αν ο αναμενόμενος χρόνος αναχώρησης είναι τουλάχιστον την επόμενη ημέρα, τότε μπορείτε να ζητήσετε:
- Δωρεάν διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο ΚΑΙ
- Μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος (ξενοδοχείου ή άλλου)
Καθυστέρηση άφιξης στον προορισμό – Τα δικαιώματά σας
Μεγάλη καθυστέρηση με βάση την ώρα άφιξης στον προορισμό, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, νοείται ως πτήση που καθυστέρησε να φτάσει αεροδρόμιο που αναφέρεται στην αρχική κράτηση του επιβάτη για τουλάχιστον 3 ώρες.
Σε αυτή την περίπτωση, δικαιούστε χρηματική αποζημίωση. Συγκεκριμένα:
- Για πτήσεις έως 1500 χλμ: 250 ευρώ
- Για πτήσεις από 1500 ως 3500 χλμ: 400 ευρώ
- Για πτήσεις άνω των 3500 χλμ : 600 ευρώ. (Όταν η καθυστέρηση κατά την άφιξη είναι μικρότερη των τεσσάρων ωρών , η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50% και, ως εκ τούτου, ανέρχεται σε 300 EUR)
Είναι σημαντικό, ωστόσο, να γνωρίζετε ότι ο νόμος ορίζει ότι η αεροπορική εταιρία δεν οφείλει να σας αποζημιώσει, εάν μπορεί να αποδείξει ότι η ακύρωση έχει προκληθεί από έκτακτες περιστάσεις οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.
Οι έκτακτες αυτές περιστάσεις περιλαμβάνουν τα παρακάτω:
- Αποφάσεις διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας
- Πολιτική αστάθεια
- Κακές καιρικές συνθήκες
- Κίνδυνοι για την ασφάλεια
- Απεργία προσωπικού εκτός του αερομεταφορέα
Περιστάσεις που δεν θεωρούνται έκτακτες είναι:
- Τα περισσότερα τεχνικά προβλήματα που ανακύπτουν κατά τη συντήρηση του αεροσκάφους ή οφείλονται σε έλλειψη συντήρησής του
- Πρόσκρουση αεροσκάφους σε κινητή σκάλα επιβίβασης
- Απεργίες του προσωπικού του αερομεταφορέα (εσωτερική απεργία)
Τι πρέπει να κάνετε εάν καθυστερήσει η πτήση σας
Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να επικοινωνήσετε με κάποιον εκπρόσωπο της αεροπορικής εταιρίας από την οποία έχετε αγοράσει το εισιτήριο, στο οποίο θα εξηγήσετε την κατάστασή σας και θα απαιτήσετε την προβλεπόμενη αποζημίωση, σύμφωνα με τον ΕΚ 261.
Θα πρέπει να έχετε στα χέρια σας τις πληροφορίες του ταξιδιού (αριθμό πτήσης, αεροπορική εταιρεία, ημερομηνία και ώρα της πτήσης), καθώς και κάποιο έγγραφο ταυτοποίησης (ταυτότητα, διαβατήριο). Προς τούτο μπορείτε να συμπληρώσετε και αποστείλετε το ΕΝΤΥΠΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ EΕ.
Αν σε εύλογο χρονικό διάστημα η αεροπορική εταιρεία δεν σας απαντήσει ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, τότε μπορείτε να έρθετε σε επαφή με τον εθνικό φορέα που η Ε.Ε έχει ορίσει ως αρμόδιο για την εφαρμογή των προβλέψεων του ΕΚ 261.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, αρμόδιος φορέας είναι η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και συγκεκριμένα το Τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών, ενώ πλήρη λίστα των αρμόδιων φορέων για κάθε χώρα της ΕΕ μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ.
Μέσα από τη σχετική πλατφόρμα της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας μπορείτε να υποβάλλετε καταγγελία, την οποία και θα αποστείλετε στο e-mail: apr@hcaa.gov.gr.
Στο μήνυμα αυτό θα πρέπει να επισυνάψετε:
- ΕΝΤΥΠΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ EΕ (μπορείτε να υποβάλλετε ακριβώς αυτό που είχατε συμπληρώσει για την αεροπορική εταιρεία)
- Αντίγραφο εισιτηρίου
- Κάρτα επιβίβασης (boarding pass) εφόσον δόθηκε
- Αποδείξεις
- Αλληλογραφία με την αεροπορική από την οποία να προκύπτει η ημερομηνία πρώτης επαφής μαζί της και απάντηση της, εφόσον υπάρχει
- Οποιοδήποτε άλλο δικαιολογητικό θεωρείτε ότι μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη εξέταση του αιτήματος σας
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, τις καταγγελίες αυτές μπορείτε να τις υποβάλετε είτε άμεσα οι ίδιοι, είτε δια αντιπροσώπου με την προϋπόθεση ότι υποβάλλεται μαζί με την καταγγελία:
- Υπογεγραμμένο πληρεξούσιο επικυρωμένο για το γνήσιο της υπογραφής από αρμόδιο όργανο
- Ταυτότητα ή διαβατήριο.
- Αντίγραφο εισιτηρίου
- Αριθμό κράτηση (booking reference).
- Διεύθυνση Ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του καταγγέλλοντα
Ωστόσο, ενθαρρύνεστε να υποβάλλετε τις καταγγελίες σας απευθείας στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, για ταχύτερη και αμεσότερη επίλυση χωρίς καμία χρηματική επιβάρυνση.
Έπειτα από την υποβολή της καταγγελίας, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας θα επικοινωνήσει με την αεροπορική εταιρία, συνολικά 3 φορές (1 αρχική επαφή, 2 υπενθυμίσεις). Σε περίπτωση που δε λάβει ικανοποιητική απάντηση, το Τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών θα προχωρήσει τη διαδικασία επιβολής προστίμου στην αεροπορική εταιρία.