Το περιβόητο click away προβληματίζει μικρούς, αλλά και μεγάλους και ελάχιστες εταιρείες φαίνεται ότι ξεκινούν σήμερα Κυριακή.
Συνεπώς η λειτουργία των καταστημάτων ξεκινά υπό ένα ιδιαίτερο αυστηρό καθεστώς, με το λιανεμπόριο να παραμένει κλειστό, ωστόσο να επιτρέπεται η μετάβαση για την παραλαβή παραγγελιών έως την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2021.
Προκειμένου να μην προκληθεί συνωστισμός, οι καταναλωτές θα μπορούν μόνο να παραλαμβάνουν τις ηλεκτρονικές ή τηλεφωνικές αγορές τους -χωρίς να μπορούν να μπούν μέσα στα καταστήματα- τηρώντας αυστηρούς κανόνες:
Ο πελάτης θα κάνει την παραγγελία του μέσω e-shop ή μέσω τηλεφωνικής παραγγελίας και πληρωμής μέσω POS έξω από το κατάστημα.
Για να πάει να παραλάβει το προϊόν που έχει αγοράσει, θα στείλει SMS με τον κωδικό 2 στο 13033 και θα πρέπει να έχει είτε ηλεκτρονική απόδειξη πληρωμής είτε sms από την επιχείρηση με την ημερομηνία και ώρα παραλαβής.
Οι ουρές θα επιτρέπονται έως εννιά άτομα, με απόσταση δύο μέτρα ο ένας από τον άλλον.
Οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους με click away να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος θα επιδεικνύεται υποχρεωτικά στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.
Η αναμονή δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 10 λεπτά και σε αντίθετη περίπτωση θα υποβάλλεται το αντίστοιχο πρόστιμο.
Η παραλαβή θα γίνεται μόνο από την είσοδο του καταστήματος και η πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά ή με POS.
Στην περίπτωση που δεν τηρηθούν τα παραπάνω μέτρα προβλέπονται «τσουχτερά» πρόστιμα και λουκέτα.
Τι ισχύει για τα καταστήματα που δεν έχουν e-shop
Δωρεάν θα είναι τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδη, οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.
Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα, στην οποία επίσης από Δευτέρα, οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν εκτός από τις τιμές προϊόντων σούπερ μάρκετ και τις τιμές καυσίμων.
Σε ό,τι αφορά στα SMS για τους εμπόρους χωρίς ηλεκτρονικό κατάστημα, η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου.
Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το SMS που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.
Αντιδρούν οι έμποροι
Για την συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα, σύμφωνα με την εκτίμηση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και «καμία αναπλήρωση των απωλειών δεν θα επέλθει με τηλεφωνικές παραγγελίες, καθώς κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει».
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης χαρακτηρίζει το μέτρο ως «συμπληρωματικό που δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς» και εκτιμά ότι μόνο το «10% των επιχειρήσεων θα μπορεί να εφαρμόσει το μέτρο», ενώ εκτιμά ότι είναι ανεφάρμοστο στα χιλιάδες συνοικιακά καταστήματα.
Με αυτή την εκτίμηση συμφωνεί και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Ιωάννης Χατζηθεοδοσίου ο οποίος κάλεσε την κυβέρνηση «να προστατεύσει τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν με αυτό το σύστημα».
Στο ίδιος μήκος κύματος και η ΓΣΕΒΕΕ υποστηρίζει ότι μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις του εμπορίου και ένα μικρό ποσοστό των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτουν e-shop με αποτέλεσμα όλος ο όγκος των πωλήσεων της εορταστικής περιόδου να συγκεντρωθεί και να οδηγηθεί στα ταμεία των μεγάλων επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου ενώ «η επιβίωση των χιλιάδων μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων αφήνεται στην τύχη τους, χωρίς την ανακοίνωση κάποιου ουσιαστικού μέτρου στήριξής τους, από την πλευρά της κυβέρνησης».
Η ΕΣΕΕ, όπως υπογράμμισε σε δήλωσή του ο πρόεδρός της Γιώργος Καρανίκας εκτιμά ότι, «δημιουργείται μία άνιση αγορά δύο ταχυτήτων, η λειτουργία της οποίας είναι πασιφανές ότι δεν πληροί τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού: Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης και οι θέσεις εργασίας τους βρίσκονται «στον αέρα». Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ, καθώς ακόμη και τα υπερσύγχρονα e-shop που διαθέτουν, «έπεσαν», ακριβώς λόγω του αυξημένου όγκου παραγγελιών που δέχονται».
Από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος σημείωσε ότι, εφόσον, η συνέχιση του lockdown δεν μπορεί να αποφευχθεί, η κυβέρνηση καλείται να προστατεύσει τις πληττόμενες επιχειρήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει ο ίδιος, θα πρέπει να κινηθεί δυναμικά και να πρωτοστατήσει, ώστε και σε ελληνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο να αποφασιστεί η λεγόμενη συγχώρεση χρέους (debt forgiveness) δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στα κράτη να διαγράψουν χρέη προς το Δημόσιο που αφορούν τις πληγείσες από τον κορονοϊό επιχειρήσεις.