Ο ΕΦΚΑ όχι μόνο δεν έχει καταβάλει τα αναδρομικά των παλαιών συνταξιούχων που έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης, μετά από 21 ολόκληρους μήνες (4/10/19) που εξέδωσε την σχετική απόφαση το Συμβούλιο της Επικρατείας και 16 μήνες μετά την μερική νομοθετική διόρθωση (Φεβρουάριος 2020), αλλά συνεχίζει ακόμη και τώρα να εκδίδει συντάξεις με τα παλαιά ποσοστά (χαμηλής) αναπλήρωσης. Δηλαδή συνεχίζει να βγάζει λάθος συντάξεις…
Η καταβολή των αναδρομικών έχει μεταφερθεί και πάλι για τα τέλη Ιουλίου (27/7), ενώ και οι αρχικές αισιόδοξες αναφορές από το υπουργείο Εργασίας ότι οι βελτιώσεις θα αφορούν σε πάνω από 500.000 συνταξιούχους και θα αυξήσουν σημαντικά τις αποδοχές, τελικά ψαλιδίζονται.
Οι «παλαιοί» συνταξιούχοι (προ της 13ης Μαλίου 2016) σχεδόν αποκλείονται στο σύνολό τους από τα αναδρομικά καθώς έχουν προσωπική διαφορά και με το νέο, ευμενέστερο, υπολογισμό, απλώς μειώνεται το «κουτάκι» της διαφοράς. Σε αυτή την κατηγορία οι μόνοι κερδισμένοι είναι όσοι είχαν πάνω από 30 έτη ασφάλισης και ήδη έλαβαν αύξησης από 1/1/2019 καθώς πλήρωναν υψηλότερες του συνήθους 20% (ίσχυε στο ΙΚΑ) ασφαλιστικές εισφορές υπέρ κύριας σύνταξης.
Τέτοιες εισφορές (35-33%) κατέβαλαν οι ασφαλισμένοι στα ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ, Τραπεζών, Δημοσιογράφων κ.α.) οι οποίοι, ωστόσο, ελάμβαναν (σαν αντιπαροχή) αισθητά νωρίτερα σύνταξη (με 35ετία χωρίς όριο ηλικίας για τους προ του 1983 ασφαλισμένους και στα 58 για τους μετά το 1982 ασφαλισμένους). Καθώς επίσης κέρδιζαν και υψηλότερες αποδοχές καθώς «έβγαιναν» με την καλύτερη-τελευταία διετία (5ετία στο ΙΚΑ, εφ όλου του συντάξιμου βίου στον ΟΑΕΕ).
Οι πιο σημαντικές αυξήσεις (σ.σ. από την αύξηση του ποσοστού αναπλήρωση της ανταποδοτικής σύνταξης σε 50,01% από 42,8% για τα 40 χρόνια ασφάλισης), τελικά αφορούν σε περίπου 50.000 άτομα. Κυρίως όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 12η Μαΐου 2016, οπότε και οι συντάξεις τους υπολογίστηκαν με τα χαμηλά ποσοστά του ν.4387/16 (νόμου Κατρούγκαλου). Αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις τα ποσά είναι μικρά ή μηδαμινά για όσους συνταξιοδοτήθηκαν το 2016, καθώς για σύνταξη μικρότερη κατά 20% (εν σχέσει με το παλαιό σύστημα) καταβαλλόταν το 50% της διαφορές και ελάχιστα αναδρομικά για τους λήπτες παροχής το 2017, χρονιά κατά την οποία καταβαλλόταν το 33% της διαφοράς (μεταξύ παλαιού και νέου συστήματος).
Κατά συνέπεια, οι πλέον ωφελημένοι του νέου τρόπου υπολογισμού είναι οι συνταξιοδοτηθέντες μετά το 2018, οι οποίο, εξάλλου, «έφαγαν» και την μεγαλύτερη μείωση (ολόκληρη την περικοπή) με βάσει τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου.
Με τον αραμπά…
Εν τω μεταξύ ο ΕΦΚΑ συνεχίζει (Ιούνιος 2021 όπως θα δείτε στο συνοδευτικό έγγραφο) να εκδίδει συντάξεις με τα παλαιά ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου.
Στο παράδειγμά μας, σε γιατρό με 43,42 έτη ασφάλισης του υπολογίστηκε στις 17/6/21 ποσοστό αναπλήρωσης 43,63% (νόμος Κατρούγκαλου) και όχι 50,18% (νόμος 4070/20).
Κοντολογίς ο ΕΦΚΑ, 16 μήνες μετά την ψήφιση του νέου νόμου (Βρούτση), εξακολουθεί να εφαρμόζει τον προηγούμενο νόμο. Και όλη αυτή η… αβελτηρία εκτός από τον εμπαιγμό των ασφαλισμένων, οι οποίοι λαμβάνουν τις αποδοχές τους μετά από 2 ή 3 χρόνια αναμονών και καθυστερήσεων, τους εκδίδονται και λάθος βεβαιώσεις. Κάτι που τους υποχρεώνει σε αιτήσεις διόρθωσης και θεραπείας.
Οι δε υπηρεσίες του ΕΦΚΑ υποχρεούνται σε διπλό και τριπλό υπολογισμό και επαϋπολογισμό της ίδιας συνταξιοδοτικής πράξης γιατί κάποιοι δεν εισήγαγαν στους υπολογιστές του Ταμείου τους νέους πίνακες με τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης ώστε να βγει το ακριβές ποσό της σύνταξης από τον πρώτο υπολογισμό.