Οι Εκατό Μέρες ενός νεοεκλεγέντος Προέδρου των ΗΠΑ είναι πολύ λίγος χρόνος για να αξιολογηθεί η συνέπεια των επιλογών διακυβέρνησης με τις προεκλογικές δεσμεύσεις, τις περισσότερες φορές δεν είναι τίποτε άλλο από ένα μετεκλογικό επικοινωνιακό στοίχημα.
Ο Τζο Μπάιντεν, Εκατό Μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, έχει επιδείξει μια πυρετώδη δραστηριοποίηση που συνιστά δίχως αμφιβολία ανατροπή και ρήξη με την κληρονομιά του Ρέιγκαν για λιγότερο κράτος στο όνομα της αυτορυθμιζόμενης αγοράς.
Έτσι ο μέχρι πρόσφατα κεντρώος και άχρωμος Μπάιντεν ξεπερνά και την πιο τολμηρή πολιτική φαντασία καθώς υιοθετεί ένα χωρίς ιστορικό προηγούμενο πρόγραμμα δημοσίων δαπανών ύψους τρισεκατομμυρίων δολαρίων τόσο στο πεδίο των υποδομών όσο και των κοινωνικών ισορροπιών.
Έτσι η διαχείριση της επόμενης μέρας της Πανδημίας μεταμόρφωσε τον Μπάιντεν και τον έκανε ήδη συγκρίσιμο με το νέο κοινωνικό συμβόλαιο New Deal του Ρούζβελτ μετά το 1932, αλλά και πρόγραμμα της Μεγάλης Κοινωνίας του Τζόνσον μετά το 1964.
Διόλου παράδοξο, λοιπόν, πριν καν κλείσει Εκατό μέρες στο Λευκό Οίκο ο Μπάιντεν απολαμβάνει όχι μόνον ικανοποιητικά ποσοστά αποδοχής στις Δημοσκοπήσεις αλλά ταυτόχρονα καταγράφει την κριτική υποστήριξη εμβληματικών προσωπικοτήτων όπως ο Σάντερς και ο Τσόμσκι.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν η ανατροπή που προαναγγέλλει ο Μπάιντεν μπορεί να έχει διάρκεια που να υπερβαίνει τον χαρακτήρα μέτρων ειδικού σκοπού με την επιστροφή στην κανονικότητα της παγκοσμιοποιημένης αγοράς να είναι ασύμβατη με μια μόνιμη επιστροφή στον Κεϋνσιανισμό.
Το ερώτημα έχει τεθεί πολύ πριν από την Πανδημία αλλά την Παγκόσμια Χρηματοπιστωτική Κρίση του 2008, αν είναι συμβατή η αναθέρμανση της Οικονομίας μέσω δημοσίων δαπανών χωρίς την προστατευτική ασπίδα του προστατευτισμού.
Το επόμενο κρίσιμο ερώτημα είναι αν ο Μπάιντεν θα προλάβει να διαμορφώσει στο επίπεδο των κοινωνικών συμμαχιών τις ταξικές συγκλίσεις που οδήγησαν στην πολιτική ηγεμονία και κυριαρχία των Δημοκρατικών στην χώρα από την εκλογή του Ρούζβελτ το 1932 μέχρι τη επέλαση του Ρέιγκαν το 1980.
Με οριακές τις σημερινές πλειοψηφίες των Δημοκρατικών στην Γερουσία αλλά και στην Βουλή η έκβαση των Ενδιάμεσων Εκλογών τον Νοέμβριο του 2022 έχει βαρύνουσα σημασία για την υλοποίηση της Ατζέντας Μπάιντεν.
Η σιωπή του Τραμπ στις πρωτοβουλίες του διαδόχου του στο Λευκό Οίκο είναι δίχως αμφιβολία ενδεικτική της συνολικής πολιτικής αμηχανίας στο στρατόπεδο των Ρεπουμπλικάνων.
Το New Deal του Ρούζβελτ δεν απέδωσε άμεσα αποτελέσματα με τις ΗΠΑ να ανακάμπτουν οριστικά από την Μεγάλη Ύφεση που ακολούθησε την Κρίση του 1929 μόνον μέσα στην παραγωγική υπερθέρμανση της βιομηχανίας μετά την είσοδο στον πόλεμο τον Δεκέμβριο του 1941.
Αν δεν υπήρξε μετά το τέλος του πολέμου παλινδρόμηση των ΗΠΑ στην ύφεση οφείλεται στην αναγωγή του Νew Deal σε παγκόσμια κλίμακα τόσο με το Σχέδιο Μάρσαλ, όσο και με την νέα κούρσα των εξοπλισμών που υπηρετούσαν την παρεμβατική αποτρεπτική αξιοπιστία της Δύσης στην πρώτη φάση του Ψυχρού Πολέμου.
Έτσι τα παραπάνω νομιμοποιούν πέραν του προβληματισμού για την συμβατότητα της επιστροφής στον κρατικό παρεμβατισμό , με την άναρχη παγκοσμιοποίηση, το ερώτημα αν η ψυχροπολεμική υποτροπή των σχέσεων των ΗΠΑ με την Ρωσία αλλά κυρίως την Κίνα είναι συμβατή με τον στόχο μιας ταχείας ανάκαμψης από τις παρενέργειες της Πανδημίας.
Με άλλα λόγια σήμερα η αντιμετώπιση της Πανδημίας θέτει την πρόκληση της παγκόσμιας διακυβέρνησης ως μονόδρομου τόσο για την διασφάλιση και θωράκιση απέναντι στις επερχόμενες νέες απειλές για την δημόσια υγεία, όσο και για την διασφάλιση μιας σταθερής βιώσιμης ανάπτυξης που θα αμβλύνει τις κοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες.
Η πρωτοβουλία Μπάιντεν για τον συντονισμό διαχείρισης της Κλιματικής Αλλαγής οδήγησε πριν από λίγες μέρες στην Τηλεδιάσκεψη Κορυφής με την συμμετοχή σαράντα ηγετών.
Επρόκειτο προφανώς για κατά κύριο λόγο και επί του παρόντος επικοινωνιακή διαχείριση της ασυμβατότητας της Ανατροπής που επαγγέλλεται η Ατζέντα Μπάιντεν με την ανησυχητική διολίσθηση προς ανεξέλεγκτη ψυχροπολεμική κλιμάκωση.