Σε μια κρίσιμη συγκυρία για το παγκόσμιο εμπόριο, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει την πλήρη κατάργηση των δασμών στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στην Ινδία, στο πλαίσιο μιας πολυαναμενόμενης εμπορικής συμφωνίας.
Μετά τις αντίστοιχες πιέσεις της κυβέρνησης Τραμπ, το Νέο Δελχί φαίνεται πρόθυμο να επανεξετάσει τη στάση του, προτείνοντας σταδιακή μείωση των δασμών από το σημερινό επίπεδο άνω του 100% έως και το 10%.
Πηγές αποκαλύπτουν στο Reuters ότι οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε ευαίσθητο στάδιο, με τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να αναμένουν σημαντικά οφέλη, ενώ οι ινδικές εταιρείες εκφράζουν ενστάσεις για την προστασία της εγχώριας αγοράς.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Reuters, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει η Ινδία να καταργήσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων στο πλαίσιο μιας εμπορικής συμφωνίας που εκκρεμεί εδώ και καιρό και η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι είναι πρόθυμη να «γλυκάνει» την τρέχουσα πρότασή της για να σφραγίσει τις συνομιλίες, δήλωσαν πηγές.
Η Ινδία είναι ανοιχτή στη σταδιακή μείωση των δασμών στο 10% από πάνω από 100%, δήλωσαν δύο πηγές της βιομηχανίας και ένας κυβερνητικός αξιωματούχος.
Αυτό συμβαίνει παρά τις πιέσεις της βιομηχανίας για να διατηρήσει η Ινδία τουλάχιστον 30% δασμούς, ακόμη και αν αρχίσει να μειώνει την εισφορά, και επίσης να μην πειράξει τους εισαγωγικούς δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τέσσερα ακόμη χρόνια για να προστατεύσει τους εγχώριους «παίκτες».
Τα αιτήματα της ΕΕ έρχονται λίγες εβδομάδες αφότου η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ επιδίωξε παρόμοια κατάργηση των εισαγωγικών δασμών στα αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, στο πλαίσιο των διμερών εμπορικών συνομιλιών με την Ινδία, ασκώντας πίεση στις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι μειώσεις των δασμών θα είναι μια νίκη για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η Mercedes-Benz, και η BMW, διευρύνοντας την πρόσβασή τους στην Ινδία.
Θα μπορούσε επίσης να είναι μια νίκη για την Tesla του Elon Musk, η οποία θα ξεκινήσει πωλήσεις εισαγόμενων EVs στην Ινδία φέτος πιθανότατα από το εργοστάσιό της στο Βερολίνο.
«Η ΕΕ επανήλθε ζητώντας μια καλύτερη συμφωνία και η Ινδία θέλει να κάνει μια καλύτερη προσφορά», δήλωσε μία από τις πηγές του κλάδου.
Το υπουργείο Εμπορίου της Ινδίας μετέφερε τα αιτήματα της ΕΕ και τη στάση της Ινδίας σε αξιωματούχους του υπουργείου βαρέων βιομηχανιών και σε εκπροσώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας σε συνάντηση την περασμένη εβδομάδα, δήλωσαν οι τρεις πηγές.
Οι πηγές, οι οποίες έχουν γνώση των συνομιλιών, μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας επειδή οι διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη και ιδιωτικές.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει λεπτομέρειες, αλλά κοινοποίησε ένα κείμενο του τελευταίου γύρου συνομιλιών της με την Ινδία τον Μάρτιο.
«Για πολλούς από τους βασικούς τομείς, η ΕΕ και η Ινδία έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, στόχους. Αυτό μεταφράζεται, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε διαφορετικά επίπεδα φιλοδοξίας», δήλωσε ο Olof Gill, εκπρόσωπος της Επιτροπής για το εμπόριο.
Το υπουργείο Εμπορίου της Ινδίας και ο Σύνδεσμος Ινδών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (SIAM), ο οποίος εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στην τρίτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο δεν απάντησαν για σχόλια.
Η αγορά αυτοκινήτων της Ινδίας με 4 εκατομμύρια μονάδες ετησίως είναι μία από τις πιο προστατευμένες στον κόσμο και οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν υποστηρίξει ότι οι απότομες μειώσεις των δασμών θα εξανεμίσουν τις επενδύσεις στην τοπική παραγωγή, καθιστώντας τις εισαγωγές φθηνότερες.
Εταιρείες όπως η Tata Motors και η Mahindra & Mahindra, έχουν πιέσει ιδιαίτερα κατά της μείωσης των εισαγωγικών δασμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λέγοντας ότι αυτό θα έπληττε έναν τομέα στον οποίο έχουν επενδύσει σημαντικά και στον οποίο σχεδιάζουν να αντλήσουν περισσότερα χρήματα.
Παρόμοια με την πρότασή της προς τις ΗΠΑ, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ινδίας πρότεινε την άμεση μείωση των δασμών σε έναν περιορισμένο αριθμό βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στο 70% από πάνω από 100% και στη συνέχεια τη διενέργεια μειώσεων σταδιακά στο 30%. Σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θέλουν καμία μείωση δασμών μέχρι το 2029 και στη συνέχεια σταδιακή μείωση σε περιορισμένες εισαγωγές στο 30%, ανέφεραν οι πηγές.
Αν και δεν ήταν άμεσα σαφές αν η Ινδία είχε ήδη υποβάλει την προσφορά της για δασμούς 10% στην ΕΕ, οι αναλυτές αναμένουν ότι και οι δύο πλευρές θα είναι πιο ευέλικτες στις διαπραγματεύσεις, δεδομένης της απειλής ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου και των υφεσιακών επιπτώσεων από τις ισχυρές αυξήσεις των δασμών του Τραμπ.
Η Ινδία και η ΕΕ βρίσκονται σε εμπορικές συνομιλίες εδώ και αρκετά χρόνια και τον Φεβρουάριο συμφώνησαν να ολοκληρώσουν τη συμφωνία έως το τέλος του έτους, καθώς επιδιώκουν να αμβλύνουν τις επιπτώσεις των δασμών.
Ο Αντόνιο Κόστα, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X ότι ήρθε η ώρα να «προχωρήσουν αποφασιστικά οι διαπραγματεύσεις με την Ινδία».
«Εάν η ΕΕ αισθάνεται τώρα πίεση να συνάψει συμφωνία με την Ινδία, πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να επωφεληθούμε από αυτό. Όλα έχουν να κάνουν με τη μόχλευση», δήλωσε η πρώτη πηγή του κλάδου.