Οι αγοραστές αυτοκινήτων της εργατικής τάξης θα πληγούν περισσότερο από τον δασμό 25% του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στα εισαγόμενα οχήματα, επειδή σχεδόν όλα τα χαμηλού κόστους νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες κατασκευάζονται αλλού.
Οι αγοραστές με χαμηλότερο εισόδημα θα υποστούν άλλο ένα πλήγμα από τις αναμενόμενες αυξήσεις στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα και η προσφορά συρρικνώνεται, όπως αναλύει σε ρεπορτάζ του το Reuters.
Τα καινούργια αυτοκίνητα με τιμή κάτω των 30.000 δολαρίων είναι ήδη δυσεύρετα, καθώς η μέση τιμή του καινούργιου οχήματος πλησιάζει τα 50.000 δολάρια.
Ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να αποκομίσουν κέρδη από τα οικονομικά αυτοκίνητα, λένε οι αναλυτές, είναι να τα κατασκευάζουν σε χώρες με χαμηλότερο κόστος κατασκευής.
Μια ανασκόπηση του Reuters των δεδομένων από δύο εταιρείες έρευνας αυτοκινήτων βρήκε μόλις 16 μοντέλα με μέση τιμή αυτοκόλλητου κάτω από 30.000 δολάρια και μόνο ένα, το Corolla της Toyota (7203.T), που συναρμολογείται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όλα τα άλλα κατασκευάζονται στο Μεξικό, τη Νότια Κορέα ή την Ιαπωνία.
Το χτύπημα ενός δασμού 25% σε αυτά τα αυτοκίνητα χαμηλού κόστους μπορεί να επιβάλει αυξήσεις τιμών που τα καθιστούν απρόσιτα για την αγορά ή να αναγκάσει ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες να τα εγκαταλείψουν εντελώς, δήλωσαν αναλυτές του κλάδου.
«Τα νέα οχήματα σε όλους τους τομείς θα είναι πιο ακριβά», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της εταιρείας ερευνών AutoForecast Solutions. «Αυτό θα ωθήσει περισσότερους αγοραστές στην αγορά μεταχειρισμένων, γεγονός που θα αυξήσει και την τιμή των μεταχειρισμένων οχημάτων».
Ο Burnis Carrington, από το Monroe της Λουιζιάνα, ψωνίζει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο αντί για καινούργιο, καθώς ανησυχεί για τις αυξήσεις των τιμών λόγω δασμών.
«Οι περισσότερες οικογένειες που έχουν ανάγκη από ένα οικογενειακό αυτοκίνητο πληρώνουν τιμές που προσεγγίζουν σχεδόν το ήμισυ της αξίας του σπιτιού τους», είπε. «Το βασικό πρόβλημα εξακολουθεί να είναι ότι δεν γίνεται τίποτα για να γίνουν τα οχήματα που κατασκευάζονται στην εγχώρια αγορά πιο προσιτά».
Η πολιτική βάση των αγροτικών υποστηρικτών του Τραμπ θα μπορούσε να είναι μεταξύ εκείνων που θα επωμιστούν το βάρος των φόρων εισαγωγής. Περίπου οι μισοί από τους ψηφοφόρους που ανέφεραν εισοδήματα νοικοκυριών μικρότερα από 50.000 δολάρια ετησίως υποστήριξαν την εκλογή του Τραμπ το 2024, μαζί με το 56% των ψηφοφόρων χωρίς πτυχίο κολεγίου, σύμφωνα με δημοσκόπηση εξόδου της Edison Research.
Ο Τραμπ δήλωσε στο NBC το Σάββατο ότι «δεν θα μπορούσε να τον νοιάζει λιγότερο», αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυξήσουν τις τιμές, «επειδή αν οι τιμές στα ξένα αυτοκίνητα αυξηθούν, θα αγοράσουν αμερικανικά αυτοκίνητα».
Πολλά από αυτά τα ξένα αυτοκίνητα κατασκευάζονται από αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων τριών οχημάτων κάτω των 30.000 δολαρίων από την GM: το Buick Envista και τα Chevrolet Trax και Trailblazer.

Και τα τρία κατασκευάζονται στη Νότια Κορέα. Η GM κατασκευάζει επίσης εκατοντάδες χιλιάδες από τα δημοφιλή φορτηγά της στο Μεξικό.
Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι οι δασμοί θα πυροδοτήσουν μια έκρηξη στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι υψηλοί φόροι στις εισαγωγές θα έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
«Καθώς η προσιτότητα των οχημάτων μειώνεται λόγω των υψηλότερων τιμών, τα νοικοκυριά μπορεί να αρχίσουν να δίνουν προτεραιότητα σε άλλους τομείς του προϋπολογισμού τους, να περικόπτουν τις διακριτικές δαπάνες ή να καθυστερούν τις μεγάλες αγορές», έγραψε ο συντηρητικός οικονομολόγος Arthur Laffer από την πλευρά της προσφοράς σε έκθεση του Μαρτίου.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ General Motors (GM.N), Ford (F.N) και Stellantis (STLAM.MI), η κατασκευάστρια εταιρεία των Jeep και των φορτηγών Ram, έχουν διακόψει τα περισσότερα μοντέλα εισαγωγικού επιπέδου τα τελευταία χρόνια για να επικεντρωθούν στα ιδιαίτερα κερδοφόρα φορτηγά και SUV. Αυτό έχει αφήσει την αγορά των οικονομικών οχημάτων σχεδόν εξ ολοκλήρου στις ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Απλά δεν τους βλέπω ποτέ να επιστρέφουν πραγματικά εκεί», δήλωσε ο Karl Brauer, εκτελεστικός αναλυτής της iSeeCars.com.
Η Ford κατασκευάζει τα φθηνότερα οχήματά της, το συμπαγές φορτηγό Maverick και το μεσαίου μεγέθους Bronco Sport, στο Μεξικό. Και τα δύο πωλούνται για περισσότερα από 30.000 δολάρια κατά μέσο όρο, σύμφωνα με στοιχεία της Cox Automotive, που βασίζονται στις μέσες τιμές αυτοκόλλητης ετικέτας των μοντέλων που πωλήθηκαν τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Το ίδιο ισχύει και για το πιο προσιτό μοντέλο της Jeep, το Compass, το οποίο κατασκευάζει στο Μεξικό.
Τα μοντέλα κάτω των 30.000 δολαρίων που κατασκευάζονται από τη Nissan, τη Mazda, τη Hyundai, την Kia, την Toyota, τη Subaru και τη Volkswagen κατασκευάζονται σχεδόν όλα στο Μεξικό ή τη Νότια Κορέα, σύμφωνα με την AutoForecast Solutions.
Η Honda κατασκευάζει το κορυφαίο σε πωλήσεις Civic στον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το συμπαγές crossover HR-V κατασκευάζεται στο Μεξικό. Οι μέσες τιμές και για τα δύο μοντέλα ήταν λίγο πάνω από 30.000 δολάρια, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Τα περιθώρια κέρδους αυτών των οχημάτων είναι χαμηλά και οι αγοραστές τους είναι ευαίσθητοι στις τιμές. Αυτό σημαίνει ότι οι υψηλοί δασμοί μπορεί να καταστήσουν αδύνατη την πώλησή τους, δήλωσε ο Brauer.
Ένας δασμός 25%, είπε, θα «διαλύσει εντελώς την επιχειρηματική υπόθεση» για τα οχήματα εισαγωγικού επιπέδου.
Η Cox Automotive εκτιμά ότι οι δασμοί 25% θα προσθέσουν 3.000 δολάρια στο κόστος ενός οχήματος που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ και 6.000 δολάρια στα οχήματα που κατασκευάζονται στον Καναδά ή το Μεξικό.
Η Ford δήλωσε ότι εξακολουθεί να αξιολογεί τις πιθανές επιπτώσεις των δασμών στις τιμές των οχημάτων χαμηλότερου κόστους. Οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο δεν σχολίασαν.

Αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
Ορισμένοι εμπειρογνώμονες του κλάδου συνέκριναν τις πιθανές επιπτώσεις των υψηλών δασμών με τις ελλείψεις στην αλυσίδα εφοδιασμού που οδήγησαν σε άνοδο τις τιμές των νέων και μεταχειρισμένων οχημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν μειωθεί από τότε. Η μέση τιμή εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων ήταν 25.006 δολάρια, μειωμένη κατά 1% σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Αλλά η προσφορά πιο προσιτών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παραμένει σχετικά περιορισμένη, σύμφωνα με την Cox. Οι έμποροι έχουν περίπου 30 ημέρες προσφορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κάτω των 15.000 δολαρίων.
«Τα μεταχειρισμένα οχήματα στην περιοχή από 15.000 έως 25.000 δολάρια θα έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση», επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα εγκαταλείψουν αυτή την παραγωγή, δήλωσε ο Fiorani.