Κάπου στον Ατλαντικό Ωκεανό, ακριβώς κάτω από την επιφάνεια των κυμάτων, «ναρκο-υποβρύχια» γεμάτα κοκαΐνη μεταφέρουν το φορτίο τους από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη.
«Για περισσότερα από 20 χρόνια οι διακινητές χρησιμοποιούν υποβρύχια για να φτάσουν στην Αφρική και την Ευρώπη, αλλά αυτά τα δύο είναι τα πρώτα που κατασχέσαμε», εξηγεί ο Antonio Martinez Duarte, Επικεφαλής της Ταξιαρχίας Narco στην Ισπανική Εθνική Αστυνομία. «Είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν», παραδέχεται.
Το πρώτο υποβρύχιο που ερεύνησαν οι αρχές, έχει μήκος 20 μέτρα, είναι κατασκευασμένο από υαλοβάμβακα, στριμωγμένο και κλειστοφοβικό.
Το φως του ήλιου προσπαθεί να εισχωρήσει από αμυδρά ρωγμές στους τοίχους. Υπάρχει ένα τιμόνι, μερικά βασικά καντράν και ένα σκουριασμένο κλειδί ακόμα σφηνωμένο στην ανάφλεξη.
Μάλιστα, ένας υποψήφιος πλοίαρχος έριξε μια ματιά στο εν λόγω σκάφος και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ήταν «μια παγίδα θανάτου».
Η ζέστη και ο θόρυβος θα ήταν έντονοι καθώς ο κινητήρας στο πίσω μέρος του υποβρυχίου έκαιγε τα 20.000 λίτρα καυσίμου που ήταν αποθηκευμένα στο σκάφος.
Ωστόσο, τρεις άνδρες κατάφεραν να επιζήσουν μέσα σε αυτό για 27 μέρες και νύχτες.
Το πλήρωμα, δύο ξαδέλφια από τον Ισημερινό και ένας Ισπανός πρώην μποξέρ ξεκίνησαν από το βραζιλιάνικο τροπικό δάσος και ταξίδεψαν πρώτα κατά μήκος του ποταμού Αμαζονίου.
Είχαν για προμήθειες ενεργειακές μπάρες, κουτιά με σαρδέλες και πλαστικές σακούλες που χρησιμοποιούσαν για τουαλέτα.
Αυτά ήταν τα μόνα που είχαν, εκτός φυσικά από τους τρεις τόνους κοκαΐνης αξίας άνω των 150 εκατομμυρίων δολαρίων.
Αλλά αυτή δεν ήταν μια επικερδής, μυστική αποστολή που ολοκληρώθηκε με επιτυχία και τάξη. Το ταξίδι του υποβρύχιου στα τέλη του 2019 είχε παρακολουθηθεί από τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Υπηρεσίας Εγκλήματος του Ηνωμένου Βασιλείου (NCA).
Αφού έβγαλαν γρήγορα το υποβρύχιο κοντά στην ακτή της Γαλικίας, έχοντας αντιμετωπίσει προβλήματα, οι άνδρες συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν.
Αυτό το κομμάτι της ιστορίας στον αγώνα κατά της διεθνούς διακίνησης ναρκωτικών είναι μεγάλο τρόπαιο για την ισπανική αστυνομική ακαδημία στην Άβιλα.
Μάλιστα, δεν είναι απλά ένα «κειμήλιο» μιας τελειωμένης μάχης, αλλά ένα σύμβολο ενός ολοένα αυξανόμενου φαινομένου.
Μόλις τον περασμένο μήνα, ένα άλλο υποβρύχιο ανακαλύφθηκε στα ανοικτά των ισπανικών ακτών – και πάλι στην περιοχή της Γαλικίας.
«Νεκροταφείο» υποβρυχίων κοκαΐνης στον Ατλαντινό
Στην πραγματικότητα, πιστεύεται ότι εκατοντάδες αυτοσχέδια υποβρύχια έχουν δρομολογηθεί προς την Ευρώπη, η οποία είναι η μεγαλύτερη αγορά κοκαΐνης μετά τις ΗΠΑ, και αυτή που αναπτύσσεται ραγδαία μετά την ύφεση της πανδημίας του κορονοϊού.
Λέγεται μάλιστα ότι στη μέση του Ατλαντικού, γύρω από τις Κανάριες Νήσους και τις Αζόρες, υπάρχει ένα… «νεκροταφείο» υποβρυχίων κοκαΐνης, που βυθίστηκαν εσκεμμένα μετά την επιτυχή εκφόρτωση του φορτίου τους!
Κάθε μυστική αποστολή θα ήταν ένας τεράστιος θρίαμβος για τις ομάδες μηχανικών που κατασκεύαζαν αθόρυβα τα σκάφη τους στα βάθη της ζούγκλας της Νότιας Αμερικής, κυρίως στη Γουιάνα και το Σουρινάμ.
Στην Ισπανία όμως, στο πλαίσιο του πολέμου της παράνομης διακίνησης, η αστυνομία πανηγύρισε μια μεγάλη νίκη στα κεντρικά της γραφεία στη Μαδρίτη.
«Πρόκειται για μια πολύ σημαντική επιχείρηση», δήλωσε ο επικεφαλής επίτροπος Ντουάρτε. «Είναι η πρώτη φορά στην Ευρώπη που βρήκαμε έως και ενάμιση τόνο βασικής πάστας κοκαΐνης».
Στην πραγματικότητα, οι αξιωματικοί ισχυρίστηκαν ότι ήταν το μεγαλύτερο εργαστήριο που μετατρέπει την ακατέργαστη πάστα σε κοκαΐνη που έχουν βρει στην ήπειρο.
«Αυτή η επιχείρηση επιβεβαιώνει επίσης τους δεσμούς μεταξύ Κολομβιανών και Μεξικανών εγκληματιών που έχουν ενταχθεί σε ισπανικές συμμορίες που εργάζονται στην Ισπανία», ανέφερε ο Ντουάρτε.
Το κύκλωμα αναμένεται να επεκταθεί
Η υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών για τα ναρκωτικά αναφέρει ότι η παραγωγή κοκαΐνης αυξήθηκε κατά ένα τρίτο μεταξύ 2020 και 2021, η μεγαλύτερη αύξηση από έτος σε έτος από το 2016.
Ένα μέρος που βλέπουν από πρώτο χέρι την αύξηση της προσφοράς του ναρκωτικού είναι στο λιμάνι της Αμβέρσας στο Βέλγιο.
Το 2022 κατέσχεσαν ένα ρεκόρ 110 τόνων κοκαΐνης – τόσο πολύ που δεν είχαν αρκετούς αποτεφρωτήρες για να την καταστρέψουν αρκετά γρήγορα.
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μόνο το 10% της κοκαΐνης που φτάνει στο λιμάνι αναχαιτίζεται με το υπόλοιπο να πηγαίνει στην Ολλανδία για διανομή σε όλες τις γωνιές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου.
Όμως υπάρχουν σοβαρότατες επιπτώσεις. Τον Ιανουάριο, ένα 11χρονο κορίτσι σκοτώθηκε σε πυροβολισμούς συμμοριών που συνδέονται με το εμπόριο κοκαΐνης στην πόλη.
Ο υπουργός Δικαιοσύνης του Βελγίου Βίνσεντ Βαν Κουίκενμπορν μεταφέρθηκε σε ασφαλές σπίτι τον τελευταίο χρόνο, αφού η αστυνομία αποκάλυψε μια υποτιθέμενη συνωμοσία Ολλανδών εγκληματιών για την απαγωγή του. Έξω από το σπίτι του, εντοπίστηκε αυτοκίνητο που περιείχε πυροβόλα όπλα.
Ένας από τους κορυφαίους ανακριτές του Βελγίου, ο Μισέλ Κλεζ (που αποκάλυψε το σκάνδαλο QatarGate στο Ευρωκοινοβούλιο), θεωρεί μάλιστα ότι η βιομηχανία κοκαΐνης έχει ξεφύγει από τον έλεγχο.
«Με το ξέπλυμα χρήματος και τη διαφθορά, πώς περιμένετε να έχουμε τον έλεγχο των εγκληματικών οργανώσεων; Τελείωσε!», επεσήμανε ο ίδιος.
Η κρίση κοκαΐνης στο Βέλγιο είναι η κρίση κοκαΐνης στην Ευρώπη, με τα Ηνωμένα Έθνη να προειδοποιούν ότι πλέον αντίπαλες διεθνείς συμμορίες συνεργάζονται όσο ποτέ άλλοτε.
Όπως λένε, μετά την «επιτυχία» τους σε αυτήν την ήπειρο, σύντομα θα διακλαδωθούν στην Ασία και την Αφρική, επιδιώκοντας απεριόριστο πλούτο.