Κόσμος

«Όλοι νεκροί» μετά τη σύγκρουση αεροπλάνου και ελικοπτέρου στην Ουάσινγκτον – Οι ανακοινώσεις και οι ευθύνες

«Η επιχείρηση έρευνας, γίνεται επιχείρηση περισυλλογής». Αμείλικτα ερωτήματα για την τραγωδία στην καρδιά της Ουάσινγκτον

«Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχουν επιζώντες» δήλωσε ο αρχηγός της πυροσβεστικής υπηρεσίας, Τζον Ντόνελι για τη σύγκρουση στον αέρα του επιβατικού αεροσκάφους της εταιρείας American Airlines και ενός στρατιωτικού ελικοπτέρου Black Hawk (H-60), στην Ουάσινγκτον στις ΗΠΑ.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι τώρα οι πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν ανασυρθεί 30 σοροί, ενώ στο αεροπλάνο επέβαιναν 64 άτομα και στο ελικόπτερο 3. «Βρισκόμαστε πλέον στη φάση που μεταβαίνουμε από επιχείρηση διάσωσης σε επιχείρηση περισυλλογής» πτωμάτων, ανέφερε ο Ντόνελι σε συνέντευξη Τύπου.

Αν επιβεβαιωθεί ότι όλοι οι επιβαίνοντες και στα δύο αεροσκάφη είναι νεκροί, αυτή θα είναι η χειρότερη αεροπορική τραγωδία στις ΗΠΑ μετά τη συντριβή αεροπλάνου της Colgan Air το 2009 στην πολιτεία της Νέας Υόρκης.

Τόσο το αεροπλάνο όσο και το ελικόπτερο μετά τη σύγκρουση κατέπεσαν στα παγωμένα νερά του ποταμού Πότομακ στην καρδιά της Ουάσινγκτον, σε κοντινή απόσταση από τον Λευκό Οίκο και το Καπιτώλιο.  Το αεροπλάνο διαλύθηκε σε πολλά κομμάτια και βυθίστηκε στο νερό, αντίθετα το ελικόπτερο έχει αναποδογυρίσει αλλά φαίνεται να είναι ως επί το πλείστον άθικτο.

Δημοσιογράφος του CBS News ανέφερε νωρίτερα πως ανθρώπινοι σοροί και συντρίμμια αεροσκαφών ξεβράζονται στην πλευρά της Βιρτζίνια του ποταμού Πότομακ. Το αεροπορικό δυστύχημα σημειώθηκε στις 21.00 τοπική ώρα, χθες Τετάρτη, (04.00 ώρα Ελλάδας). Οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δύσκολες εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών και επικεφαλής εξαρχής έκαναν λόγο για μια «ιδιαίτερα περίπλοκη» επιχείρηση έρευνας. 

Στο ποτάμι υπάρχει πάγος, τα νερά είναι πολύ κρύα και αυτό δυσκολεύει πολύ τις επιχειρήσεις. Εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών ο χρόνος επιβίωσης είναι πολύ περιορισμένος. Μάλιστα, σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν το σώμα πέφτει σε παγωμένο νεκρό παθαίνει «ψυχρό σοκ», με δραματικές αλλαγές στην αναπνοή, τον καρδιακό ρυθμό και την αρτηριακή πίεση. Η παραμονή σε τόσο κρύα νερά μπορεί να αποβεί μοιραία. Μέσα σε δέκα λεπτά ένα άτομο μπορεί να απωλέσει τον μυϊκό έλεγχο και η υποθερμία μπορεί να εμφανιστεί σε 20 έως 30 λεπτά.

Σημειώνεται πως μεταξύ των επιβατών του αεροπλάνου ήταν και ζευγάρι Ρώσων παγκόσμιων πρωταθλητών. «Οι Γεβγκένια Σισκόβα και Βαντίμ Ναούμοφ επέβαιναν στο αεροπλάνο που έπεσε», δήλωσε πηγή του ρωσικού κρατικού πρακτορείου ειδήσεων TASS, για το ζευγάρι που είχε κερδίσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα στο καλλιτεχνικό πατινάζ το 1994.

Η στιγμή της σύγκρουσης και τα ηχητικά

Ένας ελεγκτής ακούγεται να ρωτά το ελικόπτερο δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση: «PAT25, έχεις οπτική επαφή με το CRJ;», αναφερόμενος στο επιβατικό αεροσκάφος. Ο ελεγκτής έκανε άλλη μια κλήση: «Το PAT 25 να περάσει πίσω από το CRJ». Ακολούθησε η σύγκρουση. Λίγα δευτερόλεπτα μετά, ένας άλλος πιλότος στο πολυσύχναστο εναέριο χώρο της Ουάσινγκτον ακούγεται να ρωτά: «Πύργε, το είδες αυτό;». 

Ακολούθως, ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας ακούγεται να δίνει οδηγίες για αλλαγή κατεύθυνσης στα υπόλοιπα αεροσκάφη που κινούνταν προς τον διάδρομο 33 του αεροδρομίου «Ρέιγκαν». «Συντριβή, συντριβή, συντριβή, συναγερμός τρία», ακούγεται να λέει, όπως προκύπτει από το ηχητικό υλικό.

«Δεν ξέρω αν καταλάβατε νωρίτερα τι συνέβη, αλλά υπήρξε σύγκρουση κατά την προσέγγιση στο 33. Θα διακόψουμε όλες τις πτήσεις», ανέφερε άλλος ελεγκτής. «Το ελικόπτερο και το αεροσκάφος συνετρίβησαν στο ποτάμι», ακούγεται να λέει τρίτος ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας. «Είδα μία μπάλα φωτιάς και μετά εξαφανίστηκε. Δεν έχω δει τίποτα μετά την πτώση στο ποτάμι», αναφέρει ακόμη.

Κρίσιμα ερωτήματα

Και ενώ οι έρευνες συνεχίζονται, αναπάντητα παραμένουν κρίσιμα ερωτήματα για το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα. Πώς γίνεται ένα αεροπλάνο και ένα ελικόπτερο να συγκρουστούν στον αέρα σε έναν από τους πιο αυστηρά ελεγχόμενους εναέριους χώρους στον κόσμο, μόλις λίγα χιλιόμετρα νότια του Λευκού Οίκου και του Καπιτωλίου.

Οι πρώτες πληροφορίες αποκλείουν το ενδεχόμενο μιας τρομοκρατικής ενέργειας, ενώ και από τις συγκλονιστικές επικοινωνίες από τον πύργο ελέγχου δεν προκύπτει να υπήρχε ενημέρωση για κάποιο πρόβλημα. Ομάδα δυτών ανέσυρε τον έναν από τους δύο καταγραφείς δεδομένων, τα λεγόμενα μαύρα κουτιά, από το επιβατικό αεροσκάφος της American Airlines. Ενδεχομένως αυτά να δώσουν κάποιες απαντήσεις. 

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα από τον ραδιοαναμεταδότη του αεροπλάνου, αυτό πετούσε σε ύψος περίπου 120 μέτρων και ταχύτητα 140 μιλίων, προσεγγίζοντας το αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρέιγκαν, ολοκληρώνοντας την πτήση του από την Ουιτσίτα του Κάνσας. Εκείνη τη στιγμή συγκρούστηκε με το ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού, πριν καταλήξουν και τα δύο στον ποταμό.

Ο Πιτ Χέγκσεθ, που ορκίστηκε πριν από λίγες μέρες υπουργός Άμυνας της νέας κυβέρνησης Τραμπ, δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι «ξεκίνησε αμέσως έρευνα» από τον στρατό και το υπουργείο Άμυνας.

Στα αμείλικτα ερωτήματα στάθηκε και ο Ντόναλντ Τραμπ. Η συντριβή «έπρεπε να είχε αποτραπεί», τόνισε ο πρόεδρος των ΗΠΑ. «Το αεροπλάνο βρισκόταν σε μια τέλεια και συνηθισμένη γραμμή προσέγγισης προς το αεροδρόμιο. Το ελικόπτερο πήγαινε κατευθείαν στο αεροπλάνο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Είναι μια καθαρή νύχτα, τα φώτα στο αεροπλάνο έλαμπαν. Γιατί δεν ανέβηκε ή δεν κατέβηκε το ελικόπτερο ή δεν γύρισε. Γιατί ο πύργος ελέγχου δεν είπε στο ελικόπτερο τι να κάνει αντί να ρωτήσει αν βλέπει το αεροπλάνο. Αυτή είναι μια κακή κατάσταση που έπρεπε να είχε αποτραπεί», σημείωσε σε ανάρτησή του. 

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της American Airlines, Ρόμπερτ Ίσομ, εξέδωσε δήλωση σχετικά με τη σύγκρουση. «Η ανησυχία μας είναι για τους επιβάτες και το πλήρωμα στο αεροσκάφος. Είμαστε σε επαφή με τις αρχές και βοηθούμε», είπε, παρέχοντας αριθμούς επικοινωνίας για ανθρώπους που είχαν συγγενείς στην αεροπλάνο.

Ο υπουργός Μεταφορών Σον Ντάφι δήλωσε πως η σύγκρουση ήταν «απολύτως» αποτρέψιμη.  «Αν πιστεύω ότι θα μπορούσε να αποφευχθεί; Απολύτως», τόνισε ο Ντάφι σε συνέντευξη Τύπου, λέγοντας ότι οι καιρικές συνθήκες – όσον αφορά τουλάχιστον την ορατότητα – που επικρατούσαν κατά τη στιγμή της σύγκρουσης ήταν «καλές».

Ειδικός αερομεταφορών: «Τεχνικά δεν θα έπρεπε να είχε συμβεί»

Ο Τζέφρι Τόμας, τεχνικός σύμβουλος αεροπορικών μεταφορών, μιλώντας στο BBC ανέφερε ότι οι ΗΠΑ έχουν το ασφαλέστερο αεροπορικό σύστημα στον κόσμο και πως «τέτοιου είδους πράγματα δεν θα έπρεπε να συμβαίνουν πλέον στις Ηνωμένες Πολιτείες».

Πρόσθεσε ότι οι συγκρούσεις στον αέρα υποτίθεται πως ανήκουν στο παρελθόν και ότι η νέα τεχνολογία, το Σύστημα Αποφυγής Συγκρούσεων (TCAS), έχει επιτρέψει στα αεροσκάφη να συνομιλούν ηλεκτρονικά μεταξύ τους για να προειδοποιούν τους πιλότους για τέτοιες επικείμενες συγκρούσεις.

Σύμφωνα με τον Τόμας, αυτό το σύστημα, με το οποίο είναι εξοπλισμένα όλα τα εμπορικά αεροσκάφη αλλά και τα περισσότερα στρατιωτικά, έχει σώσει δεκάδες χιλιάδες ζωές τις τελευταίες δεκαετίες. «Τεχνικά η συντριβή δεν θα έπρεπε να είχε συμβεί ποτέ. Είναι αινιγματικό και τραγικό», υπογράμμισε ο Τόμας.

Δημοσίευμα του Politico δίνει μια ακόμη διάσταση για το δυστύχημα. Αξιωματούχοι προειδοποιούσαν για ανησυχητική αύξηση των παρ’ ολίγον συγκρούσεων μετά το 2023 εξαιτίας και της ραγδαίας αύξησης των πτήσεων. Επίσης, σύμφωνα πάντα με το Politico, έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες για κόπωση και ελλείψεις προσωπικού μεταξύ των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και για τον ολοένα και πιο παρηκμασμένο εξοπλισμό.

AP25030445351454_7a2b4.jpgAP25030232162716_66079.jpgAP25030222983942_b623d.jpg

Η μαρτυρία για «σπινθήρες» στο κάτω μέρος του αεροπλάνου

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και μια μαρτυρία από το δυστύχημα. Ο Αρι Σούλμαν οδηγούσε στο σπίτι όταν είδε αυτό που περιέγραψε ως «ένα ρεύμα από σπινθήρες». «Αρχικά είδα το αεροπλάνο και φαινόταν εντάξει, όλα κανονικά. Ήταν έτοιμο να προσγειωθεί», είπε στο CNN.

«Τρία δευτερόλεπτα αργότερα και σε εκείνο το σημείο είχε πάρει κλίση προς τα δεξιά… Μπορούσα να δω το κάτω μέρος του, ήταν φωτισμένο με ένα πολύ έντονο κίτρινο χρώμα και υπήρχε μια ροή σπινθήρων από κάτω του», πρόσθεσε ο Σούλμαν. Φάνηκε ότι «κάτι πήγαινε πολύ, πολύ λάθος». Αναφερόμενος σε άλλες προσγειώσεις αεροσκαφών που έχει τύχει να δει από το ίδιο σημείο στο παρελθόν, σημείωσε ότι «το κάτω μέρος του αεροσκάφους δεν είναι ποτέ ορατό στο σκοτάδι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ολυμπιακός - Καραμπάγκ: Πού θα δείτε LIVE το σημαντικό ματς των «ερυθρόλευκων»
Ρεάλ Σοσιεδάδ-ΠΑΟΚ: Η ώρα και το κανάλι που θα δείξει LIVE τον αγώνα για το Europa League
Chevron Right