Εκατομμύρια δολάρια συγκεντρώνουν οι υπεύθυνοι της προεκλογικής εκστρατείας του Τζο Μπάιντεν με έναν και μοναδικό στόχο: Να χτυπήσουν τη βιομηχανία αναρτήσεων του Ντόναλντ Τραμπ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που δημιουργεί μια ροή από viral βίντεο κατά του προέδρου των ΗΠΑ.
Στελέχη της προεκλογικής εκστρατείας των Δημοκρατικών, που βλέπουν τον υποψήφιό τους να υπολείπεται στις περισσότερες δημοσκοπήσεις καθώς ο χρόνος κυλάει προς τις κάλπες της 5ης Νοεμβρίου, εκτιμούν πως η μη προβολή του Τζο Μπάιντεν αλλά και ο καταιγισμός βίντεο εναντίον του στα social media είναι ένα κρίσιμο ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Και για αυτό σκοπεύουν να ρίξουν αρκετά εκατομμύρια το επόμενο διάστημα. Οι υπεύθυνοι μιλούν για έναν «βιντεοπόλεμο» με το Ρεπουμπλικανικό κόμμα, τον οποίο οι Δημοκρατικοί φαίνεται πως τον χάνουν. Ο Τζο Μπάιντεν απεικονίζεται όλο και πιο έντονα, όλο και περισσότερο, ως ένας ηλικιωμένος εκτός «τόπου» και «εποχής» υποψήφιος.
Τα νούμερα της ήττας
Τα νούμερα της αποτυχίας για τους Δημοκρατικούς είναι αποκαλυπτικά: Σύμφωνα με το Reuters, από τον Φεβρουάριο, όταν η εκστρατεία του Μπάιντεν εντάχθηκε επίσημα στην πλατφόρμα TikTok, έχει προχωρήσει σε περισσότερες από 200 αναρτήσεις συγκεντρώνοντας λίγο περισσότερους από 380.000 followers. Στο απέναντι στρατόπεδο, ο Τραμπ – σφοδρός πολέμιος του TikTok μέχρι πρόσφατα – εντάχθηκε στην πλατφόρμα πριν από περίπου δύο εβδομάδες. Ωστόσο έχει ήδη συγκεντρώσει 6,4 εκατομμύρια ακόλουθους.
Στελέχη τον Δημοκρατικών ανέφεραν στο Reuters πως στο συγκεκριμένο «πεδίο μάχης», οι κανόνες είναι ελάχιστοι – εάν όχι ανύπαρκτοι – και οι αναρτήσεις με ψευδή ή παραπλανητικό περιεχόμενο φτάνουν σε δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους, πριν ελεγχθούν και διαψευστούν.
Δύο πηγές που έχουν γνώσει των σχεδιασμών ανέφεραν στο διεθνές πρακτορείο πως ο οργανισμός SuperPAC, που έχει την υποστήριξη κορυφαίων της τεχνολογίας, όπως ο συνιδρυτής του Facebook Ντάστιν Μόσκοβιτς και ο ιδρυτής του LinkedIn Ρίντ Χόφμαν, στο πλαίσιο συνεργασίας με της καμπάνια του Τζο Μπάιντεν, συγκεντρώσει τουλάχιστον 10 εκατομμύρια δολάρια ώστε να υπάρξει καλύτερη κατανόηση των αλγορίθμων και στον τρόπο που αυτοί βοηθούν τον Τραμπ και τους συμμάχους να κυριαρχούν στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης με βίντεο. Σχεδιάζεται επίσης η συνεργασία με παράγοντες επιρροής – που κινούνται στον ιδεολογικό χώρο των Δημοκρατικών – ώστε να βοηθήσουν στη δημιουργία και προώθηση νέου περιεχομένου.
Όποιος ελέγχει τη «ροή», ελέγχει και την ενημέρωση
Η μάχη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και από τα δύο επιτελεία εκτιμάται πως θα μπορούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην κούρσα για την προεδρία των ΗΠΑ. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό Αμερικανών – και πρωτίστως οι νέοι – χρησιμοποιούν τα social media ως βασική πηγή ενημέρωσης.
Αυτό σημαίνει πως όποιος καταλαμβάνει τη «ροή» στις οθόνες τους, μπορεί να χειραγωγεί σε σημαντικό βαθμό και την ενημέρωσή τους. Πρόσφατα τα social media κατακλύστηκαν με πλήθος βίντεο κατά του Τζο Μπάιντεν. Αρκετά εξ αυτών ήταν επεξεργασμένα και με ψευδή περιεχόμενο, αλλά το ζήτημα που έθεταν δεν ήταν απλώς υπαρκτό, αλλά απασχολεί σοβαρά την αμερικανική κοινωνία. Ο λόγος για την ηλικία του Τζο Μπάιντεν, την πνευματική του διαύγεια και την καταλληλόλητά του να συνεχίσει στην ηγεσία των ΗΠΑ.
Λίγα δευτερόλεπτα είναι… αρκετά
Μπορεί να απομονώνονται ορισμένα δευτερόλεπτα από τις δημόσιες κινήσεις του Μπάιντεν για να τον παρουσιάσουν πως βρίσκεται σε σύγχυση. Ωστόσο αυτά τα δευτερόλεπτα φαίνεται πως «καίνε» τους Δημοκρατικούς και τον Λευκό Οίκο, που όλο και συχνότερα το τελευταίο διάστημα σπεύδουν να τα καταγγείλουν επίσημα ως φτηνά και ψεύτικα. Οι πλευρά των Ρεπουμπλικάνων χαρακτηρίζει τις αντιδράσεις των Δημοκρατικών ως «κινήσεις πανικού» και η μάχη συνεχίζεται.
Αναλυτές από την εταιρεία τεχνολογίας Cyabra, η οποία χρησιμοποιεί ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό ψεύτικων λογαριασμών, διαπίστωσε σε πρόσφατη έρευνα ότι το 15% των λογαριασμών στο X που επαινούν τον Τραμπ και επικρίνουν τον Μπάιντεν είναι ψεύτικοι. Διαπίστωσε όμως πως και το 7% των λογαριασμών που επαινούν τον Μπάιντεν και επικρίνουν τον Τραμπ είναι ψεύτικοι.