Εν μέσω φόβων για νέα παγκόσμια ύφεση, οι αντάρτες Χούτι της Υεμένης συνεχίζουν τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, προκαλώντας προβλήματα σε μια από τις πιο πολυσύχναστες πλωτές οδούς του κόσμου. Έτσι, η διαταραχή των παγκόσμιων εμπορικών οδών έχει τη επίπτωση σε όλο τον κόσμο.
Οι επιθέσεις των τελευταίων εβδομάδων είχαν αποτέλεσμα δεκάδες φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια καυσίμων να «στοχοποιούνται» και ως φυσικό επόμενο καθυστερούσαν εξαιτίας των μαχών.
Τα προβλήματα των επιχειρήσεων
Το στενό Μπαμπ ελ-Μαντέμπ, που βρίσκεται μεταξύ Τζιμπουτί και Υεμένης, υπήρξε το επίκεντρο των επιθέσεων των Χούτι σε πλοία. Εκεί είναι η νότια είσοδος της Ερυθράς Θάλασσας – μια κρίσιμη πλωτή οδός μεταξύ Ευρώπης και Ασίας που συνδέεται με τη Διώρυγα του Σουέζ. Υπολογίζεται ότι το 12% – 15% του παγκόσμιου εμπορίου ακολουθεί αυτή τη διαδρομή, γεγονός που σημαίνει ότι από εκεί περνά ένα σημαντικό ποσοσστό των εμπορευματοκιβωτίων. Οι επιθέσεις έχουν αναγκάσει τους χειριστές να καθυστερήσουν τις αποστολές ή να εκτρέψουν τα πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής — προσθέτοντας έως και δύο εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης και δημιουργώντας πρόσθετο κόστος.
Η διεθνής ναυτιλιακή εταιρεία Mediterranean Shipping Company, η γερμανική εταιρεία μεταφορών Hapag-Lloyd και η γραμμή εμπορευματοκιβωτίων Maersk είναι μεταξύ των εταιρειών που θεωρούν επί του παρόντος την κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα πολύ επικίνδυνη. Και οι τρεις τους ανακοίνωσαν στις αρχές Ιανουαρίου ότι οι διελεύσεις τους μέσω της πλωτής οδού θα σταματήσουν τελείως.
Αυτό αναμένεται να ανεβάσει τις τιμές για τους καταναλωτές τις επόμενες εβδομάδες. «Υπήρξε μια άμεση αστάθεια στην τιμή του πετρελαίου και στις τιμές ορισμένων από τα άλλα εμπορεύματα που διαμετακομίζονται, αλλά χρειάζεται λίγος χρόνος για να καλύψει τις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές», δήλωσε ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής στο Institute of Export & International. Εμπορικές συναλλαγές. Προϊόντα που κυμαίνονται από σκωτσέζικο ουίσκι μέχρι ρούχα από την Ινδία, το Βιετνάμ, την Ταϊλάνδη και το Μπαγκλαντές, όλα διέρχονται από το κανάλι του Σουέζ, είπε.
Εάν το Ιράν, που υποστηρίζει τους Χούτι, δεν περιοριστεί σύντομα, υπάρχει το ενδεχόμενο να ασκήσει πίεση στα στενά του Ορμούζ στα ανοικτά των ακτών του, μια άλλη βασική οδό διέλευσης, κλιμακώνοντας περαιτέρω τις διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Το Ιράν έχει ξαφνικά τη δυνατότητα να κλείσει ή τουλάχιστον να διακόψει τις δύο πιο σημαντικές ναυτιλιακές λωρίδες για την Ευρώπη», δήλωσε ο Tobias Borck, ανώτερος ερευνητής για την ασφάλεια της Μέσης Ανατολής στο Royal United Services Institute.
Τα προβλήματα με το πετρέλαιο
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι επίσης ζωτικής σημασίας οδός καθώς τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν μεταξύ 8% και 10% του παγκόσμιου πετρελαίου και έως και 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου, διέρχονται από τα στενά κάθε χρόνο. Η BP είναι μεταξύ εκείνων που αναγκάστηκαν να αποφύγουν την πλωτή οδό, αντί να κάνουν τη μεγάλη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής.
Σύμφωνα με αναλυτές, αυτό αυξάνει το κόστος αποστολής και οι μεγάλοι κίνδυνοι θα μπορούσαν να αυξήσουν τα ασφάλιστρα. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου αυξήθηκαν 7% τον Δεκέμβριο, καθώς οι μεταφορείς εκτόπισαν τους στόλους τους και οι έμποροι περίμεναν υψηλότερες τιμές για τον Ιανουάριο, ενώ η συνεχιζόμενη ισοτιμία του αργού πετρελαίου Brent εκτινάχθηκε 2% νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.
Επίσης υπάρχει ανησυχία ότι ο ρόλος του Ιράν στην υποκίνηση σύγκρουσης στην περιοχή θα μπορούσε να οδηγήσει τα δυτικά έθνη να καταστέλλουν ξανά τις εξαγωγές ενέργειας της χώρας. Σύμφωνα με τη Simone Tagliapietra από το think tank Bruegel των Βρυξελλών, υπήρξε μια «πραγματικά σημαντική προσπάθεια» τους τελευταίους μήνες για χαλάρωση των περιορισμών στην πώληση ιρανικού πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου πηγαίνει στην Κίνα και συνέβαλε στη μείωση των τιμών στην παγκόσμια αγορά.
Ωστόσο, ο άμεσος οικονομικός αντίκτυπος της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα αντισταθμίζεται από σημαντικές δυνάμεις που λειτουργούν στην ευρωπαϊκή οικονομία. Τα υψηλότερα επιτόκια πιέζουν ήδη τη ζήτηση, ιδίως για αγαθά που εισάγονται από την Ασία. Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου είναι πιθανό να οδηγήσουν σε χαμηλότερη κατανάλωση – και να αυξήσουν την πιθανότητα ύφεσης αργότερα φέτος.
Μεγάλες επενδύσεις σε στρατιωτικό εξοπλισμό
Από τότε που ξεκίνησε η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, στρατιωτικά σκάφη από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία χρειάστηκε επανειλημμένα να ανοίξουν πυρ εναντίον πυραύλων και drones των Χούτι, με την Ουάσιγκτον να ηγείται ενός συνασπισμού για τη διασφάλιση της θαλάσσιας ασφάλειας.
Η αντιπαράθεση μεταξύ των Χούτι και των δυτικών ναυτικών αντανακλά έναν νέο τύπο πολέμου που δεν είναι βιώσιμος μακροπρόθεσμα, με τους ναυτικούς να πρέπει να αναπτύξουν εξαιρετικά ακριβούς πυραύλους για να χτυπήσουν φθηνά drones. «Η αντιστάθμιση του κόστους δεν είναι με το μέρος μας», δήλωσε ένας αξιωματούχος από το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ τον περασμένο μήνα.
Για παράδειγμα, η γαλλική φρεγάτα Languedoc τον περασμένο μήνα χρησιμοποίησε πύραυλους εδάφους-αέρος Aster 15 ευρώ 1 εκατ. για να καταρρίψει ιρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη τύπου Shahed, που πιθανότατα χρησιμοποιούνται από τους Χούτι, που κόστισαν περίπου 20.000 ευρώ το πολύ, δημιουργώντας έναν αυξανόμενο προϋπολογισμό αντίκτυπο σε όσους προσπαθούν να διατηρήσουν την ειρήνη.
Η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας δείχνει ότι, με πυραύλους και drones που εκτοξεύονται από το έδαφος, οι εχθρικές ομάδες δεν χρειάζονται πλέον μεγάλους στόλους για να έχουν στρατιωτικό αντίκτυπο στις θάλασσες, σύμφωνα με τον Maxence Brischoux, ειδικό στη θαλάσσια γεωπολιτική.
Και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι οι ένοπλες δυνάμεις της Δύσης θα πρέπει να επανεξετάσουν τις στρατιωτικές τους προμήθειες για να αντιμετωπίσουν απειλές σε χαμηλές τιμές. Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον μια ευρύτερη γκάμα όπλων για να συμπεριλάβουν συστήματα αεράμυνας χαμηλού επιπέδου, φθηνά αντί να εστιάζουν μόνο σε εξαιρετικά εξελιγμένο, προηγμένο εξοπλισμό, λένε οι ειδικοί — αλλά, προς το παρόν, αναγκάστηκαν να πυροβολήσουν με μερικά από τα πιο ακριβά όπλα στα οπλοστάσια τους.