Η Françoise Gilot (Φρανσουάζ Ζιλό), μια ζωγράφος της οποίας η καριέρα επισκιάστηκε από τη ρομαντική σχέση της με έναν πολύ μεγαλύτερο Πάμπλο Πικάσο και τα απομνημονεύματα της κοινής τους εποχής το 1964 έγιναν διεθνές μπεστ σέλερ, πέθανε την Τρίτη σε ηλικία 101 ετών.
Ο θάνατός της σε νοσοκομείο του Μανχάταν επιβεβαίωσε στους New York Times η κόρη της, Aurelia Engel, η οποία είπε ότι η Γαλλίδα καλλιτέχνιδα αντιμετώπιζε καρδιακές και πνευμονικές παθήσεις.
Γεννημένη σε μια εύπορη παριζιάνικη οικογένεια, η Gilot ήταν ήδη αφοσιωμένη ζωγράφος όταν γνώρισε τον 40 χρόνια μεγαλύτερό της Πικάσο, σε ένα γαλλικό εστιατόριο όταν ήταν μόλις 21 ετών. Και ήταν η μόνη ανάμεσα σε πολλές ερωμένες που τον εγκατέλειψε, το 1953, μετά από 10 χρόνια και δύο παιδιά μαζί, την Παλόμα και τον Κλοντ Πιέρ.
«Φαντάζεσαι ότι οι άνθρωποι θα ενδιαφέρονται για σένα;» είπε ο Πικάσο όταν τον άφησε. «Δεν θα το κάνουν ποτέ, πραγματικά, μόνο για σένα. Ακόμα κι αν πιστεύεις ότι αρέσεις στους ανθρώπους, θα είναι απλώς ένα είδος περιέργειας που θα έχουν για ένα άτομο του οποίου η ζωή έχει αγγίξει τη δική μου τόσο στενά».
Όμως, η Gilot ξαναέχτισε την καριέρα της μετά τη σχέση που επισκίασε το έργο της και την έκανε διασημότητα, ακόμη και όταν ο Πικάσο πίεζε τις γκαλερί να μην εκθέσουν την τέχνη της. Συνέχισε να εκθέτει τα έργα της, τα οποία βρίσκονται σε πάνω από 12 μουσεία, συμπεριλαμβανομένων του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης και του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη και του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, και οι πίνακές της συνέχισαν να πωλούνται. Ένα πορτρέτο του 1965 με την κόρη της, Paloma à la Guitare, πουλήθηκε για 1,3 εκατ. δολάρια σε διαδικτυακή δημοπρασία το 2021.
Ο Πικάσο απέτυχε να μπλοκάρει τα απομνημονεύματα της δεκαετούς σχέσης τους, «Life with Picasso», το οποίο έγινε διεθνές μπεστ σέλερ και επανεκδόθηκε από το New York Review Book Classics το 2019. Τα απομνημονεύματα εξόργισαν τόσο τον Ισπανό καλλιτέχνη που διέκοψε οριστικά την επαφή με την Gilot και τα δύο παιδιά τους. Χρησιμοποίησε ως έμπνευση για την ταινία του 1996 «Surviving Picasso», σε σκηνοθεσία Merchant Ivory και με πρωταγωνιστή τον Anthony Hopkins ως Πικάσο μέχρι τη Natascha McElhone ως Gilot.
Η Gilot παντρεύτηκε τον καλλιτέχνη Luc Simon το 1955, με τον οποίο απέκτησε μια κόρη, την Aurelia. Το ζευγάρι χώρισε το 1962. Το 1970 παντρεύτηκε τον Τζόνας Σαλκ, τον Αμερικανό ιατρικό ερευνητή υπεύθυνο για ένα από τα πρώτα επιτυχημένα εμβόλια κατά της πολιομυελίτιδας. Το ζευγάρι μοίρασε το χρόνο του ανάμεσα στη La Jolla της Καλιφόρνια και στο στούντιο της στη νότια Γαλλία. Δημοσίευσε άλλα απομνημονεύματα της ζωής της ως καλλιτέχνιδα όπως το Interface: The Painter and the Mask, το 1975. Τον επόμενο χρόνο, έγινε πρόεδρος του τμήματος καλών τεχνών στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, δουλειά που διατήρησε μέχρι το 1983.
Μετά τον θάνατο του Σαλκ το 1995, μετακόμισε στο Upper West Side στο Μανχάταν, όπου συνέχισε να ζωγραφίζει και να επιβλέπει εκθέσεις κατά τη διάρκεια της αναγέννησης της καριέρας της. Το 2018, σε ηλικία 96 ετών, δημοσίευσε ένα βιβλίο με σκίτσα που έγιναν στη διάρκεια πολλών ταξιδιών στην Ινδία, τη Σενεγάλη και τη Βενετία μεταξύ 1974 και 1981.
Άφησε πίσω τα δύο παιδιά της με τον Πικάσο, τον Κλοντ Πικάσο, διευθυντή της Διοίκησης Πικάσο, και την Παλόμα, σχεδιάστρια μόδας και κοσμημάτων, την Aurelia, καθώς και τέσσερα εγγόνια.