Η 11η Σεπτεμβρίου είναι η μέρα που αλλάζει τον κόσμο, καθώς ο πλανήτης παρακολουθεί την μεγαλύτερη υπερδύναμη, να «ματώνει» από έναν άγνωστο και ασήμαντο μέχρι τότε αντίπαλο.
Οι ισλαμιστές τρομοκράτες της Αλ Κάιντα κάνουν αεροπειρατεία σε τέσσερα αεροπλάνα, κατευθύνουν δύο από αυτά στους Δίδυμους Πύργους του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, ένα στο Πεντάγωνο, ενώ το τέταρτο συντρίβεται σε ανοικτό χώρο.
Μέσα σε λίγη ώρα, οι Δίδυμοι Πύργοι καταρρέουν και συνολικά χάνουν την ζωή τους 2.973 πολίτες, παραπάνω από 6.000 τραυματίζονται, ενώ 24 άνθρωποι παραμένουν αγνοούμενοι μέχρι και σήμερα.
Ο πλανήτης παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα μία χώρα βυθισμένη στο πένθος, με τους κρατικούς αξιωματούχους να υπόσχονται εκδίκηση, χωρίς όμως να αναγνωρίζουν λάθη ή αστοχίες.
Έκτοτε, «αναπάντητα» ερωτήματα πλανώνται πάνω από τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, σχετικά με τον τρόπο που έδρασαν και ταυτόχρονα δημιουργούν μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης για θεωρίες συνομωσίας.
Έτσι, δημιουργείται ένα ερώτημα, που ψάχνει επίσημη απάντηση μέχρι και σήμερα. Η 11η Σεπτεμβρίου είναι ένα τεράστιο φιάσκο των μυστικών υπηρεσιών ή «δουλειά» εκ των έσω.
Πώς οι τρομοκράτες πέρασαν την ασφάλεια του αεροδρομίου
Η πρώτη και βασική απορία, είναι πως οι τρομοκράτες επιβιβάστηκαν στα αεροπλάνα, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από την ασφάλεια του αεροδρομίου.
Την εποχή που συμβαίνει η 11η Σεπτεμβρίου, τα πρωτόκολλα ασφαλείας στα αεροδρόμια, όχι μόνο είναι διαφορετικά, αλλά και λιγότερο αυστηρά.
Καταρχάς, ο τρόπος τρομοκρατικής δράσης μέσω αεροπειρατείας, αλλά και η αντίληψη περί κινδύνου από τις αρχές, είναι αρκετά διαφορετικός.
Συνήθως οι αεροπειρατές είτε επιβιβάζονταν στο αεροπλάνο, ώστε να διαπραγματευτούν με τον εκάστοτε «στόχο» τους, είτε τοποθετούσαν εκρητικά και το ανατίναζαν, χωρίς να χρησιμοποιούν βομβιστές αυτοκτονίας.
Μάλιστα, οι αμερικανικές Αρχές θεωρούν πως η Νο1 τρομοκρατική απειλή είναι να φυτέψει κάποιος μια βόμβα στο αεροπλάνο, όχι να επιβιβαστεί σε αυτό.
Παράλληλα, στα αεροδρόμια των ΗΠΑ χρησιμοποιείται το σύστημα Capps, που δεν μπορεί να εντοπίσει τον τρόπο δράσης των τρομοκρατών της 11ης Σεπτεμβρίου.
Συγκεκριμένα, δίνει σήμα μόνο αν οι βαλίτσες του επιβάτη φορτωθούν στο αεροπλάνο, χωρίς εκείνος να επιβιβαστεί, ενώ θεωρεί ως δυνητικά ύποπτους τους ανθρώπους που πληρώνουν με μετρητά το εισιτήριό τους και όχι με πιστωτική.
Παρόλα αυτά, από τους συνολικά 19 τρομοκράτες που επιχειρούν, μόλις εννέα κινούν τις υποψίες των αρχών, ενώ το Capps εντοπίζει δύο από τους πέντε αεροπειρατές της Πτήσης 77 της American Airlines, χωρίς όμως να υποβάλλονται σε περαιτέρω έρευνα.
«Έτσι δούλευαν τότε τα αεροδρόμια», θα πεί ένας αξιωματούχος, αναφερόμενος στον έλεγχο ασφαλείας.
Το μυστήριο της Πτήσης 93
Το τέταρτο αεροπλάνο που είναι γνωστό ως Πτήση 93 δεν βρίσκει ποτέ τον στόχο του, καθώς οι επιβάτες επιτίθενται στους τρομοκράτες και ρίχνουν το αεροσκάφος νοτιοδυτικά της Πενσυλβάνια, κοντά στο Shanksville. Παρόλα αυτά, νυν και πρώην αξιωματούχοι, μαζί με αυτόπτες μάρτυρες περιπλέκουν την κατάσταση.
Τουλάχιστον έξι αυτόπτες μάρτυρες αναφέρουν ότι είδαν ένα μικρό λευκό τζετ να πετάει πάνω από το σημείο της πρόσκρουσης αμέσως μετά το συμβάν, ενώ η έρευνα που διεξάγεται επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς τους.
Ταυτόχρονα, αποκαλύπτει πως ένα ιδιωτικό αεροσκάφος Dassault Falcon 20 πετούσε 20 μίλια βόρεια της περιοχής και πετούσε χαμηλά, γιατί ήταν σε πορεία προσγείωσης στο γειτονικό αεροδρόμιο του Johnstown-Cambria.
Μάλιστα, ο Πύργος ζητά από τον πιλότο Yates Gladwell, να ερευνήσει τι συνέβη, ενώ ο πολιτειακός αστυνομικός Lyle Szupinka δηλώνει αμέσως μετά το συμβάν στην εφημερίδα «Pittsburgh Tribune-Review» πως μία από τις μηχανές της Πτήσης 93 έχει εντοπιστεί «σε σημαντική απόσταση από το σημείο της πρόσκρουσης».
Η έρευνα επιβεβαιώνει τα λεγόμενά του, χωρίς ικανοποιητική ωστόσο εξήγηση για το γεγονός.
Επίσης, o συνταγματάρχης εν αποστρατεία Donn de Grand-Pre αναφέρει τον Φεβρουάριο του 2004 πως ένα μαχητικό «είχε απογειωθεί από τη Βάση της Βόρειας Ντακότα. Ξέρω τον πιλότο που έριξε τους δύο πυραύλους που έπληξαν την Πτήση 93».
Ο πιλότος αναγνωρίζεται και είναι ο επισμηναγός Rick Gibney, ο οποίος αρνείται να σχολιάσει οτιδήποτε για να μη ρίξει λάδι στη συνωμοσιολογική πυρά, όπως τονίζει.
Παράλληλα, η βάση ισχυρίζεται πως ένα F-16 πέταξε εκείνο το πρωινό με τον Gibney στο πιλοτήριο, όχι όμως κοντά στο Shanksville.
Η επίσημη έκθεση που συντάσσεται, επισημαίνει πως η Πτήση 93 αποσυντίθεται από τη σφοδρότητα της πρόσκρουσης και προσθέτει ότι τα σωστικά συνεργεία βρίσκουν συντρίμμια της ατράκτου και ανθρώπινα απομεινάρια, που ταυτοποιούνται με τεστ DNA.
Ακόμη, οχτώ μήνες μετά το δυστύχημα, 125 εθελοντές κάνουν έρευνα σε μεγαλύτερη ακτίνα και βρίσκουν επιπρόσθετα κομμάτια (μέταλλα και καλώδια), αλλά και ανθρώπινα απομεινάρια.
Περίεργα μηνύματα και η στάση CIA-NSA
H Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ λαμβάνει δύο περίεργα μηνύματα παραμονή της 11ης Σεπτεμβρίου, από το Αφγανιστάν και τη Σαουδική Αραβία. Το ένα γράφει «Αύριο είναι η ώρα μηδέν» και το άλλο «Ο αγώνας ξεκινάει αύριο».
Κανένα όμως δεν μεταφράζεται έγκαιρά από την NSA, παρά μόνο την επόμενη μέρα της επίθεσης, παρά το γεγονός πως η CIA είναι σε επιφυλακή από τις 23 Αυγούστου για τρομοκρατικό χτύπημα από την Αλ Κάιντα.
Συγκεκριμένα, η CIA ενημερώνει στις 6 Αυγούστου του 2001 τον τότε πρόεδρο Μπους ότι η Αλ Κάιντα σχεδιάζει αεροπειρατείες αεροπλάνων και αμέσως ειδοποιούνται οι πρεσβείες και άλλες υπηρεσίες, δεν διαχέεται όμως η πληροφορία προς τα έξω, ή έστω μια υπόνοια, για να είναι κάποιος φορέας σε ετοιμότητα.
Επίσης, στις 31 Ιουλίου η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας εκδίδει μια προειδοποίηση προς τις αεροπορικές εταιρείες ότι «τρομοκρατικές οργανώσεις είναι γνωστό ότι σχεδιάζουν και εκπαιδεύουν αεροπειρατές».
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το CNN αυτή η προειδοποίηση δεν είναι η πρώτη που λαμβάνει η κυβέρνηση. Ήδη από το 1998, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας έχει προειδοποιήσει τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια να βρίσκονται σε υψηλό βαθμό εγρήγορσης.
Η επόμενη μέρα
Μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου η αυτοκριτική των ΗΠΑ περιορίζεται σε πολιτικό επίπεδο, ενώ αυστηροποιούνται τα επιχειρησιακά σχέδια.
Αυστηρά πρωτόκολλα θεσπίζονται για τις υπηρεσίες, ενώ CIA και NSA δίνουν αγώνα, ώστε να εφαρμόσουν κατά γράμμα τις εκάστοτε οδηγίες που λαμβάνουν.
Παρόλα αυτά, 20 χρόνια μετά υπάρχουν ερωτήματα που είτε δεν έχουν λάβει απάντηση, είτε έχουν μεν, αλλά δεν έχει γίνει αποδεκτή, σχετικά με τον τρόπο που λειτούργησαν οι μυστικές υπηρεσίες.
Ορισμένοι βλέπουν επιχειρησιακά κενά και ανετοιμότητα που οδήγησαν στο μεγαλύτερο τρομοκρατικό χτύπημα στη Δύση, ενώ άλλοι θεωρούν ότι η 11η Σεπτεμβρίου είναι ενορχηστρωμένη από τις μυστικές υπηρεσίες.
Μετά από εκείνη την ημέρα μέχρι και σήμερα, έχει δημιουργεί ένας μύθος για τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, ο οποίος αναφέρει μεν πως είναι άτρωτες, αλλά παραλείπει την «μαύρη σελίδα» τους, που «πάγωσε» τον υπόλοιπο πλανήτη.