Δορυφορικές εικόνες δείχνουν πώς μια βασική γέφυρα προς τη χερσόνησο της Κριμαίας, η οποία υπέστη ζημιές από έκρηξη τον Οκτώβριο υπό μυστηριώδεις συνθήκες, έχει πλέον επισκευαστεί σε μεγάλο βαθμό από τη Ρωσία.
Όταν άνοιξε αρχικά το 2018, η γέφυρα του Κερτς χαιρετίστηκε από τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ως «η κατασκευή του αιώνα», τέσσερα χρόνια μετά την παράνομη προσάρτηση της Κριμαίας από τη Μόσχα.
Η έκρηξη έχει δυσχεράνει σοβαρά την ικανότητα της Ρωσίας να διατηρεί τον εφοδιασμό των στρατευμάτων της, αναγκασμένη να καταφεύγει σε μια περιορισμένη υπηρεσία πορθμείων μέσω του στενού του Κερτς.
Όπως αναφέρει όμως το BBC δημιούργησε και μία μεγάλη αμηχανία για τον πρόεδρο Πούτιν, δεδομένης της σημασίας της γέφυρας ως στρατηγικού και συμβολικού έργου.
Πώς έχει ανακατασκευάσει η Ρωσία τη γέφυρα;
Η επισκευή της γέφυρας είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2023.
Αν και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί πλήρως, η κατασκευή φαίνεται να προηγείται του χρονοδιαγράμματος.
Η διαδικασία καθαρισμού των ζημιών και η έναρξη των επισκευών ξεκίνησε αμέσως μετά την έκρηξη της 8ης Οκτωβρίου.
Πλωτοί γερανοί πλεύρισαν στο σημείο για να απομακρύνουν τέσσερα τμήματα του δρόμου που είχαν καταρρεύσει ή σπάσει.
Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, η γέφυρα ήταν έτοιμη για νέα κατασκευή.
Κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου, η νεφοκάλυψη κατέστησε αδύνατη την ανάλυση μέσω δορυφορικών εικόνων της ανοικοδόμησης, αλλά αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από ρωσικές πηγές και περιφερειακές ειδήσεις δίνουν περαιτέρω εικόνα της διαδικασίας.
Οι εικόνες δείχνουν ότι τα προκατασκευασμένα τμήματα του οδοστρώματος μεταφέρθηκαν στο σημείο που υπέστησαν ζημιές πάνω σε γιγαντιαία μεταγωγικά με επίπεδη πλατφόρμα – ένα ταξίδι που διήρκεσε επτά ώρες από τις ρωσικές ακτές.
Στη συνέχεια, γερανοί που τοποθετήθηκαν στα σταθερά τμήματα της γέφυρας τα εναπόθεσαν στη θέση τους.
Τέλος, τα νέα τμήματα του οδοστρώματος έλαβαν ασφαλτική επιφάνεια.
«Η γέφυρα επισκευάστηκε σίγουρα πολύ πιο γρήγορα από τα χρονοδιαγράμματα που συνηθίζονται σε έργα πολιτικού μηχανικού», λέει ο δρ Andrew Barr, ερευνητής πολιτικής και δομικής μηχανικής.
«Αλλά η ιεράρχηση των πόρων που συνεπάγεται η αποκατάσταση ενός στρατιωτικού και πολιτικού περιουσιακού στοιχείου αλλάζει σημαντικά τα πράγματα, ιδίως σε μια χώρα σε εμπόλεμη κατάσταση», προσθέτει.
Ο πρόεδρος Πούτιν επισκέφθηκε τη γέφυρα στις 5 Δεκεμβρίου και το Κρεμλίνο δημοσίευσε ένα βίντεο στο οποίο, όπως λέει, τον δείχνει να οδηγεί ένα όχημα κατά μήκος του επισκευασμένου τμήματος και να ενημερώνεται για το έργο.
Σε κάποιο σημείο, ο κ. Πούτιν ενημερώθηκε από έναν εργάτη ότι η κυκλοφορία έπρεπε να επαναληφθεί στις 20 Δεκεμβρίου, αλλά η «επιταχυνόμενη κατασκευή» επέτρεψε στο τμήμα στο οποίο βρισκόταν να ανοίξει νωρίτερα.
Οι επισκευή της γέφυρας της Κριμαίας από 8 Οκτωβρίου έως 30 Νοεμβρίου
φωτογραφίες: Maxar
Πόσο σοβαρές ήταν οι ζημιές στη γέφυρα;
Η γέφυρα μεταφέρει τόσο την οδική όσο και τη σιδηροδρομική κυκλοφορία μέσω του στενού του Κερτς μεταξύ της Ρωσίας και της χερσονήσου της Κριμαίας, την οποία η Ρωσία προσάρτησε το 2014.
Δορυφορικές εικόνες αποκαλύπτουν ότι μια έκρηξη προκάλεσε την κατάρρευση τμημάτων του ενός από τα δύο οδοστρώματα στη θάλασσα, με μόνο ένα τμήμα του να είναι ορατό πάνω από το νερό.
Η έκρηξη έβαλε επίσης φωτιά στα εμπορευματοκιβώτια καυσίμων ενός διερχόμενου τρένου στην παρακείμενη σιδηροδρομική γέφυρα, η οποία όμως άνοιξε ξανά λίγο αργότερα.
Το κατεστραμμένο τμήμα της οδικής γέφυρας είχε μήκος 274 μέτρα (900 πόδια).
Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από την έκρηξη. Από τότε η γέφυρα έχει κλείσει για την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων, αν και επιτρέπεται η χρήση της για κάποια ελαφρά κυκλοφορία.
Η αιτία της έκρηξης παραμένει μυστήριο. Ρώσοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι επρόκειτο για τρομοκρατική ενέργεια από δύο άνδρες από τη νότια Ρωσία, οι οποίοι οδηγούσαν ένα φορτηγό στη γέφυρα όταν συνέβη η έκρηξη.
Άλλες θεωρίες έκαναν λόγο για επίθεση στη γέφυρα με τη χρήση πυραύλου που εκτοξεύτηκε από σκάφος ή drone. Αλλά δεν υπήρξε καμία επιβεβαίωση από την ουκρανική πλευρά για καμία από αυτές τις πιθανές εξηγήσεις.
Πόσο σημαντική είναι η γέφυρα της Κριμαίας;
Η γέφυρα της Κριμαίας είναι η μεγαλύτερη σε μήκος γέφυρα στην Ευρώπη. Έχει μήκος 19 χιλιόμετρα (12 μίλια) και διασχίζει τον πορθμό του Κερτς μεταξύ της Ρωσίας και της Κριμαίας και είναι η μόνη άμεση οδική και σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών.
Η κατασκευή της κόστισε 2,7 δισεκατομμύρια λίρες και θεωρήθηκε σε μεγάλο βαθμό ως προσωπικό έργο του προέδρου Πούτιν, μια ζωτικής σημασίας σύνδεση εφοδιασμού για τη ρωσική πολεμική προσπάθεια στην Ουκρανία και συμβολίζει μια νέα πολιτική σύνδεση με την Κριμαία.
Είναι ζωτικής σημασίας για την προμήθεια αγαθών, όπως καύσιμα και τρόφιμα, στον άμαχο πληθυσμό εκεί και στη ναυτική βάση της Σεβαστούπολης, όπου βρίσκεται ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας.
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο, η γέφυρα έχει γίνει μια σημαντική διαδρομή για τον ανεφοδιασμό των ρωσικών δυνάμεων στη νότια Ουκρανία.