Kαθυστερήσεις στη ναυτιλία έχει προκαλέσει ένα τουρκικό μέτρο που τέθηκε σε ισχύ από τις αρχές του μήνα και απαιτεί από τα πλοία να προσκομίσουν αποδεικτικό ασφάλισης, το οποίο θα καλύπτει τη διάρκεια της διέλευσης τους μέσω του στενού του Βοσπόρου, ή όταν καταπλέουν σε τουρκικά λιμάνια.
Με λίγα λόγια, η Τουρκία εμφανίστηκε ως κρίσιμο εμπόδιο σε ένα περίπλοκο σχέδιο της Δύσης με σκοπό να στερήσει στη Ρωσία τα έσοδα από το πετρέλαιο ως απάντηση στον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που περίμεναν να βγουν από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω των τουρκικών στενών, συνέχισε να αυξάνεται την Παρασκευή (9/12).
Η Άγκυρα αρνήθηκε να καταργήσει τον κανόνα αυτόν, παρά τις πιέσεις από δυτικούς αξιωματούχους που εξέφρασαν την απογοήτευσή τους, σύμφωνα με το Reuters.
Υπενθυμίζεται, ότι οι πλούσιες χώρες της G7, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αυστραλία συμφώνησαν να απαγορεύσουν σε παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως ασφαλιστικές εταιρείες, να βοηθήσουν στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου, εκτός εάν πωληθεί στην επιβεβλημένη τιμή (πλαφόν), με στόχο να πλήξουν τα κέρδη της Μόσχας.
Η ναυτιλιακή αρχή της Τουρκίας, δήλωσε από την πλευρά της ότι θα συνεχίσει να κρατά έξω από τα ύδατά της τα πετρελαιοφόρα που στερούνται τις κατάλληλες ασφαλιστικές επιστολές.
Οι δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες από την άλλη, είπαν ότι δεν μπορούν να παράσχουν τα έγγραφα που απαιτούνται, καθώς αυτό μπορεί να τους εκθέσει σε κυρώσεις, εάν προκύψει ότι τα φορτία πετρελαίου που καλύπτουν πωλήθηκαν σε τιμές που υπερβαίνουν το ανώτατο όριο.
Η τουρκική αρχή, διαμήνυσε ότι σε περίπτωση ατυχήματος, που εμπλέκεται σκάφος κατά παράβαση των κυρώσεων, είναι πιθανό η ζημιά να μην καλυφθεί από το διεθνές ταμείο που ρυθμίζει θέματα αυτού του είδους.
«Αποκλείεται να αναλάβουμε τον κίνδυνο, η ασφαλιστική εταιρεία να μην ανταποκριθεί στην ευθύνη της για αποζημίωση», ανέφερε η Τουρκία, προσθέτοντας ότι η χώρα συνεχίζει τις συνομιλίες με άλλα κράτη και ασφαλιστικές εταιρείες.
Πρόσθεσε δε, ότι η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων που περίμεναν κοντά στα στενά, ήταν πλοία της ΕΕ, με ένα μεγάλο μέρος του πετρελαίου να προορίζεται για λιμάνια της ΕΕ – παράγοντας που απογοητεύει τους δυτικούς συμμάχους της Άγκυρας.
Πάντως, η εκκρεμότητα των πλοίων δημιουργεί αυξανόμενη ανησυχία στις αγορές πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων. Εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα κινούνται νότια από τα ρωσικά λιμάνια μέσω των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων της Τουρκίας στη Μεσόγειο.
Πετρέλαιο από το Καζακστάν
Τα περισσότερα από τα δεξαμενόπλοια, ωστόσο, που περιμένουν στον Βόσπορο μεταφέρουν πετρέλαιο από το Καζακστάν και η υπουργός Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν, δήλωσε την Πέμπτη (8/12) ότι «η αμερικανική κυβέρνηση δεν βλέπει κανένα λόγο να υποβληθούν τέτοιες αποστολές στις νέες διαδικασίες της Τουρκίας».
«Η Ουάσιγκτον δεν είχε κανένα λόγο να πιστεύει ότι η Ρωσία εμπλέκεται στην απόφαση της Τουρκίας να εμποδίσει τη διέλευση πλοίων», πρόσθεσε.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε την Παρασκευή (9/12) ότι οι καθυστερήσεις δεν σχετίζονται με τοπλαφόν και η Τουρκία θα μπορούσε να συνεχίσει να επαληθεύει τα ασφαλιστήρια συμβόλαια «με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως πριν».
«Είμαστε λοιπόν σε επαφή με τις τουρκικές αρχές για να ζητήσουμε διευκρινίσεις και εργαζόμαστε για να ξεμπλοκάρουμε την κατάσταση», δήλωσε εκπρόσωπος της Ένωσης στο Reuters.
«Αγκάθια» στις σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η Τουρκία έχει ισορροπήσει τις καλές της σχέσεις τόσο με τη Ρωσία όσο και με την Ουκρανία, από την έναρξη του πολέμου. Διαδραμάτισε επίσης βασικό ρόλο σε μια συμφωνία με την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών, που επιτεύχθηκε τον Ιούλιο για την απελευθέρωση των εξαγωγών σιτηρών από τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Ωστόσο, οι σχέσεις μεταξύ των συμμάχων του ΝΑΤΟ, την Άγκυρα και την Ουάσιγκτον, ήταν κατά καιρούς δύσκολες, καθώς η Τουρκία τον περασμένο μήνα απηύθυνε εκ νεου εκκλήσεις προς τις Ηνωμένες Πολιτείες να σταματήσουν να υποστηρίζουν τις δυνάμεις των Κούρδων της Συρίας.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν μάλιστα, επέβαλε κυρώσεις την Πέμπτη (8/12)σε έναν εξέχοντα Τούρκο επιχειρηματία, τον Sitki Ayan και το δίκτυο εταιρειών του, με την κατηγορία ότι ενεργούσε ως «διευκολυντής» για τις πωλήσεις πετρελαίου και το ξέπλυμα χρήματος για λογαριασμό του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν.