Ώρα 14:08. Τα πράγματα για τους πέντε επιβαίνοντες του βαθυσκάφους Titan που ξεκίνησαν για το ναυάγιο του Τιτανικού είναι πολύ δύσκολα. Το οξυγόνο τελειώνει και πλέον οι ελπίδες σβήνουν…
Παρά την κολοσιαία επιχείρηση εντοπισμού του υποβρυχίου στα νερά του Ατλαντικού, οι έρευνες έχουν καταλήξει άκαρπες και το «παράθυρο» για τη διάσωσή τους κλείνει.
Ο χρόνος που είχε δώσει η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ για τα αποθέματα οξυγόνου ήταν ότι επαρκούν μέχρι τις 14:08 ώρα Ελλάδος.
Η τελευταία εξέλιξη είναι ότι «το καναδικό σκάφος Horizon Arctic ανέπτυξε ένα τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος, που έφθασε στον βυθό της θάλασσας και άρχισε την έρευνα για το αγνοούμενο υποβρύχιο», όπως ενημέρωσε το μεσημέρι της Πέμπτης η Ακτοφυλακή. Το τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος «έφθασε στον πυθμένα» του ωκεανού και έχει ήδη ξεκινήσει τις έρευνες για το υποβρύχιο.
Οι πέντε επιβαίνοντες ξεκίνησαν το ταξίδι τους προς τον βυθό του Ατλαντικού την Κυριακή (18/6) και περίπου δύο ώρες μετά το στίγμα τους χάθηκε. Από εκείνη τη στιγμή σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους απέμεναν 96 ώρες οξυγόνου.
Οι πέντε επιβαίνοντες του μοιραίου βαθυσκάφους
Χέιμις Χάρντινγκ: Ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος και πρόεδρος της Action Aviation είναι μεταξύ των αγνοουμένων. Ο Χάρντινγκ είχε γράψει στα social media πως ήταν περήφανος που πάει στον Τιτανικό ως «mission specialist», σημειώνοντας πως λόγω του κακού καιρού η αποστολή αυτή μάλλον θα ήταν η πρώτη και η μόνη επανδρωμένη αποστολή στον Τιτανικό για το 2023. «Άνοιξε ένα “παράθυρο” καιρού μόλις και θα επιχειρήσουμε κατάδυση αύριο». Το 2016 ο Χάρντινγκ είχε συνοδέψει τον πρώην αστροναύτη Μπαζ Όλντριν στον Νότιο Πόλο, όταν ο Όλντριν έγινε ο γηραιότερος άνθρωπος που φτάνει στην Ανταρκτική, σε ηλικία 86 ετών. Ο Χάρντινγκ επίσης συμμετείχε στην αποστολή «One More Orbit» το 2019, που σημείωσε ρεκόρ για την ταχύτερη πτήση γύρω από τη Γη περνώντας πάνω από τους δύο πόλους. Επίσης έχει τρία ρεκόρ Γκίνες, έχει καταδυθεί στην Τάφρο των Μαριανών και έχει πετάξει στο Διάστημα με σκάφος New Shepard της Blue Origin.
https://www.instagram.com/p/CildhH-NIVH/
Πολ Ανρί Ναρζολέ: Ο 77χρονος Γάλλος εξερευνητής είναι ακόμη ένας από τους πέντε επιβαίνοντες. Είναι διευθυντής υποθαλάσσιων ερευνών στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού. Πρώην αξιωματικός του Γαλλικού Ναυτικού, ήταν δύτης μεγάλων βαθών και ναρκαλιευτής. Μετά τη συνταξιοδότησή του ηγήθηκε αποστολής στον Τιτανικό το 1987 και είναι ένας εκ των κορυφαίων ειδικών για το ναυάγιο. Σε συνέντευξή του το 2020 στο ραδιόφωνο France Bleu για τους κινδύνους των καταδύσεων είχε πει «δεν φοβάμαι να πεθάνω, νομίζω ότι θα συμβεί μία ημέρα».
Στόκτον Ρας: Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OceanGate επέβαινε επίσης στο σκάφος. «Είναι ένα εντυπωσιακά όμορφο ναυάγιο» είπε πει στο Sky νωρίτερα μέσα στο έτος. «Μπορείς να δεις μέσα, βουτήξαμε και είδαμε τη μεγάλη σκάλα και κάποιους από τους πολυελαίους να κρέμονται ακόμα».
Σαχζάντα Νταβούντ και ο γιος του, Σουλεμάν: Η οικογένειά τους επιβεβαίωσε πως βρίσκονταν στο σκάφος. Ο Σαχζάντα είναι αντιπρόεδρος ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους του Πακιστάν, της Engro Corporation, με επενδύσεις σε λιπάσματα, κατασκευή οχημάτων, ενέργεια και ψηφιακές τεχνολογίες. Ζούσε στη Βρετανία με τη σύζυγο και τα δύο παιδιά τους. Είναι επίσης ένας από τους «trustees» του Ινστιτούτου SETI, που έχει ως αντικείμενο την αναζήτηση ιχνών εξωγήινης νοημοσύνης.
Οι τιτάνιες έρευνες για το βαθυσκάφος – Το χρονικό
Για πέντε ημέρες μία πολυεθνική ομάδα έρευνας και διάσωσης ψάχνει κάθε εκατοστό της θάλασσας στο σημείο όπου βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού αναζητώντας το βαθυσκάφος Τιτάνας.
Το βαθυσκάφος Titan, μήκους 6,7 μέτρων, που ανήκει στην εταιρεία OceanGate Expeditions με έδρα τις ΗΠΑ, ξεκίνησε την κάθοδό του προς το ναυάγιο του Τιτανικού στις 08:00 το πρωί της Κυριακής (τοπική ώρα, 15:00 ώρα Ελλάδας). Έχασε επαφή με το πλοίο υποστήριξης από το οποίο αποκολλήθηκε έπειτα από περίπου μία ώρα και 45 λεπτά, δηλαδή λίγα λεπτά προτού φτάσει στο διάσημο ναυάγιο, σε μια απομακρυσμένη περιοχή του βόρειου Ατλαντικού.
Όταν ξεκίνησε το Titan διέθετε οξυγόνο για 96 ώρες, σύμφωνα με την εταιρεία, κάτι που σήμαινε πως οι ομάδες έρευνες είχαν ένα «παράθυρο» κάποιων ωρών προκειμένου να τους εντοπίσουν και να στήσουν μία επιχείρηση για τη διάσωσή του.
Βέβαια, οι αριθμοί δεν ήταν απόλυτοι, καθώς το πόσο θα διαρκέσει στην πραγματικότητα το οξυγόνο εξαρτάται, σύμφωνα με τους ειδικούς, από πολλούς παράγοντες, όπως αν το βαθυσκάφος έχει ακόμη ηλεκτρικό ρεύμα και από το αν οι επιβάτες διατήρησαν την ψυχραιμία τους.
Οι έρευνες κατά τις πρώτες ημέρες ήταν άκαρπες. Όμως, χθες οι ομάδες έρευνας και οι συγγενείς των πέντε επιβαινόντων αναθάρρησαν μετά την ανακοίνωση του αμερικανικού λιμενικού ότι καναδικά πλοία άκουσαν ήχους από τον βυθό της θάλασσας.
Το λιμενικό επεσήμανε ότι τα τηλεκατευθυνόμενα υποθαλάσσια οχήματα έρευνας κατευθύνονταn προς το σημείο όπου ακούστηκαν οι ήχοι, χωρίς ωστόσο να έχουν εντοπίσει το βαθυσκάφος. Εξάλλου αξιωματούχοι τόνισαν ότι οι ήχοι αυτοί ενδεχομένως να μην προέρχονται από το Titan.
Στο μεταξύ χθες βρισκόταν καθ’ οδόν προς το σημείο που πιστεύεται ότι βρίσκεται το βαθυσκάφος ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων. Πρόκειται για το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 που θα μπορούσε να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.
Ακόμη όμως και αν είχε εντοπιστεί το Titan η ανάσυρσή του στην επιφάνεια είναι ένα δύσκολο έργο. Ενώ το ίδιο ισχύει και αν κατάφερε να επιστρέψει στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του στην τεράστια θάλασσα είναι δύσκολος, και οι πιθανότητες επιβίωσης λίγες, καθώς το σκάφος ανοίγει μόνο με εξωτερική βοήθεια.
Ποια είναι η εταιρεία OceanGate
Η OceanGate εδρεύει στην πολιτεία Ουάσινγκτον των ΗΠΑ και ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιεί επόμενης γενιάς επανδρωμένα υποβρύχια και πλατφόρμες για να επιτυγχάνει πρόσβαση στα βάθη του ωκεανού, σε βάθος μέχρι και 4.000 μέτρων. Έχει ολοκληρώσει επιτυχώς πάνω από 14 αποστολές και 200 καταδύσεις σε Ειρηνικό, Ατλαντικό και Κόλπο του Μεξικού, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της.
Όσον αφορά στο σκάφος Titan που χάθηκε στα βάθη του Ατλαντικού, αν και αποκαλείται από τους περισσότερους υποβρύχιο (submarine), ακριβολογώντας και με βάση τη ναυτική ορολογία είναι «submersible» (καταδυόμενο/ βαθυσκάφος). Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά, ένα υποβρύχιο επιχειρεί αυτόνομα, αποπλέοντας και καταπλέοντας σε λιμάνια μόνο του, ενώ ένα σκάφος σαν το Titan είναι πολύ μικρότερο και ρίχνεται στην περιοχή όπου θα καταδυθεί από ένα «μητρικό» σκάφος υποστήριξης. Μπορεί να καταδύεται σε βάθος 4 χλμ «με άνετο περιθώριο ασφαλείας», σύμφωνα με την εταιρεία. Το βάρος του είναι 9.072 κιλά.
Η αποστολή αυτή ήταν η τρίτη της OceanGate για την καταγραφή της επιδείνωσης της κατάστασης του ναυαγίου του Τιτανικού, το οποίο σταδιακά καταβροχθίζεται από βακτήρια που τρώνε το μέταλλο. Κάποιοι προβλέπουν πως το ναυάγιο θα έχει εξαφανιστεί μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Η πρώτη ομάδα τουριστών, το 2021, είχε πληρώσει 100.000 – 150.000 δολάρια ανά άτομο για μια θέση στο ταξίδι. Στην ιστοσελίδα της OceanGate το εισιτήριο για την αποστολή του 2023 ήταν στα 250.000 δολάρια το άτομο.
Φωτογραφίες: Skynews