Τα «πάνω – κάτω» έχει φέρει στις διαδικτυακές αγορές το Temu, το κινεζικό e-shop όπου μπορεί να βρει κανείς τα πάντα, από ρούχα μέχρι κάθε είδος gadget και όχι μόνο.
Και φαίνεται πως το Temu συνεχίζει την παγκόσμια εξάπλωσή του, κάτι που αποτυπώνεται από τα ποσά που δαπανά για τη διαφήμισή του.
Ενδεικτικά, όπως μεταδίδει το BBC, το φετινό αμερικανικό Super Bowl έσπασε το ρεκόρ τηλεθέασης, καθώς το παρακολούθησαν 123 εκατ. Αμερικανοί. Ωστόσο, εκτός από το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός των ΗΠΑ, οι Αμερικανοί παρακολούθησαν επίσης έξι διαφημίσεις 30 δευτερολέπτων του Temu.
Ο κινεζικός εμπορικός γίγαντας έχει επικριθεί από πολιτικούς στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Έρευνα της αμερικανικής κυβέρνησης διαπίστωσε «εξαιρετικά υψηλό κίνδυνο» τα προϊόντα που πωλούνται στο Temu Temu να έχουν κατασκευαστεί με καταναγκαστική εργασία.
Από την πλευρά του, το Temu αναφέρει ότι «απαγορεύει αυστηρά» τη χρήση καταναγκαστικής, ποινικής ή παιδικής εργασίας από όλους τους εμπόρους του.
«Βροχή» το χρήμα που ρίχνει το Temu για διαφήμιση
Το Temu έκανε πρεμιέρα στις ΗΠΑ το 2022 και αργότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο και τον υπόλοιπο κόσμο.
Έκτοτε, βρίσκεται σταθερά στην κορυφή των παγκόσμιων καταλόγων λήψης εφαρμογών, με κάτι λιγότερο από 152 εκατομμύρια Αμερικανούς να τη χρησιμοποιούν κάθε μήνα, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η ιστοσελίδα-αναλυτής SimilarWeb.
Είναι «το Amazon με στεροειδή», λέει ο αναλυτής λιανικής Neil Saunders, και με το σλόγκαν «ψωνίζω σαν δισεκατομμυριούχος» έχει εκτοξεύσει τη δημοτικότητά του, με αποστολές σε 49 χώρες παγκοσμίως.
Μια τυπική διαφήμιση 30 δευτερολέπτων για το Super Bowl κοστίζει περίπου 7 εκατομμύρια δολάρια (6.450.000 ευρώ) και το Temu είχε έξι τέτοιες διαφημίσεις κατά τη διάρκεια της φετινής διοργάνωσης.
«Είναι πολλά χρήματα για ένα πολύ, σύντομο διαφημιστικό», λέει ο Saunders. «Αλλά το βλέπει ένας τεράστιος αριθμός ανθρώπων και ξέρουμε ότι μετά από αυτό το διαφημιστικό οι λήψεις του Temu αυξήθηκαν κατακόρυφα», προσθέτει.
Τα στοιχεία της SimilarWeb δείχνουν ότι οι μοναδικοί επισκέπτες της εν λόγω πλατφόρμας παγκοσμίως αυξήθηκαν κατά σχεδόν 25% την ημέρα του Super Bowl σε σύγκριση με την προηγούμενη Κυριακή, με 8,2 εκατομμύρια ανθρώπους να περιηγούνται στον ιστότοπο και την εφαρμογή. Την ίδια περίοδο, οι επισκέπτες της Amazon και του Ebay μειώθηκαν κατά 5% και 2% αντίστοιχα.
Temu: Η στρατηγική με τους «μικρο-influencers»
«Έχουν επίσης δαπανήσει πολλά χρήματα για μικρο-μάρκετινγκ, πείθοντας τους influencers να προωθήσουν προϊόντα και να προτείνουν την αγορά πραγμάτων στην πλατφόρμα μέσω κοινωνικών καναλιών όπως το TikTok και το YouTube», λέει ο Saunders.
Αυτοί οι influencers έχουν συνήθως λιγότερους από 10.000 followers, σύμφωνα με την Ines Durand, εμπειρογνώμονα ηλεκτρονικού εμπορίου στη SimilarWeb.
«Οι μικρο-influencers έχουν ισχυρές κοινότητες, οπότε η συμβολή τους σημαίνει ισχυρή εμπιστοσύνη προς τα προϊόντα αυτά», εξηγεί η ίδια.
Το Temu ανήκει στον κινεζικό γίγαντα Pinduoduo – «ένα τέρας στο κινεζικό ηλεκτρονικό εμπόριο», σύμφωνα με τον Shaun Rein, ιδρυτή της China Market Research Group.
«Σε όλη την Κίνα, όλοι αγοράζουν προϊόντα από την Pinduoduo, από ηχεία μέχρι μπλουζάκια ή κάλτσες», λέει.
Η εταιρεία κονταροχτυπιέται με την αντίπαλη Alibaba για την πρώτη θέση της πιο πολύτιμης κινεζικής εταιρείας που είναι εισηγμένη σε αμερικανικό χρηματιστήριο. Η τρέχουσα αξία της είναι λίγο κάτω από 150 δισεκατομμύρια δολάρια.
Με την κινεζική καταναλωτική αγορά να βρίσκεται υπό τη «γοητεία» της, η Pinduoduo επεκτάθηκε στο εξωτερικό με το Temu, χρησιμοποιώντας το ίδιο μοντέλο που είχε εξασφαλίσει την προηγούμενη επιτυχία της. Σύμφωνα με τον Rein, ο οποίος εδρεύει στη Σαγκάη, η εταιρεία έχει γίνει μεγάλη πηγή υπερηφάνειας και πατριωτισμού.
«Είναι περήφανοι που οι κινεζικές εταιρείες μπορούν να εξοντώσουν τους ‘δράκους’ του ηλεκτρονικού εμπορίου από τις ΗΠΑ, όπως η Amazon», προσθέτει.
Με μια γρήγορη περιήγηση στην εφαρμογή Temu ή στον ιστότοπο θα βρείτε οτιδήποτε, από αθλητικά παπούτσια με ατσάλινα τακούνια, μέχρι μια συσκευή που έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τους ηλικιωμένους και τις εγκύους να φορέσουν κάλτσες. Ένα θηριοτροφείο βιομηχανοποιημένων προϊόντων, που παράγονται σχεδόν εξ ολοκλήρου σε εργοστάσια στην Κίνα, εξηγεί ο Rein.
Τι γίνεται με τα δεδομένα που συλλέγει το Temu
«Το Temu χρησιμοποιεί ένα καταπληκτικό σύστημα που βασίζεται σε βαριά συλλογή δεδομένων σε κλίμακα», λέει η Ines Durand. «Συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τις καταναλωτικές τάσεις, τα προϊόντα που αναζητούνται και κάνουν τα περισσότερα κλικ, τα οποία δίνουν σε μεμονωμένους κατασκευαστές».
Η Durand λέει ότι ενώ η Amazon πουλάει αυτά τα δεδομένα στους κατασκευαστές με υψηλό τίμημα, το Temu τα δίνει δωρεάν – πληροφορίες που οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν για να «δοκιμάσουν την αγορά» με έναν σχετικά μικρό αριθμό προϊόντων.
Η πλατφόρμα χρησιμοποιεί συχνά εικόνες που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη για να ενημερώνεται για τις πιο πρόσφατες τάσεις, οπότε το προϊόν που πωλείται μπορεί να μην υπάρχει καν ακόμη, σύμφωνα με την Durand. Στη συνέχεια αποστέλλονται αεροπορικώς.
«Αυτό σημαίνει ότι τα προϊόντα δεν χρειάζεται να αποθηκεύονται. Δεν χρειάζεται να πάνε σε αποθήκες μόλις αποσταλούν με αεροπλάνο, πηγαίνεις κατευθείαν στον πελάτη», λέει η Ines Durand.
Τα «παραθυράκια» που εκμεταλλεύεται το Temu για να προσπερνά τη φορολογία
Το 1/3 των δεμάτων που έφτασαν στις ΗΠΑ πέρυσι μέσω ενός νομικού «παραθύρου» -γνωστό ως όριο de minimis- ήταν από το Temu και την ανταγωνίστρια Shein, σύμφωνα με έκθεση του αμερικανικού Κογκρέσου.
Πολλές χώρες -συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ- έχουν ένα όριο «de minimis», το οποίο έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους πολίτες να εισάγουν αγαθά.
Έτσι, καθώς τα προϊόντα της Temu αποστέλλονται απευθείας από τα εργοστάσια, κόβοντας τους μεσάζοντες, καθίστανται ουσιαστικά αφορολόγητα.
Ωστόσο, ενδέχεται να υπάρξουν νέες ρυθμίσεις στον ορίζοντα για να κλείσουν τα «παραθυράκια» της ναυτιλίας, σύμφωνα με τον Mickey Diaz, διευθύνοντα σύμβουλο της παγκόσμιας εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών Unique Logistics.
Τι λέει το Temu για τις κατηγορίες περί καταναγκαστικής εργασίας
Το Temu έχει επικριθεί και για τις αλυσίδες προμηθειών του, με πολιτικούς του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ να κατηγορούν τον γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου ότι επιτρέπει να πωλούνται στον ιστότοπό της προϊόντα που παράγονται με καταναγκαστική εργασία.
Πέρυσι, η βρετανίδα βουλευτής Alicia Kearns, επικεφαλής της επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων, δήλωσε στο BBC ότι επιθυμεί μεγαλύτερο έλεγχο της διαδικτυακής αγοράς για να βεβαιωθεί ότι «οι καταναλωτές δεν συμβάλλουν ακούσια στη γενοκτονία των Ουιγούρων».
Το Temu λέει ότι «απαγορεύει αυστηρά» τη χρήση καταναγκαστικής, ποινικής ή παιδικής εργασίας από όλους τους εμπόρους της και απάντησε στο BBC ότι όποιος συνεργάζεται μαζί του πρέπει να «συμμορφώνεται με όλα τα ρυθμιστικά πρότυπα και τις απαιτήσεις συμμόρφωσης».
«Οι έμποροι, οι προμηθευτές και άλλα τρίτα μέρη του Temu πρέπει να πληρώνουν εγκαίρως τους υπαλλήλους και τους εργολάβους τους και να συμμορφώνονται με όλους τους ισχύοντες τοπικούς νόμους περί μισθών και ωρών εργασίας. Τα τρέχοντα πρότυπα και οι πρακτικές μας δεν διαφέρουν από άλλες μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου που εμπιστεύονται οι καταναλωτές και οι σχετικοί ισχυρισμοί είναι εντελώς αβάσιμοι», πρόσθεσε εκπρόσωπος του Temu.
Η εκτίμηση για τη στρατηγική του Temu τα επόμενα χρόνια
Βέβαια, παρά τη διαμάχη, οι αναλυτές αναμένουν περαιτέρω επέκταση του Temu.
«Πιθανότατα θα δούμε ομάδες να αρχίζουν να επεκτείνουν περισσότερο την προσφορά τους, ίσως προωθώντας κάποια προϊόντα σε ελαφρώς υψηλότερες τιμές» προβλέπει ο αναλυτής λιανικής Neil Saunders.
Σύμφωνα με τον Shaun Reid, η έμφαση θα δοθεί στην απόκτηση ενός ακόμη μεγαλύτερου κομματιού της αγοράς.
«Για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, η στρατηγική του Temu είναι απλώς να αυξήσει την αναγνωρισιμότητά του και το μερίδιο αγοράς. Δεν τους ενδιαφέρουν τα κέρδη. Αυτό ακριβώς συνέβη με την Pinduoduo όταν ξεκίνησε στην Κίνα. Έδιναν απίστευτα φτηνές προσφορές μόνο και μόνο για να αρπάξουν μερίδιο αγοράς», υπογράμμισε.