Δεκάδες χιλιάδες Βρετανοί εργάζονται από το σπίτι τους σήμερα, καθώς η κρίση καυσίμων εξάντλησε τα αποθέματα έως και εννέα στα δέκα πρατήρια. Τα, δε, σχολεία σχεδιάζουν επιστροφή στη διαδικτυακή μάθηση, επειδή οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να βάλουν βενζίνη στα αυτοκίνητά τους και να μετακινηθούν από τα σπίτια τους στα σχολεία.
Ένα σχολείο στο Σάρεϊ έγραψε στους γονείς το Σαββατοκύριακο λέγοντας: «Η τρέχουσα κρίση βενζίνης θα μπορούσε δυνητικά να διαταράξει το σχολείο την επόμενη εβδομάδα. Η ικανότητα του προσωπικού και των μαθητών να φτάσουν στο σχολείο μπορεί να υπονομευθεί και μπορεί επίσης να υπάρχουν προβλήματα με τις παραδόσεις τροφίμων μας. Σαφώς, δεν έχουμε καμία επιθυμία να επιστρέψουμε στο διαδίκτυο τόσο σύντομα μετά τις προκλήσεις των τελευταίων δύο ετών, αλλά δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να είναι απαραίτητο».
Οι ουρές στα ανοιχτά και λιγοστά πρατήρια καυσίμων είναι χιλιομέτρων και έχει επιβληθεί πλαφόν 30 με 50 στερλινών ώστε να μπορούν να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πελάτες.
Για να λυθεί πάντως το θέμα χρειάζονται 100.000 επαγγελματίες οδηγοί μεγάλων οχημάτων. Γι’ αυτό πολλοί εκφράζουν φόβους ότι σύντομα θα γίνουν πιο εμφανή τα προβλήματα στην τροφοδοσία, «ειδικά όσο πλησιάζουμε προς τις γιορτές των Χριστουγέννων, όταν η ζήτηση είναι ακόμη μεγαλύτερη», όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζουν.
Σε ανακοίνωσή του σήμερα ο Σύνδεσμος Λιανικού Εμπορίου Πετρελαίου (PRA), που αντιπροσωπεύει την πλειονότητα των πρατηρίων υγρών καυσίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρει πως τα καύσιμα έχουν εξαντληθεί στο 50% έως και 90% των αντλιών βενζίνης και ντίζελ στα πρατήρια καυσίμων ορισμένων περιοχών.
Πότε ξεκίνησε το πρόβλημα
Το πρόβλημα ξεκίνησε την Παρασκευή το μεσημέρι μετά την ανακοίνωση γνωστής εταιρείας υδρογονανθράκων ότι «κλείνει προσωρινά μικρό αριθμό πρατηρίων της καθώς δεν μπορούσε να τα εφοδιάσει». Και αυτό διότι δεν υπάρχουν «αρκετοί οδηγοί βυτιοφόρων να μεταφέρουν καύσιμα σε όλα της τα πρατήρια», όπως σημείωνε. Η ανακοίνωση πανικόβαλε τον κόσμο, ο οποίος έσπευσε να γεμίσει τα ντεπόζιτα των οχημάτων του, με αποτέλεσμα από την πρώτη στιγμή, αλλά και μέσα στο σαββατοκύριακο να δημιουργηθούν τεράστιες ουρές οχημάτων έξω από τα βενζινάδικα.
Επιστρατεύονται οδηγοί του στρατού;
Χαρακτηριστικό της κρισιμότητας της κατάστασης είναι πως ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς, σε χθεσινή του συνέντευξη στο BBC, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθούν ακόμη και οδηγοί του στρατού για να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες των πρατηρίων υγρών καυσίμων — αν και, όπως τόνισε, «δεν υπάρχει έλλειψη καυσίμων στην χώρα», εννοώντας φυσικά στις αποθήκες, ενώ απέδωσε τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί «στον πανικό που προκλήθηκε». Γι’ αυτό και κάλεσε τους Βρετανούς «να είναι πιο λογικοί και να γεμίζουν τα αυτοκίνητα τους μόνο όταν χρειάζεται».
Νέες βίζες για ξένους οδηγών φορτηγών
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση Τζόνσον ετοιμάζεται να κάνει πιο εύκολους τους κανονισμούς για τις βίζες που χορηγούνται σε ξένους οδηγούς φορτηγών, με στόχο να προσελκύσει άμεσα 5.000 επαγγελματίες. Επιπλέον προσανατολίζεται ακόμη και στην επιστράτευση του εξεταστικού συστήματος του υπουργείου Άμυνας ώστε να επιταχυνθεί ο ρυθμός διεξαγωγής των εξετάσεων οδηγών φορτηγών.
Πού οφείλεται το φαινόμενο;
Τα θέμα που έχει δημιουργηθεί με την έλλειψη οδηγών βυτιοφόρων, αλλά και άλλων μεγάλων οχημάτων, οφείλεται σε δύο παράγοντες. Πρώτα απ΄ όλα στο Brexit, καθώς χιλιάδες οδηγοί αναγκάστηκαν να φύγουν από τη χώρα, και, δεύτερον, στην πανδημία, καθώς από την μια σταμάτησαν οι εξετάσεις για άδειες οδήγησης σε νέους οδηγούς και από την άλλη πολλοί από αυτούς έφυγαν από την Βρετανία φοβούμενοι ότι θα αποκλειστούν.